Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anya70
#1978287
Ik heb een Welsh Corgi van ruim 13 jaar. Sinds een half jaar heeft ze een uitslag..Na een bloedonderzoek is gebleken dat het geen schimmel is. Wat het wel is zijn we nog niet echt achter. Ze heeft nu een medicijn wat de jeuk wegneemt en de wondjes geneest. Als we stoppen met de medicijnen heeft ze binnen een dag verschrikkelijke jeuk en heeft ze binnen een paar dagen weer wondjes. Ik heb haar kaal laten scheren en daarmee zijn de wondjes eerder ingedroogd en zij vind het ook fijn dat de vacht eraf is. Is iemand hier bekend mee?
Door Esther Q
#1978669
Het zou allergie kunnen zijn. De vraag is dan waarvoor en die vraag is soms heel moelijk te beantwoorden. Wat voer je je hond?
Door Anne in Zweden
#1978828
Inderdaad, de eerste vraag die bij jeuk opkomt is: wat eet je hondje? Ik hoop bijna dat het antwoord 'brokken' is, want dan is de kans groot dat overstappen op rauw voer de oplossing voor het probleem betekent!
Door Lizzy
#1978963
Anya70 schreef: Ik heb een Welsh Corgi van ruim 13 jaar. Sinds een half jaar heeft ze een uitslag..Na een bloedonderzoek is gebleken dat het geen schimmel is. Wat het wel is zijn we nog niet echt achter. Ze heeft nu een medicijn wat de jeuk wegneemt en de wondjes geneest. Als we stoppen met de medicijnen heeft ze binnen een dag verschrikkelijke jeuk en heeft ze binnen een paar dagen weer wondjes. Ik heb haar kaal laten scheren en daarmee zijn de wondjes eerder ingedroogd en zij vind het ook fijn dat de vacht eraf is. Is iemand hier bekend mee?
Ze krijgt dus prednison?
Door Anya70
#1982468
Anne in Duitsland schreef: Inderdaad, de eerste vraag die bij jeuk opkomt is: wat eet je hondje? Ik hoop bijna dat het antwoord 'brokken' is, want dan is de kans groot dat overstappen op rauw voer de oplossing voor het probleem betekent!
ze eet  inderdaad brokken...Maar wel speciale vanwege blaasproblemen via de dierenarts....Ze  heeft altijd brokken gegeten en sinds 1,5jaar speciaal voor de blaas.... ze is een hondje met een lang medische achtergrond. Ze is hartpatiente, heeft 3 hartoperaties gehad als pup... Kan je mij uitleggen wat zo goed is aan het voeren van rauw vlees aan de hond? En aan wat voor rauw vlees moet ik dan denken...

Dank je wel voor je reactie
Door Anne in Zweden
#1983344
[quote="Anya70"]
ze eet  inderdaad brokken...Maar wel speciale vanwege blaasproblemen via de dierenarts....Ze  heeft altijd brokken gegeten en sinds 1,5jaar speciaal voor de blaas.... ze is een hondje met een lang medische achtergrond. Ze is hartpatiente, heeft 3 hartoperaties gehad als pup... Kan je mij uitleggen wat zo goed is aan het voeren van rauw vlees aan de hond? En aan wat voor rauw vlees moet ik dan denken...

Dank je wel voor je reactie
[/quote]

Hai, en sorry voor de late reactie; ik had niet gezien dat je had gereageerd.

Wat er goed is aan vlees is wat er omgekeerd evenredig fout is aan brokken.

Het begint al bij het spijsverteringssysteem, van gebit tot keutel in het gras. Een hond is er helemaal op gebouwd om vlees en botten te eten: zijn kiezen hebben geen maalvlakken die de celwanden van groenvoer kapot kunnen malen (vergelijk onze kiezen, of die van een koe, maar met die van een hond); de kiezen zijn gemaakt om botten te kraken van prooidieren. Zijn hoektanden zijn ervoor gemaakt lappen vlees van een karkas te scheuren. Een brokken etende hond heeft helemaal geen hoektanden nodig; ze worden gewoon niet gebruikt.

Honden hebben een kort darmstelsel, voor een korte verteringsduur (vergelijk dat eens met de vier magen van een graseter als de koe). Het speeksel van een hond bevat geen stoffen die koolhydraten al beginnen af te breken wanneer ze nog in de mond zitten. Ik jat even van Lizzy: "Mensen hebben a-amylase in het speeksel. Honden hebben dit enzym niet in hun speeksel. Dit enzym begint (bij de mens) koolhydraten te verteren zodra we koolhydraten nuttigen. Bij honden begint de vertering van koolhydraten pas wanneer de koolhydraatrijke voeding de maag bereikt en het grootste deel van de vertering vindt pas plaats in de dunne darm. Het hoge percentage koolhydraat in brokken leidt tot situaties waar het voedsel in langer in het spijsverteringssysteem blijft zitten (8-12 uur). Een dieet gebaseerd op rauw vlees doet er slechts de helft over (4-6 uur) waardoor er dus een veel geringere kans is dat bacterieen het lichaam binnen kunnen dringen."

