Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Krullebol
#1969236
Een van de kittens, Adham, was gisteren vies van achteren. Een beetje olie-achtig. Ik dacht in eerste instantie dat hij ergens had ingezeten [mijn aromabrandertje] dus geen aandacht aan geschonken. Hij trok met zijn staart en rug [ik dacht even aan stress: rimpling skin syndrome]. Het viel op dat hij zich vaak waste, maar ik dacht dat hij zich schoon maakte. 's avonds wilde hij niet spelen [terwijl hij wild wordt van het laserlampje] en zijn oortjes voelde warm. Ik heb gekeken naar zijn kontje en zag een dikke, uitpuilende anus. Niet goed dus! Ik vond het geen spoed dus wilde vandaag langs gaan.
Hij sprong ook ineens op en rende dan weg [kramp,pijn, jeuk?].

Vannacht ook dat gespring, maar dan van Athena?
Vanochtend gekeken en ik zag een bruinige uitvloeiing/bel. Ik gokte op verstopte anaalklieren. Iedereen gecheckt en op Bastet na, heeft iedereen dat! Alleen niet zo erg als Adham.

DA gebeld en die dacht aan een darminfectie. Aangezien dat besmettelijk kan zijn, mag ik straks om half 3 met de hele bende naar de DA.

Maar ik vraag me dus af waar het aan kan liggen?
Ik las dat wormen en bedorven voedsel iets dergelijks zou kunnen veroorzaken.
Geen van allen braakt dus bedorven voedsel sloot ik uit. Al is dat best goed mogelijk. Ze mogen 2 dagen doen met voer. Als ze het niet goed meer achtte, laten ze het liggen! Dus ik kan me niet voorstellen dat het voedsel de trigger is geweest. Ik vind vlees per definitie stinken [ook CB] dus kan het zelf lastig inschatten wanneer iets goed of niet goed is [kan ik ook niet bij melk: brokjes = niet meer goed].
Ze hebben de afgelopen dagen hert gehad dat dus 2 dagen lag. Parelhoenkarkas [dat is zo op], tonijn [was meteen weg] en botervis [duurde wat langer maar binnen 1 dag]. Ze hebben wel 2 dagen vis gehad [dat laxeert wel, maar op koolvis reageren ze ook niet, dus nu wel zou ik raar vinden].
Het vreetkleedje waarvan ze eten, was gewassen op 30 graden. Dat doe ik altijd, dus het lijkt me stug dat dat er wat mee te maken heeft.
Kipfilet dat met 35% korting bij de appie ligt, eten ze niet. Dus ze kunnen best goed aangeven wanneer iets eetbaar is of niet. In de toekomst maar niet meer 2 dagen voer geven [dus dan moeten ze kwartels en duiven maar sneller eten].

Ontwormen.. Dat doe ik zelden. De katten bij mijn moeder zijn nooit ontwormd geweest, hebben de 18 gehaald en die vingen nog wel eens een vogeltje of muis.
Mijn eigen katten ontworm ik denk ik 1x per jaar. Als ik vlooien vermoed, de dieren van iemand anders wormen hebben, ik naar show ga, kittens heb oid. Maar verder niet. Laatste keer is geweest toen de kittens 6 en 10 weken oud waren. Als het spoelwormen zijn, had ik dan niet ook last moeten hebben? De katten slapen namelijk bij mij in bed, wassen me, liggen op mijn kleren etc.

Ik denk/vind dat ik slecht voor de katten heb gezorgd. Onbedoeld dan, want ik was me van geen kwaad bewust. De vraag is nu alleen, waardoor komt het? [dan weet ik wat ik in het vervolg moet aanpassen].

Extra info: de kattenbakken worden wekelijks geschrobd.
Door Too
#1969286
Sjiiiit, allemaal ziek !
Als t een infectie/vrus is hoef je jezelf toch geen verwijten te maken...
Hopelijk is iedereen met een kuurtje er snel bovenop.

Ontwormen doe ik ook sporadisch : 2x in 3,5 jaar


Even los van de zieken : Iedereen doet t op z'n eigen manier maar ik zou vlees niet 2 dagen laten 'zwerven', voor mij is 8 a 10 uur in een koele ruimte de max [ik ben een zeikerd  ;) en laat niks staan tot ze weer trek hebben] in de koelkast staat t 2 of 3 dagen.
Door Mevroi Kruim
#1969380
Jakkes, vervelend joh!

