Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door D.Biljardt
#1970929
Goedemiddag,

waarom moet je van zoveel verschillende dieren rauw voeren, mijn honden drie oud duitse herders krijgen alleen maar alles van biologische koeien , dus 
runderlong, runderlever, vuile pens, nier, kopvlees, en alle botten met vlees. Dit is afwisselend de ene week van een volwassen rund en de andere week van een kalf, en ze doen het er geweldig op.Kan iemand mij vertellen wat hier niet gezond aan is,en wat de meerwaarde is van verschillende diersoorten.
Gr.Danielle
Door Nadia
#1970931
Elk diersoort heeft een andere samenstelling van voedingswaarde in het vlees. Hoe dit verschilt weet ik niet exact, ik weet bijvoorbeeld dat een paard meer ijzer heeft dan bijvoorbeeld een kip. Maar een kip bevat bijvoorbeeld meer eiwit.
Daarnaast zijn runderbotten zeer ongeschikt, deze zijn veels te hard, slecht voor de tanden, maar ook zeker voor maag perforatie.

Ik weet dat rund en kalf een groot verschil in de voedingswaarde heeft, maar alleen dit kan niet alle voedingsbehoefte beantwoorden, het is te eenzijdig en dus te arm aan diverse voedingswaarden.
Het bevat bijvoorbeeld geen omega 3, hiervoor zul je vis moeten voeren.
4 diersoorten + vis is het minimum. Zelf voer ik ook nog noten en groente, juist om zo veel mogelijk voedingsstoffen te voeren.

Nu kan het idd zijn dat je honden het er goed op doen, maar na verloop van tijd houden ze er tekorten aan over. Dit merk je niet binnen een paar maanden.
Door Suzanne
#1971386
Wat Nadia zeg dus ;-)

Het is te eenzijdig, levert op den lange duur tekorten op en botten van (dragende delen (poten e.d.) van rund is zowiezo te hard.

Ik zou dus heel beslist andere diersoorten gaan bijvoeren; als je aan kip en vis kunt komen ben je al een heel stuk verder. Eventueel ander klein wild. Desnoods geef je dat als een gemalen product, bijvoorbeeld van Tinlo of Darf (ik dacht dat beide merken per diersoort werd verpakt).
Dan zijn die soorten AN SICH dus ook weer niet compleet, maar juist door het met elkaar te combineren en af te wisselen bereik je "compleet voeren" en ontstaan er geen tekorten.

Suzanne
Door wolfdolf
#1971473
Het is te eenzijdig, levert op den lange duur tekorten
Ik val nogal in herhaling, maar dat klopt echt niet!
Dat is puur natte vingerwerk.

In de natuur vind je veel voorbeelden van roofdieren die voor 90% hetzelfde dier eten.
Wolven in en rond Greater Yellowstone eten swinters alleen bison en in vele andere maanden bijna alleen elk (hert)
De iberische lynx leeft voor 90% van konijnen.
Leeuwen eten telkens maanden aan een stuk hetzelfde, afhankelijk van de aanwezige kuddes prooidieren.
En wat met beren die maanden aan een stuk 100% zalm eten en daarna voor een half jaar onder de wol kruipen?

Waarom zouden honden anders zijn?
De spijsvertering van een hond is zonder twijfel niet meer te vergelijken met die van een wolf, maar de behoefte aan voedingsstoffen is hetzelfde gebleven.
Door Patj88
#1971496
wolfdolf schreef: Ik val nogal in herhaling, maar dat klopt echt niet!
Dat is puur natte vingerwerk.

In de natuur vind je veel voorbeelden van roofdieren die voor 90% hetzelfde dier eten.
Wolven in en rond Greater Yellowstone eten swinters alleen bison en in vele andere maanden bijna alleen elk (hert)
De iberische lynx leeft voor 90% van konijnen.
Leeuwen eten telkens maanden aan een stuk hetzelfde, afhankelijk van de aanwezige kuddes prooidieren.
En wat met beren die maanden aan een stuk 100% zalm eten en daarna voor een half jaar onder de wol kruipen?

