Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1975674
Goedendag,

Ik ben nieuw op het forum en wil als eerste iedereen hier bedanken voor zijn of haar input aangezien ik al heel veel nuttige informatie heb gelezen.

Wij hebben zelf een Amerikaanse Bulldog, teef welke 4 is. We hebben nu sinds 2 jaar ontzettende problemen. Begon met diarree, huidproblemen, wondjes enz.. Na vele bezoeken aan verschillende dierenartsen, allergietesten enz kwam er nergens iets uit. Ik ben toen begonnen om met voer te experimenteren en me hierin te verdiepen. Allereerst ben ik overgestapt naar een glutenvrije brok. De wondjes op haar hoofd verdwenen binnen een paar dagen. Alleen haar kale plekken op haar zij werden erger. Let wel, met dit voer zagen we al een hele vooruitgang. Nu ik dit weet willen we over gaan op Barf.

Om praktische redenen en om haar (lichaam) rustig te laten wennen willen we met KVV starten. Ik heb deze aangeschaft van Alaska (glutenvrij, geen rijst en graan, botten van het dier zelf en redelijk in prijs.) Deze zijn 800 gram. Aangezien ze 2 tot 3 % adviseren komt dit perfect uit. (Ze weegt nu 40 kilo maar mag iets lichter zijn.) Mocht dit allemaal goed gaan willen we wellicht in de komende maanden volledig op BARF overgaan.

Ons idee was om iedere avond 1 portie van 800 gram te geven.
Nu zijn mijn vragen:
* Is dit goed, 1x per dag of moet dit 2x? (Ze krijgt nu 2x brokken)
* Is het verstandig om een dag niets te geven?
* Is het verstandig om bijv 1 dag alleen een pens lap te geven. (Om alvast te wennen aan vast vlees en haar tanden schoon te houden).

Maw: kan ik haar 5 dagen kvv geven, 1 dag niets en 1 dag een penslap?

Hoor graag jullie mening / reactie.
We beginnen er morgen mee en hopen dat dit vrij diarree loos gebeurt ;-)

Natuurlijk gaan we voor de winst op de lange termijn voor haar. We willen gewoon ons gezond hondje terug!

Met vriendelijke groet, Bas.
Laatst gewijzigd door basvanneer op vr 25 mar 2011, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#1975781
[quote="basvanneer"]
Ons idee was om iedere avond 1 portie van 800 gram te geven.
Nu zijn mijn vragen:
* Is dit goed, 1x per dag of moet dit 2x? (Ze krijgt nu 2x brokken)
* Is het verstandig om een dag niets te geven?
* Is het verstandig om bijv 1 dag alleen een pens lap te geven. (Om alvast te wennen aan vast vlees en haar tanden schoon te houden).

Maw: kan ik haar 5 dagen kvv geven, 1 dag niets en 1 dag een penslap?

Hoor graag jullie mening / reactie.
We beginnen er morgen mee en hopen dat dit vrij diarree loos gebeurt ;-)

Natuurlijk gaan we voor de winst op de lange termijn voor haar. We willen gewoon ons gezond hondje terug!

Met vriendelijke groet, Bas.
[/quote]

# Je moet niks. Je zult gewoon moeten kijken hoe dat valt. Je kunt het ook rustig aanwennen door 1 maaltijd steeds kleiner te maken.

* Niet per definitie.

* Je kunt dat af en toe doen. De ervaring leert dat veel honden geen moer doen met een lap en hem in 1x naar binnen zuigen dus dat is even afwachten hoe die van jou het doet! Ik zou hem hooguit om de 2 weken een lap geven omdat in kompleet versvlees vaak al veel pens verwerkt zit.
Nog beter is als je zo af en toe diersoorten kunt toevoegen (geen organen beter maar spiervlees of bot) die niet in de KVV zitten.

Je kunt hem zo voeren als je dit wil met 1 vastendag. Maar het hoeft niet hoor! En ik vind eens per week een lap pens best vaak. Ik zou dat om de week ofzo doen.
#1976100
Hoi Bloemetje,

Bedankt voor je snelle reactie!

Pens dus maar af en toe..

Ik denk dat ik de eerste week alleen kvv geef, als hij het niet opeet in het begin 2x per dag en dit afbouwen.. (Denk wel dat dit geen probleem is ;-)

Als ik daarna 5 dagen KVV geef en bijv op de woensdag niets en op de zaterdag wat spiervlees en bot..

Ga het proberen, Thnx!
#1976170
Welkom op Barfplaats!

Ik zou eerst 2x KVV geven een tijdje en dit langzaam afbouwen naar 1x per dag.
Vasten kan, als je de dag daarvoor een dubbele portie geeft. Maar KVV verteert wel sneller dan Barf, dus je hoeft niet per se te vasten.
Je zou wel 2 daagjes kunnen barfen. Bijvoorbeeld 1 dagje een penslapje (eerst even vasthouden als je hond schrokt), eventueel met vleesbot als je hond daarvan aan de diarree gaat, en 1 dagje spiervlees (of vleesbot). Eventueel een beetje vis erbij.

