Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ireen
#196090
Hoi allemaal

Guus is nu twee dagen aan het barfen en dat gaat heel Goed. Ik combineer het met Duck. Wellicht onverstandig, maar ik heb het via de cold turkey methode gedaan en het gaat echt super. Hij is helemaal gericht op mij (op eten dus).

Nu heb ik de gisteren van alles in huis gehaald, maar nu kan ik zelf niet zo goed een overzicht krijgen hoe ik het menu kan verdelen over de week Wie kan de uitdaging aan om mij te helpen met het samenstellen van het menu?Guus is rond de 25 kilo en 5 maanden. Hoeveel moet hij nou ongeveer per dag eten?

Ik heb in huis:

7 pakjes á 200 gram waarvan 75 lever, 125 gram hart

kalfsribben

kippekarkassen (kan ik elke vrijdag GRATS ophalen bij mijn poelier)

kippevleugels

eieren

vuile pens van smuldier

Groentemix (zelf gemaakt met appel selderij wortel komkommer broccolie)

Ducks voer (1x per dag?)


Ik kan het niet meer terugvinden op de sites waar ik gelezen heb. Wie me helpen met een mooi menu samenstellen?


Veel denkjes en dankjes

Ireen (en Guus)
Laatst gewijzigd door ireen op za 30 okt 2004, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ireen
#196115
Ik heb zefl het volgende bedacht:

ma: Duck 4 plakken ivm mijn werk/oppas Guus
15.00 uur; twee eieren met een gerapte appel
kippekarkassen 200 gram

Di: Duck 4 plakken ivm mijn werk en oppas Guus
15.00 uur; groente prutje met hart en lever
kalfsrib

Woe: pens (hoeveel gram??) 300 gram + banaan
4 Duck plakken verdeeld over de rest van de dag

Do: groente prut met olijfolie 200 gram
3 kippevleugels
3 plakken Duck

vrij: 200 gram lever en hart + groenteprut 200 gram
2 eieren + appel
300kippekarkassen (krijg ik vrijdag's gratis bij de poelier)

Za: kippevleugel 3 stuks
300 gram pens
Kalfsrib á 200 gram

Zo: kippekarkassen 300 gram
4 plakken Duck verdeeld over de rest van de dag


Wat denken jullie hiervan is dit voldoende of is dit te weinig?
Ik dacht dat Guus ongeveer 800 gram per dag moet krijgen.

Groetjes Ireen
Door Lizzy
#196204
Hoi Ireen, allereerst wil ik echt mijn complimenten geven voor het feit dat je je hond gaat overschakelen en dat je zelf gaat samenstellen! Hartstikke leuk en goed!!!

Nou, ik heb even een rekensommetje losgelaten op jouw zelf samengestelde deel van de maaltijd (dus niet de Duck). Hier en daar heb ik moeten gokken omdat er geen gewichten bij vermeld stonden (een keer groentemix gegokt en 1 keer een kalfsbot en een keer 3 kippenvleugels gegokt).

De uitkomt:

Met het zelf samengestelde menu geef je:

14% groente en fruit
46% Vleesbotten
25% orgaanvlees
15% diversen (ei)

Als ik jou was, dan zou ik minder orgaanvlees gaan geven. Ian Billinghurst adviseert zo'n 10% a 15% en dus is 25% teveel. Daarnaast bevat Duck (als alle versvleesvoedingen) vrij veel orgaanvlees. Ik zou zelf eigenlijk geen lever en geen hart geven zolang je nog Duck geeft. Je kunt wel pens blijven geven. Maar in plaats van orgaanvlees zou je gewoon vlees kunnen gaan geven. Ik denk dan aan lamsvlees, rundvlees, kalkoenvlees, konijnenvlees, geitenvlees, etc. etc. Het beste ga je naar de slager en vraag je om snijdsels/snijlingen van vlees (geen varken). Dit is vlees dat hij over houdt wanneer hij zijn mooie lapjes vlees heeft uitgesneden. Dit vlees gaat normaal naar de kroket-industrie want is te vet of te zenig om te verkopen maar het is uitstekend geschikt voor de hond!

Probeer ook niet teveel/te vaak kip te geven maar zoveel mogelijk af te wisselen. Probeer ook gerust eens eend of parelhoen of vis! Rauwe hele vette vissen worden ook vaak gewaardeerd en dat is ook heel gezond. Kijk anders ook eens op http://www.barfclub.nl, naar de handleiding tot barf. Je ziet daar ook een hoofdstukje voor vis.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#196205
Oh, wat ik vergeet: ik weet niet of jouw hond de groentemix zo op gaat eten, zonder dat er iets "lekkers" doorheen zit.... Je zou door de groentemix dus wat vlees (bijv. rundvlees of lamsvlees of kalkoenvlees ofzo) er door heen kunnen doen (vlees in blokjes mengen).

Je kunt de groentemix ook mengen met een ei. Of met wat zuivel als kwark of yoghurt. Of met rauwe sardientjes. Of 1 keer per week een blikje vis (makreel ofzo).

