Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MarjanR
#1964443
Nadat ik me eerst had aangesloten bij "hoelang kan een kat niet eten" kan ik nu zelf een topic openen.
Sara eet namelijk. JIPPIE.
Ik zit nu op 50/50 CB en tonijn van Almo.
En soms mort ze wat (meer tonijn graaaaaaag), maar de bakjes gaan schoon leeg.

Ik geef Sara denk ik te weinig.
Sara is altijd een moeilijk eter geweest.
Ik kreeg haar ook mee met de opmerking dat ze geen vlees eet.
Dit bleef achteraf het blik van Wiskas te zijn... ja dat geef ik m'n poezels al niet te eten.
Want toen ik hier m'n Teunes, toen nog op brok en blik Almo of Natures, te eten gaf heeft mevrouw Teun gewoon opzij gezet zodat zij kon eten.
(Geen gezicht, Teun woog 9 kilo en Sara toen nog geen 2... Teun zette gewoon een stapje opzij  :D )
Enfin, Sara eet wel blik maar het liefste tonijn. Maar op tonijn alleen gaat dat niet goed.
Dus af en toe een blikje vlees van het een of ander, niet enthousiast... maar ze at het.
Soms de helft, andere keer iets meer. Maar er bleef altijd wat over. Ze at ook brokjes, maar wat ik ervan meekreeg... niet veel.
Sara is gewoon geen grote eter. Ze weet nu met haar bijna 10 maanden ook niet meer dan 2.80 tot 3 kilo.
De dierenarts had mij al voorspeld dat Sara nooit een grote kat zal worden. Prima, ze ziet er goed uit.
Niet te dik, maar ook niet te mager. Als ze staat geen ingevallen heupjes.

Toen ik Teun (zonder problemen in een keer cold turkey) overzetten op kvv ging Sara niet mee met de mode.

Ik zet haar nu over op kvv vleesmix van CB, dit was het enige wat ze wel eens wilde pikken van Teun.
Ik meng dit 50/50 met tonijn.
Maar ik heb zeker het idee dat ze te weinig eet.
Al schreeuwt ze niet de oren van m'n kop wanneer ik de keuken inloop.
Dus honger heeft ze niet echt, denk ik.
Ze begint met eten. En rent dan vervolgens de huiskamer in om te kijken of ik ook nog even met haar wil spelen.
Wanneer ik op de bank ga zitten met de opmerking dat ze moet gaan eten, dan druipt ze af om dan toch maar weer eens in d'r bakje te kijken en te gaan eten.

Sara eet ongeveer 50 gram CB per dag, en dan dat zelfde ongeveer aan tonijn.
Ik denk dat dit niet genoeg is aangezien de tonijn niet echt voedt.

Hoeveel eet een katje dat met ongeveer 10 maanden van ongeveer 3 kilo is??
Ze is nog geen volwassen kat, dus de 25gr a 30gr per kilo gewicht gaat niet op, toch?
Ze is wel al gesteriliseerd, maar niet volwassen. Eerder jong volwassen.
(live update; mevroi eet haar CB zonder tonijn!!!!  :biggrin2:)
Door Limpy
#1964550
Jeah, de vlag kan uit voor sara, brave poezie!

Ze eet nu dus 50 gr cb en 50 gr tonijn? Hier krijgen er 2 ook maar 100 gr p/dag (worden snel dik), de anderen 115+125 gr.
Als eenmaal helemaal (ooit eens) over is op cb vind ik 100 gr niet verkeerd voor zo´n klein poesje.
Lust zeecht alleen maar tonijn of wil ze evt ook een ander smaakje vis erdoor?
Door MarjanR
#1964568
Ah, dus een ons moet ze zeker wel binnen hebben.
Hmmm, ja. Ik kan natuurlijk ook eens zalm op water proberen.
Maar ik had ooit eens oceaan vis van Almo maar daar werd het parmantige neusje zo voor opgehaald.
Waar ik het idee vandaan had, zeg!  :P

