Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lightning
#1972668
Iemand tips om die te versterken? Ik zoek iets om mijn hond te helpen. Die heeft het aan zijn kruisbanden dus blijkbaar. Ik ben er op tijd bij omdat ik het snel zag. Maar wil ook niet dat ze doorscheuren of zo. Aub iemand tips?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1972866
Je kunt daar wel rekening mee houden.
Echt de banden versterken gaat niet, maar de spieren rondom kun je natuurlijk sterker maken door bepaalde oefeningen.
Zijn in allebei de knieën de banden opgerekt/ingescheurd?
En is dit opgelopen door overbelasting of door een trauma?
Wat gaf je dierenarts zelf als advies mee?
Door lightning
#1972875
Nou ze zijn nog niet gescheurd maar meer opgerekt en gevoelig. Geen trauma geweest, is blijkbaar erfelijk ben ik achter gekomen. Aangezien het sport seizoen net was begonnen en wij nog niet eens geweest zijn. ik mag rechtlijnige bewegingen met hem doen fietsen zwemmen hardlopen. en rullzand lopen heuvelop en af mag hij lopen. liefst pootje baden dat die spieren gebruikt worden enz enz. hij slikt nu 3 keer per dag traumeel en een poeder. een soort ligament? dat staat erop. We zijn bij een hollistische DA geweest hiervoor. omdat eigen da alleen maar lijnrust en pijnstilling voor schrijft en ik toch vond dat hij vreemd liep ga ik dus verder dokteren.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1973682
Advies klinkt goed van die dierenarts.
Ik zou ook meenemen dat je een goede warming up en cooling down doet voor en na inspanning.
En daarnaast liever 4x een paar minuten bewegen dan in 1x veel minuten (ook met sporten), dit zodat het lichaam tussendoor kan herstellen.
De bespiering op peil houden is ook belangrijk.
Dit kreeg ik als advies (naast die dingen die jij al noemt) van mijn dierenarts bij mijn border collie.

Die heeft een opgerekte/ingescheurde kruisband, is nu een jaar of 6 geleden dat dat gediagnostiseerd is, ze is nu 12 en heeft er nooit meer last van.
Zij ging haar voorpoten overbelasten omdat ze haar knie achter ontlaste. Ik zou dit dus ook goed in gaten houden.

Miss is puur pees idd wat, ik heb er geen ervaring mee.
Door lightning
#1973720
Ok bedankt dames. Ik ga eens informeren of dat puur pees inderdaad goed voor hem zou zijn. ;) Hoe komt het dat jou hond er geen last meer van heeft?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1973738
Bij mijn hond kwam het hoogstwaarschijnlijk door trauma, wat ik dus gemist heb omdat ze nooit mank gelopen heeft.
Toen ze opeens tijdens behendigheid door haar voorhand heen klapte, heb ik het laten onderzoeken en bleek dat het vanuit de achterhand kwam.
En zij dus speling had op 1 knie tijdens de schuiflade-test en dat ook gevoelig was.
Na eerst een tijd rust en toen weer opgebouwd en later weer sporten, moest ik dus rekening houden met al die dingen.
Het was dus pure overbelasting over een tijd heen.

Een kruisband heelt niet, maar een hond hoeft er ook niet persé last van de hebben als het eenmaal stabiel is en de spieren goed op peil zijn.
Dit omdat de functie van de knie namelijk gewoon intact is.
Hoe meer opgerekt/ingescheurd hij is, hoe meer speling vaak en hoe meer kans op dat de hond er wel last van heeft en de knie kan gaan ontzien.
Door goede spieropbouw, rekening houden met herstel/training enzo en evt een supplement kan het best zijn dat de hond minder last gaat krijgen.
Door lightning
#1973970
Aha ok. Maar als het helemaal afgescheurd is word er wel geopereerd. Wat is de herstel daar dan van? Ik hoop dit niet te hoeven mee maken maar wil wel graag weer gaan sporten met mijn ventje. Frisbee de distance (gelukkig is hij geen springer maar een timer) en wil gaan starten met cirkeltraining. Vandaar. Geheel niks doen is ook niks. Heb ook aan fysio gedacht voor hem om te gaan zwemmen dan daar. Maar mijn man is daar nog niet zo voor te porren :-\
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1974199
lightning schreef: Aha ok. Maar als het helemaal afgescheurd is word er wel geopereerd. Wat is de herstel daar dan van? Ik hoop dit niet te hoeven mee maken maar wil wel graag weer gaan sporten met mijn ventje. Frisbee de distance (gelukkig is hij geen springer maar een timer) en wil gaan starten met cirkeltraining. Vandaar. Geheel niks doen is ook niks. Heb ook aan fysio gedacht voor hem om te gaan zwemmen dan daar. Maar mijn man is daar nog niet zo voor te porren :-\
Als ze doorgescheurd zijn ben je best "ver van huis"  :-\ Naast de kosten voor operatie, zit er een flink lange revalidatie-tijd aanvast.
Daarna sporten is dan ook maar de vraag of dat lukt.
Als huishond na een scheuring door het leven komt bijna altijd wel goed.

