Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Knoert
#1974757
Haloo allemaal,

Ik ben sinds een kleine week bezig om na te gaan en uit te proberen of barf-menu (gemalen van Tinlo) wat voor mijn beide katten is.
Iheb tot nu toe 3 smaken gehad en eigenlijk vinden ze het allemaal niet echt geweldig  :-\
Knoert (kater) eet uit beleefdheid nog wel wat hapjes, maar bij voorkeur heeft hij er lekker wat water overheen en hij werkt dat water dan weg in die paar hapjes. Kaatje (poes) trekt er letterlijk (echt!) haar neus voor op.
Overigens aten ze van de felix ook vaak uitsluitend de saus of de gelei op en lieten het vlees staan. Wat Knoert doet is dus wel passend in het beeld van wat hij doet als ik hem vlees voorzet  :) De barf mengen met de gelei van Felix (ook al geprobeerd) had ook geen succes, trouwens.

Maar, kan het zijn dat ze gewoon al 10 jaar uitsluitend brokken gewend zijn en dus vlees sowieso niet geweldig vinden?
Die indruk krijg ik namelijk wel een beetje nu (ter info: ze zijn beiden geschat door het asiel op 10 jaar en voorgeschiedenis is onbekend).
Hoe lang moet ik doorgaan met iets opdringen aan eten (want zo voelt het wel, eigelijk) voordat ik wellicht echt moet toegeven dat ze het vlees op deze manier (rauw) niets vinden?
Trouwens....... best een sport op deze manier en ik leer mijn katten goed kennen  ;D

Bij de weg: beide katten hun poep stinkt wel al minder en is niet meer zo half/half qua vastigheid. Kan zomaar ook zijn doordat ze geen Felix meer krijgen (want de barf eten ze amper of helemaal niet)!
Dat is dus een mooie bijkomstigheid
Groetjes,
Marina
Gebruikersavatar
Door koekje
#1974762
Dat spul van Tinlo is een kvv (kant en klaar vers voer). Barf is een menu wat je volledig zelf hebt samengesteld. De naam van het merk is erg verwarrend, maar het heeft niets van doen met zelf een menu samenstellen.

Het kan zijn dat ze Tinlo gewoon niet zo lekker vinden, een ander merk kvv geven biedt dan uitkomst.
De mengmethode toepassen is voor veel katten een goede manier om de overgang makkelijker te maken, maar dan moet het smeermiddel wel iets zijn wat ze geweldig lekker vinden. Ik krijg het idee dat ze het nu gebruikte smeermiddel (Felixblik) niet geweldig lekker vinden.

Katten mogen eigenlijk niet vasten, want ze hebben een hele gevoelige lever. Als ze nu dus al een kleine week amper gegeten hebben, is dat niet de bedoeling. Ze lopen daarmee veel risico op een vervette lever en bij katten verdwijnt de eetlustprikkel ook snel, wat ook weer risicovol is voor het ontwikkelen van een vette lever. In dat geval zal je moeten gaan dwangvoederen en dat is echt niet leuk.

Wat geef je er nog meer bij? Staan er nog brokken?
Door Knoert
#1975702
Hoi,

dankjewel voor je reactie. Fijn!
Ja, alleen vlees en verder niets leek me ietwat overdreven. Ze vasten dus niet, er staan ook nog brokken, alleen niet meer continu.
Ik heb vanmorgen wat kipfilet voor hen gekookt (rauw wilden ze het niet) en klaar gezet.
Dat maar eens proberen.
Nope, vinden ze ook niets.
Nou ja, niets vinden.......had er wat kookvocht bij gedaan en dat is dan weer wel opgegaan. Misschien zijn ze meer van de verse vleesbouillon... ;-)
Want als ik wat water bij het vlees doe en dat meng (was eerdere tip, warm water) gaat dat ook op. Vlees blijft dan liggen.

Typisch trouwens dat er wel Barf-menu met grote letters op de Tinlo verpakking staat.....
ik heb van dit merk nu "natuurlijk" geprobeerd, "konijn", de visvariant en "eend". Alle drie geen succes......
De gelei van de Felix ging voorheen wel op, het vlees niet. Vandaar de menging (eenmalig, want geen succes) met die gelei. Maar helaas....

groetjes,
Marina
Door Martine-Tom
#1975763
Ik ben mijn eigenwijze katten van ruim 11 nu ook aan het overzetten.
De ene eet bijna alles wat ik hem voorschuif, de ander is ook wat lastiger.

Wat ik doe is idd mengen.
In den beginne mag alles als ze maar eten, dus als ze niet rauw eten, dan maar gekookt (en dan langzaam steeds minder "doorbakken").
Mengen doe ik met iets wat erg stinkt (in mijn ogen igg) in dit geval Felix blikvoer, pate, met vissmaak.
Er gaat 1 eetlepel door 4 eetlepels vlees.

Joris eet wel rundergehakt gewoon rauw maar daarmee begon ik ook met bakken.
Inmiddels eet hij dat rauw, kipfilet eet hij nu hlafgekookt, zeg maar roze aan de binnenkant.
Aanbieden op kamertemperatuur, als het warmer is heeft het meer smaak dan dat het uit de koelkast gegeven word.

Je kan mss ook mengen met een blik vis, roze zalm ofzo, vis koken heb je dat al geprobeerd?

Eigenlijk heb je maar 1 ding nodig wat ze echt lekker vinden, daar ga je dan andere smaken doorheen mengen, steeds een beetje meer.
Ik zou eerst eens iets gaan zoeken wat ze wél lekker vinden (een blik vis, andere smaak blikvoer, gehakt) en daarmee verder uitbouwen maar ze moeten nu wel gaan eten hoor want zo lang te weinig eten is niet goed ;)
Door Knoert
#1976988
Hoi!

Dankjewel voor je tips en reactie.
Ik ben er nog steeds niet achter wat ze aan eten nu echt lekker vinden (op de brokjes na, want die gaan altijd helemaal op). Goede tip van je om daar eerst naar op zoek te gaan.
Ik heb de Tinlo-eend even wat gekookt en dat gegeven.
Mwah.....ze eten weer wel het kookvocht op :-D
Overigens eten ze wel, hoor! Brokjes welteverstaan.
Aangezien ze uit het asiel komen waar ze terecht zijn gekomen na een huisruiming (ze zijn dus in de steek gelaten) weet niemand iets van hun achtergrond. Misschien hebben ze al 10 jaar lang uitsluitend brokjes gekregen en ik vers voer helemaal nieuw voor hen. Moeten ze dus echt even aan wennen. Zo lijkt het ook te zijn.

Ik ga eens wat kleine blikjes vlees aanschaffen om na te gaan wat ze wel lekker vinden en dus ook eten (want de gelei/saus eten ze altijd wel, het vlees/de vis zelf uit het pakje weer niet). Dan heb ik in ieder geval een startpunt :-)
Thanx en groetjes!
Marina
Door mirdj
#1977561
Wat koekje zegt, brokjes weg halen. Ze zullen altijd voor de brokken kiezen, dat kennen ze en zullen ze boven de kvv kiezen. Als je de brokken weg haalt en de kvv mengt met bv blik of wat brokken, en dan niet er bovenop leggen maar echt mengen, zal je zien dat ze langzaam steeds meer kvv gaan eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door