Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Keeshondje
#1975768
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik ben al een tijdje lid van het hondenforum en iemand raadde me aan om hier ook lid te worden ;)

Ik heb een wit keeshondje(middenslag) Ze  weegt normaal rond de 11 kg. Nu weegt ze 12 kg.
Ze is nu 7 weken drachtig en ik voer haar normaal kvv Smuldier. Door het lage eiwitgehalte in de Smuldier (13 à 14%), wil ik haar bijvoeren met eiwitrijk rauw vlees. Dit komt omdat ze geen brokken wil eten :-\
Welk soort vlees is het meest geschikt voor mijn teefje?
Hoeveel moet ik haar dan ongeveer geven tijdens haar dracht? En hoeveel moet ik geven als ze zoogt?

Groetjes
#1975789
Oke, bedankt voor de link.

Ik heb eigenlijk geen ervaring met BARF voeding, dus ik weet niet echt goed wat ik moet doen.

Ik voer nu ruim 1 kuipje(400 gr) Smuldier. Ik wil dit aanvullen met eiwitrijk voedsel. Kan ik haar nu dus om de dag een ei en kipfilet geven, bijvoorbeeld. En dan na de bevalling ook kipvleugeltjes voor de calcium en fosfor?
Dan heb ik het iig goed begrepen. :P
#1975803
Bij barf bestaat een menu grofweg uit
40-50% vleesbot (en een vleesbot bestaat uit 50% bot en 50% vlees, ook weer grofweg)
10-15% orgaanvlees (lever, nier, pens, hart ed)
20-30% spiervlees
overig groente en tafelrestjes

Als je teef zwanger is voer je best in de laatste weken wat minder vleesbot en wat meer vlees. Na de bevalling gaat het percentage vleesbot juist wat omhoog tov de normale percentages. Dus volgens mij heb je het goed begrepen.

Waar bestaat jouw smuldier uit? Hoeveel bot, hoeveel orgaan en hoeveel spiervlees zit daarin? Daar hangt het natuurlijk vanaf wat je het beste bijvoert. Iig, als de smuldier uit kip bestaat, zou ik geen kippenvlees bijvoeren maar vlees van een andere diersoort, bv lam, of geit.
#1975829
Smuldier bevat geen natuurlijke calciumbron.
In ieder geval voor pups wordt een natuurlijke calciumbron aangeraden. Gevoelsmatig zou ik smuldier dus ook niet aan een zwangere en straks zogende teef voeren, of zit ik er naast?
Door orinake
#1975839
Inge en Bono schreef: Smuldier bevat geen natuurlijke calciumbron.
In ieder geval voor pups wordt een natuurlijke calciumbron aangeraden. Gevoelsmatig zou ik smuldier dus ook niet aan een zwangere en straks zogende teef voeren, of zit ik er naast?
Ik zou smuldier zowiso nooit geven :s de inhoud van de pakjes heb ik soms men bedenkingen bij (stukjes plastiek en degelijke) en de geur daar zwijg ik beter van...
Als je dan toch KVV wil geven zou je beter naar een vermoedelijk duurder maar wel kwaliteitsvollere voeding overstappen.
Op bp zijn er genoeg mensen die kvv geven en je andere soorten kunnen aanraden ;)
#1975940
ik geef de pens/vlees compleet van smuldier. Soms ook pens(hier voeg ik dan verse groente aan toe). De rest van de smuldier varianten wil mijn hond niet eten...

Iemand op het hondenforum zei dat je je teef en de pups gewoon smuldier kunt geven, dat doet zij namelijk ook.
Ja, ik weet dat er geen natuurlijk calcium in smuldier zit, daarom wil ik mijn teef NA de bevalling kipvleugeltjes oid geven.
Ik vind het nu wat lastig om helemaal over te stappen op barf, want ik krijg zeer binnenkort een nest en ik heb nog 2 andere jonge honden(5 en 9 maanden). Dan moet ik eerst gaan puzzelen en rekenen wat en hoeveel ik ieder moet voeren. Daar heb ik nu geen tijd voor en het lijkt me beter om hier me te beginnen als straks de pups de deur uit zijn.
Ik ben trouwens ook pas sinds kort kvv gaan voeren.

Dus voorlopig wil ik de smuldier blijven geven aangevuld met kip en ei. Is dit een goede oplossing?
#1975980
Ik heb nauwelijks ervaring met smuldier. Hier is nog een topic over calcium:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html
Daarin lees je ook over het verschil tussen een natuurlijke en een onnatuurlijke calciumbron. Misschien kun je, als je nu niet over wilt stappen op heel iets anders, en dat begrijp ik heel goed in jouw situatie, als je straks zelf vleesbot wilt voeren voor de calcium, een smuldier erbij voeren waar geen onnatuurlijke calciumbron in zit. Dus een niet complete versie. Maar dan niet alleen pens natuurlijk. Ze hebben toch ook alleen vlees? Zodat je iig precies weet hoeveel calcium je voert. Of eet ze misschien een andere kvv? Dan hoef je niet te gaan rekenen, maar kun je misschien een kvv proberen met een natuurlijke calciumbron? Ik ben niet zo thuis in de kvv's, dus misschien weet iemand anders daar iets zinnigs over te zeggen. Iig succes met de bevalling :)
#1976218
Bedankt voor de tip. Het is inderdaad belangrijk dat de calcium uit een natuurlijke bron komt en niet een of ander chemisch preparaat.
Ja, van smuldier heb je ook de vlees en kip, beide niet ´compleet´. Daar zal ik dan zo´n natuurlijke calciumbron aan toe voegen. ;)
#1976506
Ik vind Smuldier compleet niet echt volwaardige voeding. Zeker niet voor een drachtige teef en pups.
Alles zit er wel in qua vitaminen, omdat ze dit aanvullen, maar het vlees zelf bestaat grotendeels uit orgaanvlees en een beetje spiervlees (waarschijnlijk kopvlees, dit is het goedkoopst). Geen natuurlijke calciumbron. Er zit alleen kip en rund in Smuldier, dus weinig variatie. De pens-versie is schoon, heeft je hond dus weinig aan en de pups ook niet.
Ik zou zeker overschakelen naar betere KVV's, of Barf (erbij) gaan geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door