Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1968641
Ik heb tot nu toe Boomer elk jaar laten enten.
Maar ze geeft wel lichte reacties op entingen!
Zo heeft ze weleens opgezwollen lippen gehad na een enting en is er een bultje geweest op de plek van de enting.
Ze heeft augustus 2009 de dhp gehad en vorig jaar dus de lepto in maart.
Maar nu twijfel ik of ik haar de lepto wil geven  :-\
Door Lizzy
#1969057
Volgens mij zijn het bijwerkingen die iedere andere enting ook kunnen geven maar treden bijwerkingen sneller op:

Aandoeningen en auto-immuunziekten die veelvuldig ontstaan als gevolg van vaccineren*):

·        Hashimoto's thyroïditis (chronische schildklierontsteking die vooral bij teven voorkomt)
·        Ziekte van Addison (bijnierschorsaandoening)
·        Reumatoïde artritis
·        Lupus erythematosus ofwel SLE (‘wegvretende’ ziekte van de huid en/of ingewanden)
·        Idiopathische Trombocytopenie Purpura (verlaagd aantal bloedplaatjes)
·        Haemolytische anemie (afbraak van rode bloedlichaampjes)
·        Chronische Actieve Hepatitis
·        Diabetes mellitus
·        Hypogonadisme (onvoldoende functie van de geslachtsklieren en gestoorde seksualiteit)
·        Myasthenia Gravis (ernstige spierzwakte met op verlamming lijkende verschijnselen)
·        Pemphigus (auto-immune huidziekte die gepaard gaat met grote blazen)
·        Alopecia (haaruitval)
·        Glomerulonefritis (ziekte van Bright, ontstoken glomeruli in de nierschors)
·        Hypoparathyroïdisme (ziekte van Gull, onvoldoende productie van het schildklier­hormoon)
·        Diverse neurologische aandoeningen
·        Uveïtis (ontsteking iris) en andere immunologische oogziekten

Lew is altijd boeiend om te lezen: http://www.b-naturals.com/newsletter/leptospirosis/
Door Lizzy
#1969061
Ik ben een slechte raadgever in deze. Omdat ik het ook niet weet, of je wel of niet moet enten. Doe je het wel: loop je risico. Doe je het niet: loop je ook risico. Volgens mij kun je het niet 'goed doen' als het om Lepto entingen gaat. Laat je je hond vaccineren en hij krijgt een autoimmuunziekte als gevolg van de enting, heb je zin om jezelf voor je hoofd te slaan. Laat je je hond niet enten en hij gaat dood aan de ziekte van Weil, kun je je zelf ook wel voor je hoofd slaan. Het blijft om het even, als je het mij vraagt.

Pinkel wordt al 10 jaar niet meer gevaccineerd, ook niet tegen Lepto. Brutus is 7 jaar lang niet meer gevaccineerd. Linga is tot vorig jaar ieder jaar gevaccineerd. Ik durf haar nu, na het nierfalen, niet meer te vaccineren. Ik ben echt bang dat elke enting verkeerd uit kan pakken. Dus Linga wordt vanaf nu niet meer gevaccineerd, ook niet tegen Lepto. Biscuit is vorig jaar wel gevaccineerd. En ik ga haar dit jaar wederom laten vaccineren. Vraag me niet waarom zij wel en de rest niet. Misschien gevoelsmatig, dat zij nog te weinig natuurlijke immuniteit heeft opgebouwd.