Waarom zouden honden anders zijn?
De spijsvertering van een hond is zonder twijfel niet meer te vergelijken met die van een wolf, maar de behoefte aan voedingsstoffen is hetzelfde gebleven.
Hierover had ik ook al gelezen.
Maar kunnen we wel de link leggen naar rauw voeren van honden hiermee?
Een roedel wolven vangt een bizon een vreet deze samen op maar de leider zal eerst de organen op eten en daarna bepalen wie wat eet...
De wolf die het laatste eet eet geen orgaan en die dat het eerste eet zal er teveel van eten ...
Maar wolven eten ook uitwerpselen van planteneters dit is iets wat onze honden niet doen en als ze het doen worden ze er in de meeste gevallen om gestraft.
Ook is  de frequentie van voeren anders, een hond jaagt niet meer he. een wolf jaagt en eet zoveel hij kan onze honden krijgen dagelijks hun portie mooi afgewogen en soms eens een vastendag.
Ik dacht wel te hebben gelezen dat jij langere periodes van vasten inlast, niet? Of was het iemand anders?

Achja we kunnen zo nog even doorgaan he.

De ene hond zal het er mss goed op doen maar ze zijn beslist honden die een meer gevarieerd menu moeten hebben.
Door Anne in Zweden
#1971540
wolfdolf schreef: Ik val nogal in herhaling, maar dat klopt echt niet!
Dat is puur natte vingerwerk.

In de natuur vind je veel voorbeelden van roofdieren die voor 90% hetzelfde dier eten.
Wolven in en rond Greater Yellowstone eten swinters alleen bison en in vele andere maanden bijna alleen elk (hert)
De iberische lynx leeft voor 90% van konijnen.
Leeuwen eten telkens maanden aan een stuk hetzelfde, afhankelijk van de aanwezige kuddes prooidieren.
En wat met beren die maanden aan een stuk 100% zalm eten en daarna voor een half jaar onder de wol kruipen?

Waarom zouden honden anders zijn?
De spijsvertering van een hond is zonder twijfel niet meer te vergelijken met die van een wolf, maar de behoefte aan voedingsstoffen is hetzelfde gebleven.
Ik geloof dat graag, maar worden wolven en lynxen ook 14 jaar (gezond) oud op dat dieet?

Bovendien is het hele uitgangspunt van barfen nou juist dat de spijsvertering van een hond voor bijna 100% identiek is aan die van de wolf, dus die opmerking begrijp ik ook niet zo goed.

Verder denk ik dat variatie (en dus veel verschillende voedingsstoffen) voor onze honden van belang is omdat ze niet in een ongerepte natuur leven maar veel worden blootgesteld aan schadelijke stoffen (uitlaatgassen, sigarettenrook, overige niet al te frisse deeltjes in de lucht waar we ons niet eens van bewust zijn). Juist om in dat bombardement van schadelijke stoffen gezond oud te worden, denk ik dat het immuunsysteem wel wat ondersteuning kan gebruiken in de vorm van gevarieerde voedsel.
Door *Flip*
#1971563
wolfdolf schreef: Ik val nogal in herhaling, maar dat klopt echt niet!
Dat is puur natte vingerwerk.

In de natuur vind je veel voorbeelden van roofdieren die voor 90% hetzelfde dier eten.
Wolven in en rond Greater Yellowstone eten swinters alleen bison en in vele andere maanden bijna alleen elk (hert)
De iberische lynx leeft voor 90% van konijnen.
Leeuwen eten telkens maanden aan een stuk hetzelfde, afhankelijk van de aanwezige kuddes prooidieren.
En wat met beren die maanden aan een stuk 100% zalm eten en daarna voor een half jaar onder de wol kruipen?

Waarom zouden honden anders zijn?

De spijsvertering van een hond is zonder twijfel niet meer te vergelijken met die van een wolf, maar de behoefte aan voedingsstoffen is hetzelfde gebleven.

Er worden geen wolven met honden vergeleken, maar voeding met voeding.


