Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1972046
Hitam schreef: Het is ook een lastige afweging. Er waren in 2008 10 honden bij wie het officieel is vastgesteld. Stel dat het een topje van de ijsberg is en dat er 10x zoveel zijn die het gehad hebben. Dan kom je op 100 honden. En dat op 2 miljoen honden.
Ik denk dus dat het risico op bijwerkingen groter is dan het risico op de ziekte.
Is er ook iets bekend over de vaccinatiestatus van die 10 honden?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1972664
*Dorothea* schreef: Is er ook iets bekend over de vaccinatiestatus van die 10 honden?
Nee, ik heb het uit het TvD, weet zo niet meer welke, maar niet zo lang geleden.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1972737
Hitam schreef: Nee, ik heb het uit het TvD, weet zo niet meer welke, maar niet zo lang geleden.
O ik loop hopeloos achter met lezen :-[ , heb nog een hele stapel liggen.
Maar als de vaccinatie 6 maanden zou werken, dan zouden veel honden in NL onvoldoende gevaccineerd worden. Dan is het aantal besmettingen per jaar echt laag.
Door Lizzy
#1972967
Dat is dus een beetje een probleem. Dat we niet weten of deze 10 honden (of 100) gevaccineerd waren. Ik weet van 2 gevallen die dat in ieder geval niet waren. En dat brengt mij ook een beetje op het serovar-issue en dat er geen cross immuniteit tussen de verschillende bacterieen bestaat. Maar ik heb altijd begrepen dat hoewel er andere bacterie types oprukken, Weil nog steeds het meest voor komt en het dodelijkst is. En dat bacterie type zit wel in de enting. De immuniteitduur is 1 jaar. Ik kan me niet voorstellen dat deze in werkelijkheid lager zou liggen en Intervet toch toestemming krijgt om te publiceren dat de immuniteitsduur 1 jaar is?
Door Lizzy
#1972974
Ah! Hoewel in de PDF van Bieke staat:

Elke 6 tot 12 maanden.
Een hervaccinatie interval van 6 maanden wordt aangeraden om
bescherming te verkrijgen tegen klinische leptospirose
veroorzaakt door serovar icterohaemorrhagiae.
Door Lizzy
#1973059
Mmmm:

Dit staat er ook:

Immuniteitsduur: 1 jaar tegen serovar canicola en 6 maanden tegen serovar icterohaemorrhagiae

En waarom is dan het standaard advies 1 keer per jaar vaccineren?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1973481
Lizzy schreef: Mmmm:

Dit staat er ook:

Immuniteitsduur: 1 jaar tegen serovar canicola en 6 maanden tegen serovar icterohaemorrhagiae

En waarom is dan het standaard advies 1 keer per jaar vaccineren?
Nou precies, dat vroeg ik me dus af. Eigenlijk wordt bijna geen hond 2 keer per jaar gevaccineerd, dan zijn 10 gevallen per jaar toch te verwaarlozen?
Door Golum
#1973856
Ik heb het maar wel gedaan voor de zekerheid. Ik vind het ook een lastig vraagstuk, wel of niet Weil enten. Nou is mijn hond goed gezond en vertoont ze weinig reactie op de enting, anders had ik het zowiezo niet laten doen. Gol snorkelt ook nogal eens onder water en steekt haar hoofd werkelijk waar overal in dus de teller is uitgeslagen naar wel doen (maar niet boosteren ;) )
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door