Bedorven eten lijkt mij sterk, ik kan me niet voorstellen dat een kat iets eet dat niet goed meer is. Het zijn zulke zaikerds met luchtjes ...
Ik laat eten niet staan, ze krijgen een bepaalde tijd om het op te eten en dan gaan de eventuele resten in de koelkast of naar de honden. Maar zoals gezegd, als het niet goed meer is eten ze het echt niet.

Infectie kan altijd natuurlijk en dat hoef je jezelf echt niet te verwijten, je hebt tenslotte de virussen en bacterien niet aan een touwtje. Ik neem zomaar aan dat je jezelf ook niet schuldig voelt als je een keer verkouden bent  ;) Wormen kan en ook daar hoef je jezelf niks te verwijten vind ik, ook die zijn overal en een besmetting kan altijd gebeuren. Je kunt er zelf ook besmet mee raken maar dat hoeft beslist niet.

Sterkte en beterschap!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1969460
Dat is het nadeel van een grotere groep, als al je katten ziek zijn (hier zijn ze ook meestal tegelijk ziek), heb je gelijk veel meer zieken. Botervis is een erg vette vis, behoorlijk wat vetter dan koolvis. Sien zou er ook van aan de schijt gaan en als zij dat 2 dagen zou eten, zou ze de hele dag op de bak lopen pruttelen en lopen roepen dat ze een zere buik heeft. Het zou me niets verbazen dat Bastet er niet van heeft gegeten, want het is geen visstick en er zit geen saus bij.
Het kan ook een virusje zijn. Hoe dat komt, weet niemand. Het heeft dus echt geen nut om jezelf schuldig te voelen, iedereen wordt wel eens ziek. Met wormen zie je ook wel plattere stront, maar ook katten die magerder worden. Ik ontworm ze hier niet vaker dan 1x per jaar voor de vorm en het is lang geleden dat ik een worminfectie heb vermoed.
En katten weten idd heel goed wat wel en niet meer goed is.
Ik was de vreetkleedjes ook op 30-40 graden, krijgen ze niets van.

Ik zou voorlopig even spiervlees alleen geven en als je echt bot wil geven, dan alleen gemalen. Even geen orgaan en vissen, want laxeert. Als je AB wil geven, kan dat wel, maar ik weet niet of het nodig is. Let er wel op dat AB niet bevorderlijk is voor de darmflora.

Beterschap voor de poeskes en natuurlijk ook voor de bezorgde moeder  :-*
Door flin
#1969462
benieuwd wat de DA zo zegt, en voorschrijft,

bedorven eten vreten ze hier ook niet hoor, dat gaat 't bij jullie ook niet zijn

te veel bacteriën omdat 't vlees wat langer ligt, geloof ik ook niet in: dan zou er 1 misschien een dag ofzo dunne poëp hebben,
een virus lijkt me 't meest waarschijnlijk 

sterkte en succes in elk geval!
Door Krullebol
#1969483
Too schreef: Sjiiiit, allemaal ziek !
Als t een infectie/vrus is hoef je jezelf toch geen verwijten te maken...
Hopelijk is iedereen met een kuurtje er snel bovenop.

Ontwormen doe ik ook sporadisch : 2x in 3,5 jaar


Even los van de zieken : Iedereen doet t op z'n eigen manier maar ik zou vlees niet 2 dagen laten 'zwerven', voor mij is 8 a 10 uur in een koele ruimte de max [ik ben een zeikerd  ;) en laat niks staan tot ze weer trek hebben] in de koelkast staat t 2 of 3 dagen.
Ik weet dat er mensen zijn die zo denken, daarom schreef ik ook heel eerlijk hoe ik het deed. Ik ben daar minder zeikerig in: in Afrika waar het een stuk heter is dan hier, eten ze ook dagen van een half opgevreten beest. Dan zal het hier, in mijn bench met vreetkleed, in een kamer waar de verwarming uit staan, in een huis dat tocht en koud is, niet zo snel gaan. Denk ik. Ik heb momenteel 8 katten en apart voeren werkt niet. Op gezette tijden ook niet. Dat is voor mij ook onhandig omdat ze plastic of karton gaan eten wanneer ze honger hebben, wanneer ik weg ben. Als ik een avond of nachtje weg ben, dan hebben ze vaak nog te eten. Als dat niet goed meer is, eten ze het echt niet.
Maar omdat ik ook niet alles weet, noem ik het even. Misschien ben ik wel niet op de hoogte van een of andere enge bacterie die zich ontwikkeld na zoveel uur ofzo ;)
Door Krullebol
#1969495
flin schreef: benieuwd wat de DA zo zegt, en voorschrijft,

