Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1975241
Beauty is een gesteriliseerde britse korthaar poes van 10 jaar. Heeft het laatste jaar al 3 maal verstopte anaalklieren gehad. Wat ik niet wist dat als zij uitgedrukt zijn dit vaak steeds sneller terugkomt. Voor die tijd heeft ze dat in die 10 jaar misschien 3 keer gehad. Dit werd vaak een abces. Heeft iemand tips om dit te voorkomen. Ook had zij harde ontlasting maar sinds ik Fibre te eten geef gaat dit perfect.  Alle ideen en tips zij van harte welkom.

groetjes  Cora
#1975278
Welkom Cora!

Hier op Barfplaats voeren wij onze katten en honden rauw voer; zelf samengesteld of voorgemalen door de fabrikant (kvv). Ik ken Fibre niet, maar ik vind het klinken als een brokjesmerk.
Rauw voer heeft vele goede uitwerkingen op onze huisdieren, ook op de drolproductie. In menig brok zit bietenpulp verwerkt. Dit maakt de drollen steviger, want de meeste ingredienten van brok zijn zeer onnatuurlijk voor katten en veroorzaken diarree. De bietenpulp dient om de diarree in te dikken, door de stoelgang te vertragen (gifstoffen die de kat binnenkrijgt, blijven zo ook wel langer in het lijf aanwezig!).
Het kan zo zijn dat jouw Brit daardoor de drollen helemaal te lang in haar lijfje heeft, waardoor te harde drollen ontstaan.

Ik wil je aanraden hier op het forum van alles te lezen, ook in de hondenafdelingen. Zo krijg je een idee wat rauw voer inhoudt en welke positieve uitwerkingen dit op onze huisdieren allemaal heeft gehad.
#1975693
bedankt voor de reactie. Inderdaad is Fibre brokjesvoer. Ik heb 2 britse kortharen Beauty met de anaalklierproblemen en Bas. Beide eten uitsluitens brokjes ( Royal Canin) en geloof me van alles geprobeerd , vlees, vis, hart, lam, kip, slagroom noem maar op helaas. . Mocht iemand nog adviezen/tips hebben hoe verstopte anaalklieren te voorkomen/ te behandelen dan hoor ik dat graag. Ik kan wel weer naar de dierenarts gaan maar Beauty is dan een angstige poes en is na zo,n behandeling 3-4 weken van de leg.

Groetjes  Cora
#1975966
c.odenkirchen schreef: bedankt voor de reactie. Inderdaad is Fibre brokjesvoer. Ik heb 2 britse kortharen Beauty met de anaalklierproblemen en Bas. Beide eten uitsluitens brokjes ( Royal Canin) en geloof me van alles geprobeerd , vlees, vis, hart, lam, kip, slagroom noem maar op helaas. . Mocht iemand nog adviezen/tips hebben hoe verstopte anaalklieren te voorkomen/ te behandelen dan hoor ik dat graag. Ik kan wel weer naar de dierenarts gaan maar Beauty is dan een angstige poes en is na zo,n behandeling 3-4 weken van de leg.

Groetjes  Cora
wij geloven je meteen, want katten kunnen heel erg lastig zijn. Als je wilt laten weten hoe en wat je geprobeerd hebt om ze aan vers voer te krijgen (op dit forum zal ieders tip zijn: vers!) dan kunnen wij altijd helpen en voorzien van extra tips.
Er zijn mensen op dit forum die er ruim een jaar over gedaan hebben om hun katten over te zetten van brok/blik naar 100% vers. De toverwoorden zijn dan ook: aanhouden en heeeeeel veel geduld hebben.
#1977178
flin schreef: Wat noem je harde ontlasting?
kan ze zich dan slecht ontlasten, of denk je dat een poëp er smeuïg uit hoort te zien?

is poezel misschien wat dik?

Beste Flin, ik verwacht niet altijd een smeuige drol, maar Beauty kon haar poep moeilijk kwijt en het waren keiharde stukjes. Sinds ze Fibre van Royal Canin eet heeft ze keurige poep. Maar mogelijk heeft ze door die harde ontlasting die verstopte anaalklieren gekregen.
Bedankt voor je reactie  Cora
#1978886
Mijn poes heeft ook regelmatig last van d'r anaalklieren. Tot nu toe nog maar 1x door de dierenarts moeten laten doen, andere keren heeft ze het opgelost door sleetje te rijden  :-X. Ze eet hetzelfde als Thomas en Oscar (barf + kvv) maar heeft er toch last van.
#1989427
bedankt voor je bericht. Ik maak 2 x per dag met lauw water en watten haar poeperd schoon. Soms ziet het er niet uit maar ook vaak heel netjes. Ze is op haar 11 jarige leeftijd ook best nog speels dus blijf ik dit maar doen.
Tips zijn van harte welkom  cora
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door