Ik ga straks even op de markt wat kippenlevertjes en niertjes en hart halen.
Tis zaterdag = weer eens wat anders dag
Het lamshart van vorige week werd heel hard afgekeurd door m'n drie musketiers. Ben benieuwd
Gebruikersavatar
Door koekje
#1964623
Hier vinden ze lamshart wel erg lekker, maar alleen die van Herby of Lupa of de vleesturk (dus geen bevroren harten van de DW of kartonnen burgers van Rodi).
Tonijn als smeermiddel mag best, maar kijk wel uit voor de zware metalen. Vis uit blik voor mensen is ook best zout. Mss kan je afwisselen met rauwe vis (of zelf gekookt), of blikjes puur (of zo goed als) tonijn speciaal voor katten (snoezepoes bv).
Ot hier is ook zo'n slechte eter. Die krijgt wel tartaartjes van de AH zo weg, zonder iets erdoor. Otje is nu volwassen en weegt 3 kilo. Ze is wel naar mijn idee iets te slank, maar ik krijg haar niet dikker. Ot doet het erg goed en is heel levendig en gelukkig. Mensen zijn immers ook verschillend van bouw.
Door MarjanR
#1964639
Saar krijg geen mensen tonijn hoor, dat is inderdaad te zout.
Maar de zalm heb je zo niet voor katten he?
Almo of Snoezepoes inderdaad, maar snoezepoes is wat veel in een blikje en na een dag moet ze het niet meer (excuses, ik kreeg haar als prinses en ik heb haar ook steeds zo behandeld  ::) ) en dan vindt ik het weer zonde om het weg te gooien (euh, ondanks de prijs).

Ik zal proberen haar iets meer te geven, nu maar hopen dat ze het ook op eet Hihi

OK, ik ben naar de markt.
Verse tonijn moot halen, en de poelier lief aankijken :)
Door MarjanR
#1967892
Ik zag iemand schrijven over een terugval en ik dacht dat Sara die niet meer zou hebben.
Maar hey, ze had gisteren niet zoveel gegeten. De muts.
Maar ik zie haar nu weer lekker smikkelen, het gaat af en aan met m'n meisje.
Ik geef haar "meer", maar als ik dat doe laat ze het ook gewoon staan.
Ik denk dat ze genoeg heeft aan ongeveer een ons per dag.
Ik zie haar niet afvallen, ze is actief, nou ja... adhd is beter omschreven.
En ze is gewoon haarzelf. Ik merk het wel wanneer ze meer wil (vragen wanneer haar bakje leeg is).

Ik was natuurlijk dik te laat voor de verse tonijn, zaterdag.
Maar de poelier had nog wel kippenlever.
Nou dat werd hier zwaar afgekeurd door alle drie m'n fijnproevertjes.
En als bonus had ik platte poep in de bak, van alle drie!
Geen kippenlevertjes meer dus, ik ga zaterdag hartjes proberen.
Door Too
#1967998
Lever laxeert, t kan goed zijn dat ze teveel lever in 1x hebben gegeten dan zou je de weekportie kunnen verdelen over meerdere maaltijden

100gr/dag is een mooie hoeveelheid voor een normale kat, geweldig dat ze stopt als t genoeg is
Door Jacoba
#1968482
[quote="MarjanR"]
Maar de zalm heb je zo niet voor katten he?
[/quote]Bij de Lidl en Aldi in de vriezer (2 mootjes per stuk verpakt in doosje). Lidl heeft wilde en gekweekte zalm. Aldi weet ik zo even niet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1968545
Sien eet overigens zalm van de AH, in van die zakken van 750 gram (met plaatje er op van beschermde vangst). Dat zijn filets en die hak ik in portie-stukken. Ik weet even niet of het wilde of gekweekte is.
Door MarjanR
#1968766
Oh, nee een verse zalm moot werd hier ook afgekeurd  :o.
Zelfs door m'n meest makkelijke eter  :-\
Ik dacht meer aan kattenvoer zoals Snoezepoes maar dan met zalm.
Om Sara de kvv te laten eten ;)
Door Limpy
#1968772
Volgens mij is snoezepoes er nou net niet in de smaak zalm, hun sardientjes zijn wel weer lekker zeggen ze hier.
Door MarjanR
#1969055
Presies, jammer maar helaas.
Maar ik kan wel de mensen variant eens proberen, maar dat is meer voor de afwisseling.
Ze doet het prima op d'r 50/50 kvv, heel goed zelfs.
Zodoende heb ik haar vanmorgen 1/3-2/3 gegeven.. en dat was weer eten.

Langzaam maar zeker komt ze er wel  :biggrin2:
Door Jacoba
#1969424
[quote="MarjanR"]
Oh, nee een verse zalm moot werd hier ook afgekeurd  :o.
[/quote]Hier is er eentje die de gekweekte zalm laat staan, maar de wilde vindt ze wel lekker.
Door Jacoba
#1969426
[quote="koekje"]
Sien eet overigens zalm van de AH, in van die zakken van 750 gram (met plaatje er op van beschermde vangst). Dat zijn filets en die hak ik in portie-stukken. Ik weet even niet of het wilde of gekweekte is.
[/quote]Dan heb je te maken met wilde zalm  ;).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door