Met KVV en Barf is het sowieso goed om de hond goed in de gaten te houden of de klachten verdwijnen. Mocht dit niet het geval zijn, kun je kijken of dit aan rund of kip ligt, daar zijn sommige honden allergisch voor. Dan zou je een eliminatie-dieet moeten doen, om te zien waar de hond het wel goed op doet.
#1976216
Het is maar net wat je zelf het prettigste vind denk ik. Je kunt met KVV gewoon 2x daags blijven voeren, je kunt ook 1x daags gaan voeren omdat je hond dan een meer voldaan gevoel heeft. Ik zelf voer nog steeds 2x daags, maar dan wel barf.
Waarom zou je een vastendag inlassen? Doe je dit nu ook?
Als je alleen KVV geeft hoef je geen pensdag te doen, dat zit al genoeg in de KVV.
#1976289
Ik gaf/geef mijn honden ook twee keer per dag te eten. Maar soms hebben ze 'pech' en krijgen ze maar een keer. Als ik dat van te voren weet krijgen ze 's ochtends wat meer. Als het per ongeluk zo uitkomt dat ik ze 's avonds geen eten kan geven dan krijgen ze de volgende ochtend wat meer. Wat ik dus wil zeggen is, waarom meteen een vasten dag. Zo af en toe 1x per dag ipv 2x per dag kan natuurlijk ook.
#1978849
***UPDATE***

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

We zijn sinds zaterdag KVV aan het geven en het gaat tot nu toe perfect! Ze heeft gelukkig (nog) geen diarree..

Ze kijkt de hele dag niet in haar bak en als ik het 's avonds pak komt ze weer. Beetje kokend water erop en dan komt de geur. Hele bak eet ze met beleid in 1x netjes leeg...

Benieuwd of er over een paar weken verbetering komt..

Gr, Bas.
#1979931
[quote="basvanneer"]
***UPDATE***

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

We zijn sinds zaterdag KVV aan het geven en het gaat tot nu toe perfect! Ze heeft gelukkig (nog) geen diarree..

Ze kijkt de hele dag niet in haar bak en als ik het 's avonds pak komt ze weer. Beetje kokend water erop en dan komt de geur. Hele bak eet ze met beleid in 1x netjes leeg...

Benieuwd of er over een paar weken verbetering komt..

Gr, Bas.
[/quote]

Klinkt helemaal goed :)  Als ze niet acuut na omschakelen aan de dunne gaan, dan zal dat later om die reden ook niet meer gebeuren. :)
#1983024
[quote="basvanneer"]
***UPDATE***

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

We zijn sinds zaterdag KVV aan het geven en het gaat tot nu toe perfect! Ze heeft gelukkig (nog) geen diarree..

Ze kijkt de hele dag niet in haar bak en als ik het 's avonds pak komt ze weer. Beetje kokend water erop en dan komt de geur. Hele bak eet ze met beleid in 1x netjes leeg...

Benieuwd of er over een paar weken verbetering komt..

Gr, Bas.
[/quote]

Welkom,

Ook ik geef alaska als eliminatie dieet in combinatie met mix van kiezebrink spiervlees van paard en zalmmix van kiezebrink.
Mijn hond had slechte (dunne) ontlasting en huidschilfers die jeuk veroorzaakten.
Toen ik zalm ben gaan bijvoeren is dit fel verbeterd, ik geef dagelijks 250gr in totaal voer ik 1.25-1.5kg voor een hond die 40kg moet gaan wegen.
Wat het darmprobleem betreft zou je vrij snel resultaat moeten zien, ik zag toch al verbetering binnen de eerste 2 weken.
Om echt DE resultaten te zien moet je van enkele weken verse voeding niet veel verwachten.
Reken ook nog dat er ontgiftingsverschijnselen kunnen komen enzo...
Maar vooral blijven doorzetten ik ben ondertussen 9 weken ver en qua darmproblemen kan ik zeggen dat dit in orde is de schilfers zijn ook merkbaar beter maar nog niet verdwenen (dit zal voor na de rui zijn)

Succes en niet opgeven ;)
#1985619
Heb zelf een am. bulldog x dogo argentino reu met een heel slecht huidje die enorm verbeterd is op vers. Bij de laatste wisseling van brokken (van een zeer bekend en gerenomeerd merk  >:() heeft hij echt hele vieze open plekken in oksels en keel/nek gekregen als reactie op iets wat er in zat... Is inmiddels gelukkig alweer een half jaar terug. Hij krijgt volledig barf en heb ontdekt dat nu hij wekelijks zijn portie vis en dagelijks een goede portie groentenmix krijgt zijn vacht er steeds beter uit gaat zien en ook wat voller wordt.

Ben van plan hem 2x in de week vis te gaan geven. Hij vind het echt heel erg lekker en ik ben wel benieuwd wat het voor zijn vacht doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door