Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sanne
#19296
Hallo,

Ik heb een black and tan jack russel pup van 5 maanden. Hij krijgt 4 dagen prins brokken en 3 dagen versvlees van duck. Hij heeft echter last van roos. Niet erg maar toch. hij heeft geen jeuk. Nu adviseerden ze bij prins om becel bak en braad vloeibaar aan zijn eten toe te voegen voor extra linol. Kan ik in dat geval niet beter visolie of lijnzaadolie geven? Of misschien weten jullie nog wat beters??

sandra
Door Lizzy
#19297
sanne schreef: Hallo,

Ik heb een black and tan jack russel pup van 5 maanden. Hij krijgt 4 dagen prins brokken en 3 dagen versvlees van duck. Hij heeft echter last van roos. Niet erg maar toch. hij heeft geen jeuk. Nu adviseerden ze bij prins om becel bak en braad vloeibaar aan zijn eten toe te voegen voor extra linol. Kan ik in dat geval niet beter visolie of lijnzaadolie geven? Of misschien weten jullie nog wat beters??

sandra

Becel bak en braad? Nou, dat lijkt me eerlijk gezegd geen goed idee..... Ik zou zelf zalmolie of visolie geven in combinatie met borage olie. Deze capsules kun je bij de Etos kopen!
Groetjes, Lizzy
Door sanne
#19302
Hoi Lizzie en de rest,

Ik heb naar prins gemails dat ik het idee heb dat visolie of lijnzaadolie beter is voor tommie. Zij vertelden mij dat dat ook goed is maar te eenzijdig?? becel bak en braad is beter de hond. Lijnzaadolie is goed voor paarden maar niet voor honden. Ik denk dat ik visolie en borage capsules ga helen en deze proberen.

sandra
Door Lizzy
#19303
Hoi Sanne, De plantaardige olieen in Becel zijn niet gedefinieerd. Je weet dus niet echt wat er in zit. Maar dat is niet het enige (en ik snap eerlijk gezegd niet dat ze bij Prins dit soort domme adviezen kunnen geven - dit geeft mij wel aan dat ze totaal geen verstand hebben van omega 3 en 6 vetzuren!).

OK, in plantaardige olie zit voornamelijk omega 6 vetzuur. De niet-actieve vorm, dus daar moet in het lijf nog wat mee gebeuren. MAAR, in het voer dat wij onze honden geven, zit behoorlijk wat omega 6 vetzuur. Al van nature. Dus, naar mijn bescheiden mening is het niet erg zinvol om een hond plantaardige olie te geven (maisolie, zonnebloemolie, etc).

In de voeding die wij vandaag de dag eten (en ook die van de hond) is vaak een tekort aan omega 3 vetzuur. Dit zit in visolie, zalmolie en lijnzaadolie. Het veschil tussen lijnzaadolie en vis/zalmolie is dat lijnzaadolie een niet-actieve vorm van omega 3 vetzuren levert. Ook hier moet het lijf van de hond dus nog wat mee doen, voordat het gebruikt kan worden.

Sommige huidproblemen (zoals roos en haarduitval enzo) kunnen goed behandeld worden met omega 3 vetzuren. Ik geef zelf de voorkeur aan de actieve vorm (dus vis/zalm olie), hoewel ik ook wel eens lijnzaadolie geef.

Soms is het ook goed om de hond wat omega 6 vetzuren te geven. Sommige honden kunnen dat goed gebruiken, vooral bij huidproblemen. Maar, in dat geval kies je het allerbeste voor de actieve vorm en dus Borage olie. De capsules van de Etos bevatten zowel vis als borage olie.

OK, ik heb even opgezocht wat er in Becel bak en braad zit:

Plantaardige olien en vetten, dieetzouten (E508, E340), droge melkbestanddelen, emulgator E322, smaakversterkers (E623, E635), aroma's, dextrose, kleurstof E160a, vitamine A, E, D.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het advies van Prins nu nOg stommer vind dan eerst..... Je ziet wel, het bevat plantaardige olie en vetten. Welke? Geen idee! Maar, dit is dus puur niet-actieve omega 6 vetzuren! Plus, een hoop extra rommel!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#19305
Nog meer info over Becel bak en braad:

Allergenen:
Koemelkeiwit: Ja
Rundvlees: Nee
Benzoëzuur en parabenen (E210 t/m E219): Nee
Sulfiet (E220 t/m E227): Nee
Glutaminaat: Ja
Sesamolie: Nee
Sesam: Nee
Pindaolie: Nee
Pinda's: Nee
Notenolie: Nee
Noten: Nee
Umbelliferae: Nee
Selderij: Nee
Koriander: Nee
Vanilline: Nee
Kaneel: Nee
Tartrazine (E102): Nee
Azo-kleurstoffen: Nee
Peulvruchten: Nee
Gist: Ja
Cacao: Nee
Mais: Ja
Schaal- en schelpdieren: Nee
Vis: Nee
Kippenvlees: Nee
Varkensvlees: Nee
Rogge: Nee
Kippenei: Nee
Soja-eiwit: Ja
Gluten: Nee
Tarwe: Nee
Soja-olie: Ja
Lactose: Ja
Door sylvia
#19359
het kan ook huidmijt zijn en dan helpt er geen olie tegen.Je zou even met een pantykousje om de stofzuigerstang zijn rug kunnen zuigen en de opgezogen huidschilfers even bij je da onder de microscoop laten bekijken of het mijten zijn.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#19371
naar mijn bescheiden mening redt je het dan niet met de "stofzuigertruc" en heb je afkrabsels nodig omdat mijten vaak wat dieper in de huid zitten....... toch?.....
Door sylvia
#19376
Ivonne schreef: naar mijn bescheiden mening redt je het dan niet met de "stofzuigertruc" en heb je afkrabsels nodig omdat mijten vaak wat dieper in de huid zitten....... toch?.....
als je een newfy hebt red zelfs een miele het niet ;D ;D
nee maar voor die mijten is een stofzuiger vaak al voldoende,maar je kan ook een afkrabsel laten maken.
Door moniek
#19432
Hallo Sanne

Eén van mijn honden (Skippy) had als pup ook van die witte schilfertjes in haar vacht. Ze is zwart dus het viel echt op. Na veel heen en weer getrek naar de dierenarts bleek ze last te hebben van een mijt die cheyletiella-mijt genoemd wordt. Dit is een vrij hardnekkig beestje (die mijt bedoel ik), ik moest Skippy regelmatig wassen met een speciale shampoo (ik weet even de naam niet meer) en de omgeving moest ook behandeld worden. Ze is er uiteindelijk wel vanaf gekomen gelukkig. De dierenarts heeft de diagnose kunnen stellen dmv een huidafkrabseltje.

Groetjes van moniek
Door sanne
#19493
sylvia schreef: het kan ook huidmijt zijn en dan helpt er geen olie tegen.Je zou even met een pantykousje om de stofzuigerstang zijn rug kunnen zuigen en de opgezogen huidschilfers even bij je da onder de microscoop laten bekijken of het mijten zijn.
heb ik gedaan en het is geen huidmijt. volgens dierenarts is het gewoon roos.
sandra
Door oebaya
#19789
Probeer eens een ander vers voer dan Duck. Met Duck heb ik op het gebied van roos of hoe je huidschilfers noemt, hele nare ervaring opgedaan. Aangezien ik bij een andere hond ook slechte ervaringen met Rodi had, was dat indertijd voor mij reden om weer helemaal op brokken te gaan. Nu ik andere merken heb gevonden via deze site heb ik geen last meer van rare bijverschijnselen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door