Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#1971402
Mijn kat Joris van bijna 12 is sinds een halfjaar aan het sukkelen, eerst een chronische pancreatitis en nu afgelopen weekend een acute aanval.
Omdat ik al aan het overzetten van brok/blik naar Barf was begonnen wil ik dat voortzetten (ipv de ID van Hill's die de da me wil slijten).

Maar dat kan dus niet zomaar.

Een pancreas dieet moet lichtverteerbaar zijn en vetarm
Dus help...
Wat kan ik hem voeren???

Hij is dus 12, heeft een darmoperatie gehad waarbij er 1 meter dunne darm is verwijderd en 1 meter niet goed meer werkt waardoor hij snel last heeft van diaree en sowieso altijd dunnere ontlasting heeft.
En nu komt daar pancreatitis bij...

Orgaan zal lastig worden denk ik...

Zelf kwam ik op:
-tartaar
-kip
-witvis (koolvisfilet doet hij het goed op)
-...

En toen was ik klaar.

Wat is nou goed en lichtverteerbaar?
Ik heb een bestelling staan met kuikentjes, hamsters en muizen, zou dat ook kunnen?

Oh en hij weegt 6,3 kilo (nee niet te zwaar, gewoon heel groot) hoeveel moet hij dan eten?
Door Limpy
#1971464
Kalkoen en konijn is mager vlees, paard ook dacht ik...
Zit je iig aan 5 diersoorten.
Hoe het zit met orgaan bij zijn aandoening, geen flets idee.

Heel veel succes met de patiënt!
Door flin
#1971514
[quote="martine-tom"]


Hij is dus 12, heeft een darmoperatie gehad waarbij er 1 meter dunne darm is verwijderd en 1 meter niet goed meer werkt waardoor hij snel last heeft van diaree en sowieso altijd dunnere ontlasting heeft.
En nu komt daar pancreatitis bij...

[/quote]

ik vermoed dat 1 en ander nogal met elkaar te maken heeft:

~~
SBS kan maldigestie en malabsorptie veroorzaken. Malabsorptie ontstaat door een verkleind absorptie-oppervlak, snellere doorstroom, inadequaat contact tussen mucosaen nutriënt, verminderde galzuren reabsorptie (vooral als ileum is verwijderd; dit resulteert in verminderde vetabsorptie), verminderde vetzuurabsorptie wat resulteert in een verminderde waterabsorptie door het colon. Als het ileum is verwijderd kan ook malabsorptie van cobalamine optreden (2, 17).

Maldigestie ontstaat door een verminderde contacttijd van nutriënten met enzymen, deficiëntie van cholecystokinine en secretine in patiënten met significante resectie van duodenum en jejunum (verminderde pancreas- en gal secretie) en verlies van belangrijke mucosa brush border digestie-enzymen.

Een adequaat dieet na darmoperaties is een goed verteerbaar voer met vezels, vitamines, mineralen en eventueel enzymsupplementen (14). Eventueel kan glutamine erbij gegeven worden maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd. Bij steatorrhea kan een dieet gegeven worden met een laag vetgehalte (26).
~~

dus ik vermoed dat je toch zult moeten supplementeren met eea..

ik durf zo niet te zeggen wat, misschien kun je Tannetje of Dorothea hierover benaderen

succes!
Door Too
#1971535
[quote="flin"]
~~

Een adequaat dieet na darmoperaties is een goed verteerbaar voer met vezels, vitamines, mineralen en eventueel enzymsupplementen (14). Eventueel kan glutamine erbij gegeven worden maar dit is niet wetenschappelijk onderbouwd. Bij steatorrhea kan een dieet gegeven worden met een laag vetgehalte (26).
~~

ik durf zo niet te zeggen wat, misschien kun je Tannetje of Dorothea hierover benaderen

[/quote]

Bij honden-epi-dieet lees je juist dat ze weinig vezelrijk voer nodig hebben...

Er zijn honden kvv's voor pancreas-patienten maar of poes dat gaat eten  :-\... ik lees nl dat veel honden t met lange tanden naar binnenwerken.
Als je een molen hebt zou dat ws de beste optie zijn : je eigen dieetvoer malen

Voor tips&tricks, meer advies zou ik ook aan Tannetje [Hitam] of Dorothea denken
Door Martine-Tom
#1971541
Ik heb geen molen, denk er wel over er 1 aan te schaffen...
Tot die tijd heb ik een Toko die voor me wil malen dus ik kan wel eigen mixen maken.

Tannetje zal ik idd eens vragen of ze mee wil denken, zelf kom ik er even niet meer uit...

