Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vagebond
#1614921
Ik heb al eens eerder gepost over onze aangelopen "stalpoes". Ze ziet er niet uit, ze barft mee met de honden, maar eet alleen patrijsboutjes helemaal op, rest van andere vleesbot laat ze liggen. Ze is echt gewoon zo kaal, de binnenzijde van de achterpoten tot de hak helemaal kaal. Als ik haar over de vacht strijk, zie je allemaal witte losse schilfers. Ze krijgt stronghold tegen vlooien en wormen. Ik ben hier vorig jaar mee begonnen omdat ze er toen ook zo uitzag. Eigenlijk wil ik helemaal die troep niet geven. Na zo'n pipet heeft ze ook een ronde kale plek op de schouders ??? Ik baal er van, zo goed als de teckels eruit zien, zo slecht ziet zij eruit. Ik zit er zelfs over te denken om maar brokjes bij te geven. Mss mist ze iets in de voeding. Omdat ze slecht bot eet, geef ik r ook smuldier. Maar ze jaagt ook buiten, dus, pfff ik vind het moeilijk. Heeft er iemand een suggestie? Gr. Ingrid
Door Limpy
#1614927
Kan me je toppic nog wel vaag herrinneren toen ik hier net was.
Als je nu eens een poosje stopt met dat spul want toch gif? En dan eens zien hoe ze het dan doet....

Gemalen botmix door het spiervlees heendoen wellicht (1 van mijn 4 katten knaagt ook niet graag en bij hem geef ik dat ook)

succes met de kat!

Tanja
Gebruikersavatar
Door koekje
#1614941
ik vind stronghold geweldig spul! ot en sien krijgen het ook, als daar aanwijzingen voor zijn (vlooien of een eventuele wormenbesmetting). bij sien heb ik er ook al eens een klein kaal plekje van gezien. ot en sien krijgen overigens niet vaker dan 1-2x per jaar een pipetje, omdat ze dat niet vaker nodig lijken te hebben.

schilfers kunnen ook komen van droge huid of verharen. ik merk dat sien hier op dit moment ook in de rui is en wat schilfertjes heeft. ot niet, of daar is het niet te zien (witte kat). bij beiden is de huid mooi en gezond.
schilfers en veel kale plekken kunnen ook komen van schimmel of andere parasieten.
ter bevordering van de gezondheid van de huid kan je ook eens een ei of kuikentje en vette vis geven. sommige mensen met brokkenkatten vinden dat de vachten daarvan mooi glanzen. ik vind het vette vachten, dat is iets anders dan een gezonde en glanzende vacht.
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#1615012
Hier zijn de twee ukken (bijna 8 maanden oud) voor het laatst op 12 weken bij de fokker behandeld met stronghold. Ze komen alleen in de tuin en ik kijk zeer regelmatig of ik iets van vlooien zie. Zolang er geen tekenen van vlooien zie geef ik niks, heb wel stronghold in huis overigens.
Door flin
#1615042
vagebond schreef: Ik heb al eens eerder gepost over onze aangelopen "stalpoes". Ze ziet er niet uit, ze barft mee met de honden, maar eet alleen patrijsboutjes helemaal op, rest van andere vleesbot laat ze liggen. Ze is echt gewoon zo kaal, de binnenzijde van de achterpoten tot de hak helemaal kaal. Als ik haar over de vacht strijk, zie je allemaal witte losse schilfers. Ze krijgt stronghold tegen vlooien en wormen. Ik ben hier vorig jaar mee begonnen omdat ze er toen ook zo uitzag. Eigenlijk wil ik helemaal die troep niet geven. Na zo'n pipet heeft ze ook een ronde kale plek op de schouders ??? Ik baal er van, zo goed als de teckels eruit zien, zo slecht ziet zij eruit. Ik zit er zelfs over te denken om maar brokjes bij te geven. Mss mist ze iets in de voeding. Omdat ze slecht bot eet, geef ik r ook smuldier. Maar ze jaagt ook buiten, dus, pfff ik vind het moeilijk. Heeft er iemand een suggestie? Gr. Ingrid
ze vreet mee met de honden, zeg je,

