Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1972581
Hoi iedereen,

De teef van mijn moeder is 3 dagen geleden bevallen, maar nog steeds verliezen de pups gewicht. Dusdanig dat mijn moeder genoodzaakt is om te beginnen met bijvoeden.
Nu zegt de dierenarts dat het eiwit gehalte in KVV erg laag is, en dus TE laag voor een drachtige en zogende teef. Weten jullie hier meer over? En wat mijn moeder verder nog kan proberen om de melk op gang te krijgen, zonder dat ze dadelijk op de br*kkentroep moet overstappen van de DA?
Ze heeft nu carnivoer vis, alaska, en nog een vis kvv bij de DA vandaan, waar meer eiwit in zou zitten...

Alle reactie's zijn welkom!! Zitten een beetje met de handen in het haar...
#1972600
Je hebt hier ergens ook een opgeslagen topic wat je moeders bij kunt voeren. Weet hem even niet zo snel te vinden. ( zoek even via de zoekfunctie)

Maar ik heb moeders tijdens en de eerste dagen ook puppiemelk gegeven door haar KVV.
Ook geef ik haar elke dag een schaaltje bio-garde en krijgt ze ipv 1x per week een ei+schil 3x per week.
omdat haar poepie vandaag weer een beetje dunnig was geeft ik haar morgen een extra kippenkarkasje. Maar naast haar KVV gaf ik haar zowiezo al extra kippennekken en eendennekken. ( Nu zijn we inmiddels sinds al wel een week op volledig BARF, maar voor moeders zit daar dus nu meer vleesbot bij in verhouding als bij de andere honden)

Op vanmiddag na is moeders poepie goed en niet te zacht. En qua voeden gaat het ook goed. De pups zijn nog niks afgevallen tot nu toe. Ze zijn nu 3 weken bij mij.

heel veel succes met de pupsels
#1972617
Dat de melkproductie traag op gang komt, komt echt niet door versvleesvoeding. Dan zou moeder natuur toch een lelijk probleem hebben.. :-\
Qua voeding zou ik kiezen voor aanvullen met Farmfood no. 1 puppymelk. Deze is op basis van geitenmelk, wordt erg goed verdragen en is voedzamer dan gewone geitenmelk uit de winkel. Ze vinden het mega lekker en extra vocht hebben ze i.i.g. nodig tbv de melkproductie, de extra calcium is ook gelijk geleverd en eiwitten idem.
Op de site van Farmfood staan de verkopadressen en die puppymelk kunnen ze indien niet op voorraad de volgende dag leveren.

Met pups bijvoeden zou ik heel terughoudend zijn. Wat moet, dat moet, maar zorg dat ze éérst mama leeg drinken, laat de krachtige pups daarna nog even flink moeder stimuleren (als het gelurk af neemt doordat ze voldaan zijn van de bijvoeding, gaat de melkproductie niet op gang komen). Persoonlijk zou ik zonodig iedereen een slok bij voeden ná de moedermelk (hoewel meer werk dan bijv. één pup op de fles zetten). Mocht ze toch kiezen voor een flessenpup, dan is vrij gebruikelijk de kleinste daarop over te zetten, het zorgenkind. Zelf zou ik liever de grote dikkerd op de fles zetten als je er eentje echt aan de fles wilt hebben en de minder sterke bikkel de moedermelk geven.

Succes!!
#1972630
Bedankt allemaal voor jullie reactie's!!

Wat ik er ben vergeten bij te zetten is dat de pups bijna een week (5 dagen) te vroeg zijn geboren. Kan het wezen dat hierdoor de moedermelk trager op gang komt? (en er dus nog hoop is dat dit wel gaat gebeuren?)

Teef heeft nog geen stuwing o.i.d. gehad, en met moeite krijgen we 1 druppeltje uit de tepels... Pups komen niet hongerig over maar zijn dus al fiks afgevallen..
(het gaat om een york, met 3 pups)
#1972636
[quote="charmed"]
Je moet haar dingen geven die rijk zijn aan eiwitten. Dan komt de melkproductie vanzelf op gang. Heb ooit een teef hier die vrijwel geen melk gaf bierpap gegeven, nou die had toen iets te veel melkproductie.
[/quote]
Wat moet ik me bij bierpap voorstellen?
Want ze geeft inderdaad zo goed als geen melk... :-\
#1972639
hallo

ik zou wat bruin brood , zilvervliesrijst , eieren , karkassen , kokosolie , chlorella en dergelijke bijvoeren , en neem er maar een ander merkje kvv bij dat je er een stuk of 4 hebt.
tenzij je problemen hebt met granen.
pupjes vallen de eerste dagen wel een beetje af , is het misschien de eerste keer voor de teef? liggen ze warm genoeg?
niet te rap zorgen maken , een hond voelt dat ook....
tenzij het na een week nog niet bijkomen , dan zou ik me wel zorgen maken.

we horen het wel....
#1972747
Het is ook zo dat een teef de melk pas laat schieten als de pups er een aantal minuten hard aan zuigen.
Eerst moeten ze flink hun best doen en dan pas komt er melk los.
Je merkt dan dat ze opeens niet meer sabbelen maar als het ware een vacuum trekken en met hun voorpoten zich als het ware duwen terwijl ze heel hard zuigen.
Dit duurt een paar minuten en dan hebben ze zich als het ware volgetankt.
Het kan dus heel goed zijn dat omdat jullie pups te vroeg geboren zijn ze dat 'tankmoment' dus niet bereiken omdat ze snel moe zijn en het snel opgeven.
dan lijkt het alsof ze veel drinken maar ze krijgen eigenlijk niks binnen.
je kunt dus niet bepalen door in de tepel te knijpen of de moeder genoeg melk heeft.
#1973327
[quote="WendyE"]
Wat moet ik me bij bierpap voorstellen?
Want ze geeft inderdaad zo goed als geen melk... :-\
[/quote]Bierpap is een mengsel van o.a. bier. Ik weet het recept niet meer, maar dat weten ze bij Spat puppycare wel, want daar had ik het recept weg.
#1973332
Erna geeft volgens mij donkerbruin bier. Vraag haar anders even voor haar recept.

En dit komt niet door te weinig eiwit. Je dierenarts zit appels met peren te vergelijken. Brok en blik is gemeten in droge stof. Vers is gemeten zoals het is. En vandaar dat je op andere percentages uit komt. Maar niks is zo rijk aan goed en makkelijk opneembaar eiwit dan verse rauwe voeding.

Wat koolhydraat bijvoeren wil inderdaad ook nog wel eens helpen.
#1973335
ik geef ook bier ( bruin bier ) met melk ( puppy of geiten )

ik doe melk, kaneelstokje in de pan, dan koken/warm maken, tijdje laten staan bier erbij en rauw ei erbij.
gaat als trein hier. ;D

ik geef dat direcht vanaf bevalling, ik voeg er overigens de utero doorheen en vit min complex.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door