Vezels werken niet zo goed bij hem trouwens, krijgt ie enorme buikpijn van.
Door flin
#1971572
dit is wat ik bedoelde:

SBS kan maldigestie en malabsorptie veroorzaken
SBS; short bowel syndrome

Mild pancreatitis has been reported as a consequence of anorexia nervosa, bulimia nervosa, or what has been termed the "dietary chaos syndrome".
Either chronic malnutrition, or refeeding after periods of malnutrition, may precipitate acute pancreatitis through several pathogenetic mechanisms.

malnutrition
(a medical condition resulting from) eating too little or getting too little nourishing food

't allereerste om aan te pakken, lijkt me:
ontlastingonderzoek, om te zien in hoeverre er te veel afvalstoffen zijn (niet opgenomen voedingsstoffen), en aan de hand daarvan
z'n dieet erop aanpassen
Door Martine-Tom
#1971586
Sorry niet goed gelezen.
Maar bij mijn weten is dat niet van toepassing, met 1 meter weggenomen en 1 meter wat niet goed werkt heeft hij nog altijd meer als 1/3e van zijn darmen die wel goed functioneren.
SBS is pas als je minder dan 1/3 van je darmen overhebt.

Voor zover mij uitgelegd.
Door flin
#1971635
[quote="martine-tom"]

Hij is dus 12, heeft een darmoperatie gehad waarbij er 1 meter dunne darm is verwijderd en 1 meter niet goed meer werkt waardoor hij snel last heeft van diaree en sowieso altijd dunnere ontlasting heeft.
En nu komt daar pancreatitis bij...
[/quote]


Symptomen van malabsorptie worden veroorzaakt door de toegenomen passage van niet-opgenomen voedingsstoffen door het spijsverteringskanaal of door tekorten aan voedingsstoffen die het gevolg zijn van onvoldoende opname.

Onvoldoende opname van vetten in het spijsverteringskanaal leidt tot ontlasting die lichtgekleurd, zacht en volumineus is en ongebruikelijk stinkt (dergelijke ontlasting wordt ‘steatorrhoea' genoemd). De ontlasting kan in het water drijven of aan de zijkant van de toiletpot (  ;D ) blijven kleven, waardoor wegspoelen wordt bemoeilijkt.

Malabsorptie kan tekorten aan alle voedingsstoffen opleveren of selectieve tekorten aan eiwitten, vetten, suikers, vitaminen of mineralen. Mensen en dieren met malabsorptie vertonen meestal gewichtsverlies. De symptomen variëren afhankelijk van de specifieke tekorten. Zo kan een eiwittekort door het gehele lichaam zwellingen (oedeem) veroorzaken en voor een droge huid en haaruitval zorgen.

~~

nogmaals, laat een ontlastingsonderzoek doen
Door Martine-Tom
#1971735
Hmm qua ontlasting klopt het wel, op een slechte dag is het net leverpastei en op een goede dag meer stoofvlees (om even de eetlust te ontnemen).
Morgen moeten we terug om het infuus eruit te halen dan zal ik er eens over beginnen.

In den beginne is er wel eens een dergelijk onderzoek gedaan toen kwam er niks bijzonders uit...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1971913
Euh, voor honden wordt volgens mij pancreas toegevoegd aan het menu in dergelijke gevallen. Volgens mij is het best mogelijk het honden-epi menu tot een katten menu over te zetten.
Volgens mij is ook al eens een honden-lever menu tot een katten menu overgezet en nierenmenu's voor katten zijn er ook al. Ik denk dat we samen er best uit zullen komen met menu-aanpassingen. Ontlastingonderzoek en hulp/begeleiding van een pro-vers DA is denk ik erg handig in deze.
Door Martine-Tom
#1972229
Pro-verse dierenarts is hier zoeken naar een speld in een hooiberg.
Ik heb Tannetje even gesproken vanmorgen en die geeft idd ook aan om op vlees over te gaan.
Lichtverteerbare vleessoorten, nog geen bot voorlopig maar een calciumsupplement en ik heb pancreas besteld die ga ik malen en als vloeibaar inspuiten (het schijnt erg vies te zijn dus eten zal hij het niet, met medicatie is ie gelukkig wel makkelijk) om de pancreas te ontlasten.
Ikzelf heb nog nergens pancreasdieet voor katten kunnen vinden maar als iemand weet waar het te vinden is hoor ik het graag ;)
Nu heb ik cb pancreas voor honden besteld omdat dat het enige is wat ik vandaag nog te pakken kan krijgen.
Mss kan ik verse pancreas bestellen bij de Turkse slager dat ga ik zo even uitzoeken.

Bloedonderzoek toch door laten gaan dus ben benieuwd wat daaruit komt.
Zal eens kijken of hij dit keer de waardes door wil geven dan zal ik ze hier plaatsen mss dat er iemand nog wat wijs uit kan ;)

Dus brokken gaan allemaal de deur uit, kuipjes er achteraan en vanaf nu gaat hij op vetarm lichtverteerbaar vers vlees aangevuld met pancreas en calcium, eventuele verdere stappen hangen af van wat er uit het bloed komt.
Ontlasting ga ik vanmiddag inleveren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door