Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#1977335
Nou daar gaan we weer hoor. Natuurlijk wisten we wel al een beetje waar we aan begonnen met al 2 oudjes ondertussen overleden, maar nu begint de derde dus ook een slechte gezondheid te hebben. :-\

Ik zal even bij het begin beginnen zodat ik zeker weet dat ik niets oversla. Op 15 september hebben mijn vriend en ik weer twee 'oudjes' opgehaald uit het asiel. Het gaat hierbij om de nu inmiddels 14 jarige kater. Het viel me al op toen hij hier net was dat hij een enorme kracht had/heeft achter zijn plasstraal en vergeleken met de andere katten meer dronk. Ook had hij toen al harde ontlastig. Ik had de katten toen nog op Arcana brokken staan. In dezelfde week dat hij hier kwam, is er chronisch niesziekte bij hem ontdekt. Ik kwam er ook al snel achter dat meneer een likfetish heeft en ook kattenbakgrit moest/moet er regelmatig aan geloven... (voor dit laatste heb ik advies gevraagd aan de dierenarts. Zij zei dat dit een vreemde tic van hem was. Zij waren nog nooit een onderliggend medisch probleem tegen komen icm het likken van grit)

Twee maanden nadat hij hier was, ben ik overgestapt op carnibest, bibi en haaksbarf. Dit ging hartstikke goed. Hij eet alles graag.

In november begon hij licht uit zijn bekkie te ruiken, maar ik kon zo niets in zijn bek vinden en heb er dus ook niets achter gezocht. Bovendien was zijn gedrag nog steeds normaal en oogde hij vrolijk en gezond.

Toen in december de kitten erbij kwam en deze kitten meteen overging op barf, heb ik besloten om de oudjes daar ook van mee te laten genieten. In eerste instantie ging dit goed, maar half januari begon hij moeilijk te kauwen en zijn we naar de dierenarts gegaan. Hij had een ontsteking helemaal achter in zijn bek. Daar waar zijn onderkaak overgaat in zijn bovenkaak. Ook werd er toen hartruis gehoord. AB kuur erin en twee weken later terugkomen. Ondertussen ben ik zijn barf gaan malen en gaf ik hem kip, eend, kalkoen, duif, geit, rund, konijn en parelhoen met daarbij wat vis en een eitje. Hij had toen af en toe behoorlijk wat moeite met poepen. Ik ben hem toen Gimpet haarbalpasta gaan geven, maar dit gaf weinig tot geen resultaat.

Twee weken later terug voor controle; de hartruis was er nog en zo ook de ontsteking, dus nog een AB kuur. Mijn vriend en ik vonden hem toen verbeteren. Hij at weer makkelijker en stonk niet meer zo uit zijn bekkie. Dit was drie weken geleden.

Afgelopen donderdag zijn we bij een andere dierenarts hier in de buurt (DCA almere) voor de hartecho geweest. Dit vond meneer ontzettend eng, maar liet alles wel goed toe. Hij heeft de meest positieve vorm van hartruis en moest aan de atenolol. Dit heb ik hem nog niet durven geven, want de dag erna (afgelopen vrijdag) poepte hij op het tapijt en daarna zat er iets vast. Ik heb hem veel vocht laten eten/drinken, eigen gemaakte bouillon gegeven, meer haarbalpasta, buikje gemasseerd, beweging gegeven, maar niets hielp. Gisteren hebben we dus de gehele middag bij het DCA gezeten. Daar heeft hij 2x een microklysma gehad en 1x een paraffine klysma. Ook is er via zijn bekkie paraffine toegediend en ook een onderhuids vochtinfuus zodat dat het misschien zachter zou maken. Daar heeft hij niet gepoept. Voordat we weg gingen is er ook een rontgenfoto gemaakt. Je zag heel duidelijk een verdikking van de dikke darm zitten, maar hij oogde verder niet ziek. Deze dierenarts bevestigde ook wat ik al een tijdje vermoed; nierproblemen, maar eerst moesten we de verstopping aanpakken. Nu mocht hij mee naar huis, maar als er zondag (vandaag dus) nog niet gepoept was, zouden ze maandag zijn darmen leeg gaan maken onder narcose.

