Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MauriceF
#1966842
Misschien een hele domme vraag. Ik heb mijn hond al een tijdje op KVV staan. Toch wil ik een keer de stap wagen richting BARF.

Mijn hond is rond de 38 kilo en heb met 2% de percentages per week/dag uitgerekend. De beginstappen gevolgd van Lizzy (dank daarvoor) Vervolgens moet je dan een menu gaan samenstellen. Maar ik weet niet goed wat spier/bot vlees is. Ik kan mij herinneren dat er een topic over was, die kan ik helaas niet terugvinden.  Daarnaast wil ik het gaan verdelen over 6 dagen met een dag vasten. Qua verdeling in gram moet je dus eigenlijk op de website van bijvoorbeeld Herby kijken wat daar qua gewicht het beste voor je menu is. Of snijden jullie het op maat zodat het ongeveer het aantal gram is dat je nodig hebt.

Alvast bedankt voor de hulp.. misschien heb ik een bepaald topic over het hoofd gezien waar het gewoon in staat!
Door Esther Q
#1966894
Vleesbot is bv bij gevogelte nek, vleugels, poten, karkas of bij zoogdieren rib, ruggengraad, nek, kop. Het is dus bot van een dier waar altijd nog wat vlees aanhangt. Vaak zo ongeveer 50% bot en 50% vlees, maar het varieert natuurlijk wat. Van gevogelte kun je alles voeren, van zoogdieren voer je best geen dragende delen, dit zijn de poten. Ook bij andere delen moet je opletten dat het bot niet te hard is. Dat hangt af van de leeftijd van het dier en de grootte. Bv botten van runderen zijn eigenlijk altijd te hard en de meeste botten van kalfjes ook, ondanks dat kalfjes jong zijn. Maar bv lamsbot kun je prima voeren, schaap zou ik niet te doen, is te hard. Dat zijn dus stukken bot en het heet vleesbot omdat er altijd nog wel wat vlees aan die botten hangt, wat de slachter er niet vanaf heeft gesneden.
Spiervlees is het vlees dat wel van het bot is afgesneden. Filet, biefstuk, maar als je het niet te duur wilt maken bv kopvlees.
Ook vis kent vleesbot, zalmkop bv. Dus het bot van de kop van een vis en daaraan hangt altijd nog een hoop vlees, wat het een vleesbot maakt. Als je op dit forum in menu's van anderen kijkt kun je heel wat ideeen opdoen.
Qua verdeling kun je gewoon die 2% verdelen over 6 dagen dat je wilt voeren per week. Dus in jou geval kom je dan ongeveer uit op 1,2 a 1,3 kg per dag. Dat is idd een kwestie van je producten zelf snijden op maat.
Door Migudu
#1966957
Toch geen 1,2 kg per dag?
Meer rond de 760 gram, of lees ik helemaal verkeerd?

Groetjes,
Gerda
Door Esther Q
#1966966
Migudu schreef: Toch geen 1,2 kg per dag?
Meer rond de 760 gram, of lees ik helemaal verkeerd?

Groetjes,
Gerda
Ja, je hebt gelijk, Gerda!
Door Anthraciet
#1966971
Migudu schreef: Toch geen 1,2 kg per dag?
Meer rond de 760 gram, of lees ik helemaal verkeerd?

Groetjes,
Gerda
Eigenlijk zou het rond de 885 gram moeten zijn, omdat je over een week 2% aanhoudt, maar die hoeveelheid voert op 6 dagen ;)
Door MauriceF
#1967054
Bedankt voor de reacties. Ik voer nu tussen de 750 en 1000 gram aan KVV en voer altijd op het oog. Hij krijgt redelijk veel beweging en hij heeft ontzettend veel energie. Maar ik las dat een dag vasten ook goed schijnt te zijn.

Met de verdeling van het vlees, zie ik aan de menu's dat de meeste mensen het bot/spies vlees en orgaan mixen met elkaar. Maar als je een heel prooidier geeft dan zit daar meer in dan bijvoorbeeld die 750 gram per dag. De andere dag zou je minder kunnen geven maar ik begrijp dat jullie dat niet doen?

Bedankt voor de uitleg.. ik ga me er toch maar aan wagen. De tweede vraag is of jullie allemaal een extra vriezen hebben of het per week bestellen?
Door Anthraciet
#1967060
Ik geef in principe elke dag kompleet eten (kan ik ook niet vergeten om iets te geven :biggrin2:), maar als ze bijvoorbeeld een keer een zalmkop krijgen, wat op zichzelf al een 700 gram weegt, krijgen ze die dag gewoon teveel en de volgende dag wat minder. No problems.

Wij hebben in totaal 7 vriezers staan waarvan er 2 voor onszelf zijn :biggrin2:
Door Veerle-scrappyToo
#1967078
Anthraciet schreef:
Wij hebben in totaal 7 vriezers staan waarvan er 2 voor onszelf zijn :biggrin2:
:o  :o 7 vriezers, grote of kleinere modellen dan?
Eerlijkheidshalve...hier is er ook meer ingevroren voor de honden dan voor onszelf.  Maar dat komt eigenlijk meer omdat wij hier gemakkelijk aan eten voor onszelf geraken ( ik weet niet hoeveel verschillende winkels op lop of fietsafstand), en iets moeilijker aan vlees voor de woefen dus dan slaan we dat maar in grote hoeveelheden op hé.
Door Anthraciet
#1967082
Veerle-scrappyToo schreef: :o  :o 7 vriezers, grote of kleinere modellen dan?
Eerlijkheidshalve...hier is er ook meer ingevroren voor de honden dan voor onszelf.  Maar dat komt eigenlijk meer omdat wij hier gemakkelijk aan eten voor onszelf geraken ( ik weet niet hoeveel verschillende winkels op lop of fietsafstand), en iets moeilijker aan vlees voor de woefen dus dan slaan we dat maar in grote hoeveelheden op hé.
We hebben 1 vrieskist en 1 hoge voor onszelf.
De vriezers voor de honden en katten zijn 3 hoge en 2 kleine :biggrin2:
Door Esther Q
#1967248
Het is veel handiger om een extra vriezer aan te schaffen en grote partijen op te kopen. En nee, je hoeft niet iedere dag exact dezelfde hoeveelheid te geven, maar ik zou er ook weer niet al teveel vanaf gaan wijken. De ene dag 1,5 kg en de volgende 200 gram bv lijkt me niet handig, iig moet je dan rekening gaan houden met de activiteit van de hond. Met een heel volle maag duurt het langer voor die weer leeg is en met een heel volle maag heel actief zijn is niet echt wenselijk.
Als je een dag wilt vasten kun je kiezen of je de overige 6 dagen alle dagen wat meer voert, of dat je 1 dag een dubbele portie voert en de hond de dag daarop laat uitbuiken.
Door MauriceF
#1967302
Dat is helemaal duidelijk, vandaag of morgen zullen jullie mijn menu zien. Hopelijk kunnen jullie daar nog enigsinds sturen. Een extra vriezer heb ik al, moet er alleen nog een buitenhok voor maken dus dat wordt wat later dat die bruikbaar is.
Door Angela_Bodhi
#1969000
Ik geef Bodhi wel eens een 'prooidier' (nou ja, een hele kip, zonder veren en kop :biggrin2:). Meestal laat hij de helft staan en de rest krijgt hij dan de andere dag. Mocht je dan te weinig hebben, kun je nog wat bijgeven (pens of zo).
Maar een groter prooidier kun je idd mooi op de 6e dag geven, zodat je de 7e dag vast. Je kunt dan voor de andere dagen gewoon de 2% aanhouden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door