Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#1979766
Ik mag een vleesmolen uitkiezen. Een elektrische :D Om het vlees voor de puppen te malen. Ideaal dus! Ik heb een budget van 300 euro gekregen. Nu moet ik daar toch wel een goed masjientje voor krijgen denk ik zo.

Uiteraard ben ik zelf ook al opzoek gegaan en heb de zoekfuntie er op nagelaten. Sommige info is wat verouderd, of bijgesteld. Dus ik vraag het even opnieuw. Ik heb zelf al een selectie gemaakt..

http://www.billyguyatts.com.au/kenwood- ... medium=cpc

http://www.northerntool.com/shop/tools/ ... _200422328

Ik heb er nog 2 gezien. Welke net iets buiten budget vallen..

http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/geha ... 3--bt.html

http://www.northerntool.com/shop/tools/ ... 586_340586

Welke zouden jullie hiervan aanraden?

Hij moet best veel vlees gaan malen. Toch zeker een 30 kilo per maand. Ook vleesbotten en pens.
Vleesbotten varierend van kipkk eendenrug, konijn, parelhoen en wellicht ook een fazantkarkas. Dat zou mooi zijn als dat laatste zou lukken.

Zelf neig ik naar de kenwood. Ik weet alleen niet of het gat bovenin groot genoeg is om karkassen door te gooien. Das een beetje een euvel. Ik wil van te voren niet te veel hoeven hakken en zaken. Een kipkarkas door 2 hakken is uiteraard geen probleem. Maar een half karkasje moet er wel doorkunnen.

De snelheid waarmee hij maalt vind ik van minder belang. Zolang hij maar krachtig genoeg is.

Of hebben jullie andere aanraders?

Alvast bedankt!
Door Lida. S
#1979780
Ik zou willen dat ik je advies kon geven. Ik ben zelf ook op zoek. Degene die mij geschikt lijkt is ca 800,--, en dat is boven mijn begroting.Het nadeel van al die anderen vind ik de kleine vulopening en het feit dat alles te fijn gemalen wordt. Maar ik blijf meelezen (en ook zoeken), misschien vinden we wat. Lida
Door Nadia
#1979874
Het probleem met de vulopening ervaar ik ook.
De grove of fijne maling, heeft dat niet te maken met die gaatjes schijven voorop? Hoe groter het gat hoe minder fijn, en vice verse. ? Toch?
Door Lida. S
#1979880
Ja, de gaatjes bepalen de grofheid. Ik heb begrepen dat je minimaal 12 moet hebben, maar ik heb het liever nog wat grover. De honden moeten zelf ook wat kauwen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1979886
Die 2e en 3e lijken me wel stevig.
De 4e is het wattage 450 watt, dat lijkt me krachtstroom.
De 2e is het wattage 250, ik weet niet of dat hier in NL een probleem is.
Die van Kenwood lijkt op die van Bomann, dus daar zou ik niet zo gauw opvallen  ;)
Al geloof ik dat de onderdelen wel wat sterker zijn.

Blijft lastig kiezen welke handig werkt en lang meegaat.
Qua vulopening zul je idd niet zo heel groot vinden, precies zo groot dat er geen hand in kan.
Bij de meer proffesionele miss wel.
Door Nadia
#1979932
Hmm.. Die 2de zal het hier in NL niet doen. Die draait op 120 volt :( (al zou hij vast toch wel ook op 220 te krijgen zijn? ) Ik ga eens verder zoeken...
Qua vulopening zul je idd niet zo heel groot vinden, precies zo groot dat er geen hand in kan.
Slimme opmerking. Dat word een goed hakbijltje aanschaffen :)
Door Cindy de Wolf
#1979938
Ik heb die Kenwood en met een aanpassing van Martijn (nieuw gaatjesding) maalt hij ALLES. De gaatsjesdingen die erbij geleverd worden zijn te klein om bot doorheen te persen waardoor alles zich achter dat ding ophoopt en de machine dus vastloopt. Martijn heeft op zijn werk dmv een waterbank een nieuw gaatjesding gemaakt en vanaf dat moment SUPER. (gaatjesding is via mij te bestellen bij vriendlief ca 15 euro voor een metalen en 30 euro voor rvs). Hij maalt; kippennekken, eendennekken, kleine kalkoennekken, parelhoenkk, haasrugkarkas, jonge geitenribben en jonge lamsribben, konijnkarkas/koppen/ruggen. Wel moet je alles natuurlijk van tevoren kleiner maken zodat het door de opening past ca 4cm breed. Nekken gaan er dus zo in.
Waarom de mensen overwegend tevreden zijn over de Bomann is het feit dat het gaatjesding vrij groot is en hij dus vrij makkelijk kip/eend/konijn hier doorheen krijgt. De motor van de Bomann is echter te zwak voor haas/kalkoen/jonge ribben e.d.
Ik maal 14kg vleesbot (van alles 2kg) in nog geen 30 minuten :D ;)

