Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#1970926
Hoi iedereen, sinds ik mijn beide poezels Kvv geef hebben ze steeds last van harde ontlasting wat
ze er dan niet in 1 een keer snel genoeg uit krijgen en dan dus aan de kontjes blijft hangen..

Heeft iemand een idee wat je hiervoor kunt geven ? Ik dacht zelf aan sardientjes op olie.
Dit werkt wel goed, maar mag je dit dagelijks voor lange termijn wel geven ?

Iemand nog andere ideeën misschien ?

Groetjes !
Door Tamomi
#1970991
Sommige KVV's bevatten relatief veel bot (bijv. Tinlo). Daar kunnen ze harde poep van krijgen.
Misschien helpt het als je een klein deel van het KVV-portie vervangt door spiervlees wat je erdoorheen mengt.
Door Too
#1971088
Als je 1 merk kvv voert kan t idd zijn dat t voor jouw katten een wat hoog botpercentage heeft.
Je zou s kunnen proberen of t bij een ander merk makkelijker gaat en anders een klein frutje spiervlees toevoegen
Door *Yvje*
#1971542
Het is me wel opgevallen, ik heb ze afgelopen 4 dagen alleen Cb gegeven, meestal wissel ik het om de dag of om twee dagen om met Bandit, dat
ze nu wel minder lichte ontlasting hebben en het lijkt ook wel iets zachter te zijn nu, er zat vrij veel wit ook in, nu is dit ook minder, dus ik kijk even
of het klopt, ga ze morgen weer Bandit geven en eff goed checken of het nu weer harder is.
Ik zal ze ook even wat vaker spiervlees geven, als de jongste dit wil athans !

Thx !
Door Too
#1971549
Als je t botpercentage een tikkie wil verlagen dan prak je toch een heel klein balletje tartaar door de kvv,
geen hondkat die t merkt
:biggrin2:

Overigens is af en toe een beetje verse vette vis wel goed voor de omega's [echt wild als haas ook] als ze t willen eten ..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1971916
Veel katten vinden tartaar ook erg lekker. Ot eet dat zo op, zonder kattenmelk erdoor (moet meestal wel door haar muffin). Als het aan Ot lag, at ze alleen ronde tartaartjes van de AH met af en toe een witte muis of rat of wildkleurige gerbil.
Door *Yvje*
#1974069
Haha, leuk, in d'r muffin ? Maak je een vlees muffin ofzo ?  ;D

Ik heb ze overigens de afgelopen dagen op Bandit gehad en nu hadden ze beide harde poepjes die
ik regematig van de kontjes af kon plukken, ook is het nu lichter, dus ik denk dat er in Bandit meer bot zit
dan in de Cb, ook zie je dat er hier grotere stukjes bot in zitten, dus ik doe het maar om en om, zodat ze
niet alleen Bandit eten maar ook Cb, lijkt me wel een goed idee voor de poepjes !  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1974084
Ik denk dat het botgehalte nog redelijk overeen zal komen, maar in CB zitten allerlei olietjes en in Bandit niet. Olietjes laxeren.

Ot krijgt haar barfhap gemalen. Ik maak er porties van in een siliconen muffinvorm.
Door mirdj
#1974606
Hier maak ik, na de tip van koekje, ook muffins. Is echt ideaal, de katten herkennen zelfs het woord muffin al. In plaats van eten roep ik tegenwoordig muffin en dan zitten de heren al in de keuken voor ik er naar toe kan lopen.
Door *Yvje*
#1975806
Nou, muffin hier is nog niet handig, vooral voor Izzy niet, die wil haar Kvv wel maar
alleen in kleine stukjes, dus niet èen prak. Axl doet minder moeilijk maar wil het ook
niet in èen klont. Ik ben allang blij dat ook Izzy nu regelmatig Kvv zonder blik eet,
en als ik daarvoor stukjes Kvv moet neerleggen is dat prima, ook geef ik het ze
niet in een bakje of schoteltje maar leg ik het zo neer op de vensterbank, dan gaat het heb ik
gemerkt ook makkelijker. Naja, prima toch ! Ben zo blij, denk dat het nu echt wel goed gaat komen !

Vanmiddag leg ik eens een kippennekje voor ze neer, kijken wat ze ermee doen.
Door Limpy
#1975822
Mep er vooral effe op met een (vlees)hamer zodat het bot wat stuk gaat, is wellicht fijner voor een 1e keer.
In het ergste geval kun je het nog in stukken knippen (je kunt goed met de schaar tussen de wervels voelen - daar knipt het ´t makkelijkst)

Hier eten ze ook liever (kleine) stukjes dan gemalen, alhoewel opslurpen soms ook fijn is....
Door mirdj
#1976338
Hier is het echt heel grof gemalen, soms zitten er complete wervels tussen. Ze moeten hier dus ook behoorlijk kauwen voor ze de hele hap weg hebben. Er zijn gewoon katten die liever kauwen en er zijn er die van makkelijk houden en weg willen slurpen. Slurp willen ze hier echt niet, maar barf ook niet. Mijn eigen mixen zijn al veel grover gemalen als de fabrieks kvv en dat gaat heel goed. 1 van de 2 zou ik hier wel aan het barfen kunnen krijgen, maar de ander absoluut niet. De barfer kiest dan ook voor makkelijk en eet de bak van z'n broer leeg als hij barf zou krijgen. Dan allebei aan de grof gemalen mixen.
Door *Yvje*
#1996665
Izzy heeft de laatste tijd nogal eens dat ze het laatste beetje ontlasting er niet uit krijgt.
Dan komt ze naar je toe lopen met d'r kontje naar beneden en weet je al dat je een keukenrol papiertje kunt pakken
want madame heeft dan dus nog een laaste stukje poep uit d'r poepert steken en omdat
het dus vrij vast is krijgt ze dat er net niet uit. Het zit wel gewoon los, ik trek het er zo uit zonder te trekken eigenlijk.
Maar hoe los ik dit nu weer op ? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze dit zelf kan,
het lijkt vaker te gebeuren als ze de dag ervoor een Kvv heeft gegeten waar niets aan toegevoegd is.
Met Carnbest gebeurt het dus eigenlijk nooit, ligt dit aan de zonnebloemolie die erin zit ?
Ik wou overstappen op Tinlo ivm de granen in Cb, de rijst bedoel ik. Maar is dit nu wel handig ?
Ze krijgt dus ook al hardere poepjes van Bibi en Bandit .. en als Tinlo bekend staat om het hoge botpercentage..
Laatst gewijzigd door *Yvje* op vr 22 apr 2011, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
#1996691
Zelf er een beetje spiervlees aan toevoegen wil nog wel eens helpen. Ik heb in mijn eigen mengsels ook een lager percentage vleesbot zitten omdat Snoepie binnen de kortste keren verstopt zit.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door