Nu zijn we een dikke dag en heel wat paraffinne toedienen verder, maar hij heeft om precies te zijn maar een heel klein beetje gepoept. Niet de grote hoeveelheid die te zien was in zijn darmen. Bovendien wil meneer nu niet meer echt eten. Hij heeft een klein beetje Almo op, drie kattenkoekjes, maar meer niet. Hij voelt zich nu dus niet fijn. Grote kans dus dat we morgen voor de narcose gaan, een andere optie is er naar mijn weten niet meer. Mijn vriend en ik willen dan ook meteen bloed laten prikken. Nu is de kans dus heel groot dat meneer nierproblemen heeft. Wat zou ik dan kunnen geven als eten? Ik zag al wit vlees, maar wat is precies wit vlees? Welke diersoorten? Welke percentages? En dan met name weer gericht op zijn harde ontlastig; hoe krijg ik dit weer iets zachter zodat we volgende week niet weer een herhaling hebben, maar wel op zo'n manier dat het geen extra belasting is voor zijn nieren?

Alle tips en adviezen zijn welkom.
Door Mevroi Kruim
#1977342
Achossie, arme meneer kater. Nee, die is vast niet lekker idd.

De ene kat of hond verdraagt meer bot dan de andere, de ene heeft ook meer vet nodig dan de andere om de ontlasting goed te laten zijn. Dat moet je experimenteel vaststellen. Jouw kat heeft dus wsch behoefte aan niet te veel bot en voldoende vet in z'n eten.
Verder zou het zo kunnen zijn dat hij slecht vocht vasthoudt waardoor er te weinig in de darmen achterblijft om de ontlasting smeuïg te maken. Dat weet ik niet, dat bedenk ik zo, misschien kan de da uitsluitsel geven.

Een kat met slechte nieren heeft hele goeie kwaliteit eiwit nodig. Dat betekent dierlijk eiwit, zoals in barf en kvv, en vooral geen plantaardig eiwit zoals in brokken en nierdiëten. En verder veel vocht, alweer zoals in vers voer.
Het is goed om fosfor in z'n eten te beperken. Fosfor komt vooral voor in 'rood' vlees, spiervlees van grote grazers als rund, paard. schaap/lam of geit. 'Wit' vlees is vlees van gevogelte en ook vis. Kip, parelhoen, kalkoen, eend, ook konijn kan goed.
Door flin
#1977344
je hebt een prima verhaal geschreven,
'k moet 't alleen een aantal keer doorlezen om 't tot me door te laten komen,

   ik kom erop terug  ;)  (t hele verhaal)

hartecho: verwacht je een verdikte hartspier; HCM oid? wat was er op de echo te zien?
 een lichte hartruis hoeft geen probleem te zijn?

Atenolol verlaagt de bloeddruk, is dit al zo nodig?
Door Emytje
#1977567
Er was op de echo te zien dat er bloed de verkeerde kant op stroomde doordat een bepaald klepje dubbel zat. Tenminste zo heb ik het begrepen. De atenolol is bedoeld om de hartspier weer te versterken waardoor deze terugstroming niet meer kan plaats vinden.

Hij heeft de versie van hartruis waarbij het kan dat het, door medicijnen, over een half jaar weer weg is.

@ Mevrouw kruim: Bedankt voor je antwoord! Hoe zit het met duif en kwartel? Hoe kan ik het vet toevoegen? Mag dit ook zalmolie zijn? Ik ben nu steeds van de percentages 15% orgaan, 40% vleesbot en 45% spier uit gegaan. Kan ik orgaan en spier verhogen zonder dat er ergens tekorten of juist ophopingen gaan onstaan van bepaalde stoffen? Welk percentage zou ik mee kunnen beginnen?

Het punt is ook wel dat ik niet weet hoe deze dierenarts over vers voeren denkt. Om eerlijk te zijn denk ik dat ze daar niet om staan te juichen. Hun hele kliniek staat vol met zakken RC en Hills en zo ook met folders en posters... Ik sta ook niet bepaald sterk in mijn schoenen om daar dan heerlijk tegenin te gaan, ondanks dat ik niet achter dierenartsdieten sta.
Door Mevroi Kruim
#1977599
Duif en kwartel zijn prima. Ik heb zelf destijds het bot-percentage naar beneden geschroefd en meer spiervlees gevoerd. Eend is behoorlijk vet en vette vis helpt ook.

