Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1979304
Geven jullie naast het bot, spier, groente en orgaan ook nog suplementen??

Zo ja welke? Kelp, Lijnzaadolie e.d.????? En is het echt nodig? En waarom? Ik lees namelijk wisselende informatie over de suplementen enzo.

Mijn pup groeit zo hard dat ik bang ben dat ie ergens te kort komt.
#1979396
Nee, ik niet. Hoogstens een lik kefir af en toe, maar da's alleen voor de lekker. Ook Laika heeft als pup nooit iets extra's gehad. Volgens mij is het ook niet echt nodig, als je verhoudingen een beetje in orde zijn en er voldoende variatie is, komt het helemaal goed. Speciale gevallen (drachtige teef, ziekte of aandoening) daargelaten, natuurlijk.
#1979454
Nope supplementen zijn niet nodig in een gevarieërd Barfmenu.
Voor een jonge opgroeiende hond is belangrijk dat hij wekelijks vette vis krijgt, genoeg orgaan (15-20%) en ikzelf vind groentemix ook belangrijk.
Al deze dingen zijn ook voor een volwassen hond belangrijk, maar voor jonge hond vind ik dit net wat belangrijker. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik  ;)

Lijnzaadolie is helemaal niet aan te raden omdat die een inactieve variant van omega3 bevat.
Vette vis is veel beter om te voeren, mocht je hond geen vette vis eten dan zijn visolie-capsules een prima vervanging.
Kelp is ook niet nodig, uiteraard mag er best een schepje door de groentemix ofzo want dat is het een soort groente, maar noodzakelijk is absoluut niet.

Idd wat Anne in Duitsland zegt in gevallen dat je hond ziek is, een aandoening heeft of drachtig kan een supplement wel veel goed doen.
Dat is dan wel per geval bekeken.
#1979538
Hij krijgt ongeveer twee keer per week een visje haring, makreel, sardine of zalmmix. De groente probeer ik zo gevarieerd mogelijk te doen. Wel lastig want je bent afhankelijk van wat er te krijgen is. Het lukt me daardoor niet om 50 % boven en 50 % beneden de grond te geven.

En omdat hij per dag zoveel moet hebben 1600 gr is de variatie in het vlees ook wel even wat lastiger. Ik probeer wel zoveel verschillende soorten te geven maar met bot kom je toch snel weer op kip uit.

Orgaan geef ik nu zo'n 200 gram dat zou dus wel iets omhoog mogen denk ik.

Af en toe komt de twijfel of ik het nog wel goed doe dan is het wel fijn om te horen als ik iets moet aanpassen of dat ik op de juiste weg zit. :D
#1979541
Mijn honden krijgen wel wat extra's maar zijn dan ook ruim 11 en bijna 10  ;)

Zij eten trouwens zo'n 500 gram per dag maar zeker niet alleen kip als vleesbot. Ik kom ook gemakkelijk aan parelhoen, eend, haas, konijn en soms hert. Volgens mij is dit bij elke internetleverancier wel te krijgen.
#1979601
mvans schreef: Hij krijgt ongeveer twee keer per week een visje haring, makreel, sardine of zalmmix. De groente probeer ik zo gevarieerd mogelijk te doen. Wel lastig want je bent afhankelijk van wat er te krijgen is. Het lukt me daardoor niet om 50 % boven en 50 % beneden de grond te geven.

En omdat hij per dag zoveel moet hebben 1600 gr is de variatie in het vlees ook wel even wat lastiger. Ik probeer wel zoveel verschillende soorten te geven maar met bot kom je toch snel weer op kip uit.

Orgaan geef ik nu zo'n 200 gram dat zou dus wel iets omhoog mogen denk ik.

Af en toe komt de twijfel of ik het nog wel goed doe dan is het wel fijn om te horen als ik iets moet aanpassen of dat ik op de juiste weg zit. :D

Is dat 200 gram per week of per dag? Heb je een lijstje van soorten die je voert, en in welke verhoudingen?
#1979637
Hier krijgen ze een aantal extra's. Sommige omdat het lekker is en sommige omdat ze het nodig hebben ivm ziekte.