En over de groentemix: het is ook erg goed om de verschillende groentesoorten af te gaan wisselen. De meeste van ons maken een rauwe groente puree van 7 of meer groentes en deze vriezen we dan in. Overigens moet je groentemix niet langer dan een week of vier invriezen want anders gaan er teveel vitamines verloren.

Maar, bouw het inderdaad rustig op! Voeg dus iedere keer iets nieuws toe, tot je menu.

Groetjes, Lizzy
Door ireen
#196263
Dankjewel voor je 'blik' op mijn menu! De groentemix wou ik mengen met hart en lever, maar dat zal ik veranderen in gewoon vlees. Ik ga gelijk snijsels regelen bij de slager.

ook heb ik telefoonnummers van slachthuizen opgezocht en ga volgende week bellen. Ik kan hier bijvoorbeeld niet aan kippenekken oid komen. Maar mijn kleine koelkast vriezer is nu toch vol...

Ik weet overigens al een super verjaardagskadootje voor mezelf!!! Drie keer raden..........

een VRIESKAST ;D

Groetjes Ireen
Door 202spots
#196606
Ik zou veel meer verschillende soorten groentes in de mix gebruiken,en ik doe geen fruit door de groentemix.
Ik zou ook geen hele banaan geven en helemaal niet samen met de pens of ander vlees.
Fruitmix kan wel door yogurt of cottage cheese.

Onder de Menu's kan je zien wat verschillende honden krijgen en in de bieb staat ook 'n groentelijst met alles wat je kan gebruiken om 'n lekkere mix te maken.
Als je veel verschillende groentes gebruikt heb je natuurlijk ook 'n grote hoeveelheid mix,maar die kan je makkelijk in bakjes invriezen.
Success!!
Door ireen
#196836
Dank voor je tips!
Die GFT mix, heb ik express nog niet zo heel erg veel verschillende groentes ingedaan omdat het de eerste keer is dat ik het geef.
Ik heb verschillende keren gelezen dat je dit beter wat kan opbouwen vandaar.

En ja... dacht je dat ik zo inventief was en die banaan met pens zelf verzonnen had? hahahaha. Heb ik ook van een ander menu gehaald. Maar ik zal pens mengen met groenteprut...

Voorlopig wil Guus nog helemaal niks na zijn kippekarkassen van vanochtend...... Zwaar op de maag? (280 gram)

Ik heb zelf wat moeite met het geven van melkproducten......... Gevoelsmatig. Ik moet hier nog ff over broeden of en hoe ik dat wil gaan geven. Wellicht alleen cottage cheese.

Groet Ireen
Door Lizzy
#196837
Zuivel hebben ze niet persee nodig hoor, dus als jij dat niet wil geven: dan geef je dat gwoon niet, niks aan de hand. Maar sommige honden krijgen wat last van gasvorming in de darmen wanneer je fruit met vlees combineert. Als jouw hond dat ook heeft, dan kun je hem ook bijv. een banaan op de nuchtere maag geven, 's morgens dus, en dan een uurtje later zijn vlees ofzo.
Door ireen
#196975
nog even over dat fruit..........

Kan je een appel bijvoorbeeld ook gewoon geven? Guus heeft vanmiddag, omdat mijn dochter appelpartjes voor de paarden had gesneden, heel lang een stukje appel afgeraspt met zijn voortanden en later was het op.......

Moet je een apple ook raspen als je het door zijn ei bijvoorbeeld doet?

Groet Ireen
Door tieneke
#196983
[quote="ireen"]
nog even over dat fruit..........

Kan je een appel bijvoorbeeld ook gewoon geven? Guus heeft vanmiddag, omdat mijn dochter appelpartjes voor de paarden had gesneden, heel lang een stukje appel afgeraspt met zijn voortanden en later was het op.......

Moet je een apple ook raspen als je het door zijn ei bijvoorbeeld doet?

Groet Ireen
[/quote]
Onze paarden krijgen gewoon hele appels die ze voorzichtig opeten.
De hondjes krijgen een appel zonder pitjes,want deze zijn giftig voor honden ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#197205
[quote="tieneke"]
[quote="ireen"]
nog even over dat fruit..........

Kan je een appel bijvoorbeeld ook gewoon geven? Guus heeft vanmiddag, omdat mijn dochter appelpartjes voor de paarden had gesneden, heel lang een stukje appel afgeraspt met zijn voortanden en later was het op.......

Moet je een apple ook raspen als je het door zijn ei bijvoorbeeld doet?

Groet Ireen
[/quote]
Onze paarden krijgen gewoon hele appels die ze voorzichtig opeten.
De hondjes krijgen een appel zonder pitjes,want deze zijn giftig voor honden ;)
[/quote]

Pitten zijn alleen giftig als ze kapot gemaakt worden. Dus voordat je fruit pureert met bv een keukenmachine of staafmixer is het verstandiger om de pitten te verwijderen, maar als je zo eens een klokhuis oid aan je hond geeft kan dat geen kwaad, de pit komt er onbewerkt weer aan de achterkant uit ;).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door