Hoe goed je het ook wilt doen, de kwaliteit van wild kan je niet evenaren. Als voorbeeld: runderen die enkel op de weide staan hebben een redelijk juiste omega 3 : omega 6 verhouding in hun vlees, bij runderen die vetgemest en in stallen gehouden worden is deze verhouding compleet verstoord. Kijk ook maar eens naar vlees van wild konijn vs vlees tam konijn, dat lijkt niet eens op elkaar.
Dit geldt natuurlijk voor veel meer voedingstoffen die onze huisdieren uit hun voer halen, op dit punt kan je een rund dus niet vergelijken met een bizon en een tam konijn niet met een wild konijn, daarmee de voeding van een wilde wolf niet met die van onze huis hond. Ook wbt leefomgeving ben ik het met Anne eens.

Wij zullen ook prima elke dag dezelfde groente met stukje vlees en een aardappel kunnen eten, kan je vast ook oud mee worden, maar of je je altijd optimaal voelt en of het niet beter kan, dat is iets anders.

Het grote voordeel van veel variatie is dat er nauwelijks tekorten op kunnen treden, als voedselvoorziener van mijn huisdier vind ik dat een prettig gevoel. Ik zie ook dat veel afwisseling gewaardeerd wordt, dus waarom niet?
Door Lizzy
#1972896
wolfdolf schreef: Ik val nogal in herhaling, maar dat klopt echt niet!
Dat is puur natte vingerwerk.

In de natuur vind je veel voorbeelden van roofdieren die voor 90% hetzelfde dier eten.
Wolven in en rond Greater Yellowstone eten swinters alleen bison en in vele andere maanden bijna alleen elk (hert)
De iberische lynx leeft voor 90% van konijnen.
Leeuwen eten telkens maanden aan een stuk hetzelfde, afhankelijk van de aanwezige kuddes prooidieren.
En wat met beren die maanden aan een stuk 100% zalm eten en daarna voor een half jaar onder de wol kruipen?

Waarom zouden honden anders zijn?
De spijsvertering van een hond is zonder twijfel niet meer te vergelijken met die van een wolf, maar de behoefte aan voedingsstoffen is hetzelfde gebleven.
Lekker stellig! En waarom klopt het niet? Want wolven en huishonden met elkaar vergelijken: dat gaat best wel eens op. Maar niet altijd. Zo moet je het dieet van het in een wild levend dier niet vergelijken met een huishond die plofkip krijgt, op de bank 23 uur per dag mee ligt te roken en 1 uur per dag (verdeeld over de dag) op auto-uitlaathoogte even 'een frisse neus mag halen'. En last but not least worden wilde dieren ook niet zonder ziekte fluitend 14 jaar. Dus ik heb echt helemaal niks met zo'n stellige uitspraak die op meerdere fronten mank gaat.
Door wolfdolf
#1973055
Bovendien is het hele uitgangspunt van barfen nou juist dat de spijsvertering van een hond voor bijna 100% identiek is aan die van de wolf, dus die opmerking begrijp ik ook niet zo goed.
Spijsvertering staat sterk onder invloed van natuurlijke selectie.
Wolven kunnen  in een maaltijd ettelijke kg lever en nier of 90% hard bot eten.
Dat kunnen (de meeste) honden niet.

Vanwaar komt dan het idee dat je zo'n verscheidenheid aan dieren moet voeren, als het niet uit de natuur komt?
Het lichaam van een hond is er niet op afgesteld en toch wordt het als een must gezien.

De topicstarter spreekt van biologische koeien, maar ook dat vinden jullie te eenzijdig.
Dit, terwijl jullie ook zeggen dat het gaat om het feit dat wilde dieren meer goede vitamines en mineralen bevatten dan die van de bioindustrie.
Biiologische koeien zijn dan wel geen wilde dieren, maar hun voeding  is het wel.
En last but not least worden wilde dieren ook niet zonder ziekte fluitend 14 jaar.
Dat hangt af van het  dier. Er zijn verschillende soorten wolven met verschillende levenswijzes.  En je zegt letterlijk dat de mens het beter weet dan de natuur...dat wanneeer wolven gevarieerder zouden eten, ze gezonder zouden blijven??? Evolutioneel gezien kan dit niet want wolven zijn aangepast aan hun dieet.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op di 22 mar 2011, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#1973116
D.Biljardt schreef: Goedemiddag,

