Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marriedone
#1972951
Hallo allemaal.

Ik ben de site aan het uitpluizen en op zoek naar een barfmenu voor 1 van de 2 katten.

Momenteel voer ik Lotgering Totaal Voer aan de honden en de katten. Maar sinds 2 weken is Kumba (een rode brit van 12 jaar) klaar met de KVV. Ze eet slecht en zelfs de smakelijke blikvoer mot ze niet, ja alleen de jus ervan.  ???
Ze heeft een paar weken geleden een gebitssanering gehad en toen is er ook een bloedonderzoek gedaan. Ze is helemaal gezond.  :)

Gisteren heb ik in de supermarkt runderhart, kipfilet, rundertartaar en koolvis gehaald. Zowel gisteren als vanmorgen heeft ze 20 gram runderhart en 20 gram kipfilet gekregen (in 1 maaltijd). Dit gaat er ook ineens in als koek.  :biggrin2: Ik voer haar momenteel tot hoeveel ze kan eten, want door het slechte eten is het aardig wat afgevallen.  :-[ Ze weegt nu ongeveer 3.5 kilo. Dus een beetje extra voer kan ff geen kwaad.

Ik wil nog kippennekken of kippenvleugels gaan halen voor haar. Dit zou ik dan een paar keer per week kunnen geven. Dat heeft ze weleens eerder gegeten, evenals bevleesde kippenpoten. Maar geef ik dat als maaltijd of als tussendoor?
Ik heb een goeie islamitische slager om de hoek en die heeft ook kippenmagen, -hartjes en -lever en ik krijg altijd de karkassen.  ;)
Ohja en ik heb altijd wel verse geitenmelk in huis (vers van de geit en meteen ingevroren).

Maar ik heb nu een beetje moeite om een dagelijks menu voor haar te maken zodat ik weet dat zij niets tekort komt.
Wat moet ik haar dagelijks geven zodat zij geen tekorten krijgt? Wat kan ik als extra geven tussendoor?

Misschien een hoop beginnersvragen, maar hoop dat jullie mij ff op de goeie weg kunnen krijgen.

Ik heb trouwens ook de calculator van gelukkig dier gedaan. Is dat een goede richtlijn?
Laatst gewijzigd door Marriedone op di 22 mar 2011, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rianne145
#1973068
Hallo,

Ik merk bij mijn katten dat als ze te vaak hetzelfde krijgen ze slecht gaan eten. Ik varieer zoveel mogelijk in merk en smaak. nu heb ik al een aantal maanden voornamelijk Bibi en 1 van de katten eet daar maar 1 smaak van. Hij begint steeds minder te eten en ik vrees dat het daar aan ligt. Ik heb hem al verteld dat hij zijn eigen schuld is omdat hij weigert de rest te eten maar dat wil nog niet zo baten.
Kippenekken en vleugels krijgen ze hier prima weg, van de vleugel laten ze het dikste stukje bot liggen. Misschien heeft de islamisische slager ook eend? Vinden ze hier ook lekker.
Je kunt je menu voorstel in de barfhoek plaatsen, dan krijg je daar wel reacties op.

Succes!!!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1973153
Ik denk dat Kumba gewoon wil barfen. Zo klinkt het wel tenminste, want dat eet ze wel.
Die calculator van Gelukkig Dier ken ik niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik weet wel dat we hier 2 menuhulpen hebben, te vinden op www.barfclub.nl
Daarin kan je de gewenste percentages invoeren en kat lezen ipv hond.
Zo te zien woon je in Den Haag. Daar kan je genoeg vinden en er wonen meer barfers, dus handig om mee te bestellen.
Succes!

Oja, kippenbotjes kunnen goed als maaltijd(onderdeel) dienen. Je voorstelmenu mag natuurlijk ook hier, dan kijken er meer kattenmensen naar; ik kom zelf bv eigenlijk nooit in de hondenmenu afdeling, heb ik weinig te zoeken.
Door Marriedone
#1973155
Bedankt voor jullie reacties.

Ik had mijn vraag inderdaad in dit gedeelte gezet, omdat dit het kattengedeelte is. Dus ik hoop dat er genoeg mensen zijn die hier ook kijken  ;D

@Koekje, inderdaad in Den Haag is veel te vinden. Ik denk dat het niet eens hoef te bestellen via internet. De Haagse Mart is hier dichtbij, en daar verkopen ze al heel veel en dan nog de plaatselijke islamitische slager  ;)

Ik ga die rekenhulpjes allemaal even bekijken. Thanks!
Edit: ik heb die rekenhulpjes bekeken, maar die zijn alleen voor honden. Of kijk ik scheel?  :D
Laatst gewijzigd door Marriedone op di 22 mar 2011, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1973196
Ja, die zijn in eerste instantie voor honden. Maar ipv hond kan je zelf natuurlijk ook kat lezen. En de percentages naar wens wat aanpassen. Bv bij groente 0% invullen, orgaan ergens tussen de 15-20%, geen pens, niet meer dan 50% vleesbot en meer spiervlees. En behoefte aan voer is 3% gemiddeld.
Door Marriedone
#1973224
[quote="koekje"]
Ja, die zijn in eerste instantie voor honden. Maar ipv hond kan je zelf natuurlijk ook kat lezen. En de percentages naar wens wat aanpassen. Bv bij groente 0% invullen, orgaan ergens tussen de 15-20%, geen pens, niet meer dan 50% vleesbot en meer spiervlees. En behoefte aan voer is 3% gemiddeld.
[/quote]

