Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dianavdberkt
#1974371
ik voer al een jaar of 3 volgens de NRV methode dus net iets andere percentages dan de barf methode. allemaal prima als de hond of honden het er maar goed op doen.

nu wordt ik een beetje gek van runderpens. ikzelf geef het om de dag als volledige maaltijd ivm de prima calcium/fosfor verhouding. Anderen geven het als orgaanvlees.

wat is het nu. Je hoort continu tegenstrijdige berichten.

ikzelf geef buiten de pens als volledige maaltijd, het spiervlees en bevleesd bot ook nog een percentage orgaan. voor een hond van 38 kilo betekend dit
compleet/pens 5000 gram
spiervlees 3500 gram
orgaanvlees 800 gram
bevleesd bot 600 gram.

deze hond krijgt 2,5 % en onze percentages liggen
spiervlees tussen de 65 en 75 %
orgaan tussen de 15 en 20%
Bot tussen de 10 en 15%
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1974392
Nou hier op BARFplaats zeggen we dat het orgaanvlees is en behandelen het ook als zodanig en op het NRV-forum zeggen ze dat het een complete maaltijd is. Meer kan ik er niet van maken :)

Maar als je iets al 3 jaar tot tevredenheid voert, dan snap ik niet waarom je "gek" wordt van de runderpens en/of het feit dat anderen anders rauw voeren dan jij. Je hebt neem ik aan, bewust voor deze methode gekozen en als dat bij jou werkt, dan is het toch boeiuh wat een ander, die bewust voor een andere methode heeft gekozen daarvan vind.
#1974432
Angelique schreef: Nou hier op BARFplaats zeggen we dat het orgaanvlees is en behandelen het ook als zodanig en op het NRV-forum zeggen ze dat het een complete maaltijd is. Meer kan ik er niet van maken :)

Maar als je iets al 3 jaar tot tevredenheid voert, dan snap ik niet waarom je "gek" wordt van de runderpens en/of het feit dat anderen anders rauw voeren dan jij. Je hebt neem ik aan, bewust voor deze methode gekozen en als dat bij jou werkt, dan is het toch boeiuh wat een ander, die bewust voor een andere methode heeft gekozen daarvan vind.

waar het mij om gaat is het feit dat als het werkelijk orgaanvlees is, ik dit dus in veel te grote mate zou voeren. Nu doen de honden het gewoonweg super en zien ze er gezond en glanzend uit. daar niet van. maar ik wilde weten waarom het ene forum het als orgaan beschouwt en een andere forum het als volledige maalitjd beschouwd.

Een pens is net als boekmaag een orgaan maar het is wel een orgaan dat volgens mij bestaat uit meer dan alleen orgaan.
#1974436
Dianavdberkt schreef: waar het mij om gaat is het feit dat als het werkelijk orgaanvlees is, ik dit dus in veel te grote mate zou voeren. Nu doen de honden het gewoonweg super en zien ze er gezond en glanzend uit. daar niet van. maar ik wilde weten waarom het ene forum het als orgaan beschouwt en een andere forum het als volledige maalitjd beschouwd.

Een pens is net als boekmaag een orgaan maar het is wel een orgaan dat volgens mij bestaat uit meer dan alleen orgaan.
Leg 's uit?
#1974450
Anne in Duitsland schreef: Leg 's uit?
moeilijk uit te leggen omdat dit gewoonweg niet te onderbouwen is maar gewoon gevoelsmatig. bijvoorbeeld net als hart. in feite is een hart
een spier en geen orgaan. Deze spier pompt bloed door heel ons lichaam heen.

wat ik denk bij pens is dat het behalve orgaan ook spiervlees is met de nodige groente ( vuile pens) calcium, fosfor, vitamines, eiwit, vet en ga maar door.
#1974571
Lizzy heeft eerder al eens de samenstelling van pens gegeven. De ca/p-verhouding is idd niet slecht maar als je kijkt naar de totale gehaltes alsmede eiwitgehalte dan komt het in de verste verte niet in de buurt van een complete maaltijd, als in complete prooi.
#1974671
Dianavdberkt schreef: moeilijk uit te leggen omdat dit gewoonweg niet te onderbouwen is maar gewoon gevoelsmatig. bijvoorbeeld net als hart. in feite is een hart
een spier en geen orgaan. Deze spier pompt bloed door heel ons lichaam heen.

wat ik denk bij pens is dat het behalve orgaan ook spiervlees is met de nodige groente ( vuile pens) calcium, fosfor, vitamines, eiwit, vet en ga maar door.
Ik ken een barfleverancier in Duitsland die hart inderdaad als spiervlees verkoopt "omdat het een spier is". Natuurlijk is dat zo, maar het gaat toch om wat zo'n spier levert aan voedingsstoffen, en niet om de naam van het beestje. En dan blijkt de samenstelling van zo'n hart dermate te verschillen van ander spiervlees (wat hier op bp als spiervlees wordt beschouwd, namelijk dat wat zich buiten het skelet bevindt) dat je hart eigenlijk niet met goed fatsoen als spiervlees kunt voeren, puur vanwege de voedingsstoffen die het levert. Bovendien is het hart een relatief klein onderdeel van het prooidierlichaam; zou je op grond van 50% vleesbot, 25% spiervlees en de rest die 25% in de vorm van hart voeren, dan is dat naar verhouding - dus puur vanuit de verhoudingen van een prooidier bekeken - buitenproportioneel.

