Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1975920
Ja ik lees geen duits maar ik begrijp hier uit dat knoflook heel slecht is?????

Van een ander forum overgenomen.





Knoblauch gilt als Heilpflanze, doch Hunden und Katzen kann die Knolle gefährlich werden:

Bereits kleine Mengen, regelmäßig über das Futter eingenommen, können zu lebensbedrohlicher Blutarmut führen.

Bei Menschen wirkt Knoblauch antibakteriell und soll durch seine positive Wirkung auf Blut und Blutgefäße vor Infarkt und Thrombose schützen. Für Tiere hingegen kann er giftig sein: Wie Zwiebeln und Lauch gehört Knoblauch zur Gruppe der Allium-Gewächse; sie enthalten Schwefelverbindungen, die bei Hunden, Katzen oder Pferden die roten Blutkörperchen zerstören. Durch biochemische Vorgänge bilden sich in ihnen sogenannte Heinz-Körper, die zum Zerfall der Blutkörperchen führen.

Nach dem Genuss größerer Mengen Knoblauchs zeigen Tiere schwerste Vergiftungsanzeichen: Erbrechen, Durchfall, blasse blutarme Schleimhäute, einen schwachen Puls, Herzrasen, Schweratmigkeit und Blut im Urin. Für einen Hund können bereits fünf Gramm Knoblauch, bzw. 1,25 Milliliter Knoblauchextrakt pro Kilogramm Körpergewicht schwer toxisch wirken, wenn beides über mehrere Tage eingenommen wird. Beim Verdacht auf eine Knoblauchvergiftung ist sofort der Tierarzt aufsuchen.

"Leider sind für Hunde und Katzen immer noch Futter, Leckerlis oder Futterergänzungen mit Knoblauch im Handel", sagt Birgitt Thiesmann, Heimtierexpertin bei VIER PFOTEN. Auch die Bundestierärztekammer erklärt, es sei ein weit verbreiteter Mythos, dass die Fütterung von Knoblauch gegen Wurmbefall helfe und warnt insbesondere vor frei verkäuflichen Tierarzneimitteln, bei denen eine versehentliche Überdosierung zur Blutarmut führen kann.

Birgitt Thiesmann rät: "Auch wenn sehr geringe Mengen wenig schaden, ist es am sichersten, wenn unsere Vierbeiner kein Knoblauch zu sich nehmen, denn eine positive Wirkung wurde bisher nicht nachgewiesen."
Laatst gewijzigd door *Marga* op vr 25 mar 2011, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1976355
Dat knoflook en andere ui-achtigen bloedarmoede kunnen veroorzaken is bekend. Niet bekend is hoeveel knoflook bij honden problemen geeft (bij katten krijg ik het er sowieso niet in  :P). Dus dat van die ene gram is volgens mij ook maar uit de Duitse duim gezogen.
En idd is het de vraag of knoflook ook gezond is en waarvoor. Er zijn allerlei claims over allerlei bijzondere werkingen maar echt aangetoond is nog niet bijzonder veel. Knoflook werkt als antibioticum, een tweesnijdend zwaard dus, kan gunstig zijn maar ook kwalijk voor de darmen. En er wordt al heel lang beweerd dat knoflook tegen parasieten zou werken maar dat is iig nooit echt aangetoond.
Door Patj88
#1976359
Mevroi Kruim schreef: Dat knoflook en andere ui-achtigen bloedarmoede kunnen veroorzaken is bekend. Niet bekend is hoeveel knoflook bij honden problemen geeft (bij katten krijg ik het er sowieso niet in  :P). Dus dat van die ene gram is volgens mij ook maar uit de Duitse duim gezogen.
En idd is het de vraag of knoflook ook gezond is en waarvoor. Er zijn allerlei claims over allerlei bijzondere werkingen maar echt aangetoond is nog niet bijzonder veel. Knoflook werkt als antibioticum, een tweesnijdend zwaard dus, kan gunstig zijn maar ook kwalijk voor de darmen. En er wordt al heel lang beweerd dat knoflook tegen parasieten zou werken maar dat is iig nooit echt aangetoond.
Mevroi Kruim,