Ik zou eerlijk gezegd de da lekker laten kletsen als hij over brokken begint. Jij bepaalt wat je kat eet, niet hij.
Door Limpy
#1977612
Mevroi Kruim schreef: Ik zou eerlijk gezegd de da lekker laten kletsen als hij over brokken begint. Jij bepaalt wat je kat eet, niet hij.
Pcies! Zij zijn verantwoordelijk voor het medische deel, jij beslist over het voer!
(ik heb mn da en de ass ook getraind niet meer over brokken te zeuren tegen mij  :biggrin2: kostte verbazend weinig moeite)
Door mirdj
#1977639
Tegen mij zeuren ze ook niet meer over commercieel voer, de hele wachtkamer staat vol met Hill's. Gewoon zeggen dat je vers voert en dat brokken je huis niet meer in komen. Dat was bij mij in ieder geval genoeg. Er is nog 1 da die het nog wel eens probeert, maar tegenwoordig begint ze al met de woorden "je bent geen voorstander van commercieel voer" waarop ik alleen maar "dat klopt" hoef te zeggen en dat is het einde van de poging. Ik ga ook alleen naar die da als de andere 2 er niet zijn en dat komt gelukkig bijna niet voor. De andere 2 proberen echt mee te denken ondanks dat ze geen ervaring hebben met vers voeren. Ze nemen mij ook serieus als ze met voorstellen komen waar ik het niet mee eens ben en ook aan kan geven waarom ik dat niet wil doen.
Door Emytje
#1977760
Dat is wel prettig.

Duimen jullie mee? Ik heb Muninn zojuist bij de kliniek gedropt. Hij had nog steeds niet veel gepoept, dus ik moest hem meteen brengen. Ze gaan eerst een bloedonderzoek doen - ik verwacht dus dat daar nierfalen/problemen uit komt - en daarna gaat hij onder narcose voor het leeg maken van zijn darmen. Er zit natuurlijk een kans in dat hij overlijd door de combi hartruis en narcose (word wel aangepast), maar ook dat ze een tumor bij zijn darmen tegen gaan komen. De kans is groot dat we bij het laatste beslissen om hem niet meer wakker te laten worden...

Edit: We hebben Muninn zojuist in laten slapen. Hij had flinke nierfalen en doormodderen vonden we niet eerlijk tegenover hem.
Laatst gewijzigd door Emytje op ma 28 mar 2011, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Emytje
#1978382
Dank jullie wel...

Weet je wat ik ook zo apart vind? Hij heeft helemaal niet laten merken dat hij zo ziek was. Gisteren is hij nog tig keer op de bank gesprongen, heeft Khalid nog gewassen, om eten gezeurd (en ook een heerlijk feestmaal gehad), even buiten geweest om van het zonnetje te genieten en vanochtend lag hij weer zoals altijd naast ons bed op de plaid. Het is dat hij moeite had met poepen, maar anders zou ik hem niet het etiketje ' ziek'  op hebben geplakt.

Het is goed zo, maar ik ga hem wel verdomd veel missen. Hij stond altijd op me te wachten als ik terug kwam van werken en hij was mijn wekker. Stipt om half acht kwam hij op het bed gesprongen om mij wakker te likken. Wilde hij aandacht of was hij ons kwijt, ging hij flnk staan miauwen met zijn gekke miauwtje. Het was een gezellige kat. Een hele lieve kat, die heel veel goed vond. En dat terwijl hij als chagerijnig bekend stond in het asiel... Gelukkig hebben wij hem echt mogen kennen.
Door Anne in Zweden
#1978431
Emytje schreef:
Het is goed zo, maar ik ga hem wel verdomd veel missen. Hij stond altijd op me te wachten als ik terug kwam van werken en hij was mijn wekker. Stipt om half acht kwam hij op het bed gesprongen om mij wakker te likken. Wilde hij aandacht of was hij ons kwijt, ging hij flnk staan miauwen met zijn gekke miauwtje. Het was een gezellige kat. Een hele lieve kat, die heel veel goed vond. En dat terwijl hij als chagerijnig bekend stond in het asiel... Gelukkig hebben wij hem echt mogen kennen.
Ik kan wel spinnen als ik dit lees! Wat heerlijk dat hij in zijn laatste levensmaanden nog zó heeft mogen genieten, nog zo zijn plekje heeft gevonden! Een groter geschenk kun je een oude asielkat toch niet geven! Sterkte nogmaals met het verlies.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door