Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1981260
Ik had voor Cootje kipmix van kiezebrink gehaald bij Lupa, omdat hier maag en lever in zit. Hier heb ik lamsniertjes doorheen gemixt, omdat ie die niertjes op geen enkele andere manier wil eten. Vorige keer had ik de niertjes door de lamsmix van slagerij west gemengd en dat at ie heel goed, maar deze kipmix weigert ie nu te eten. Ik vermoed dus dat het door de lever komt. Want kip lust ie normaal gesproken heel graag (dat was ook de reden dat ik de nier daar doorheen heb gemixt)

Ik weet nu ff niet meer wat ik nu moet doen om Cootje toch lever, hart en nier te laten eten. We hebben nog 2 niertjes liggen dus die kunnen we door de konijnenmix van kiezebrink mengen, in de hoop dat ie t dan nog eet, maar dan missen we nog lever en hart in ons menu... Hart kan ik eventueel wel gewoon van smuldier kopen, dus da's niet zo'n groot probleem. Maar ik ben heel erg bang dat als ik lever ga kopen, dat ie dat dan ook weer niet eet, net als de niertjes in het begin.

Iemand een idee? Enne, ik heb gelezen dat bio lever beter gegeten wordt dan gewone lever, maar waar haal ik dat eigenlijk..?? Ik heb maar een héél klein beetje nodig want de hond eet maar 200 gram per dag.
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op vr 01 apr 2011, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#1981353
Je kan ook best drogen in een dichte oven hoor.
Gaat hier ook prima.
Nouja ging, inmiddels heb ik een droger ;)

Lever krijg ik er hier ook niet in, het enige orgaan wat met gemak gaat is pens, long en lamshart.
De rest moet ik of even aanbraden of drogen...
Ik zou de lever gewoon eens in de oven doen, ik deed 1 uur op 50 graden goed af laten koelen en dan eten ze het hier als zoetekoek ;)
#1981522
Oh ik dacht dat je altijd de deur een stukje open moest laten als je ging drogen! Ok dan moeten we dat maar een keer proberen...
Zal eerst eens kijken of ik ergens in een supermarkt kippenlevertjes kan vinden en of ie die dan vers wil eten, lukt dat niet dan zullen we aan het drogen moeten.... Gaan m'n ouders niet leuk vinden vrees ik  :-[
#1981588
Eh, goeie vraag, weet ik eigenlijk niet! Vast wel, zal eens aan m'n moeder vragen of die dat weet (het is tenslotte háár hond ;))
Op de markt in Eindhoven staat wel altijd een poelier, daar heb ik de eerste keer m'n kippennekken gekocht, maar ik weet niet of die biologisch is..

In de konijnenmix zit idd long en hart, maar dan mis ik nog nier lever en maag... De konijnenmix eet ie goed dus ik ga proberen om daar wat nier doorheen te mengen.

Is maag eigenlijk ook een essentieel onderdeel van het menu? Net als lever en nier?
#1981595
Ik heb altijd begrepen dat vooral hart,lever,nier escentiele zijn in een menu, en voor de hond dan pens natuurlijk.
Maagjes krijg ik er hier hoe dan ook niet in.

Ook scharrelslagers kunnen wellicht aan bio-organen komen (zei mijn scharrelslager ooit eens, hij heeft meestal ook wat kleine porties bio-lever+nieren in de vriezer liggen en anders wil hij wel bestellen)
#1981601
Ok dan moet ik maar eens bij die poelier gaan informeren.

Krijg net een mail van mijn moeder dat ze niet wil dat ik de nier door de konijnenmix meng want 'dan kunnen we dalijk de konijnenmix ook weggooien omdat ie t niet eet'.  Ja hallo, dan weet ik t ook niet meer hoor  :-\
#1981993
Voor biologische lever zou ik hier BP een oproepje plaatsen in vraagn en aanbod. Wie weet heb je een barfer dichtbij je wonen die wel wat bio lever voor je heeft. Zeker als je maar weinig nodig hebt is dat vaak ene mooie oplossing :)

Verdere tips:

* even koken en dan op termijn steeds rauwer geven.
* zeer kleine hoeveelheden geven en mengen met spiervlees/pens (en dan maar dagelijks geven om aan je hoeveelheid te komen)
* bakken
* drogen
* bij de pens leggen en de pens smaak erin laten trekken
* biologisch + trucjes werkt vaak nog beter
* koken ging bij mij goed en dan door de groentemix, maar die van mij zijn gek op groenten...dat is dus niet voor elke hond van toepassing.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door