Kee thanks.
Ik ga ermee worstelen.  ;D
Door hannabelgje
#1973497
Ik geef mijn katten 30% spiervlees in de vorm van konijn, geit, lam, kip, lama, rund, hert. 50% vleesbot in de vorm van konijnkarkas, kipkarkas, kippennekken, eendennekken, eendenvleugels, haaskarkas. 20% orgaanvlees in de vorm van niertjes, lever, maagjes en hartjes van kip, eend, parelhoen, kalkoen, lam, geit, konijn en rund. Ik heb hier wel vuilnisbakken die alles eten  :biggrin2:
Door Marriedone
#1973503
[quote="hannabelgje"]
Ik geef mijn katten 30% spiervlees in de vorm van konijn, geit, lam, kip, lama, rund, hert. 50% vleesbot in de vorm van konijnkarkas, kipkarkas, kippennekken, eendennekken, eendenvleugels, haaskarkas. 20% orgaanvlees in de vorm van niertjes, lever, maagjes en hartjes van kip, eend, parelhoen, kalkoen, lam, geit, konijn en rund. Ik heb hier wel vuilnisbakken die alles eten  :biggrin2:
[/quote]

Heerlijk als je zoveel verschillenden dieren kan geven! Ik heb weleens kippenmaagjes gehaald, maar dat wilden ze niet. Ook lever zijn ze echt niet gek op. Maar bedankt voor alle tips, die kan ik zeker gebruiken.

Moet eerlijk zeggen dat ze nu even op runderhart en kippenhart zit, maar ik ben allang blij dat ze haar bakje leeg eet!
Door mirdj
#1973756
Hier 1 kliko en 1 muts (ondanks dat het een ex-kater is) Max kan je bijna alles geven, dat gaat er bij hem makkelijk in. Snoepie is een muts, die zal ik ook nooit aan het barfen krijgen. Ik merk wel dat ze mijn eigen mixen veel lekkerder vinden als de kvv die ze hiervoor kregen.
Door Marriedone
#1973925
Billy, de je-weet-wel kater lust inderdaad bijna alles. Hij heeft ook weleens sambal gegeten wat op een bord zat in de gootsteen.  ;D

Kumba is inderdaad een muts. Maar ze eet nu wel haar bakje leeg, al zit er nu nog alleen kipfilet en runderhart in. Voor vanavond heb ik koolvis voor haar. Ik ga het weekend even serieus die rekenmodellen bekijken en kijken hoe ik dan voor een week inkopen kan doen voor haar. Ze vind het kauwen ineens helemaal geweldig (ze spint ineens terwijl ze eet), dus ik ga het voorlopig niet malen ofzo. Pfff, ik ben allang blij dat er wat ingaat!  :D
Door Nathascha
#1974598
Ik gaf ook lotgering KVV een tijdje. Mijn 'maandagochtendmodel maal machine' had het na 1 keer malen opgegeven. Dus bestelde ik met de lotgering van de honden de katten KVV mee.
Buffy at het niet...die vond het echt heel vies, zelfs met blikvoer erdoor.
Alice at het wel.

Nu maal ik zelf. Alice heeft geen tanden meer, dus ik moet wel. Maar ik had nog wat lotgering KVV liggen. En dat gaf ik dus van de week weer eens. Nou Alice moet het ook niet meer hoor. Dus heb ik het maar als extraatje aan de honden gegeven. Zelfgemalen mixen zijn dus VEEL lekkerder!

Zelf heb ik bij het samenstellen deze pagina aangehouden:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html

Maar omdat ik alles maal is het makkelijker te proportioneren.
Voor Buffy moet ik ook gaan uitzoeken hoe ik het ga verdelen. Die ga ik toch maar hele prooidieren voeren. Nu loopt ze bij de bak gemalen BAEF weg om vervolgens zelf BARF te gaan vangen. hmm dat was een hint zeg maar. ;D Leuk he katten? >:(  ;D
Door Marriedone
#1977656
Nou we zijn weer een paar daagjes verder.

Ik heb gisteren volgens het menumodel van gelukkig dier een menu voor haar gemaakt. Ik heb nu voor haar runderhart, kipfilet, soepvlees en kippenvleugels gehaald. En dit in de verhoudingen zoals voorgesteld in het menumodel.
 
Vleesbot  275 gram  45% 
Spiervlees  245 gram  40% 
Orgaanvlees  92 gram  15% 

Ik heb ook zalm voor haar gehaald om ook zo hier en daar te geven.

Ik heb zakjes gemaakt met genoeg voer voor 2 dagen en daar weeg ik dan per maaltijd af. (de rest krijgt nog KVV en moet ik ook wegen)

Maar het allerbelangrijkste.....ze eet het!!!  ;D :D
Door Limpy
#1978139
Brave poes!

Hou dr ontlasting wel effe in de gaten hoe ze het doet op dit percentage bot.
Hier heb ik er 2 die het prima doen op 40-45% vleesbot terwijl de andere 2 daarbij verstopt zouden raken
(die krijgen daarom 30-35%)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door