Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#1975690
18 april laat ik van Jamey heupfoto's maken (spannend  :-\) ga er vanuit dat het goed is maar je weet maar nooit.
Maar nu een vraagje. Hij krijgt dan een roesje om die foto's te maken, kan ik hem daarin nog met iets ondersteunen? bijvoorbeeld om dat roesje snel weer zijn lichaam uit te krijgen? En moet ik hem daarna nog licht verteerbaar voeren, of maakt dit niks uit?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1975840
Is dat roesje echt nodig?

Kaio is gerontgend toen we in NL woonden geheel zonder roesje, zo gepiept.
Maci moest met roesje voor de officiele uitslagen omdat we in Belgie wonen.

Dat is wel zo ontzettend slecht bevallen dat ik denk dat ik rontgen opnames allen maar voor mezelf nog laat doen en alleen voor officiele zou gaan als het nodig is. Dan maar geen waardevolle officiele uitslagen voor de rest van de fokkerij als ik daarvoor onnodig mijn hond moet laten platspuiten.

Maci is daar van het roesje al inelkaar gezakt, en ze hebben een paar keer moeten bijspuiten en dan nog hebben we een uur moeten wachten want er was geen beweging in te krijgen. Gelukkig had ie daarvoor niet gegeten (zoals hoort) maar daarna ook echt niet meer. Hij was echt misselijk zeg.  :(

Ben benieuwd of er dingen zijn die kunnen ondersteunen, maar als de mogelijk er is om zonder roesje te doen zou ik daarvoor gaan!
Laatst gewijzigd door Kaio op vr 25 mar 2011, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#1976312
Ik geef geen onnodig roesje. Een foto maken kan een bedreven arts uitstekend zonder, zelfs bij zo'n speelse, sterke spartelaar als een Flatcoated. Er zijn verschillende dierenartspraktijken in Nederland die het eigenlijk altijd zonder roesje lukt een goede/officiele HD foto te maken.
Door Lizzy
#1976423
Parelridder schreef: Ik geef geen onnodig roesje. Een foto maken kan een bedreven arts uitstekend zonder, zelfs bij zo'n speelse, sterke spartelaar als een Flatcoated. Er zijn verschillende dierenartspraktijken in Nederland die het eigenlijk altijd zonder roesje lukt een goede/officiele HD foto te maken.
Nou, nu we het daar toch over hebben... :biggrin2:. Mijn "pup" is binnenkort aan de beurt en ik wil graag naar een goede kliniek, liefst zonder roesje. Welke kun je/kunnen jullie aanbevelen?
Door Parelridder
#1976480
Ik weet niet waar je woont, dus noem er maar een paar:
Ik ken een fokker die kritisch de arts kiest en altijd naar Roden gaat (Hopmans) want daar zeer tevreden over is.
Ik ben zelf met 2 eigen en diverse andere honden bij Nico Dijkshoorn geweest in Zeist. Met Maartje ben ik nav heel goede ervaringen met Merel bij blessures en enthousiaste berichten van anderen, ook mbt de HD foto, bij Maarten Kappen in Eersel geweest. De overstap naar Eersel heb ik gemaakt nadat zowel mijn eigen ervaring als die van verschillende anderen was dat het bij Dijkshoorn rommeliger ging dan voorheen. De uiteindelijke foto was van dezelfde kwaliteit, maar het leek ze geregeld niet meer te lukken om die klus gewoon in één keer te klaren.
Maarten maakt bovendien ook ED foto's zonder roesje en ik ken geen ander die dit kan. Dit was hem gelukt bij Merel en ook bij Maartje vond hij en manier om die klus te klaren. Knap werk! ED is bij de Flatcoated niet verplicht en als je niet officiele laat maken zijn de kosten te overzien (60 euro of zo). Met het oog op zowel fokkerij als ook gewoon de rust van het weten, vind ik dat wel heel fijn om óók te laten onderzoeken. Bij Maarten Kappen worden de foto's maar zeker ook de bevindingen uitvoerig nabesproken, dat vond ik erg interessant. Zo lichtte hij aan de hand van Maartjes foto toe dat de kommen maximaal diep waren maar de Norbergwaarde desondanks niet maximaal zou zijn tgv de wijze waarop die bepaald wordt. Het betreft een digitale foto, waarop hij dus kan inzoomen en e.e.a. kan meten, etc. Je krijgt 'm mee op DVD. Die ervaring was heel prettig.
Ik hoor ook goede berichten over Eric Noorman te Best, hij is voordeliger dan de anderen.
