Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1980472
Wij hebben sinds 3 weken een labradorpup die nu 5 maanden is.
Bij de vorige eigenaar plaste de hond in huis vanaf 11 weken. er bleek sprake te zijn van blaasontsteking. er is toen 2 maal anti-biotica kuur gegeven. ook is er een blaaspunctie gedaan en een echo gemaakt waar niets uitkwam. vervolgens heeft de eigenaar cranberry met vitamine c gegeven en de laatste 2 weken daar plaste ze niet meer in huis.

Nu is de hond bij ons. viel me op dat e veel plaste en laatste tijd ook soms in de bench. paar dagen geleden urine onderzeok gedaan. PH waarde van 8, strufiet en ontsteking. Dierenarts geadviseerd op speciale brokken royal Canin (urinary) en antibiotica.
Nu vraag ik me af
1. is dit wel goed voor een pup die in de groei is? wat is het alternatief
2. is het chronisch?
3. ze drinkt nu meer, dat betekent ook meer plassen waardoor ze nu weer in de bench plast en laatst toen ze een dagje logeren was, 3 keer in het huis.
4. wanneer moet ik haar laten steriliseren? voor of na loopsheid (wat is slim tav haar gezondheidsproblemen van dit moment)

Graag advies want wil graag dat ze snel beter wordt (is overigens hyperactief)
#1980478
maartjef schreef: Wij hebben sinds 3 weken een labradorpup die nu 5 maanden is.
Bij de vorige eigenaar plaste de hond in huis vanaf 11 weken. er bleek sprake te zijn van blaasontsteking. er is toen 2 maal anti-biotica kuur gegeven. ook is er een blaaspunctie gedaan en een echo gemaakt waar niets uitkwam. vervolgens heeft de eigenaar cranberry met vitamine c gegeven en de laatste 2 weken daar plaste ze niet meer in huis.

Nu is de hond bij ons. viel me op dat e veel plaste en laatste tijd ook soms in de bench. paar dagen geleden urine onderzeok gedaan. PH waarde van 8, strufiet en ontsteking. Dierenarts geadviseerd op speciale brokken royal Canin (urinary) en antibiotica.
Nu vraag ik me af
1. is dit wel goed voor een pup die in de groei is? wat is het alternatief
2. is het chronisch?
3. ze drinkt nu meer, dat betekent ook meer plassen waardoor ze nu weer in de bench plast en laatst toen ze een dagje logeren was, 3 keer in het huis.
4. wanneer moet ik haar laten steriliseren? voor of na loopsheid (wat is slim tav haar gezondheidsproblemen van dit moment)

Graag advies want wil graag dat ze snel beter wordt (is overigens hyperactief)
Welkom op Barfplaats.

1. Ik denk niet dat iemand jou hier op dit BARF forum gaat vertellen dat Royal Canin brokken goed zijn. Ik vind ze in ieder geval niet goed, niet voor een pup in de groei, niet voor een volwassen hond, voor geen enkele hond. En dat geldt niet alleen voor Royal Canin maar voor welke willekeurige brok dan ook. Het alternatief is zelf samenstellen van rauwe, verse voeding (BARF) of een goed merk KVV. Liefst een zonder calciumsupplement, liefst zonder premix. Dus bijv. All Animal, Bandit, Bibi, CarniVoer, Haaksbarf, etc.
2. Dat kan. Meestal gaat het op de juiste voeding vanzelf over. Soms zijn pups wat vatbaarder door een verminderde weerstand. Dus het kan geen kwaad wat extra aan de weerstand te werken. Want die is mede door de antibiotica's knap om zeep geholpen. Ik zou zelf probiotica gaan geven en als de problemen onder controle zijn, zou ik gaan ontgiften en de weerstand verhogen met Echinacea Extra Forte van Bloem, met Plantago en Cat's Claw.
3. Wat eet ze nu? Als ze nu op die blaasgruisbrokken staat: dat kan de oorzaak zijn voor het vele drinken. Daar zit namelijk extra zout in om je hond meer te laten drinken zodat ze door kan spoelen.
4. Niet. Waarom zou je een gezonde hond laten castreren? Overigens heeft een hond haar hormonen nodig om normaal volwassen te worden. Dat is zeer belangrijk. Castreer je voor de eerste loopsheid, is ze skelet-technisch niet genoeg uitgegroeid en dat is op zich al een ernstige zaak. Jong gecastreerde honden lopen bijv. meer kans op botkanker. Dus als je al laat castreren, dan als de hond helemaal lichamelijk en geestelijk volwassen is, dus in ieder geval pas na de eerste loopsheid, liever nog na de 2de of 3de loopsheid.
#1981116
Dank je wel voor snelle reactie, ik heb nav je reactie nog wel een paar vragen.

