Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Irish
#1971750
Mij is wel eens verteld dat het niet verstandig is tegelijk vette vis met (groene) groentes te eten, ivm de nitraten in de groente.
De hondjes hebben vanmorgen sardientjes gehad, mogen ze dan vanavond hun groentemixje hebben?
Door arnold
#1971970
Er wordt geadviseerd geen spinazie ( en meer bladgroentes) met vis of schaaldieren tegelijk te eten omdat het ( hoge) nitraat gehalte omgezet zou worden in minder gezonde stoffen die kanker verwekkend kunnen zijn !
Het fijne weet ik er niet van, ik ben ook geen biochemicus, maar google maar even op spinazie met vissticks.
Door Lizzy
#1972003
Laatst was daar een hele uitzending over op TV, waarbij het voedingscentrum zat te protesteren tegen Iglo over het feit dat ze spinazie + vis in 1 en hetzelfde visstickje hadden gedaan. De meneer van Iglo zei dat als je dit niet te vaak combineert en niet teveel combineert, dat het geen probleem is. Maar, zit er in jouw groentenmix zoveel nitraat houdende groenten? Want ik houd daar vanzelf al rekening mee, bij het maken van mix.
Door Irish
#1972012
Wat zijn andere nitraatrijke groente behalve spinazie dan?
Er zit een beetje spinazie in. En andijvie,bleekselderij, gele en oranje wortel, courgette, knoflook, bloemkool en broccoli.
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1972036
bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... -niet.html

Nitraatrijke groenten zijn:
andijvie
rode bieten
bleekselderij
Chinese kool
koolrabi
paksoi
postelein
raapstelen
waterkers
alle soorten sla
spinazie
spitskool
venkel

Daar staat ook dit:

Door nitraatrijke groente te combineren met vis schaal- of schelpdieren zoals garnalen en mosselen kunnen voor het lichaam schadelijke stoffen ontstaan. Uitzondering zijn zalm en makreel, die veilig kunnen worden gecombineerd met nitraatrijke groente
Door Parelridder
#1972061
Interessant die lijstjes nitraatrijke groenten en dat het met zalm en makreel wél gecombineerd mag worden!
Wat de oorspronkelijke vraag betreft: hier krijgen ze ook 's morgens de vis en 's avonds de groenten, daar zit dus pakweg 12 uur tussen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit nog beschouwd wordt als dat ze 'gecombineerd' worden.
Door TMG1961
#1972067
Parelridder schreef: Interessant die lijstjes nitraatrijke groenten en dat het met zalm en makreel wél gecombineerd mag worden!
Wat de oorspronkelijke vraag betreft: hier krijgen ze ook 's morgens de vis en 's avonds de groenten, daar zit dus pakweg 12 uur tussen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit nog beschouwd wordt als dat ze 'gecombineerd' worden.
Dat vraag ik me dus ook af, Pixie krijg 's ochtends rond 09.30-10.00 de vis en 's avonds rond 18.00 de groentenmix. Lijkt mij toch echt niet als zijnde een combinatie.
Door Patj88
#1972109
Freggel schreef: bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... -niet.html

Nitraatrijke groenten zijn:
andijvie
rode bieten
bleekselderij
Chinese kool
koolrabi
paksoi
postelein
raapstelen
waterkers
alle soorten sla
spinazie
spitskool
venkel

Daar staat ook dit:

Door nitraatrijke groente te combineren met vis schaal- of schelpdieren zoals garnalen en mosselen kunnen voor het lichaam schadelijke stoffen ontstaan. Uitzondering zijn zalm en makreel, die veilig kunnen worden gecombineerd met nitraatrijke groente
Ik ben van plan om elke dag wat vette vis te gaan geven 250gr op 1.2 - 1.5kg.
Momenteel doe ik dit met zalmmix en het bevalt prima.
Maar naast zalm kan ik dit enkel met makreel doen dan? :-\
En andere soorten zoals sardines en haring moet ik zonder groenten gaan geven?
Gebruikersavatar
Door Freggel
#1972134
Het omzetten van nitraat naar nitriet gebeurt altijd maar is een langzaam proces. Door te verhitten versnelt het proces, hoe meer en hoe langer er verhit wordt hoe meer nitriet. Gelukkig verhitten wij niet  :biggrin2:.

Ik denk persoonlijk dat je combineren echt moet zien als tegelijk in 1 maaltijd, zo geldt dat ook bij mensen.

Al vond ik ook nog dit:

Is de combinatie zalm en spinazie giftig?

De combinatie van vis en bladgroente werd vroeger afgeraden. Dat specifiek de combinatie zalm en spinazie extra giftig zou zijn is niet het geval.
Vroeger werd gesteld dat de combinatie van vis met bladgroente (zoals spinazie) af te raden was in verband met de vorming van mogelijke nitrosamines. Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de vorming van nitrosamines niet zo hoog is als werd verondersteld en dat er geen gezondheidsrisico is.
Ook in epidemiologisch (onderzoek onder de bevolking) is geen bewijs voor het ontstaan van kanker ten gevolge van de consumptie van nitraatrijke groenten in combinatie met vis aangetoond. Dit kan mede te maken met de aanwezigheid van vitamine C in groenten. Vitamine C kan met nitriet reageren, en zo mogelijk de vorming van kankerverwekkende nitrosaminen remmen.

bron: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp6.htm
Door Irish
#1972158
Bedankt voor de reacties!
Dus volgens jullie zit er genoeg tijd tussen als het een smorgens en het ander savonds wordt gegeven.. het moet dus niet samen in 1 maaltijd gegeven worden.

Mag volgens mij alleen wel wat kritischer worden naar mijn groentenmixjes.. volgens mij voer ik te weinig variatie, vooral in bladgroente..  :-\
Door 202Spots
#1972263
Ik heb dit eigenlijk nooit eerder gehoord, en geef al jaren lang de groentemix samen met de vis .
Patj88 schreef: Ik ben van plan om elke dag wat vette vis te gaan geven 250gr op 1.2 - 1.5kg.
Waarom geef je elke dag vis?  ???
Hier is meestal 1x in de week genoeg.
Door Patj88
#1972287
202Spots schreef: Ik heb dit eigenlijk nooit eerder gehoord, en geef al jaren lang de groentemix samen met de vis .
Waarom geef je elke dag vis?  ???
Hier is meestal 1x in de week genoeg.
Omdat hij een omega 3 tekort heeft en 1 maal per week vis geven zorgt voor te dunne ontlasting.
Dus het is een portie van 2 maaltijden vis maar verdeelt over heel de week.
Ik ben hiermee wel nog niet lang bezig we zijn bezig met elimineren :)
Maar we boeken zo toch al goede resultaten ...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door