Yolande Krooshof te Hilversum maakt ook officiele HD foto's! (maar ik weet niet zeker of zij dit zonder roesje doet)
Bij allemaal mag je bij je hond blijven wanneer de foto wordt gemaakt.
Door suzanne 1
#1976537
zonder roesje is helaas niet mogelijk. Met mijn duitse herder heb ik dat toen wel gedaan, maar een pyr herder is hier helaas niet zo geschikt voor. Ik heb dit wel al vanaf vorig jaar geoefend, maar hij vind vreemde mensen 3x niks en durft dan echt niet op zijn rug te gaan liggen. En al helemaal niet bij de da. Ik ben ook al vanaf pups af aan met hem aan het oefenen bij de da zodat hij minder bang wordt en dit gaat al veel beter. Maar als ik zonder roesje doe kan ik weer helemaal overnieuw gaan trainen met hem. Geen roesje is dus geen optie.
ligt denk ik ook heel erg aan wat voor ras je hebt. met mijn (ex) duitse herder kon het zo, en met de husky's ook geen probleem.
Door Danny
#1976552
Eric Noordman in best, is heel fijn! Ken een aantal flatcoat mensne die daar heen gaan.
HD en ED zonder roesje, zeer kundig gedaan!
Door Parelridder
#1976559
Hoe doet jouw dierenarts het? Ligt de hond 'gewoon' op de rug op tafel of leggen jullie de hond op de rug in in een 'bakje'?
Mijn eigen da legt de honden zonder bakje op tafel, omdat hij meent dat ze anders in paniek kunnen raken. Ik ken een fokker van herders die daar de HD foto's laat maken. Hij heeft z'n hond een brul te blijven liggen, de hond doet dat en de foto kan gemaakt worden.. Mijn honden gaan trappelen, wriemelen en kronkelen als je ze zo op tafel legt, dus die foto lukt niet, zonder roesje.
De in m'n vorige posting door mij genoemde artsen gebruiken gewoon een bakje. De hond wordt op kalme en zekere wijze door tenminste 2 medewerkers van de vloer getild en in één beweging in het bakje gelegd, waarbij de eigenaar slechts op het moment van neer leggen het koppie begeleid, zodat die niet tegen de tafel kan bonken. Vervolgens wordt meteen op dezelfde zekere en ontspannen enkele tellen de hond recht gelegd, poten in de juiste positie en foto gemaakt...
Het zal zeker zo zijn dat de ene hond gemakkelijker zonder roesje te fotograferen is dan de andere en raseigenschappen hierin ook een rol spelen, maar ik denk dat er daarnaast héél veel meer mogelijk is bij artsen met een berg ervaring met deze klus (en daaruit ook meer zelfvertrouwen).
Ik denk daarbij aan mijn eigen dierenarts, die wel ervaren is, maar gewoon niet zodanig geroutineerd met specifiek dit werk als bijv. Dijkshoorn of Kappen. En hoe Maarten Kappen ED foto's zonder roesje weet te maken, wat een heel stuk moeilijker is. Ik heb er gewoonweg van genoten! Zeker ook van de vindingrijkheid van hoe ieder hondje op een andere manier zo ver te krijgen is daar aan mee te werken, oftwel het uitgangspunt om niet 1,2,3 te denken "dat lukt niet", maar zonder moment van twijfel iets anders te proberen, waarmee het doel wél bereikt wordt.
Door suzanne 1
#1976607
Parelridder schreef: Hoe doet jouw dierenarts het? Ligt de hond 'gewoon' op de rug op tafel of leggen jullie de hond op de rug in in een 'bakje'?
Mijn eigen da legt de honden zonder bakje op tafel, omdat hij meent dat ze anders in paniek kunnen raken. Ik ken een fokker van herders die daar de HD foto's laat maken. Hij heeft z'n hond een brul te blijven liggen, de hond doet dat en de foto kan gemaakt worden.. Mijn honden gaan trappelen, wriemelen en kronkelen als je ze zo op tafel legt, dus die foto lukt niet, zonder roesje.
De in m'n vorige posting door mij genoemde artsen gebruiken gewoon een bakje. De hond wordt op kalme en zekere wijze door tenminste 2 medewerkers van de vloer getild en in één beweging in het bakje gelegd, waarbij de eigenaar slechts op het moment van neer leggen het koppie begeleid, zodat die niet tegen de tafel kan bonken. Vervolgens wordt meteen op dezelfde zekere en ontspannen enkele tellen de hond recht gelegd, poten in de juiste positie en foto gemaakt...