bedorven eten vreten ze hier ook niet hoor, dat gaat 't bij jullie ook niet zijn

te veel bacteriën omdat 't vlees wat langer ligt, geloof ik ook niet in: dan zou er 1 misschien een dag ofzo dunne poëp hebben,
een virus lijkt me 't meest waarschijnlijk   

sterkte en succes in elk geval!
Nou, de DA's wisten het ook niet! Alle 8 zijn nagekeken en getempt. Alleen Dymphia had ietsiepietsie verhoging, de rest niet.
Athena had volle anaalklieren, Casimir een ietsiepietsie, de rest niet.
Adham was voor de helft van zijn lichaam goor [vet], Asha 1/4 en de rest amper. Bastet was als enige helemaal schoon en netjes.
Asha en Adham waren wel heel gevoelig. Ze reageerde overal op [dat trekkigerige wat ik dus bij Adham zag, had Asha ook maar minder].
2 Da's hebben gekeken, gevoeld en geroken naar die rare vacht. Het rook ons allemaal bekend maar we konden niet achterhalen wát. Het is een heel gek luchtje. Niet echt lekker maar niet vies. Geen urine of ontlastingslucht ofzo. Ook geen duidelijke vislucht.
Er werd gedacht aan een allergische reactie. Alle katten wassen hun kontje extra veel. Wormen leek het ook niet. Ze waren wel fit en hadden soepele buiken en achterhand. Wat het wél is, weten we nog steeds niet. Asha en Adham hebben een prednison-prik gekregen en een B12 injectie.
Vermoedelijk is het toch de vis geweest. Teveel vet dat zich zo afscheid. Maar waarom het dan midden op de rug zit?

@Koek: ik hoor wel pruttel geluiden, maar heb geen flatsen gevonden! Bastet is gek op vis, zelfs zonder paneermeel en saus! Die heeft er dus ook van gegeten. Ik snap nog steeds niet waarom zij er geen last van heeft.

De combi B12 en tonijn, snap ik nog. Maar ze hebben veel te weinig eten gehad [ze kregen voor het eerst deze vis, dus dan geef ik nooit zo veel om te kijken of ze het lusten]. In totaal 2 kilo [waarvan de helft tonijn] over 2 dagen voor 8 katten, op Bastet na, allemaal 4-6 kg.

Ik heb CB gekocht om ze even wat rustig voer te geven. De bevroren rol, ligt te ontdooien en is al door diverse katten, bijna van het aanrecht gesleept [lastig, want bevroren dus geen houvast]. Ze hebben dus wel een eetprikkel.

Zo, en nu ga ik plat. Ik ben vanochtend met migraine, flauwval verschijnselen, zere pols/schouder/knie en buikkramp.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1969514
Ik denk dat een plan van aanpak idd geen gek idee is.

Voor nu dus eerst zelf in bed, de katten hebben ook meer aan een fitte moeder dan aan een dweil-moeder. Naai jezelf niet teveel op van de stress.
Ik denk dat het verstandig kan zijn de katten anders te voeren. Dus niet iedere keer een kilo neerleggen van het een of ander en dat ze eigenlijk voor langere periode hetzelfde eten. Dus meer afwisseling op kortere termijn, zowel in onderdelen als diersoorten. Dat vraagt meer organisatie en oplettendheid, maar zieke en vieze katten is ook niets.
Bekijk ook wat je per periode (maand of week bv) in je katten stopt en in hoeverre dat overeenkomt met de barf-verhoudingen. Je zou niet precies per kat zijn persoonlijke menu kunnen berekenen, maar wel in hoeverre alle katten wat en in welke verhoudingen eten.