1 valt carnibest ook onder goed merk KVV? maakt het ook nog uit welk  soort ik neem (dus bijv lam of ander vlees?)

2. wat voor probiotica kan ik geven?

3. Ja ze krijgt sinds een paar dagen die speciale brokken waar ze meer van plast (dus ook in huis)
4. hoe denken jullie over cranberry met vitamine C (bijv Cranberola)(en hoe  lang zou ik dat moeten geven en in welke dosering? Dit ivm het zuur maken van urine.

5. Ze is gek op brokjes en koekjes, wat kan ik geven wat niet ten nadele is van haar blaas en wat kan ik haar te knauwen geven ( ze is aan het wisselen en heeft hier veel behoefte aan).

als vast bedankt
#1981138
maartjef schreef: Dank je wel voor snelle reactie, ik heb nav je reactie nog wel een paar vragen.

1 valt carnibest ook onder goed merk KVV? maakt het ook nog uit welk  soort ik neem (dus bijv lam of ander vlees?)
Ja, op zich wel maar in geval van blaasgruis (stuviet) zie ik ook minder goed herstel en ik vermoed dat dit komt omdat zij er toch een premix aan toe voegen. Ik zou een merk zonder premix adviseren.
2. wat voor probiotica kan ik geven?
Persoonlijk vind ik de Acidophilus van Arkopharma heel goed.
3. Ja ze krijgt sinds een paar dagen die speciale brokken waar ze meer van plast (dus ook in huis)
Reden te meer om die troep te kieperen. Een hond is gemaakt om waterrijke voeding te eten. Geen gortdroge brok waar ze dan zout aan toevoegen om de hond meer te laten drinken.....
4. hoe denken jullie over cranberry met vitamine C (bijv Cranberola)(en hoe  lang zou ik dat moeten geven en in welke dosering? Dit ivm het zuur maken van urine.
Dat is prima. Een middelgrote hond zou ik de helft van de mensendosering geven. En dit moet je geven tot de ontsteking en gruis weg is en de pH waarde rond de 6.5 zit. Het is best handig om zelf pH waarde sticks te kopen zodat je dit zelf kunt meten. Ik heb sticks van Marchery-Nagel, pH fix, 4.5 - 10.0, Artikel nummer: 921 20.
5. Ze is gek op brokjes en koekjes, wat kan ik geven wat niet ten nadele is van haar blaas en wat kan ik haar te knauwen geven ( ze is aan het wisselen en heeft hier veel behoefte aan).

als vast bedankt
Gedroogd vlees. De C1000 verkoopt gedroogde kip-snacks. Dat is puur kip, wat gedroogd is. Pensstaafjes zonder toevoeging (dus alleen gedroogd) zijn ook prima. CarniVoer/Any Animal verkoopt echt een gigantische hoeveelheid geweldig gedroogd vleesspul, je waant je in Walhalla. Van gedroogde kippennekken tot gedroogde hertentong tot gedroogd kangaroovlees.
#1981459
Een van mijn Powder Puffs heeft 2 jaar geleden tot 3x toe last gehad van blaasontsteking en blaasgruis.
Van de DA zou ik hem op dieet brokken van Hills zetten. Heb dat niet gedaan, hij krijgd KVV,  maar bij mijn zoeken op internet voor alternative middelen om de ph waarde goed te krijgen kwam ik berichten tegen over "Guardacid" http://www.prodoca.de/pdf/guardacidtabs.pdf, hoofdzakelijk op Duitse katten fora.
Ik heb de tabletten bij een Duitse Apotheek besteld, in Nederland was het niet te vinden, en geef elke dag nu 2 tabletjes bij het eten. De kosten zijn ca. 12,-€ [zonder.verzendkosten] voor 200 tabl. de dosering is 2-5 tabl. per dag.Toeval of niet, hij heeft nooit meer last gehad van zijn blaas.

