Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door K@rin
#1969610
vanavond belde mijn zoon op.
De Main Coon van vrienden was plotseling overleden.
Hij zat vanmorgen op schoot  >>> verkrampte toen ineens >>> gaf een gil en was dood.
Hij was pas 7 maanden oud.
Iemand enig idee wat dit kan zijn ???
Door renate1985
#1969627
dat zal heel moeilijk zijn om uit te vinden wat het geweest kan zijn zonder autopsie.
Als je zoon zekerheid wilt over wat er is gebeurd is dat denk ik de enige manier om duidelijk antwoord erop te krijgen.

voor je zoon heel veel sterkte met het overlijden van zijn kat, 7 maanden is veel te jong  :'(

edit: sorry verkeerd gelezen  :-[ veel sterkte voor de vrienden van je zoon  :-[
Laatst gewijzigd door renate1985 op do 17 mar 2011, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1969629
Jeetje wat een nare ervaring! En wat zonde van zo'n jonge poezeltje! Kan me voorstellen dat die vrienden willen weten waar dat in vredesnaam door is gekomen.

Autopsie lijkt me inderdaad de enige manier om erachter te komen wat er aan de hand was.
Door K@rin
#1969635
Ja, onderzoek zal de meeste kans op opheldering geven.
ik weet niet of ze dat gaan doen.
Zelf dacht ik dat het misschien met het hart te maken kon hebben.
Ik heb eigenlijk geen verstand van zieke katten.......

maar, .................
ik dacht misschien komt dit kattenbezitters/fokkers bekend voor, als zijnde een bepaalde doodsoorzaak, die vaker voorkomt  ;)
Door Too
#1969648
Och wat jong om zomaar te gaan...

Net als jij denk ik gelijk aan t hart, ik weet helemaal niks van Main Coons en eventuele lijnen met gezondheidsproblemen [Astrid [Borke] is  thuis in de Coon fokkerij ] dus t blijft bij gissen.
Ik kan me voorstellen dat ook de fokker graag wil weten wat de oorzaak is, net als jij wanneer t 1 van je pups betrof
Door Limpy
#1969656
Je schrikt je toch rot met zo´n jonge kat...  :'(

Mijn eerste gedachte was idd ook hartproblemen, bij sommige rassen kan dat ook al op jonge leeftijd voorkomen helaas.
M´n broer is ook zoiets overkomen met een britse korthaar kater van ± 1 jr, bijna op dezelfde manier overleden.
Zij hebben toen sectie laten verrichten omdat ze toch wilden weten wat het was en bleek idd het hart te zijn (HCM)
Door renate1985
#1969683
Too schreef: Och wat jong om zomaar te gaan...

Net als jij denk ik gelijk aan t hart, ik weet helemaal niks van Main Coons en eventuele lijnen met gezondheidsproblemen [Astrid [Borke] is  thuis in de Coon fokkerij ] dus t blijft bij gissen.
Ik kan me voorstellen dat ook de fokker graag wil weten wat de oorzaak is, net als jij wanneer t 1 van je pups betrof
Het kan het hart zijn geweest maar het kan ook een hersenbloeding zijn geweest, of een aangeboren afwijking aan 1 van de andere hoofdorganen die het heeft begeven, of een tumor.
Het kan heel veel geweest zijn en alleen autopsie geeft duidelijkheid voor de rest blijft het alleen maar speculeren helaas.
En iets kan veel voorkomen maar het kan allemaal zo op elkaar lijken dat het eigenlijk toch onduidelijk zal blijven.

Sorry ik heb de verkeerde gequote  :-[ bedoelde eigenlijk die van K@rin  :-[
Laatst gewijzigd door renate1985 op do 17 mar 2011, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1969691
K vind t niet zo'n heel gekke vraag, heb er alleen geen antwoord op [even counteren: hoe zit dat bij honden?]

Ik vermoed dat t valt onder 'de risico's van leven' : de dood is onvermijdelijk;  als poes als kitten is gekocht is de kans klein dat je kunt spreken over een verborgen gebrek
Door renate1985
#1969693
als de kat met stamboom is gekocht en er is een contract bij getekend dan staat daar als het goed is het 1 en ander in vast gelegd.
Maar dan zou er ook eerst autopsie ( ja sorry weer die autopsie  :-[ ) gepleegd moeten worden om vast te stellen of het om een aangeboren afwijking gaat of dat het toch iets anders is geweest.
Door Limpy
#1969699
K@rin schreef: even een kille en zakelijke vraag ....
zou zoiets dergelijks onder de garantie vallen ?
Dat ligt eraan wat voor een contract die vrienden bij de fokker gekregen en getekend hebben.... en elke fokker doet dat weer anders.
In het koopcontract van mijn jongste (een oosters korthaar) staat wel specefiek gemeld dat als hij binnen een x-aantal jaar een ernstige ziekte krijgt die erfelijk blijkt te zijn (hoeft hij niet persé dood aan te gaan v/d fokker) dat ik dan of een vergoeding v/d fokker krijg, of ze neemt de kat terug en ik kan ik een nieuwe krijgen.
Maar net wat Renate zegt: bij overleden dier sectie doen of nog levend dier DA-onderzoekresultaten kunnen overleggen, dit is ook een vereiste die mijn fokker stelt (terecht) dus laat ze het koopcontract nalezen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1969773
K@rin schreef: HCM en SAM was ik ook al tegengekomen ......

even een kille en zakelijke vraag ....
zou zoiets dergelijks onder de garantie vallen ?
Allereerst sterkte.

Ik dacht gelijk aan HCM, maar om zekerheid te hebben is een autopsie de beste mogelijkheid. Zonder autopsie vind ik dat je ook niets van de fokker mag verwachten.

Als het wel HCM blijkt te zijn, zou je aanspraak kunnen maken op een soort van garantie-regeling, afhankelijk van het contract (zoals Tanja al zei).
Maar dat is ergens ook weer van de kopers afhankelijk. Ik zou alleen een raskat kopen bij een fokker die zijn fokdieren regelmatig en jarenlang laat testen op HCM en PKD (via echo en waar mogelijk DNA). En natuurlijk de testresultaten overhandig als men daarom vraagt. Er zijn genoeg fokkers die alleen testen op soa's en het daarbij laten en er zijn genoeg kopers die denken dat zoiets ook wel genoeg zal zijn.
Door *Yvje*
#1969782
Aaaaah bah, wat naar zeg ! De poes van een kennis van mij heeft precies hetzelfde gehad, lag
ook gewoon op schoot en gaf ineens een mega gil en was ineens weg. Waarschijnlijk was dit een hartaanval dachten ze toen.
Ik weet het niet zeker, er is geen autopsie gedaan.

Maar wel vreselijk zeg. Sterkte !
Door Krullebol
#1969814
Ach gos, wat vreselijk.
Ik dacht ook meteen aan HCM.
Standaard is toch wel dat je 1 jaar 'garantie' hebt. Maar dan moet je wel kunnen aantonen dat dit iets is, wat de fokker had kunnen voorkomen of waar de fokker zelf heeft aangegeven garant voor te staan. Erfelijke aandoeningen en soms ook midline defects worden dan vergoed.
Wel moet je daar 'bewijs' van hebben op papier. Wat veelal neerkomt op autopsie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door