Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Else
#1973798
Bij herby hebben ze nieuwe vis soorten in het assortiment: spiering en capelin.
Is dit qua voedingswaarde te vergelijken met sardientjes/ makreel/ haring??
Door Daphne&Jayden
#1973858
Sardientjes, makreel en haring zijn vette vissoorten, ik denk dat de voedingswaarde dus wel zal verschillen.  :)
Spiering is trouwens zeer geschikt om te drogen en aangezien capelin familie van de spiering is, neem ik aan die ook.  ;)
Gebruikersavatar
Door Else
#1973877
Had gehoopt dat spiering en capelin ook vette vissoorten zouden zijn maar dit is dus niet het geval??
Ben nu net even aan het googelen geweest en vind dit:
Hoeveel vet bevat vis?
Magere vissoorten (+/- 1 % vet) zijn: tong, kabeljauw, wijting, koolvis, schelvis, tarbot, griet, zeeduivel en poon
Matig vette vissoorten (+/- 3 % vet): heilbot, schol, schar, zalmforel, zeewolf en tonijn
Vette vissoorten (meer dan 10 % vet): zalm, makreel, haring, ansjovis, sardine, spiering, sprot en paling .

Heb dus zelf het antwoord al gegoogeld, had ik ook eerst kunnen doen alvorens het hier te droppen :shy:
Gebruikersavatar
Door pike
#1973884
Spiering bevat 3% vet.
Capeliin geen flauw idee. Zoektocht heeft opgeleverd dat deze vis hier niet onder zijn eigen naam op de markt komt. Het is familie van de spiering maar hij wordt hier onder de naam kabeljauw verkocht  >:( ik lees:

Deze vissoort is ernstig door overbevissing bedreigd. Voor het produceren van 7 kg diepvries-kabeljauwfilet heeft men al gauw meer dan 100 kg Lodde nodig. (http://objectief.be/Lodde-kapelaan-Mall ... losus.html)

Makreel 10-15%, haring 15-20%, sardien heeft grotere variatie, 8-22%.
Het vetgehalte van zalm varieert per soort, Atlantische zalm 13% maar Pink zalm (roze uit de Pacific) maar 4%. Chinook, Sockeye en Keta zalm zitten daartussen in met resp. 12, 10 en 7%. De zalmkoppen en graten die hier op de markt en bij de visboer verkrijgbaar zijn i.h.a. afkomstig van Atlantische kweekzalm.
Door Daphne&Jayden
#1973923
Het leek me ook al sterk dat spiering meer dan 10% vet zou bevatten. Ik heb zowel sprot en spiering in de vriezer en sprot is heel duidelijk een vette vis en spiering niet. Spiering is ook een 'wit' visje, waar je zo goed als doorheen kunt kijken.  :)
Door saluki
#1973963
Ik heb de Capelin van Herby, mooi visje ze vinden het lekker, varieert in grootte en is te vergelijken met een Sardine.
Is zeker niet te vergelijken met witvis. Capelin kun je echt niet doorheen kijken of je x ray ogen moeten hebben ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#1974610
Gevonden  :D het vetgehalte van de Capelin bedraagt gemiddeld 13,5%. Dus mooi vet visje!
Gebruikersavatar
Door Else
#1975924
Hoi allen,

Bedankt voor de extra info!!
Ik heb ondertussen de visjes binnen gekregen.
Capelin ziet er idd ongeveer uit als sardiene.
De spiering zijn van die ieniemienie visjes en ik kan me voorstellen dat daar minder vet in zit dat dat ik had gevonden op internet.
Ze zijn wel heel makkelijk en goed te drogen. Heb al een kilootje gedroogd en onze hond vindt de knisperige vishapjes heerlijk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door