waarom moet je van zoveel verschillende dieren rauw voeren, mijn honden drie oud duitse herders krijgen alleen maar alles van biologische koeien , dus  
runderlong, runderlever, vuile pens, nier, kopvlees, en alle botten met vlees. Dit is afwisselend de ene week van een volwassen rund en de andere week van een kalf, en ze doen het er geweldig op.Kan iemand mij vertellen wat hier niet gezond aan is,en wat de meerwaarde is van verschillende diersoorten.
Gr.Danielle
Ik denk dat als je de hele koe zou voeren, dus ook al het mooie spiervlees, dat het niet direct voor problemen zal zorgen en dat het misschien zelfs op lange termijn prima gaat. Wat betreft de botten, wij hebben runderrib geprobeerd te voeren maar vonden dit te hard. Het verteerde niet goed bij onze poolhonden. En volgens mij zijn poolhonden nog bij uitstek ´van nature´ gewend aan verse vleesvoeding. Simpelweg omdat ze tot niet zo heel lang geleden (relatief gezien) alleen in streken leefden waar vaak niets anders voorhanden was dan vlees. Nu kwamen deze ribben van koeien uit de bioindustrie (al is die hier in Estland waar ik woon nog wat anders ingericht dan in NL, maar veel zal het niet meer schelen), dus misschien heb jij andere ervaringen met jouw biologische koeien, maar ik zou best verbaasd zijn als bij jou die botten echt goed verteren? En zorgen ze dan niet voor slijtage aan de tanden? Welke botten voer je precies? Je zegt alle botten, dus ook de poten?
Iig zit er verschil in de samenstelling van vlees van verschillende diersoorten en in die zin is het denk ik wel zinvol om variatie aan te houden in je menu. Vooral ook omdat het zo moeilijk is om op korte termijn te ervaren wat de invloed is van de voeding op de ontwikkeling. Soms kom je daar pas een generatie later achter en soms nog weer veel later.
Laatst gewijzigd door Esther Q op di 22 mar 2011, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#1973124
Persoonlijk denk ik dat we het nooit zeker zullen weten, daar er geen fatsoenlijk onderzoek naar te doen is. Dus ieders manier van voeren binnen BARF is gebaseerd op persoonlijke ervaring, mening en theorie. niets mis mee, gelukkig voeren we allemaal alleen onze eigen hond(en).

Ben echter wel erg benieuwd naar het verhaal van de topic starter! inderdaad wat Lizzy vraagt. hoeveel honden heb je hoelang zo gevoerd? en, niet onbelangrijk, hebben ze ook wel eens een gevarieerd menu gehad, en zag/merkte je dan verschil?
Door Martine-Tom
#1973917
Ik vraag me dat ook wel eens af.
Zeker met vis, volgens mij eet de gemiddelde wolf weinig vis...
Ik varieer wel, al was het maar omdat ik het zelf leuk vind ;)
Maar als Tom of de katten iets niet lusten...dan niet ik hang niet zo heel sterk aan dat er persee minimaal 5 dieren gevoerd moeten worden.

Al heb ik nu geloof ik 9 diersoorten in huis dus voorlopig zit Tom nog wel goed.

De verhouding bot/spier/orgaan vind ik wel belangrijk.

@TS: Houd je ook geen rekening met verhoudingen tussen bot/orgaan/spier of dat wel?
Door Lizzy
#1974011
Ik zou zeggen: enjoy!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens, al zou een wolf nooit vis eten, realiseer je dat wilde prooien rijk zijn aan omega 3 vetzuren en bio-industrie en zelfs biologisch gehouden dieren arm zijn aan omega 3 vetzuren. Dus ik blijf simpelweg bestrijden dat je het menu van de wolf 1 op 1 kunt betrekken op een huishond.

Interessant leesvoer is trouwens: "The Wolf's Natural Diet - a Feeding Guide for Your Dog?" van Mogens Eliasen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door