Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#1968997
Er is niets dat mij zorgen baart, maar ik vind het wel fijn om haar zo 1 a 2 x per jaar of 1 x per 3/4 jaar ofzo ;-) even te laten zien door de DA.
Kan meteen haar gebitje even extra worden gecontroleerd en gereinigd (zonder narcose).

Zijn er meer mensen die ouwetjes laten "checken" en wat laat je dan specifiek doen? Ik kom eigelijk niet verder dan zo'n onderzoekje wat ook gedaan wordt voordat een enting wordt gezet; er is geen reden voor een bloedonderzoek of ander groot werk. Hart, longen, buik voelen, gebit controle... veel meer kom ik niet.
En dan ga ik nog voornamelijk voor het gebit; gezien haar gedrag verwacht ik absoluut geen (grote) problemen.

Ze gaat (waarschijnlijk) volgende week donderdag of de week erop. Ik hou jullie op de hoogte!

Suzanne
Door tiny
#1969078
Hoe minder ik bij de DA kom hoe beter, een check up is voor mijn honden weggegooid geld. Zelf je ogen goed gebruiken en tandjes reinigen?? Ze barfen hier dus dat hoeft niet. ;D
Door sella
#1969223
Ik ga met een oudje alleen naar de da als het nodig is.
Ik aai mijn hond altijd helemaal, dan voel je automatisch dat er iets veranderd bv spierspanning.
Ik kijk altijd zelf even naar de kleur van het tandvlees, omdat ik dat een goede graadmeter is over hoe het gaat vanbinnen wat je niet acuut ziet(kleine maag of darmbloedingkjes).
Je ziet zelf wel of de oogjes helder staan.
En tandsteen krab ik zelf af, of poets tandjes, hangt van de hond af.

Zoals je zelf al aangeeft haar gedrag is niet veranderd.

Mijn ervaring is met oude honden( 2 herdermixen zijn 15 en 16 geworden) als ze eigenlijk gewoon gezond zijn, dan blijven ze dat wel tot kort voor hun dood.
Die van 16 zijn hart gaf het op, in drie weken werdt hij oud, en hebben we hem laten inslapen.
Die van 15 is gewoon in 6 weken minder geworden zonder duidelijk wat te kunnen vinden, en een morgen lag hij dood in de mand.

Ik hoop dat dit ook voor Guinnie geld.
Door Suzanne
#1969459
Hm.. ik snap jullie, maar sta daar toch wat anders in.
Zeker bij de bejaarde dame vind ik het belangrijk om haar periodiek maar natuurlijk niet maandelijks ;-) even te laten zien en horen bij de DA. Mocht er toch iets aan het handje zijn wat ik mis dan kan er evt ingegrepen worden.
Met nadruk verwacht ik niets ;-) maar aangezien haar gebitje toch even schoongemaakt moet/mag worden; neem ik een check-up in 1 moeite door. Ik voel me daar beter bij.

Juist ook, denk ik, omdat ik haar geschiedenis niet ken.

En tsja, dan kost mijn "gevoel van zekerheid" dus geld. So bie it ;-)
Laat mij dan maar even horen "is prima in orde" tegen consulttarief ;-) maar, dat is persoonlijk!

Suzanne
Door Lida. S
#1969508
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook altijd wel een prettig idee vind als de honden een APK-keuring bij de dierenarts krijgen. Meestal doe ik dat 1x per jaar gelijk met het enten. Ik wil ze dan ook even wegen en vind het ook fijn om te horen dat alles weer in orde is, maar ik moet eerlijk zeggen dat het overbodig is. Als een van de honden wat mankeert dan heb ik dat zelf echt wel direct in de gaten.
#1969747
Kjell (12) krijgt 1x per jaar een senioren check.
Eerst was dat lichamelijk onderzoek en urine check, vanaf 10 jaar komt daar bloedonderzoek bij.
Ik vind het erg prettig om te weten dat er geen rare dingen zijn, en bovendien weten we nu ook
Wat voor kjell normale bloedwaardes zijn. Mochten er problemen ontstaan dan lijkt me dat
Ook wel makkelijk om te weten.
Door Lil
#1969926
Boris heeft vorig jaar ook een seniorencheck gehad, omdat hij opeens een super blauwe tong kreeg. Gelukkig niets aan de hand. Ik vind het veel te vroeg om nu alweer te doen. Alles was perfect; veel betere waardes dan zijn kalenderleeftijd. De urinetest valt mee, maar het bloedonderzoek vond ik heel duur. Niet toen hij een klacht had, maar wel voor zomaar. Maar als het mij gerust zou stellen als ik het niet zou vertrouwen dan is het wel weer helemaal de moeite waard.
Door C@rine
#1970379
Als het 70.00 euro is valt het mee.
Maar dan rijst bij mij wel de vraag, wat is er allemaal van het bloed getest????
Mijn ervaring is hoe meer je vraagt en ze testen, hoe meer / duurder het is ;)
Door Suzanne
#1970808
Ik zie op dit moment totaal geen noodzaak voor bloedonderzoek en dat laat ik dan ook zeker niet doen; wel vind ik het fijn als even naar hart/longen geluisterd wordt, oogjes, oortjes en tandjes.