Een molen met een opening waar alles zo in gemieterd kan gooien bestaat niet in NL, dit om veiligheidsredenen :-\ >:( dit uiteraard buiten de professionele cutters met bijbehorende prijsjes. De Kenwood heeft relatief een vrij grote opening ca 4cm breed.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op wo 30 mar 2011, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#1979945
202Spots schreef: Ik heb deze ,maar die ik heb, heeft andere stroom en andere stekker dan in Holland
Maar Northerntool is ook in Engeland...misschien werkt dat wel in Holland?

http://www.northerntooluk.com/food-prep ... cification
Zo te zien hebben ze allemaal dezelfde gaatjesdingen (kleine ronde gaatjes erin) en dus allemaal hetzelfde probleem als waar ik tegenaan gelopen ben. Het maakt dan niet uit hoe sterk je motor is, de kenwood is 2000 watt..., hij krijgt er dan domweg niet doorheen geperst. Kijk maar naar zo'n gaatjesding van bomann en kijk maar dat die heel anders zijn; grote ovale openingen.

Ik maak e.e.a kleiner dmv een lintzaag :D
Door Cindy de Wolf
#1979965
Lidas schreef: Diamond Vleesmolen , TS12. Is dat misschien iets? Lida
Deze viel bij mij af, enige voordeel is dat deze in een oliebad ligt. Minder vermogen dan de kenwood en ook hier kleine gaatjesdingen en hij heeft een kleinere vulopening. Heb wel lang lopen dubben tussen deze en de kenwood want een motor die in een oliebad ligt is ook wat waard.
Door Nadia
#1979968
Lijkt me zeker iets. Maar bijna 600 euro is iets boven buget.

Cindy, hoe lang heb jij die kenwood nu al? Kan er ook een fazantkk mee gemalen worden?
Ik heb me er al bij neergelegd dat de vulopening klein zou zijn.  Dan hakken we wel even.. Geen probleem..

@ Dory, die ik zag is een maatje daaronder volgens mij. Die lijkt me zeker goed! Ik ben nog aant zoeken voor het juiste volt!

Edit: Zie dat Cindy de Diamond al weerlegt..
Door Cindy de Wolf
#1979973
Nadia schreef: Lijkt me zeker iets. Maar bijna 600 euro is iets boven buget.

Cindy, hoe lang heb jij die kenwood nu al? Kan er ook een fazantkk mee gemalen worden?
Ik heb me er al bij neergelegd dat de vulopening klein zou zijn.  Dan hakken we wel even.. Geen probleem..

@ Dory, die ik zag is een maatje daaronder volgens mij. Die lijkt me zeker goed! Ik ben nog aant zoeken voor het juiste volt!

Edit: Zie dat Cindy de Diamond al weerlegt..
Half jaartje, die van mij eten geen fazant maar ik gok zo dat fazant zeker niet harder is dan parelhoenkk/kleine kalkoennekken dus verwacht zeker dat hij dit aankan mits met ander gaatjesding (moet toch eens de echte naam gaan opsnorren). Kwartelkk kan hij natuurlijk ook aan.

He als je goed zoekt vind je die kenwood mss goedkoper en kan je een lintzaag kopen voor het resterende bedrag ;) Een lintzaag kost ca 90 euro.
Door Nadia
#1979977
Goed. Eigenlijk blijf ik dus bij mijn eerste 2 keuzes. Of de kenwood, of die Dory aangaf. Alleen vind ik die tweede nog niet met 220 volt  :-\
Lintzaag maar 90 euro? Dat is ook goed te doen zeg! Dacht dat ze duurder waren. maar waar zet ik zo'n ding neer?
Door Cindy de Wolf
#1979978
Nadia schreef: Goed. Eigenlijk blijf ik dus bij mijn eerste 2 keuzes. Of de kenwood, of die Dory aangaf. Alleen vind ik die tweede nog niet met 220 volt  :-\
Lintzaag maar 90 euro? Dat is ook goed te doen zeg! Dacht dat ze duurder waren. maar waar zet ik zo'n ding neer?
Ik heb deze http://www.louistools.de/catalog/produc ... ts_id=1292 nu al zo'n 6 jaar, en echt waar als die ooit de geest geeft bestel ik dezelfde dag een nieuwe ;) Ik verbruik ca 3 zagen per jaar. Er kan 9cm onderdoor, te vergelijken met 1kg rol carnibest/tinlo. Die van mij staat in de serre, zo groot is die niet hoor.

Succes met beslissen.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op wo 30 mar 2011, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door