Ik vind het lastig advies te geven over het sporten omdat jou hond van beide kruisbanden last heeft en het ws een erfelijk iets is.
Ik zou dit zelf verder overleggen met een fysiotherapie, miss dat die beter kan inschatten wat de risico's zijn dat ze scheuren en wat je dus nog aan sport kan doen.
Cirkeltraining lijkt me overigens niet zo'n grote belasting hebben, maar hier zou ik pas weer wat mee gaan doen als de klachten minder/beter zijn en je beter weet hoeveel je je hond kan belasten.
Frisbee is wat meer belastend, dan bij jou hond ws vooral het sprinten ernaar toe en niet zozeer het vangen omdat hij minder snel springt.
Om dit weer te gaan doen zou ik ook eerst kijken of ik wat meer duidelijkheid kan krijgen over de risico's.

Ik weet niet waar je woont, maar ik ken deze mensen die ervaring hebben met kruisbanden en sport/belasting:
Ronald Mouwen in Drenthe
Victor Hoogma in Nijmegen
Marja Schröer in Heerlen
Door lightning
#1974674
Tja voor fysio is mijn man nog niet om. Hij ziet weer dollar tekens en ver rijden.

Zelf wonen we in Almere dus de mensen die je zei zijn wel erg ver weg. Allemaal minimaal 1.5 uur rijden (heen).

Probeer man lief rustig aan verder te bewerken. ;)
Door lightning
#1978147
Het zit me echt niet lekker. Vind hem eerder slechter lopen dan beter. Echt ik heb nooit geluk met hondjes. Neem ook nooit meer een hond na hem. Ze hebben allemaal wel wat en trek het niet meer. Kruisbanden zie je niet op een foto maar zie je op een echo meer? Ik wil meer duidelijkheid want dit is echt niks. :'(
Door Deesje
#1978189
frisbee zou ik never nooit meer doen met een hond met een kruisbandprobleem... puur omdat er wel veel springwerk bij komt kijken en honden zo gefocust zijn op de frisbee dat ze simpelweg niet meer hun landing goed kunnen timen en inzetten.. cirkeltraining is wel top.

daarnaast kun je veel balans en coordinatiedingen trainen, achteruit lopen, instabiele ondergronden, wiebeldingetjes zowel in zit als in stand enzenz.. daarmee maak je de conditie rondom zo optimaal mogelijk.

daarbij even rekening houdend dat hoe stijler je hond staat hoe meer belasting er op zijn knie (kruisband) komt, zeker bij springen wanneer er ook nog voorwaartse krachten in het spel zijn
Door lightning
#1978233
Het mooie is hij springt echt niet met frisbee maar op het moment doet hij dat ook niet ik sport al hele tijd al niet.. ik ga de hollistische da morgen bellen want hij loopt erg beroerd en met de vraag of ze het goed vind als ik naar ene orthopeed ga want volgens mij is er meer. Vind het zo zielig hij heeft echt pijn.
Door nanne
#1985466
Ik lees net je verhaal en kan me heel goed voorstellen dat je naar een orthopeed wilt en dat zou ik je ook zeker adviseren, maar ga alstjeblieft naar een goede orthopeed al moet je er even voor rijden. Onze hond wordt volgende week dinsdag geopereerd aan een gescheurde kruisband en kapotte meniscus (1,5 jaar!!) waar ze waarschijnlijk, door een verkeerde diagnose, een jaar mee rondgelopen heeft. Ze was steeds kreupel als ze even los was geweest en het ging maar steeds niet beter. En vorige week ging het helemaal mis en kon ze ineens niet meer op haar pootje lopen terwijl 3 weken geleden rontgenfoto's waren gemaakt en ze zeiden dat alles goed was. Toen heb ik bij een andere dierenkliniek een second opinion gevraagd (deze orthopeed was mij aangeraden door een goede kennis) en die voelde meteen dat haar voorste kruisband en meniscus kapot was. Een goede orthopeed voelt dit, daar ben je geen echo of mri voor nodig al willen veel klinieken je anders laten geloven. Lees mijn verhaal maar eens, staat hier ook op barfplaats (ik denk bovenaan). Mocht je vragen hebben over de kliniek, de kosten o.i.d. dan stel ze gerust!

Wat betreft fysiotherapie voor je hond, de fysiotherapeut kan je uitleggen hoe je zelf fysio toe kan passen op de hond dus vele bezoeken zijn niet nodig. En denk eraan dat als je met je hond loopt dat hij niet te lang stil staat of in het water gaat staan, dan koelen de spieren te snel af en ook dat kan pijn veroorzaken. Dus geen praatjes maken onderweg, haha!

Heel veel sterkte gewenst!! Groetjes, Nanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door