Sterkte met je pup.
#1982081
Bedankt voor jullie reacties!

Bij de vorige eigenaar is er een blaaspunctie gedaan en is er gekeken naar evt bacterie,die is toen (ong 7 weken geleden niet gevonden. (of bedoel jij iets anders?)

De probiotica en echinacae, wat gebruik ik daar voor dosis voor per dag (ook de helft to van een mens?)

In de echinacae zit ook vitamine c zag ik. Als ik daarbij ook de cranberry met vitamine C geeft wordt het dan niet te veel?

Heb vandaag de PH stripjes binnen gekregen dus zal morgenvroeg gaan testen
#1982502
ik heb wel ervaring met blaasontstekingen bij een pup. Onze labrador Basco had als pup heel vaak blaasontstekingen, bijna iedere 2 maanden was het raak  :(
Dit resulteerde in een hond die pas na een jaar zindelijk was. Nu heeft  hij nog af en toe een ongelukje maar gelukkig is dat maar zelden.
Bij hem kwamen de blaasontstekingen door allergie maar bij hem waren er meer ontstekingen zoals geregeld een oor- en oogontsteking en voorhuidontsteking en overal jeuk.

Doordat hij volgens de allergie test allergisch was voor granen en mijten zijn we BARF gaan voeren. Sinds dien heeft hij ( even afklopen ) nergens meer last van gehad.
Uiteindelijk bleek dat hij toch niet allergisch was voor granen ( hij had een heel brood opgegeten nog niet zo lang geleden en meneer had nergens last van  ::) ) maar we blijven BARF voeren omdat hij nu juist lekker in zijn vel zit en van zijn ontstekingen af is en natuurlijk omdat ze het beide ontzettend lekker vinden  ;D

Ik wil hiermee aangeven dat het wel kan ( hoeft natuurlijk niet ) dat je pup nu later zindelijk word maar houd hoop, uiteindelijk komt het goed  ;)
#1982581
maartjef schreef: Bij de vorige eigenaar is er een blaaspunctie gedaan en is er gekeken naar evt bacterie,die is toen (ong 7 weken geleden niet gevonden. (of bedoel jij iets anders?)
Ja dat bedoel ik. Maar als er geen bacterie in de urine zit, waarom dan steeds antibioticakuren?
Ik ken overigens een labrador die ook al op zeer jonge leeftijd heel veel struviet vormde en steeds een hoge pH had. Bij hem was er ook geen sprake van een bacteriele infectie. Ik weet niet hoe vaak dit voorkomt, mogelijk speelt er toch een hele andere component.
#1982606
hier ook een hondje met blaasgruis en ook blaasstenen. werd ook hills geadviseerd.

ik heb hem op compleet vers gezet. af en toe barf en carnibest. doordat hij te weinig dronk juis heb ik steeds water over zijn eten gedaan.
Ik heb phstrips aangeschaft om af en toe zijn urine te controleren dat het tussen de 6 en de 7 blijft. Verder krijgt hij een chinese kruidenformule. later hebben wij nog een echo gedaan en hij was wonderbaarlijk genezen. dit had ze nog nooit eerder gezien bij het brokken dieet  ;)

Dus blijf het wel af en toe controleren.

Groetjes Carola
#1982736
Fijn dat jullie mee denken.

Heb vanmorgen PH waarde gemeten, was rond de 6-6,2 dus dat is een stuk beter.(ipv 8)

Dierenarts heeft Anti B voorgeschreven omdat er wel onstekingen in urine zichtbaar waren. MOet er juist een bacterie aanwezig zijn dan om antibiotica voor te schrijven.
Ze zit nu bij na een week op royal Canin. Ga dinsdag naar winkel om carnivoer te halen (is helaas niet bij me in de buurt). Heb echinacea en probiotica besteld.
En dan over een week weer bij dierenarts controle urine doen. ABiotica loopt dinsdag af.
De nachten in de bench gaan goed. we laten haar na 20.00 niet meer drinken en ze kan het nu 6 uur droog houden.