Er zijn nog veel meer technische factoren te noemen waaruit blijkt dat honden niet geschapen zijn om granen te verwerken, maar waar het om gaat is dit: honden zijn van nature vleeseters en bottenkrakers, en hoe meer er sprake is van een natuurlijk dieet, van een dieet dat is afgestemd op het spijsverteringsstelsel van de hond, des te beter verteert de hond zijn eten en des te minder energie hoeft het lichaam te verspillen aan processen die niet natuurlijk zijn, zoals het afbreken van koolhydraten, die in granen ruimschoots aanwezig zijn.

Brokken daarentegen bevatten hoofdzakelijk granen. Granen worden door een hondenlichaam niet verteerd; ze komen er aan de achterkant gewoon weer uit - een typische brokkendrol is lekker vet, opgezwollen, en vooral: groooot (en hij stinkt!), een typische barfdrol is klein en compact, en je zoekt er vergeefs naar in hoog gras want je ruikt hem dus niet! En hij is klein en compact en je ruikt hem niet omdat het lichaam geen stoffen heeft hoeven uitscheiden die er niet in thuishoren.

Nou kan een gezonde hond best oud worden op brokken, maar dat neemt niet weg dat brokken toch een aanslag zijn op zijn spijsverteringssysteem, dat dus extra hard moet werken om stoffen te verwerken die er van nature niet in thuishoren. En als je hond geen optimale gezondheid heeft, is iedere aanslag op het spijsverteringssysteem tegelijkertijd ook een aanslag op zijn weerstandsvermogen. Zijn lichaam moet namelijk energie steken in onnatuurlijke processen (= verwerking van granen), en die energie kan dus niet gebruikt worden op andere vlakken waar ze hard nodig is.

Bovendien zijn brokken gortdroog. Een hond moet ter compensatie veel drinken om zijn vochthuishouding op peil te houden. Wat voor blaasproblemen heeft jouw hond?

Er is nog zoveel te vertellen over waarom rauw vlees voeren beter is dan brokken voeren. In jouw specifieke geval zou het best zo kunnen zijn dat het lichaam van je hond bepaalde bestanddelen van brokken niet kan verdragen; aan brokken is veel troep toegevoegd om ze houdbaar te maken, om het vitamineverlies tijdens het kookproces te compenseren, om ze überhaupt smakelijk te maken voor een hond, etc. Hoe je het ook wendt of keert, een brok is geen natuurlijke voeding voor een hond; het is bewerkt spul, en wat voor de mens geldt, geldt ook voor de hond: hoe meer bewerkingen de voeding heeft ondergaan (= hoe verder het voer van z'n natuurlijke vorm af staat), des te meer kunstgrepen zijn ervoor nodig om in het lichaam het door de natuur voorziene effect te sorteren.

Rauw vlees (en botten, en organen) is niet bewerkt. Het is de natuurlijke voeding van een hond in haar meest natuurlijke vorm, en daardoor kost het het lichaam weinig moeite er de noodzakelijke stoffen uit te halen en die in te zetten om het lichaam gezond te houden. En als het lichaam geen tijd en moeite meer hoeft te verspillen aan belastende processen, kan het zijn energie steken in het oplossen van problemen, bijv. in problemen die ontstaan zijn door onnatuurlijke voeding.

Je hondje zou niet de eerste zijn die door de overstap van brokken op vers vlees helemaal opknapt en een batterij gezondheidsproblemen vaarwel mag zeggen!

Het lijkt me goed dat je de beginnersinformatie op barfplaats eens doorneemt. Het lijkt veel leeswerk, maar het opent je ogen en biedt inzicht in lichamelijke processen en het effect van voeding daarop. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Je zult daarna nog heel wat vragen hebben, maar die kun je op barfplaats stellen; de behulpzaamheid van de mensen hier is gigantisch, en er is zoveel ervaring en kennis aanwezig dat je gegarandeerd het antwoord vindt op al je vragen.

Ik raad je aan zo snel mogelijk over te stappen op vers; dat kan al vrij snel (zie de beginnersinformatie), en gezien de problemen van je hondje lijkt het me goed die overstap te maken. En aan wat voor rauw vlees moet je denken? De beginnersinformatie biedt al veel antwoorden, maar even snel: alles behalve varkensvlees. Maar barfen is meer dan alleen rauw vlees: barfers voeren spiervlees, goed bevleesde botten, organen en soms ook gepureerde groente.

Maar weet je wat: lees eerst de beginnersinfo door. Denk daarbij niet: barfen, dat kan ik niet, dat is veel te moeilijk. Barfen is namelijk niet moeilijk! Het is wel iets meer werk dan een schep brokken in een bak kwakken, maar het is ook veel leuker dan dat, en vooral: het is hartstikke gezond voor je hond, en daar gaat het om!

Meld je gerust weer als je vragen hebt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door