Dagelijks glucosamine/chondriotine
visolie capsule
chlorella
kelp of zeewier
biogarde
eitje

verder krijgen ze kiemen en wat gemalen noten door de groenten, maar dat eten ze niet elke dag.
fruit snacken ze zo nu en dan tussendoor.

Bij puppen en pubers is een goed doordacht menu de basis. Extra zijn niet perse nodig, je hond krijg dan alles binnen en tekorten kan ik me niet voorstellen bij een goed barf menu.
#1979717
Je voert dus 49% vleesbot (ik ga er vanuit dat je goed bevleesde geeft?), 24% spiervlees, 15% groenten, 12% orgaanvlees.

Is die 12% orgaanvlees inclusief of exclusief pens? Ik vind 12% orgaanvlees exclusief pens prima. Inclusief pens te laag, dan zou ik op een totaal van 20% gaan zitten.

Verder weet ik niet wat je voert maar als je goed afwisselend voert en meer dan 4 diersoorten + vis + zuivel + ei + noten: dan ben je prima bezig! Ik zou hooguit extra visolie geven maar verder eigenlijk niks. Ik heb mijn pup ook niks extra's gegeven. Ik ben er niet zo voor. Ik ben eerder bang dat je de boel uit balans trekt dan dat je goed doet, eerlijk gezegd. Overigens kan wat kelp/zeewier geen kwaad. Dat is wel gezond. Je mag ook zeegroenten door je groentenmix doen zoals zeekraal en lamsoor.
#1979790
Ik geef zowel goed bevleesde als karkassen. Als ik een karkas geef dan minder ik het botpercentage en geef ik meer spier. Dan compenseer ik het zo.

Ik geef de pens er min of meer buiten. Ik geef ongeveer 1 keer per week zo'n 500 gram pens en die dag dan weer minder spier. En de 4 diersoorten red ik wel. Bij gunstige inkoop zelfs wel soms wel meer.

Waar kan ik de zeegroenten kopen?? En die groenten daar kom ik niet aan 50 % boven en 50 % beneden de grond. Is dat erg?? Probeer wel zoveel mogelijk afwisselend te geven maar dat dan wel weer verdeeld over de week maak per dag andere mixjes. 
#1979856
mvans schreef: Ik geef zowel goed bevleesde als karkassen. Als ik een karkas geef dan minder ik het botpercentage en geef ik meer spier. Dan compenseer ik het zo.

Ik geef de pens er min of meer buiten. Ik geef ongeveer 1 keer per week zo'n 500 gram pens en die dag dan weer minder spier. En de 4 diersoorten red ik wel. Bij gunstige inkoop zelfs wel soms wel meer.

Waar kan ik de zeegroenten kopen?? En die groenten daar kom ik niet aan 50 % boven en 50 % beneden de grond. Is dat erg?? Probeer wel zoveel mogelijk afwisselend te geven maar dat dan wel weer verdeeld over de week maak per dag andere mixjes. 
Als de pens er niet bij zit, dan is het genoeg wat je nu voert aan orgaan.

Zeegroenten kun bij de AH kopen. Dat hoef je niet iedere mix te gebruiken maar dat is wel erg gezond spul dus het is zeker de moeite waard om het af en toe te kopen.

Ik let daar absoluut niet op, of ik 50% onder en boven de grond groenten gebruik. Ik vind dat eerlijk gezegd inmiddels totaal onbelangrijk. Het liefst gebruik ik waardevolle groenten zoals alfalfa-spruiten, broccoli-spruiten, waterkers, wortel, biet en dergelijke. Dus komkommer gebruik ik wel om de mix een beetje smeuig te maken maar ik tel het eigenlijk niet eens mee als groenten. Ik gebruik bijv. geen sla. Dat is zinloos spul.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door