Het zal zeker zo zijn dat de ene hond gemakkelijker zonder roesje te fotograferen is dan de andere en raseigenschappen hierin ook een rol spelen, maar ik denk dat er daarnaast héél veel meer mogelijk is bij artsen met een berg ervaring met deze klus (en daaruit ook meer zelfvertrouwen).
Ik denk daarbij aan mijn eigen dierenarts, die wel ervaren is, maar gewoon niet zodanig geroutineerd met specifiek dit werk als bijv. Dijkshoorn of Kappen. En hoe Maarten Kappen ED foto's zonder roesje weet te maken, wat een heel stuk moeilijker is. Ik heb er gewoonweg van genoten! Zeker ook van de vindingrijkheid van hoe ieder hondje op een andere manier zo ver te krijgen is daar aan mee te werken, oftwel het uitgangspunt om niet 1,2,3 te denken "dat lukt niet", maar zonder moment van twijfel iets anders te proberen, waarmee het doel wél bereikt wordt.
Hij moet in een bakje. Heb hier ook voor geoefend (dus met bakje en al, en ook zonder bakje) maar dit gaat dus NIET bij de dierenarts lukken. Zolang ik er alleen bij ben is alles prima, maar zogauw er vreemde mensen bij zijn die ook nog aan hem gaan zitten is het een grote paniek. Vandaar dat ik hem echt een roesje wil doen, zonder gaat echt niet. Ben met mijn dh bij maarten kappen geweest en ook bij deze da. beide geen probleem. Helaas bij deze hond dus wel, en na een half jaar oefenen zonder het gewenste resultaat en met het gevolg een paniek hondjes bij de da kies ik dus maar voor het roesje.
Door tt-tjes
#1976609
Lizzy schreef: Nou, nu we het daar toch over hebben... :biggrin2:. Mijn "pup" is binnenkort aan de beurt en ik wil graag naar een goede kliniek, liefst zonder roesje. Welke kun je/kunnen jullie aanbevelen?
Ik zweer bij Maarten Kappen voor de HD foto's, gewoon zonder roesje, fluitje van een cent.
Door Parelridder
#1976629
suzanne 1 schreef: Hij moet in een bakje. Heb hier ook voor geoefend (dus met bakje en al, en ook zonder bakje) maar dit gaat dus NIET bij de dierenarts lukken. Zolang ik er alleen bij ben is alles prima, maar zogauw er vreemde mensen bij zijn die ook nog aan hem gaan zitten is het een grote paniek. Vandaar dat ik hem echt een roesje wil doen, zonder gaat echt niet. Ben met mijn dh bij maarten kappen geweest en ook bij deze da. beide geen probleem. Helaas bij deze hond dus wel, en na een half jaar oefenen zonder het gewenste resultaat en met het gevolg een paniek hondjes bij de da kies ik dus maar voor het roesje.
Als een hond zich zodanig onveilig voelt bij onbekenden en zelfs training niet helpt, dan heb je gewoon geen keuze. Beter een roesje dan zulke paniek en dus worsteling door te maken (voor zover het dan uberhaupt mogelijk is om desondanks een foto te maken). Rot als je zo je best doet dat het onvermijdelijk blijft.
Door suzanne 1
#1976735
Parelridder schreef: Als een hond zich zodanig onveilig voelt bij onbekenden en zelfs training niet helpt, dan heb je gewoon geen keuze. Beter een roesje dan zulke paniek en dus worsteling door te maken (voor zover het dan uberhaupt mogelijk is om desondanks een foto te maken). Rot als je zo je best doet dat het onvermijdelijk blijft.
Ja dat is inderdaad vervelend. Had het graag anders gezien. Heb hem nu zo ver dat hij zich laat aanraken zonder in paniek te raken. Het rare is dat hij voor de rest helemaal niet bang is voor mensen. Ik heb hem meegenomen naar de winner etc en dan loopt hij dus tussen duizenden mensen rond. Geen enkel probleem. Ze moeten hem alleen niet aaien ofzo. Vind hij echt 3 keer niks. Maar mijn eigenlijke vraag is:
Wat kan ik hem geven om hem te ondersteunen met dat roesje, want dat is vast niet goed voor zijn lichaam.
Gebruikersavatar
Door kira
#1976742
Na het roesje krijgen ze hier 3 weken een kuurtje groene leem. Ik gebruik poeder, oplossen in water in bakje dat niet van metaal is, even 20 minuten laten staan, dan wat yoghurt erdoor en smullen. Je kunt ook kiezen voor drainagedruppels na het roesje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door