Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BubbaBling
#1973885
Ik ga zo weer vlees malen voor Bubba, maar ben even de verhouding kwijt van lever en nier.
Ik heb 2 kilo eendenhart, 1 kilo eendenlever, 1 kilo konijnennieren en 1 kilo konijnenlever.
Hij krijgt 15% orgaan, dan is dat 3% per kilo en houdt in:
6% lever
6% hart
3% nier

Mag die verhouding wel ivm de stoffen in nier en lever?
Hij krijgt ongeveer 4% van zijn lichaamsgewicht en weegt 3 kilo.
Door **Jolanda**
#1973964
BubbaBling schreef: Ik ga zo weer vlees malen voor Bubba, maar ben even de verhouding kwijt van lever en nier.
Ik heb 2 kilo eendenhart, 1 kilo eendenlever, 1 kilo konijnennieren en 1 kilo konijnenlever.
Hij krijgt 15% orgaan, dan is dat 3% per kilo en houdt in:
6% lever
6% hart
3% nier

Mag die verhouding wel ivm de stoffen in nier en lever?
Hij krijgt ongeveer 4% van zijn lichaamsgewicht en weegt 3 kilo.
Je vergeet dat in die 15% ook pens moet zitten.
Het is namelijk 10-20% orgaan waarvan de helft pens.
Dus houd je 5-10% over voor het overige orgaan.

Nou weet ik dat je met een of ander dieet bezig bent en daarom misschien geen pens voert?
Dan zou ik er voor kiezen om 10% lever, hart en nier te geven en de overige procenten als spiervlees te geven.

Dan zou je uitkomen op ongeveer 4% (hart) en 2x3% (lever en nier)

Wil je toch perse 15% orgaan voeren, zou ik er voor kiezen om meer hart te voeren en iets minder lever en nier. Dus zeg 7% hart, 4% lever en 4% nier.
Door BubbaBling
#1973971
Pens kan hier niet vanwege allergieen  ;)
Het blijft echt orgaan (lever, hart, nier en als snack gedroogd hart en long).
Moet ik dan maar 10% gaan geven?
Door BubbaBling
#1973974
Oh ik had je bericht niet helemaal goed gelezen  :D
Ik snap m  :biggrin2:
Het wordt dan 10% en daarna krijgt hij nog af en toe gedroogd long en hart, moet goed zijn toch?
Door **Jolanda**
#1973979
BubbaBling schreef: Oh ik had je bericht niet helemaal goed gelezen  :D
Ik snap m  :biggrin2:
Het wordt dan 10% en daarna krijgt hij nog af en toe gedroogd long en hart, moet goed zijn toch?
Ik denk dat je dat best kunt doen en dan de andere 5% bij je spiervlees toevoegen. Tenzij je perse 15% orgaan wilt geven :P

Ach het komt zich ook allemaal niet zo nauw ;) Gelukkig hebben we een ruime marge binnen de richtlijnen, dus ik zou me er niet te druk over maken. ;)
Door BubbaBling
#1973981
Ik heb 2 verschillende gemalen kvv's eentje met verhouding:
4% lever en 6% hart van 10% eend orgaan
en eentje:
5% nier en 5 % lever van 10% konijn orgaan en dan de gedroogde hart en long nog.

Zal dat kunnen? dan kom ik uit met mijn kilo's  ;D
Door **Jolanda**
#1973982
Je geeft in verhouding best veel lever.
Naar mijn mening kun je beter wat meer hart voeren omdat daar niet die afvalstoffen in zit wat wel in lever en nier zit ;)

Die levertjes kun je toch ook gewoon even bewaren in de vriezer tot een volgende keer?
Door BubbaBling
#1973992
**Jolanda** schreef: Je geeft in verhouding best veel lever.
Naar mijn mening kun je beter wat meer hart voeren omdat daar niet die afvalstoffen in zit wat wel in lever en nier zit ;)

Die levertjes kun je toch ook gewoon even bewaren in de vriezer tot een volgende keer?
Ja ik bewaar gewoon een kilo.
En doe dan 2 keer hart en 1 keer nier en 1 keer lever.
Dan moet t goed zijn.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1975260
Je bent zeker ooit begonnen vanuit de nrv-verhoudingen, daar zeggen ze 15% orgaan waarbij pens niet meegerekend wordt. Maar ook bij nrv geven ze aan niet teveel lever en nier te geven. 5% hart, 2,5% lever en 2,5% nier lijkt me prima. En je hoeft niet bang te zijn dat je te weinig lever en nier heeft, want 2,5% is een 'gangbaar' percentage daarvoor. 
Gebruikersavatar
Door koekje
#1975477
ik dacht dat die ncrv'ers volgens prooimodel voerden  ???
Een prooi heeft altijd een grotere lever. Kijk maar eens een hele kip na. De niertjes zijn het kleinst, ongeveer de helft van de lever bij elkaar of misschien nog niet zelfs. Hart en maag zijn ongeveer gelijk (maag kan iets groter zijn, afhankelijk van de hoeveelheid vulling), maar de lever is duidelijk een stuk groter.
Ik voer ook van alle orgaandelen het meeste lever.
Door BubbaBling
#1975508
Nou uiteindelijk krijgt hij 10% waarvan de helft hart, een kwart lever en een kwart nier.
Daarnaast nog gedroogd hart en long.
Hij krijgt iig van alles wat binnen, dus ik ben een blij vrouw  ;D

@ Meike, ik geef niet volgens de nrv of barf methode, ik doe het er een beetje tussen in en vooral waar Bubba het het beste mee doet  ;)
Dus mijn eigen visie  ;D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1975597
Ach het komt niet zo nauw ;)
15% orgaan (zonder pens) is niets mis mee, hier geven we dat ookal 2 jaar aan de katten.
Volgens mij is dat voor katten ook een gewoon percentage.
Het lijkt voor honden die geen pens eten dan ook een prima percentage.
Maar ook 10% lijkt me prima nog tussen de goede percentages zitten.
Kort gezegd  :P Ik zou bij een hond die geen pens eet tussen de 10-15% orgaan voeren.

In welke verhouding maakt in theorie ook niet zo heel veel uit. Het enige waar ikzelf wel voorzichtig mee zou zijn is lever en nier van bio-industrie dieren en daar vallen eenden en konijnen voor mij wel een beetje onder (mits ze niet wild zijn).
Dan zou ik gevoelsmatig iets meer hart dan nier en lever geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door