Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#1973434
Ik heb intervet maar een mail gestuurd omdat ik er niet uit kwam of ik nou wel of niet moest enten met 16 maanden.
Hun antwoord is erg helder.
Ja Tom moet geent worden tegen alles..
Wij kunnen ons voorstellen dat er wat onduidelijkheid is betreffende de werkingsduur van vaccins, aangezien er de afgelopen jaren hierin wel het een en ander in veranderd is. Het klopt inderdaad dat voor een aantal componenten van de zogenaamde "cocktailenting" nu een werkingsduur van 3 jaar geldt. Het betreft hier de componenten die parvo (P), adeno-hepatitis (H) en hondenziekte (D) veroorzaken. Tegen ziekte van Weil en/of kennelhoest moet echter nog steeds jaarlijks gevaccineerd worden. Hierbij moet echter aangetekend worden dat dit pas geldt als een hond als pup een goede basisenting heeft gehad. Dus ja, uw hond moet nu weer een cocktailvaccinatie krijgen. Het is altijd mogelijk om de vaccinatie tegen ziekte van Weil los te geven van de overige componenten, met een tussentijd van bijv. 2 weken. Mogelijk dat uw hond dan minder reactie vertoond op de vaccinatie. Aangezien ziekte van Weil niet alleen opgelopen wordt door tw zwemmen is het advies dat alle honden gevaccineerd worden tegen deze ziekte. Ter verduidelijking heb ik in bijlage ons advies-vaccinatieschema ingevoegd.

(er zaten ook mooie schema's bij maar die krijg ik niet hier, mogelijk kan iemand anders dat wel, in dat geval pb je mail adres even dan stuur ik de mail door)
Door Lizzy
#1973439
Niks moet. En bovendien kun je je afvragen of je tegen kennelhoest moet enten. Ik doe dat niet en ben blij toe. Vorig jaar zijn er 2 honden overleden aan kennelhoest (waarvan ik het weet): beide gevaccineerd. Terwijl dit normaal geen dodelijke ziekte hoeft te zijn/is. Dus ik ben het (zoals gewoonlijk) niet met Intervet eens en zou niks meer dan Nobivac DHP + L enten en liefst DHP nog los van L (met tussenpozen van een paar weken).
Door Martine-Tom
#1973459
Ohnee kennelhoest doe ik niet.
Zou niet weten waarom, hij gaat toch nooit naar een kennel.

Ik blijf gewoon twijfelen, toen ik de mail kreeg was ik overtuigd dat ik het wilde en nu weet ik het weer niet meer.
Tom was zo beroerd na de vorige Lepto en cocktail...
Dát is eigenlijk mijn overweging, titeren heeft dus ook geen zin want als hij dan niet genoeg antistoffen heeft moet ik alsnog beslissen of ik het doe of niet.

Ik vraag me af hoe groot de kans is dat zijn entreactie nu weer vergelijkbaar of erger is.
En ik ben bang dat het ook blijvende schade opleverd als ik nu weer ga enten, en nog erger mss is er nu al schade door de vorige entingen.

Lepto had ik eigenlijk al besloten niet te doen, en de cocktail snap ik niet, als die nou 3 jaar geldig is, waarom moet hij dan met 16 maanden nog een keer?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1976114
Meestal worden entreacties alleen maar erger :-\. Wat Lizzy al zegt, je hoeft natuurlijk niets. Ik vaccineer enkel om her en der aan wat verplichtingen te voldoen en als dat niet meer nodig is dan ben ik met het vaccineren ook meteen klaar. Wat bij sommigen inhoud dat ze na het 1ste jaar niets meer gehad hebben.  Wil je toch wat vaccineren, dan ging ik ook voor de DHP en de Lepto, maar dan wel verspreid.

Er zijn als het ware 2 Intervet coctails..de grote en de kleine. De DHP+L en de DHPPi+L....3 jaar geldig zijn de componenten D+ H+P...de Pi +L dus niet en daarom roepen ze je, als je deze vaccinatie hebt gehad, je het volgend jaar terug. Omdat de Pi verlopen is, maar qua werking dus niet de DHP, alleen dat staat niet in je boekje. Je hond is dan wel beschermd tegen de belangrijkste ziekten, het is alleen niet officieel ( :-X)

Vaccineer je alleen DHP, dan kan men deze wel voor 3 jaar aftekenen en ben je dus ook voor 3 jaar klaar.  De Lepto kan apart gegeven worden en moet officieel ieder jaar gegeven worden.
Door Martine-Tom
#1976119
Ik heb besloten het niet te doen.
Over Lepto twijfelde ik nog maar ook die besloten niet te doen.
De dierenarts gaf aan dat hij Tom eerst de cocktail wilde geven, daarna de Lepto en dan daarna een tegenprik en hij zou medicatie krijgen voor thuis, pijnstillers voor 2 dagen.

En dat allemaal om een risico op ziekte te verkleinen...
Ik vind het nogal wat, hij was het met me eens dat Tom extreem reageerde alleen denken we anders over de oplossing :biggrin2:
Zonder de extra maatregelen wou hij eigenlijk niet enten, en mét die maatregelen vind ik het veel teveel!

Kennelhoest doe ik sowieso niet, hij komt niet in kennels, en dan nog, is het echt erntig genoeg voor al die risico's? Nee ik vind van niet.

Mijn katten worden ook al jaren niet meer geeent en daar heb ik ook geen gewetenswroeging over, met Tom was ik van plan om tot en met een jaar te enten...dat is het dus net niet geworden ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door