Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cizsel
#1972324
Storm is nu bijna 12 weken en woog afgelopen donderdag 7,4 kg. Ik heb altijd begrepen dat ik zo'n 8-10% moet voeren bij pups, dus als ik dat ga uitrekenen:

74g x 8 = 592g
74g x 10 = 740g

Hij krijgt nu zo'n 600g verdeeld over 2 porties. Maar ik hoor van heel veel mensen dat ze dit erg veel vinden? Hij eet het zonder problemen allemaal op en doet het hartstikke super, is ook niet te dik, maar staat mooi hoog op z'n poten en is mooi slank. Zijn exacte gewicht weet ik niet precies, gezien het al een paar dagen geleden is, maar ik wil hem vanavond even wegen. Ik heb ook begrepen dat pups die te snel groeien ook problemen kan geven...

Wat denken jullie? Is 8 procent echt erg veel?
En vanaf wanneer kan ik het langzaam gaan afbouwen naar 2-3%?
Door Jantina
#1972363
Lastig he? Ik heb een pup van 13 weken waarmee ik ook maar blijf rommelen vind ik zelf. Qua hoeveelheid eten, aantal voedingen per dag... Valt niet mee vind ik.
Ik hoop dat je goed antwoord krijgt, aan mij heb je niet veel!!!
Door TMG1961
#1972376
Ik denk dat de meesten denken dat ze 600 gram brokken krijgt. Ik heb Pixie iedere week even gewogen om te kijken wat haar gewicht was en daar toen de voeding aan aangepast. Ze kwam per week 1 - 1,5kg aan en is uiteindelijk op ruim 27kg uitgekomen (13,5 maand nu) Gewoon met je ogen voeren, vindt jij haar te dik dan iets minder en als jij haar te dun vindt iets meer.
Door Nadia
#1972386
De puppen van mn moeder krijgen ook zoiets, :)
Idd, 600 gr vlees is anders dan 600 gram brokken. Maar voeren doe je op het oog ;)
Door Cizsel
#1972440
Okay dan weet ik dat ik niets verkeerd doe!

Nee de meeste mensen zijn versvoerders of weten dat ik versvoer. Één persoon voert zelf carnivoer en die geeft 45g per kilo lichaamsgewicht per dag. De ander vertelde dat ze haar pup maar 200g per dag gaf en dat nu nog steeds doet (is nu al volwassen). Dus vandaar dat ik ff in de war was.

Maar rond welke leeftijd kan ik beginnen met afbouwen???
Door Jantina
#1972450
Die van mij van 13 weken krijgt ongeveer 7%, over 3 maaltijden. Voorlopig zit er toch nog heel veel groei in dus kan afbouwen toch nog niet? Ik heb een klein ras maar denk dat dat toch zeker voor Storm zal gelden?
Gebruikersavatar
Door choopy
#1972546
Afbouwen duurt nog wel een tijdje.
Vooral goed naar Storm blijven kijken en voelen. Met lichte druk moet je de ribben kunnen voelen.

Bora is hier het eerste hondje wat op vers is opgegroeid, ik denk dat zij met een maand of 8 minder voer in percentage kreeg.
Nu is ze ruim 2 en krijgt nog steeds 4-5% van haar lichaamsgewicht.
Door Angela_Bodhi
#1973733
20 gram, dat is 2%. Dat is wel erg weinig voor pups - die persoon heeft zeker het aantal grammen van volwassen honden aangehouden.

Ik heb Bodhi 5% gegeven als pup van 3 maanden (daarvoor kreeg hij nog brok). Met 4, 7 en 10 maand ging ik steeds een % lager zitten, tot ik op 2% kwam. Dat was te weinig voor hem, dus ben ik weer hoger gaan zitten.
Door Cizsel
#1974026
Sinds zondag ben ik met Storm bezig voor twee porties per dag, (dus ook al toen ik dit berichtje postte), maar dat gaat niet echt van een leien dakje. Met 3 porties at hij z'n 600g netjes op, maar nu met 2 porties niet. Hij eet zo'n 400g, op een goede dag.
Hij is nog niet aan het afvallen, maar ik vraag me af of ik dit gewoon zo door moet laten gaan??? Of dat hij gewoon nog niet klaar is voor 2 porties en beter nog op 3 kan blijven?
Door Veerle-scrappyToo
#1974184
Wij hebben een rottweilerpupje van nu 12 weken.  Die krijgt nog steeds 3 keer per dag eten en dat zal zo nog wel even blijven.  Dacht dat ik bij Nena pas op 4-5 maand ben overgeschakeld naar 2 voedingen per dag.  Hij is best nog gulzig ook als hij eet dus doe ik het liever in kleinere porties zodat zijn maag echt de tijd krijgt om te wennen aan het verteren van die botjes die er ingeslurpt worden ( we slaan ze nog steeds plat omdat hij zo gulzig is en soms nog eens een volledige nekwervel uitpoepte).  Ik heb al gemerkt dat hij best wel gevoelig is ook aan zijn darmen ( snel wat slappere stoelgang) dus liever ietsjes trager voor hem.  Het is dus echt kijken naar je hondje in het algemeen.  Ribbetjes, stoelgang,...en we meten en wegen hem elke week zodat we zeker alles goed kunnen aanpassen.
Ik kan het helemaal niet vergelijken met hoe het bij Nena ging dus je niet te veel vastpinnen op wat andere mensen zeggen.  Je hondje is uniek en als hij het goed doet zoals je het nu doet gewoon verder doen dan.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1974208
Ik wilde net typen; ik zou een zo'n jonge pup nog 3x per dag eten geven omdat anders de portie's te groot worden per keer.
Maar daar was jezelf al achter  ;)
Ik voer ze hier tot een maand of 5-6 3x per dag en dan gaan ze over naar 2x en met een jaar ongeveer naar 1x.

De hoeveelheid lijkt me prima. Gewoon voeren met je ogen.
Word ie wat dikker dan wat minder en andersom.
De herderpup (naja nu niet meer pup maar puber) at eerste zo'n 500 gram toen omhoog naar 600 tot een maand of 8 en daarna bleek dat ie nog wat meer nodig had dus nu krijgt hij 700gr.
Er is dus geen echte regel wanneer het percentage naar beneden gaat, ook hier geld gewoon kijken wat er gebeurt  :)
Door Cizsel
#1974238
Okay super dan ga ik weer 3x per dag voeren voorlopig.

Verder nee er zal geen regel zijn wanneer je gaat afbouwen maar vast wel een gemiddelde. Ik ga even kijken hoe het uitpakt, ik wil uiteindelijk best wel actief met 'm zijn dus hij zal sowieso wat meer nodig hebben waarschijnlijk, tegen de tijd dat hij wat meer mag doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door