Ze heeft vanmorgen wel in huis geplast, ze begon te piepen maar dat had ze een kwartier daarvoor ook gedaan en toen plaste ze bijna niets uit. Dus toen dacht ik, zla het aandacht zijn? dus niet, grote plas in huis gedaan.

Ik denk zelf dat ze door alles een zwakke blaas heeft, als al het gruis en ontstekingen weg zijn moet het beter gaan, hoop ik.


Dorethea, wat bedoel je met ander component? wat zou het nog meer kunnen zijn dan als  het niet door gruis en ontsteking komt? echo en punctie waren goed.
#1982998
maartjef schreef: Dierenarts heeft Anti B voorgeschreven omdat er wel onstekingen in urine zichtbaar waren. MOet er juist een bacterie aanwezig zijn dan om antibiotica voor te schrijven.
Antibiotica doodt bacterien, meer niet, het is geen ontstekingsremmer. Het doodt ook de goede bacterien van de hond z'n darmflora, dus geheel onschadelijk is het niet. Als er geen bacterien in de urine zitten, dan is antbiotica zinloos. De ontsteking kan ook komen door het blaasgruis wat de blaaswand irriteert.
Dorethea, wat bedoel je met ander component? wat zou het nog meer kunnen zijn dan als  het niet door gruis en ontsteking komt? echo en punctie waren goed.
Bij honden is vaak een bacteriele infectie de oorzaak van blaasgruis, in dit geval niet. Dan moet je aan andere dingen denken, bv verkeerde voeding of een erfelijke afwijking.
#1986721
Dag hondenbezitters,

deze week bij Carnivoer in Heiloo geweest. zij adviseerde om te starten met een eetlepel pens bij de brokken en na een week over te gaan op KVV.
Mijn hond gaat alleen niet goed, ze slaapt heel veel en heeft minder energie. eetlust is wel uitstekend. vacht wordt minder, zie dat ze roos krijgt.

nu ben ik gisteren weer bij dierenarts geweest met urine. alles is goed! dus dat is goed nieuws, alleen is mijn pup nu zo lusteloos.
Ze is ook stuk magerder geworden. volgens dierenarts heb ik afgelopen week te weinig royalcanin urinary brokken gevoerd en bovendien zitten er minder voedingsstoffen in deze brokken.

moet ik nu vandaag over gaan op volledig KVV of rustig opbouwen?
Dierenarts gezegd als ze niet energieker wordt er bloed zal worden afgenomen.

ze is nu terug op farmfood brokken met pens, krijgt sinds gisteren echinacae en probiotica.

Ben ik overbezorgd?
#1986728
maartjef schreef: Dag hondenbezitters,

deze week bij Carnivoer in Heiloo geweest. zij adviseerde om te starten met een eetlepel pens bij de brokken en na een week over te gaan op KVV.
Mijn hond gaat alleen niet goed, ze slaapt heel veel en heeft minder energie. eetlust is wel uitstekend. vacht wordt minder, zie dat ze roos krijgt.

nu ben ik gisteren weer bij dierenarts geweest met urine. alles is goed! dus dat is goed nieuws, alleen is mijn pup nu zo lusteloos.
Ze is ook stuk magerder geworden. volgens dierenarts heb ik afgelopen week te weinig royalcanin urinary brokken gevoerd en bovendien zitten er minder voedingsstoffen in deze brokken.

moet ik nu vandaag over gaan op volledig KVV of rustig opbouwen?
Dierenarts gezegd als ze niet energieker wordt er bloed zal worden afgenomen.

ze is nu terug op farmfood brokken met pens, krijgt sinds gisteren echinacae en probiotica.

Ben ik overbezorgd?
Je koopt die brokken bij de da?
Niet zo gek dan dat die aanraadt om meer te gaan voeren.
Want daar verdient de da aan en aan vers verdient ze niks.
Mijn da probeert me ook elke keer een zak brokken aan te smeren ondanks dat ze weet dat ik vers voer en niet vanplan ben weer brokken te gaan geven.
Ik zou haar gewoon helemaal over zetten op kvv of barf.
Als je kvv kiest dan geregeld afwisselen met de verschillende soorten zodat zeker weten alles binnen krijgt wat ze nodig heeft.
Dat je bezorgd bent is logies en dat is ook goed zolang je jezelf maar niet gaat gek maken.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op do 07 apr 2011, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door