Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1974083
Hallo!

nu mijn vriezer er is en de bestelling er aan komt, ben ik wat serieuzer naar Reus zijn menu gaan kijken. vind het lastig  hoor, kleine hond, beperkte keuze (konijn en eend, hert weer proberen).

ik ga ook een droogmachine bestellen, ben klaar met hoe duur gedroogde snackjes zijn! nu vraag ik me af, als ik konijn/eend orgaantjes voor Reus droog, telt dat dan mee in zijn menu? hij hoeft er immers maar zo weinig van, dat ik het wellicht helemaal gedroogd kan geven. dan zou ik bijvoorbeeld wat droogs geven als ontbijtje, en dan s avonds een lekker grote bot/spiervlees hap.

hij weegt 6 kilo, ik voer hem  zo rond de 3,5 procent, dus dan kom je op zo rond de 20 gram orgaan per dag.

wat denken jullie?
#1974094
Geef je 3,5 procent? Dat is niet veel hoor. Volgens mij kun je de gedroogde "snackjes" (orgaan dus) er gewoon bij geven. Ik reken het zelf niet mee tot 't menu. Tenzij ze echt heel veel gedroogde snacks eten. Omdat al het vocht eruit is, moet je wel heel veel voeren om aan 't "normale" gewicht te komen... Daarnaast kun je naast orgaan ook spiervlees drogen, misschien orgaan en spiervlees afwisselen in de droger?
Door Too
#1974097
wat denk je  ;)... t verse gewicht, er is nl alleen vocht verdwenen de voedingsstoffen zitten er nog in

Als je long droogt dan zou ik niet wakker liggen van een stukje meer of minder maar ga je lever, hart, nier drogen dan komen je verhoudingen al gauw scheef te liggen

Hmm ik zie dat Anthraciet er heel anders over denkt  :-\
Laatst gewijzigd door Too op wo 23 mar 2011, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#1974100
Misschien scheelt het ook dat ik grote honden heb? Dan liggen de verhoudingen misschien wat minder dicht bij elkaar? Ik bedoel 1 procent op 6 kg is natuurlijk heel anders dan 1 procent op 35 kg.

Enne.... Ik ben niet Anthraciet. ;D
Door Too
#1974121
  :-[ Solly  :D :D

1% is 1% maar 20 gram is voor Reus al z'n hele dagportie orgaan, jouw reuzen stoppen dat in hun holle kies -20 gram meer of minder is niks-
als je gaat drogen heb je een gewichtsverlies van..? wat zal t zijn 30%..  dat maakt Reus' dagportie gedroogd orgaan 14gram, als trainings hapje wel leuk maar om m echt wat te doen te geven.. vast niet

Nienk je hoeft trouwens niet persé elke dag een friemel orgaan te geven, als t je beter uitkomt verdeel je t over bv 2 of 3 dagen  [als dat ontlastingtechnisch ook werkt  ;)]
#1974123
Too schreef:   :-[ Solly   :D :D

1% is 1% maar 20 gram is voor Reus al z'n hele dagportie orgaan, jouw reuzen stoppen dat in hun holle kies -20 gram meer of minder is niks-
als je gaat drogen heb je een gewichtsverlies van..? wat zal t zijn 30%..  dat maakt Reus' dagportie gedroogd orgaan 14gram, als trainings hapje wel leuk maar om m echt wat te doen te geven.. vast niet

Nienk je hoeft trouwens niet persé elke dag een friemel orgaan te geven, als t je beter uitkomt verdeel je t over bv 2 of 3 dagen  [als dat ontlastingtechnisch ook werkt  ;)]
Ja, da's idd. wat ik bedoel.  ;) En dat verklaard ook waarom ik het dus niet meereken. Maar bij 'n kleine hond misschien wel handig om dat dan wel te doen....
Door nienk
#1974174
das dus precies mijn punt, kleine hond, kleine hoeveelheden, en dan is een 5 gram meer of minder toch anders dan bij een grote hond.

ben nog een beetje zoekende naar hoe ik het aan ga pakken, vandaar. orgaan bij zijn gewone eten geven wordt gedoe met porties maken, gedroogde snackjes krijgt ie toch. dus ik dacht, als ik nou de snackjes vervang voor orgaantjes, zijn we weer een stap verder.
Door Limpy
#1974185
Of net wat Too al zegt: ipv elke dag een kwakje orgaan, gewoon verdelen over 2-3x per week.
Zo doe ik het met de katten ook, anders teveel gefriemel met nog kleinere porties als bij jou....
Door Too
#1974634
Nienk ik vind je gedachtengang helemaal niet raar maar zou wel de percentages in de gaten houden, zodat je overzicht houdt mbt wat en hoeveel

Voor de katten doe ik t net als limpy's personeel: 2/3x per week krijgen ze een hapje orgaan als onderdeel
Laatst gewijzigd door Too op wo 23 mar 2011, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1974650
Wat ik me nu bedenk: je bent ws nog niet toe aan pens voeren maar er zijn ook hondenbazen die de ene week pens voeren en de andere week lever,nier,hart Juist omdat anders vooral de pens-portie zo'n klein pest stukje is [een dubbele portie is dan een redelijke lap waar ze wat werk aan hebben]

Kortom je mág elke dag compleet, elke week compleet of elke 2 weken compleet... net wat voor  jullie t beste werkt en daar kom je gaandeweg achter

Mijn 'tip' :D maak niet gelijk porties voor 3 - 4 maanden, waarschijnlijk ontdek je de eerste weken dingen die je niet had voorzien/bedacht [qua handig, keutels ed]
Door nienk
#1974656
helaas nog geen pens nee, we houden het nog even bij konijn, eend en vis. hert weer opnieuw proberen (alleen spiervlees, geen orgaan) en heb ook haas besteld (ga er vanuit dat dat goed gaat) en kwartels.

met mijn vries ruimte gaat porties voor een paar maanden maken sowieso niet lukken, dus ik denk dat ik het per 3 weken ofzo ga bekijken. dan is het, als het goed gaat, toch ook weer tijd voor een nieuwe diersoort.

dank je wel voor de tips!
#1974855
Wat ga je weer veel soorten geven  :-\
Eet hij gewoon orgaan zonder problemen?
Dan kan je het toch 2 keer per week wel geven ofzo?
Ik heb het voor bub ook altijd netjes geportioneerd en bub eet net zoveel  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door