Ik vraag me dus ook werkelijk af hoor, of honden die juist elke dag in smerige sloten liggen meer risico lopen. Want ik denk zelf dat elke dag een beetje in aanraking komen met lepto voor dezelfde natuurlijke immuniteit zorgt als de enting, zonder dan de nadelige bijwerkingen van de enting. Stadse honden die 3 keer per dag een rondje in de straat mogen lopen, op een mooie zonnige zondagmiddag met de familie voor het eerst dat jaar in de zomer mee mogen naar het bos en dan in een vuile besmette sloot springen, die lopen in mijn ogen meer risico. Maar, misschien is het onzin, wat ik hier zeg.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1969082
Lizzy schreef: Ik vraag me dus ook werkelijk af hoor, of honden die juist elke dag in smerige sloten liggen meer risico lopen.
Sita heeft het 11 jaar lang gedaan op alleen de puppyDP. :biggrin2:
Door Cathelijn
#1969333
Het blijft ook altijd lastig. Jonas doe ik sowieso niet. Hij krijgt gewoon niks meer. Gaat ook niet meer mee naar het buitenland na 2013 mocht hij er dan nog zijn. Hij heeft nl geregeld epileptische aanvallen en een hartruis. Hij is tot zijn 5de volledig gevaccineerd, daarna alleen nog een keer voor Weil en voor Rabiës. Hij zwemt wel af en toe, maar dat risico loop ik dan maar. Dat gaat al een aantal jaar goed...
En Floor, tja, misschien maar wel  :-\ Zij heeft regelmatig wondjes van de open talgbulten en ze heeft zwemmen echt als hobby nr 1.
Ik weet het voor haar nog niet. Ik vermoed dat het er weer op uitdraait dat ik pas een beslissing neem als het toch eigenlijk al te laat is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1969363
Het is ook een lastige afweging. Er waren in 2008 10 honden bij wie het officieel is vastgesteld. Stel dat het een topje van de ijsberg is en dat er 10x zoveel zijn die het gehad hebben. Dan kom je op 100 honden. En dat op 2 miljoen honden.
Ik denk dus dat het risico op bijwerkingen groter is dan het risico op de ziekte.
Door danielle1980
#1969439
ik ent het niet, ik ent mn honden zowat nooit, alleen als ik dus keer laat enten dan wel gewoon erbij want dan ent ik meestal parvo/weil uit simpelheid :-\
Door kojak
#1969451
Tja, ik mag hier eigenlijk niet meer op reageren maar wil wel zeggen dat als je het dan toch wilt laten doen, dan zou ik het doen onder begeleiding van bijv. Tannetje met wat middelen erbij e.d. omdat ze dus al wel een reactie heeft vertoond, ook al was deze mild.
Maargoed, ik ben niet objectief omdat mijn hond er bijna aan onderdoor is gegaan.

Mijn hond zit elke dag in het water en in de zomer gaan we de hele vieze bagger sloten wel voorbij omdat hij ook daar eens ziek van is geworden (maar dat was een heel, heel vieze sloot toen hij overigens nog wel beschermd was voor lepto). Maar in gewoon normaal tot smerig water maak ik mij geen enkele zorgen.

Maar het is een keuze die je zelf maakt, en je moet gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. Niemand weet tot welke groep jou hond behoort en wanneer je het goed doet..
Gebruikersavatar
Door nova
#1969634
Als ik goed heb onthouden uit de lezing van Tannetje: (zij mag me corrigeren als ik t mis heb)

Er zijn 6 of 8 verwekkers die een Weil besmetting teweeg kunnen brengen, en er kan maar tegen 2 van die beesten geënt worden.
Dus ook mét een enting kan een hond een Weil besmetting oplopen.
Dat is de rede waarom ík niet meer Weil laat enten. Ik hou mijn honden wel weg bij stilstaand water. In stromend water is de kans op een Weil besmetting alweer kleiner dan stilstaand water.
Hitam schreef: Het is ook een lastige afweging. Er waren in 2008 10 honden bij wie het officieel is vastgesteld. Stel dat het een topje van de ijsberg is en dat er 10x zoveel zijn die het gehad hebben. Dan kom je op 100 honden. En dat op 2 miljoen honden.
Ik denk dus dat het risico op bijwerkingen groter is dan het risico op de ziekte.
En is het ook uitgezocht of dit vormen waren die met een enting voorkomen hadden kunnen worden?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#1969788
kojak schreef: Tja, ik mag hier eigenlijk niet meer op reageren maar wil wel zeggen dat als je het dan toch wilt laten doen, dan zou ik het doen onder begeleiding van bijv. Tannetje met wat middelen erbij e.d. omdat ze dus al wel een reactie heeft vertoond, ook al was deze mild.
Maargoed, ik ben niet objectief omdat mijn hond er bijna aan onderdoor is gegaan.
Mijn hond zit elke dag in het water en in de zomer gaan we de hele vieze bagger sloten wel voorbij omdat hij ook daar eens ziek van is geworden (maar dat was een heel, heel vieze sloot toen hij overigens nog wel beschermd was voor lepto). Maar in gewoon normaal tot smerig water maak ik mij geen enkele zorgen.

Maar het is een keuze die je zelf maakt, en je moet gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. Niemand weet tot welke groep jou hond behoort en wanneer je het goed doet..
waarom zou je dan niet mogen reageren?
Ik weet dus niet of de reactie van de lepto enting kwam!
Ik herinner me niet van de laatste keer enkel lepto dat ze een reactie had!
Ik kan Boomer niet uit vieze sloten houden! Het enige water hier in de zomer is stilstaand water en daar is ze altijd in te vinden!
Dat maakt het ook lastig!
Aan de overkant van mijn huis is een water waar ze nooit in gaat maar daar zitten wel zeker weten ratten!! Die dus over het gras lopen etc waar Boomer ook loopt, snuffelt en doet!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door