Ik zie "orgaan" dan ook als die onderdelen van het prooidier die iets toevoegen aan het dieet van een carnivoor wat gewoon spiervlees niet biedt, als iets wat meer te bieden hebben dan spiervlees. Om die reden beschouw ik pens dan ook als orgaan.
Door Too
#1974719
Voor zover ik weet gaat NRV meer uit van t prooidier model... als je dat hanteert kom je nooit aan [meerdere] pensdagen
Je zou in dat geval moeten bedenken welk percentage van de koe uit pens bestaat en van daaruit je dag-/weekportie bepalen.. of heb ik t nu helemaal mis?
Door Esther Q
#1974759
Dianavdberkt schreef: moeilijk uit te leggen omdat dit gewoonweg niet te onderbouwen is maar gewoon gevoelsmatig. bijvoorbeeld net als hart. in feite is een hart
een spier en geen orgaan. Deze spier pompt bloed door heel ons lichaam heen.

wat ik denk bij pens is dat het behalve orgaan ook spiervlees is met de nodige groente ( vuile pens) calcium, fosfor, vitamines, eiwit, vet en ga maar door.
Grappig, hier precies het tegenovergestelde gevoel :) Wij voeren ook behoorlijk wat pens (niet omdat we dat graag willen, maar omdat we heel moeilijk aan onze producten kunnen komen) en wij hebben steeds meer het gevoel dat die pens helemaal niet zoveel interessante voedingsstoffen bevat. Moeilijk uit te leggen waarom omdat we telkens wisselen van ingredienten (ook niet omdat we dat willen maar omdat sommige dingen hier plotseling niet meer te verkrijgen zijn) en we daardoor nooit eens fatsoenlijk kunnen onderzoeken wat het effect is van het een of het ander. Als ik kon kiezen zou ik pens niet vaker dan 1 keer in de week voeren en de overige keren vervangen met spiervlees.
Door Patj88
#1975095
Ik heb die vraag ook al gesteld hier.

Nrv is voeren volgens het prooidiermodel en neemt de percentages voorgeschreven door tom lonsdale aan.
Lonsdale heeft geschreven dat het menu van een hond niet meer dan 50% pens mag bevatten.
Hij beweert dus hiermee dat pens prima voer is maar zegt ook weer niet dat het noodzakelijk is om veel pens te geven.
Hier gaan veel mensen die nrv voeren in de 'fout' denk ik.
Ook ik was na het lezen van een tekst van losdale wat in de war met hoe zit het nauw met pens.
Ik heb ook al wat meegelezen op een nrv-forum en daar zijn wel heel wat mensen die 2-3 dagen pens voeren per week.
De topicstarter zegt ook dat haar honden het er goed op doen op dit menu dus moet er dan iets aangepast worden? :-\

Je hebt de richtlijnen van barf en nrv maar sommigen zullen voor hun honden de richtlijnen aanpassen.
Ik zelf moet eerst nog testen of Jasco pens goed verdraagt en indien dit zo is denk ik eraan om 1 dag per week pens te gaan geven. :)
Door Inez87
#1975553
Ik voer ook volgens de NRV methode, maar geef maar 1 keer per week pens. Ik zie pens niet als volledige maaltijd, maar ook niet als orgaan. Ik zie het als een gezonde aanvulling op het menu, net zoals vis.
Gebruikersavatar
Door pike
#1976231
Too schreef: Voor zover ik weet gaat NRV meer uit van t prooidier model... als je dat hanteert kom je nooit aan [meerdere] pensdagen
Je zou in dat geval moeten bedenken welk percentage van de koe uit pens bestaat en van daaruit je dag-/weekportie bepalen.. of heb ik t nu helemaal mis?
Als je ervan uit gaat dat de koe het prooidier is en het enige prooidier is. Er zijn echter nog meer prooidieren  en vele daarvan hebben geeneens een pens.
Door Too
#1976237
pike schreef: Als je ervan uit gaat dat de koe het prooidier is en het enige prooidier is. Er zijn echter nog meer prooidieren  en vele daarvan hebben geeneens een pens.
.. dat bedoel ik  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door