Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door valerie16
#1975130
geeft me meteen de kans ons even voor te stellen, Whoops, Nova Scotia Duck Tolling Retriever van bijna 5, en ik, Valerie van uhm... eeuwig 29 ;-) misschien ietsjes ouder.

wie kan mij / ons helpen.
Een maand of anderhalf zijn we rustig overgestapt van brok naar carnibest en van carnibest nu sinds een week volledig barf.
tijdens de carnibest kreeg hij al regelmatig wat nekken, strot.. pootjes... hart en eigenlijk alles wat Simone over had.
nu hebben we (na aanschaf vriezer, droger en bergen vlees) sinds zondag de overstap gemaakt maar o wat is het een zeikerd...
10 kilo hert maar weer de deur uit gedaan want blijkbaar was dat niet goed genoeg..
nu is het probleem, hij gaat steeds lastiger eten, vandaag het paard (spier) wel op, maar karkas (konijn) eet ie niet, ook niet fijn gestampt..
gisteren moest ie ineens de kippennekken niet en de lever en nier met zeer veel moeite (klein beetje olie erbij)..
dus nu wat moet ik doen?
het karkas van vandaag bewaren voor morgen, eet ie het morgen niet overmorgen?
hij heeft veel beweging dus hij zou toch honger moeten hebben lijkt me?
maar om nou alles weg te gooien en alleen maar te voeren wat ie lekker vindt gaat me wat te ver..

heel graag tips  ;)

Valerie
Door Gilmour
#1975137
Hoi Valerie,

Klinkt mij heel bekend in de oren ;D
Onze Gilmour is ook wel een kieskeur.
Ik heb mij beperkt tot kip, parelhoen karkas en soms krijgt hij kalkoenkarkas dit eet hij met veel plezier.
Al het andere vond meneer niets. Heel af en toe ontleed ik een hele gans voor hem >:( maar liever niet.

Met spiervlees is het een ander verhaal, dit lust hij gelukkig allemaal op eend na.
Orgaan is soms problematisch maar een andere keer gaat het weer goed.

Ik had ook de vriezer helemaal vol met allerlei lekkers, gelukkig heb ik voldoende barf vrienden dus die heb ik er weer heel erg blij meegemaakt en heb mij beperkt tot wat hij lekker vind.

Onze oudste bikkelt ook lekker mee na 7,5 jaar op brokken te hebben gestaan, maar haalt ook haar neus op voor konijn en patrijs, er zit dus blijkbaar een raar geurtje aan.
Door valerie16
#1975139
ik zou dan konijn even links (in mijn vriezer waar het heel veel ruimte in beslag neemt) kunnen laten liggen en eerst kijken of kip wel wil.
niet voeren vind ik voor de afstanden die ie per dag aflegt niet zo'n goed idee...
behalve dat ik wil barfen moet hij het naar mijn idee ook met plezier en smaak doen...
lastig hoor want even een kilo haal je niet in huis, tis toch al gauw minimaal 5...
dank je voor je reactie..
ik hou het hem dan morgen nog een keer voor, dan heeft ie echt wel honger, lust ie t niet dan maar wat anders...
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1975582
persoonlijk zou ik tijdelijk wat minder geven omdat  whoops misschien te verzadigd is .....
de mogelijkheid bestaat ook dat de hond nog moet leren om te kauwen en te kluiven , en als de hond dan al behoorlijk verzadigd is doet deze geen tot niet de moeite om botten te gaan kraken
zou dit gewoon even gaan uitproberen  :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1975583
en natuurlijk kan een hond voorkeur hebben voor een bepaald soort vlees.....

hier gaat er dus absoluut geen rauwe vis of konijnen/lamskoppen in  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door nova
#1975591
valerie16 schreef: geeft me meteen de kans ons even voor te stellen, Whoops, Nova Scotia Duck Tolling Retriever van bijna 5, en ik, Valerie van uhm... eeuwig 29 ;-) misschien ietsjes ouder.

wie kan mij / ons helpen.
Een maand of anderhalf zijn we rustig overgestapt van brok naar carnibest en van carnibest nu sinds een week volledig barf.
tijdens de carnibest kreeg hij al regelmatig wat nekken, strot.. pootjes... hart en eigenlijk alles wat Simone over had.
nu hebben we (na aanschaf vriezer, droger en bergen vlees) sinds zondag de overstap gemaakt maar o wat is het een zeikerd...
10 kilo hert maar weer de deur uit gedaan want blijkbaar was dat niet goed genoeg..
nu is het probleem, hij gaat steeds lastiger eten, vandaag het paard (spier) wel op, maar karkas (konijn) eet ie niet, ook niet fijn gestampt..
gisteren moest ie ineens de kippennekken niet en de lever en nier met zeer veel moeite (klein beetje olie erbij)..
dus nu wat moet ik doen?
het karkas van vandaag bewaren voor morgen, eet ie het morgen niet overmorgen?
hij heeft veel beweging dus hij zou toch honger moeten hebben lijkt me?
maar om nou alles weg te gooien en alleen maar te voeren wat ie lekker vindt gaat me wat te ver..

