Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1981436
welke wildschaar hebben jullie, en hoe bevalt die? ik denk dat ik er ook een ga kopen (heb nog wat verjaardagscentjes over), maar heb er totaal geen ervaring mee. heb net grof geweld moeten toepassen om Reus zijn eendennekjes door te midden te krijgen, is dat met zo'n schaar nou gewoon, hups, knip?
Door Leonike
#1981441
Bij mij is het niet gewoon, hups, knip, ik moet er wel wat moeite voor doen.
Vriendlief is er beter in, maar die is ook wat sterker.
Ik heb een redelijk goedkope (15euro) wildschaar, misschien dat dat ook scheelt.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1981444
heb er gewoon 1 van de action , is ook wel ok  :)...... maar heb een snoeischaar met een grotere knipgedeelte dan normaal en die werkt nog fijner  ;)
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1981452
Ik had er 1 van de Aldi, maar die heb ik weg gekieperd, werkte voor geen meter.
Nu doe ik alles met een hakmes, een scherp vleesmes en/of een keukenschaar (daar knip ik geen botten mee).
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1981483
Ik kan niet met de wildschaar overweg , vind het ondingen  :-\
De snoeischaar echter, ik kan niet zonder  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1981503
nienk schreef: en die kan je ook gewoon afwassen enzo?
Yep en de vaatwasser overleefd hij ook!
Hier gaat deze van Gardena geloof ik nu 3 jaar mee en doet het nog helemaal prima.
Door Too
#1981646
May Linn schreef: Ik kan niet met de wildschaar overweg , vind het ondingen  :-\
De snoeischaar echter, ik kan niet zonder  :biggrin2:
Ik vind de wildschaar ook naadje 8), door die ronding glipt alles weg.. kattenvoer knipt ook best met een stevige keukenschaar en een flink mes [icm met wat bruut geweld]
Àls ik weer s investeer in barfgereedschap dan koop ik een vleesbijltje, die van de Ikea en Dille&Kamille schijnen goed te zijn voor niet te veel geld
Gebruikersavatar
Door koekje
#1982122
Ik heb een wildschaar van de Ikea. Ik kan hem niet aanraden. Hij is bot (was hij al toen ik hem kocht!), te onhandig en te groot.
Jij bent een stuk langer dan ik ben en hebt dan ook grotere handen (en natuurlijk er meer kracht in), maar toch zou ik je ook een snoeischaar willen aanraden. Die zijn er meestal in verschillende maten. Neem er 1 die goed in jouw hand ligt. Slijpen kan met een wetsteen en mogelijk ook bij een goede kookwinkel als ze messenslijpdag hebben (de kans is niet heel groot dat ze ook snoeischaren willen slijpen).
Voor mensen met kleine handjes zijn er ook snoeischaren voor vrouwen. Ik heb er 1 voor in de tuin en wil er misschien ook 1 voor in de keuken. Die van mij komt van de Praxis en is huismerk.

Ik gebruik voor zo goed als alles mijn hakmes. Ik heb er 1 van de Ikea, de oude serie. De nieuwe serie schijnt ook goed te zijn. Hakmessen van de toko zijn meestal niet zo geweldig, die hebben al braampjes bij aankoop.
Met een hakmes kan je ontbenen, hakken, inkerven, snijden en pletten.
Die van mij is inmiddels bot na 4 jaar intensief gebruik (ik slijp hem zelf wel eens met mn aanzetstaal, maar daar krijg ik hem niet helemaal scherp meer mee). Binnenkort mag hij naar Duikelman om geslepen te worden.

Als je een fijn gereedschapje hebt gevonden, of dit nu een snoeischaar of een hakmes is, verzorg hem dan goed. Gebruik hem alleen voor het kattenhondenvoer en maak hem na gebruik altijd schoon met een zacht sponsje en warm water en een drupje dreft. Daarna altijd goed afdrogen en naar wens poleren en even laten nadrogen aan de lucht. Berg hem na gebruik en schoonmaken goed op in je lade bv.
Door Benjy en Misty
#1982271
Min wildschaar is van Zwilling 25,- Heel scherp maar de veer is minder handig. Er gaat veel vuil tussen zitten en soms moet ik hem opnieuw vastzetten na het schoonmaken. Voor de rest doet ie het prima en wil ik niet meer zonder.
Oh ja, voor de grotere karkassen hebben we een hakbijltje van Wusthof, ook prima voor iets meer. Verder nog 4 messen van Sabatier. Lekker scherp!  :D
Laatst gewijzigd door Benjy en Misty op za 02 apr 2011, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lida. S
#1982379
Ik gebruik een grote takkenschaar. Ik kan daar boomtakken met een doorsnee van 6,5 cm doorknippen. Er zit een lange steel aan, en ik knip alles gewoon in een paar willekeurige stukken. Het nauwkeurig ontleden dan al die beesten zie ik niet zo zitten.  Het wass wel een dure (want ik gebruik hem ook echt in de tuin) ca 45 euro. Maar het werkt prima. Lida
Door nienk
#1982480
Heb Reus zijn zalmkop vanmiddag met de snoeischaar van mijn moeder gedaan, was zo door midden! denk dus dat ik die maar gewoon gebruik, Reus krijgt dingen die door de midden moeten toch alleen hier thuis, lekker buiten. iedereen wel bedankt voor de reacties!
Door orinake
#1982561
ik heb een gevogelte schaar van tupperware waar ik alles mee knip (spiervlees dan vooral). Karkassen en zo daar heb ik minder knipwerk aan vanwege de grote honden :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door