Ik zie dat je ook paarden hebt. Geef je die nooit knoflook?
Ik heb een haflinger en geef deze vanaf het voorjaar start knoflook omdat hij hevig reageert op steken van muggen en dazen.
Ik merk toch ook dat het helpt.
Ervaring bij honden heb ik niet met knoflook.
Maar bij men paardje helpt het goed. er hangt een hele zomer wat een look-lucht om hem heen  ;D
Door vagebond
#1976409
Juist bij paarden is elke dag knoflook geven gevaarlijk. Paarden eten zelf ook geen knoflook, probeer maar eens. Als ik twijfel bij takken voeren, gooi ik het bij de shetten, eten ze het niet, weet ik gewoon dat het niet goed voor ze is. Ponies staan dichter bij de natuur dan paarden. Een coniferenhaag bij de shettten is geen probleem, bij de paarden durf ik dat niet, die zijn toch wel wat dommer.
En van die vliegen, weet niet hoor, zelf vroeger ook uitgetest, geen verschil gemerkt.
Gr. Ingrid
Door Patj88
#1976438
vagebond schreef: Juist bij paarden is elke dag knoflook geven gevaarlijk. Paarden eten zelf ook geen knoflook, probeer maar eens. Als ik twijfel bij takken voeren, gooi ik het bij de shetten, eten ze het niet, weet ik gewoon dat het niet goed voor ze is. Ponies staan dichter bij de natuur dan paarden. Een coniferenhaag bij de shettten is geen probleem, bij de paarden durf ik dat niet, die zijn toch wel wat dommer.
En van die vliegen, weet niet hoor, zelf vroeger ook uitgetest, geen verschil gemerkt.
Gr. Ingrid

Mijn haflinger staat in het voorjaar bij de eerste muggensteken vol bulten en schuurt zich als een gek. Op aanraden van mensen in de club waar ik vroeger zat geef ik vanaf het voorjaar een theelepel knoflook poeder bij zen voer elke dag heel de zomer lang. Ik doe dit al 13 jaar en hij is nu 21 en goed gezond en minder last van vliegen en muggen in de zomer.
Of het een effect heeft op wormen weet ik niet want ik ontworm ook nog chemisch.
Ook wordt knoflookpoeder in het water van duiven gemengt ook tegen de parazieten.
Wat nu de juiste dosis is voor een hond weet ik niet maar bij een haflinger van 450kg is een theelepel knoflookpoeder per dag niet teveel.
Na een week of 2 gaat hij heel anders gaan ruiken en dat houd vervelende insecten weg.

Als je op wikipedia kijkt is er te lezen dat knoflook giftig is voor honden en katten :-\








Door Mevroi Kruim
#1977304
Nee, mijn paarden krijgen geen knoflook. Ik ken nl wel literatuur waaruit blijkt dat een paar teentjes knoflook al bloedarmoede kunnen veroorzaken bij paarden en geen gegevens waaruit blijkt dat knoflook ook maar enigszins werkt tegen insecten. Ik ken mensen met paarden met zomereczeem die veel knoflook geven, nooit enig waarneembaar resultaat van gezien. Ook niet tegen andere steekbeesten trouwens.
Door flin
#1977334
ja, heb 't ook geprobeerd:
je probeert bijna alles natuurlijk, wil je jeuk en ellende zien verdwijnen;
toen ze drachtig was had ze nergens last van trouwens, ook dat vinnik byzonder...

maar goed, onze cob heeft ook last van die klöte knutjes, en jah, wij wonen aan de kust (wat zelfs aangeraden wordt, ivm minder mugjes.. )

knoflook vond ze hardstikke lekkur, ze liet zelfs winden met lookgeur, maar helpen tegen jeuk? no, no, helaas ...

deken helpt er goed tegen en mensen-anti-histamine op snelle termijn (kost nix..  :o voor 'n knol) , en jah, verders geen vette wei; schrale voeding
Door Patj88
#1977354
flin schreef: ja, heb 't ook geprobeerd:
je probeert bijna alles natuurlijk, wil je jeuk en ellende zien verdwijnen;
toen ze drachtig was had ze nergens last van trouwens, ook dat vinnik byzonder...

maar goed, onze cob heeft ook last van die klöte knutjes, en jah, wij wonen aan de kust (wat zelfs aangeraden wordt, ivm minder mugjes.. )

knoflook vond ze hardstikke lekkur, ze liet zelfs winden met lookgeur, maar helpen tegen jeuk? no, no, helaas ...

deken helpt er goed tegen en mensen-anti-histamine op snelle termijn (kost nix..  :o voor 'n knol) , en jah, verders geen vette wei; schrale voeding
Jeuk zal je niet zien beteren maar wel beten van dazen vliegen en muggen ...
Ik heb bij wardo een desensibilisatie kuur gedaan sinds dien schuurt hij niet meer.
Hij was allergisch aan stof, schimmels, stuifmeel van bomen, hooimijt en een soort van vliegjes.
De look geeft het paard enkel een andere lucht waardoor hij niet meer zo aantrekkelijk ruikt voor vliegen en dazen.
Door Xada
#1980349
Ik heb bij mijn honden en paarden nooit een verschil gezien als ik knoflook gaf. Eén heeft zware zomerexceem maar geen resultaat met knoflook. Ook een deken is hier niet handig. Ze lopen met z'n drieën bij elkaar en scheuren dekens binnen een uur kapot. Daar kan ik niet op inkopen.
Vorig jaar had ik een speciale shampoo voor honden en katten en maakte daar iedere dag de wonden van mijn paard mee schoon. Dat hielp heel goed. Maar mijn DA vertelde me dat er nu iets nieuws is en dat wil ik dit jaar gaan proberen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door