heel graag tips  ;)

Valerie
beetje honger lijden wil wonderen doen, karkas aanbieden, en bij niet eten terug in de koelkast, Morgen een nieuwe kans.  ;) als hij zijn konijn op heeft, dan zou  een gemiste maaltijd erachteraan geven , maar dan van een smaak wat hij probleemloos eet. Zo voorkom je gewichtsverlies

Wat hertenvlees aangaat: geef niet te snel op, hert heeft een wat sterkere smaak dan kip of eend, veel honden moeten dat leren.t
Mij honden eten het ook niet zo, ik moet het even  in de pan gooien, geen boter toevoegen  en erbij blijven.
Gekleurd aan de buitenkant is al genoeg om ze hier alle vleessoorten te laten eten.
Ik barf al 3 jaar  ::) ::).............
eendenvlees, lama, hert  kangoeroe, ik moet het allemaal even een kleurtje geven  :-[ :-[
Door valerie16
#1975594
de reden dat ik t niet zo goed aan durf om m honger te laten lijden... ik loop 100km per week hard... hij dus ook, dus hij heeft zo ontzettend veel beweging daarnaast nog canicross...
heb ooit een paard gehad en die at rustig een week niet als ie iets niet lustte en ik toch door wilde zetten... misschien verkeerde vergelijking...
Gebruikersavatar
Door nova
#1975595
valerie16 schreef: de reden dat ik t niet zo goed aan durf om m honger te laten lijden... ik loop 100km per week hard... hij dus ook, dus hij heeft zo ontzettend veel beweging daarnaast nog canicross...
heb ooit een paard gehad en die at rustig een week niet als ie iets niet lustte en ik toch door wilde zetten... misschien verkeerde vergelijking...
Je hoeft het ook geen week vol te houden, en zoals ik aangaf, je kunt de gemiste maaltijd erachteraan geven ;)
beetje volharding siert de baas  :)
Door spickenstef
#1975602
spickel hier die canicrosst ook en die lust ook niet alles en eet ook niet zo heel veel 2.5 % . geef ik meer dan gaat ze met haar eten liggen miepen . Konijn , eend en zalm krijg ik er bij haar afsoluut niet in , probeer ik ook niet meer en als ze echt honger hebben eten ze wel . M'n andere hond quin die eet echt alles . Gewoon testen wat ie lekker vind of niet lust . ik teste dit bij spickel door een heel klein stukje van bv eend in een hele bak kip te doen en bij spickel bleef dan dat ene stukje eend over . waar doe je canicross ? wedstrijden ?
Laatst gewijzigd door spickenstef op vr 25 mar 2011, 06:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door valerie16
#1975661
loop inderdaad ook wedstrijden, volgende week Hilversum... en jij? heb ook zaandam en ijmuiden gelopen...

hert bleef inderdaad bij mij ook liggen, al deed ik t zowat soppen in de carnibest of door al het andere voer heen maakte niet uit, t kwam niet weg...
dat heb ik 3 dagen geprobeerd en toch maar opgegeven omdat hij blijkbaar wild echt niet wil.
karkas echter zal ie wel moeten gaan eten... hij heeft het ook wel gehad en toen at ie t wel, daar zat toen dan geen konijn bij, maar we gaan vandaag weer meemaken...
Door Angela_Bodhi
#1976511
Ik zou ook even volharden. Maar je kunt ook zeggen: eet hij de volgende dag nog niets, dan lust hij het niet.
Als je meerdere dingen geeft en het ene vindt hij wel lekker en het andere minder, dan zou ik eerst hetgeen geven dat hij niet zo lekker vindt. Ik geef bijvoorbeeld altijd eerst orgaanvlees en dan pas lekkere vleesbot.
Door smulpaap
#1976550
Tja het kan zo zijn dat wild gewoon blehe is . Is het gebit verder in orde /gezond ? En ja een beginnende Barf hond moet natuurlijk ook (leren) werken op zijn eten . Kan het zo zijn dat je hond op het moment van eten te vermoeid is ? Kvv slobbert lekker weg natuurlijk .
Door El budha
#1976727
Hi Valerie,

Gewoon volhouden...Zoals je weet loopt mijn herder Budha ook gigantisch te miepen met zijn vleesbot. Wij halen nadat meneer is weggelopen bij zijn voerbak de bak meteen weg en bieden dit net zo lang aan totdat hij het eindelijk op eet, meestal is dit pas de volgende dag. En helaas voor ons begint het spelletje de dag erna weer. Maar hij eet nu wel zijn kippennekken meteen op, dus ik hoop gewoon dat hij over een aantal weken iets anders naast de kippennekken makkelijk opeet. Het is denk ik gewoon een kwestie van wennen.

Succes!

Groetjes Nicole

p.s. hoe vond whoops de gedroogde eendenvoetjes? Budha vond het drie keer niks....veel te hard :( Gelukkig hebben wij nog een monster in huis die het wel heerlijk vind
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door