Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1978568
Ik heb van een kennis wat aardperen gekregen. Kan ik die in de groentemix voor de honden gebruiken of niet?
Door Lizzy
#1978688
Aangezien je aardpeer rauw schijnt te kunnen eten, denk ik dat ze prima in de groentenmix kunnen. Het is in ieder geval niet giftig.
Door 202Spots
#1978907
Ik wist niet eens wat aardperen zijn....maar persoonlijk zou ik ze niet geven, want als ik dit lees, dan is het net zo als met echte aardappels,
en gaan ze er waarschijnlijk nog meer winden van laten... :-\

The tubers are sometimes used as a substitute for potatoes:[5] they have a similar consistency, and in their raw form have a similar texture, but a sweeter, nuttier flavor; raw and sliced thinly, they are fit for a salad. The carbohydrates give the tubers a tendency to become soft and mushy if boiled, but they retain their texture better when steamed. The inulin cannot be broken down by the human digestive system[6], which can cause flatulence and, in some cases, gastric pain. Gerard's Herbal, printed in 1621, quotes the English planter John Goodyer on Jerusalem artichokes:
"which way soever they be dressed and eaten, they stir and cause a filthy loathsome stinking wind within the body, thereby causing the belly to be pained and tormented, and are a meat more fit for swine than men."[7]

http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_artichoke
Door Xada
#1979153
De winden vind ik zelf nog het minst problematisch, maar als ze er maagpijn van kunnen krijgen vind ik dat minder. En met haast dezelfde samenstelling als met aardappels zie ik het nut er eigenlijk niet van in. Ik denk dat ze dan beter in de kliko kunnen dan in de grond.
Heel erg bedankt voor jullie informatie.
Door Lizzy
#1979711
Xada schreef: De winden vind ik zelf nog het minst problematisch, maar als ze er maagpijn van kunnen krijgen vind ik dat minder. En met haast dezelfde samenstelling als met aardappels zie ik het nut er eigenlijk niet van in. Ik denk dat ze dan beter in de kliko kunnen dan in de grond.
Heel erg bedankt voor jullie informatie.
Zonde. Ze zijn hartstikke lekker en ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om ze in kleine hoeveelheden door de mix te doen.
Door pallas
#1979736
202Spots schreef: Ik wist niet eens wat aardperen zijn....maar persoonlijk zou ik ze niet geven, want als ik dit lees, dan is het net zo als met echte aardappels,
en gaan ze er waarschijnlijk nog meer winden van laten... :-\

The tubers are sometimes used as a substitute for potatoes:[5] they have a similar consistency, and in their raw form have a similar texture, but a sweeter, nuttier flavor; raw and sliced thinly, they are fit for a salad. The carbohydrates give the tubers a tendency to become soft and mushy if boiled, but they retain their texture better when steamed. The inulin cannot be broken down by the human digestive system[6], which can cause flatulence and, in some cases, gastric pain. Gerard's Herbal, printed in 1621, quotes the English planter John Goodyer on Jerusalem artichokes:
"which way soever they be dressed and eaten, they stir and cause a filthy loathsome stinking wind within the body, thereby causing the belly to be pained and tormented, and are a meat more fit for swine than men."[7]

http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_artichoke

dat hebben wij idd wel eens gehad.  :-X :-X :-X
Buikpijn dat ik had!

Aardperen zjin heerlijk maar je moet er voldoende andere dingen bijeten ;)

De honden hebben ze nog nooit gegeten........dat doe ik maar niet :P
Door Xada
#1980031
Lizzy schreef: Zonde. Ze zijn hartstikke lekker en ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om ze in kleine hoeveelheden door de mix te doen.
Ik zal eens kijken of mijn honden het willen eten. Daarna kan ik nog altijd beslissen wat ik doe.
Maar zitten er ook goede dingen in aardperen?
En hoeveel procent zou je er dan door doen?
Ik wacht nog even met de kliko.
Door Lizzy
#1980186
pallas schreef:
dat hebben wij idd wel eens gehad.  :-X :-X :-X
Buikpijn dat ik had!

Aardperen zjin heerlijk maar je moet er voldoende andere dingen bijeten ;)

De honden hebben ze nog nooit gegeten........dat doe ik maar niet :P
Maar hoeveel had je ervan gegeten?
Door pallas
#1980333
Lizzy schreef: Maar hoeveel had je ervan gegeten?
Ik had er een soort gratin van gemaakt, was erg lekker. Ik denk twee  flinke opscheplepels ofzo?
Ben wel een nogal "luchtig" iemand zeg maar :P ( gelukkig zonder stank) Ik reageer snel op koolsoorten enz. Nu ik bio logisch eet er geen zuivel of vlees meer bij eet gaat het stukken beter.
De meeste recepten zijn ook met nog andere groenten er door, dus dan eet je niet alleen maar aardperen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door