maaruh,

wat eet ze precies?
Door vagebond
#1615312
Vandaag staan kippenpoten op het menu, dan hak ik gewoon een stukje voor haar eraf. Ook krijgen ze hart vandaag, dus zij dan ook. Verder lever en nier 1x per week, kippennekjes laat ze weer liggen. Zalm of tonijn uit blik ook wel 1x per week. Verder haasspiervlees, eend, parelhoen laat ze weer liggen. Gewone pens lust ze ook niet. Verse vis ook niet. Wel krijgt ze ook visolie van NML health, dus toch ook wel een goed merk. Ik geef haar ook smuldier compleet pens bij. Die kuikens vind ik een goed plan, de botmix ook, ik ga eens wat bestellen.
Ik snap het niet, er zijn hier wel meer aanloopkatten geweest, toen gaf ik nog brok, maar ze zagen er echt nooit zo gek uit. Ik gaf die katten nooit iets tegen vlooien of zo. Gr. Ingrid
Door *Flip*
#1621848
Kippen- & parelhoenpoten zijn misschien iets te hard, hier gaat maar zelden meer dan de helft van het bot op als ik het niet voor sla met een beenmes. Kip was favoriet toen we net begonnen met barfen, later werd dat toch minder, gelukkig werd de rest dan wel steeds lekkerder :).  Misschien een idee om de zachtere botstukken van gevogelte (de niet dragende botten) voor de kat apart te houden? Pens gaat er niet ook echt niet in, zelfs hart van smuldier was synoniem voor vergif. Nu geeft meneer ook wel de voorkeur aan knagen ipv filet of voorgemalen vlees...

succes!
Door deja
#1973989
Ik wil hier toch even op reageren, ik heb ook een poes die tegen het voorjaar altijd kaal wordt zij heeft zeker 8 jaar prednison gehad en eigenlijk had het geen effect ik dacht alleen het wordt tenminste niet erger.
Zij had het aan beide kanten vaak binnenkant poten buik afgelopen jaar ook bij de aanzet van de staart ze zie er dus niet uit het is een halve pers en heeft doorsnee genomen een hele dikke vacht, die kaalheid hield begon in het voorjaar en zo in sept. zag je het haar weer terug komen.
Ze staat nu op kvv al een tijdje maar dat helpt ook niet.
Ben verleden jaar met haar bij Erwin van Geijtenbeek geweest die zag haar en zij direct dit is hormonale kaalheid.
Stop maar met de prednison want dat helpt daar totaal niet voor.
Er is eigenlijk bijna niets voor alleen hormonen nou daar beginnen we maar niet aan dus dan maar kaal in de zomer.
Conclusie ze heeft 8 jaar voor niets prednison gehad.
Het heeft dus te maken met de sterilisatie.
Door fem fatale
#1974175
Ik zou sowieso met poes naar DA gaan, ik heb hier 1 keer een hele milde schimmelinfectie gehad, en dat was echt verschrikkelijk. Schimmel is besmettelijk, en hoewel gezonde dieren niet zoveel risico lopen, zou ik voor de hondjes wel laten uitsluiten dat ze dat heeft.
Door *Flip*
#1974216
dit topic is van mei, kan zijn dat Vagebond het niet meer leest.

Kaalheid door hormonale problemen zijn bijna altijd symmetrisch en hebben dieren zelf meestal niet direct last van.
Kaalheid van allergie/vlooien oid is meestal op 1 plek/1 zijde vd hond/kat. Hier hebben ze meestal wel last van.
Door deja
#1974553
[quote="fem fatale"]
Ik zou sowieso met poes naar DA gaan, ik heb hier 1 keer een hele milde schimmelinfectie gehad, en dat was echt verschrikkelijk. Schimmel is besmettelijk, en hoewel gezonde dieren niet zoveel risico lopen, zou ik voor de hondjes wel laten uitsluiten dat ze dat heeft.
[/quote
Erwin is een dierenarts en osteophaat dus ben bij een dierenarts geweest hoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door