Het zou ook nog kunnen dat ze in iets hebben liggen rollen (iets vets, boter of body lotion bv) en dat wel voor het grootste gedeelte hebben gewassen, maar dat toch een gedeelte al in de vacht is getrokken. Jouw pluizen kennende hebben ze ook elkaar gewassen en zo hebben ze bijna allemaal dat vette naar binnen gekregen.
Door Krullebol
#1969571
Ik wissel genoeg af hoor. Zowel in onderdelen als in diersoorten [15]. Ze eten wel voor langere periode hetzelfde, maar dan meer in weken/maanden. De ene keer kwartels, muizen, kuikens bijv. de andere keer vis of wild [naast de normale dingen, het is dus net waar ik aan kan komen]. Maar vaker dan 2 dagen achter elkaar krijgen ze niet hetzelfde vleesje.
Een kilo per keer zal ik wel moeten neer leggen, daar ze meeer dan 1 kilo per keer eten. [vaak het dubbele, dan geef ik 2x per dag].
Ik heb nu 2x vis gegeven omdat ik binnekort bij Nadia bestel en wilde weten of ze het écht aten voor ik 10 kilo bestel. That's all. Ik had alleen niet gerekend op zúlk vette visjes. Ik voer normaal zelden vis [op koolvis na. Sardines en panharing kocht ik wel bij Lupa maar werd niet al te juichend ontvangen, all animal haring overigens ook niet].

Het enige waar ze bij kunnen is kokosolie. En daar vinden ze alleen de smaakloze versie lekker van [ik heb nu extra vierge]. Bovendien staat het potje nog op de wasmachine en is er niks uit. Dus ergens in liggen rollen, kán echt niet  [zelfs niet met mijn huishouden :p]
Door fem fatale
#1969667
Ik plukte Jet vannacht ook net op tijd van mijn bed af, broek zat vol vette troep. Deze lucht was wel enorm herkenbaar en vies (vandaar dat ik het doorhad) het rook nogal naar poep.

Het zal wel heel vieze diarree geweest zijn (of ziet het er altijd zonuut? Dit was de eerste keer dat een van mijn katten geen mooie ontlasting had), misschien heerst er gewoon iets?
Door Krullebol
#1969809
Bedankt iedereen voor het meedenken.
De staarten van de 2 mini´s zien er beter uit en ze komen om aandacht vragen. Het lijkt erop dat ze aan de beterende hand zijn. Ik zie ze ook niet meer wassen [maar dat was het doel natuurlijk ook van de pred].
Ze hebben met zijn alle de bevroren rol CB proberen te tackelen, dus die maar in de kast gelegd. Ze hebben allemaal op het aanrecht gehupst en proberen het keukenkastje open te breken. Ik heb ze net maar te eten gegeven. Terwijl ik de rol verdeelde, sprongen ze weer op het aanrecht. Die hadden dus errug honger!

Ik zag overigens kleurloze, vettige slee-strepen. Dus het moet echt de vis zijn geweest.

@Fem: iew! Dit was geen poeplucht maar iets geks. De DA's hebben goed geinhaleerd haha.
Overigens kon ik mijn bed verschonen.. Daar hadden ze leuk op gestempeld.
Door fem fatale
#1969851
Dat kan ik niet zelf, maar de huishoudster had het net gedaan, dus ik was erg blij dat ik net op tijd doorhad dat Jet stinkbillen had en toch op bed wilde slapen.
Door Krullebol
#1992648
Toevallig gevonden via een ander forum;
Vitamine B-complex
Wanneer een kat veel ongekookte vis eet zal een van de vitamines uit deze groep -  thiamine - worden afgebroken door een enzym uit de rauwe vis.
Omdat dit enzym onwerkzaam wordt door verhitting moet vis dan ook altijd gekookt gegeven worden.
Katten die veel rauwe vis eten hebben vaak geen eetlust meer, worden mager en hebben soms hartafwijkingen. In een later stadium krijgen ze spierkrampen en verlammingen.
Voor het extra verstrekken van vitamine B complex kun je de dierenarts of de website raadplegen.

Vitamine E
Grote hoeveelheden vis en vooral tonijn uit blik veroorzaken een ontsteking van het vetweefsel: yellow fatdisease (steatitis).

De kat is lusteloos, heeft geen eetlust en is gevoelig over zijn gehele lichaam. Dit is een gevolg van een gebrek aan vitamine E en het wordt afgebroken door oliën uit verschillende vissoorten.
Ranzige olie kan eveneens steatitisveroorzaken. Vooral ranzige levertraan.

Je moet de zieke katten met rust laten en natuurlijk direct stoppen met de visvoeding.
Extra vit. E kun je ze verstrekken d.m.v. tarwekiemolie (Beaphar*).
Tis dus toch de vis geweest.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door