Zodra ik merk dat er iets is wat bloedonderzoek NODIG maakt laat ik dat "gisteren" nog doen; maar tot die tijd vind IK dat niet nodig.

Maar, het is ook meer voor mijn gemoedsrust dan voor wat anders; mevroi geeft geen indicatie dat er wat mis is. Haar gebit is echter altijd al eh... nou ja, dat is eigenlijk het enige wat echt gecontroleerd moet worden vind ik, en schoongemaakt ;-)  de rest doen we er dan maar ff bij ;-)

Suzanne
#1971534
[quote="C@rine"]
Als het 70.00 euro is valt het mee.
Maar dan rijst bij mij wel de vraag, wat is er allemaal van het bloed getest????
Mijn ervaring is hoe meer je vraagt en ze testen, hoe meer / duurder het is ;)
[/quote]

Het is een standaard senioren check bloedonderzoek waar ze kijken naar lever- en nierwaardes enz.
Ik vind het prettig omdat beginnende problemen hiermee misschien niet altijd meteen merkbaar zijn.
Verder krijgt kjell sinds een tijdje  bijna dagelijks pijnstillers voor zijn artrose en dan vind ik zoiets ook
Prettig om te controleren omdat rimadyl toch wel belastend is voor zijn organen.

Maar goed, het is natuurlijk het belangrijkste om dat te doen wat goed voelt voor jezelf.  :)
Door Lil
#1971670
ahhh dat verklaard het prijsverschil. Bij Boris hadden ze alle waardes gecontroleerd. Alleen mijn bloedonderzoek was al ruim 100 euro. Urineonderzoek is nog geen tientje  ;) :) Maar ze wilden dan ook weten hoe hij aan zo'n blauwe tong kwam.  ;)
Door Suzanne
#1978951
Ik ben geweest ...

Zoals gezegd zijn haar tandjes schoongemaakt; dat viel iedereen alles mee.
Wel was er een klein stukje "wildgroei-tandvlees" (nou ja, eigenlijk was er een moeilijk woord, maar dit was het) en dat "viel" er vrijwel direct af. Op zich is dat "goed" want dan kan er ook niets onder gaan zitten, maar ja, dat bloed dus als een rund.
Is ook allemaal weer in orde gekomen ;-) patient leeft nog ;-)

Bij haar hoektand, waar deze wildgroei zat, was het tandvlees ook wat onrustig/ontstoken en na wat overleg hebben we besloten dat daar toch even een ab-kuurtje ingaat. Meteen probiotica meegekregen ;-)

Ik schat in dat het ook alles te maken heeft met dat wildgroeitandvlees, maar goed, in dit geval leek het zowel mij als Atjo (Westerhuis) beter ab te geven.

Verdere controle: oren, ogen, hart, longen, lympheklieren, pootjes, vacht... puikgezond die tante.

Goed, het kost wat, maar dan hebbie ook wat ;-)
Zonder dollen; ik ben heel blij dat ik ervoor gekozen heb dit op deze manier zo te doen; deze vorm van check-up en tandjes schoonmaken.
Als ze tijd van leven heeft moet ze over een jaar ongeveer geent worden tegen Rabies en dat is een mooi moment voor een soortgelijke controle. Let wel: als ze dan niet meer in staat is te reizen wordt Rabies niet gezet; dan gaan we vooralsong maar niet naar Duitsland of we moeten voor haar voor 1 dag een opvang regelen.
Tristan komt uit Duitsland en het is waarschijnlijk dat we daar minimaal 1 x per jaar heengaan voor een nest- of fokkers-reunie.
Als dat met haar niet meer kan, dan heel simpel; gaat het feessie niet door. Of ik ga alleen met Tris en manlief blijft thuis... nou ja, wie dan leeft wie dan zorgt, ik bedoel maar aan te geven dat ik niet klakkeloos die enteing laat jassen als ze toch niet meer mee zou kunnen.

Groetjes,
Suzanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door