Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Babsie
#1888415
Onze Bobje zit in de lappenmand.
Bob dronk de laatste weken erg veel, dit deed hij voorheen ook wel maar sinds we vers voeren dronk hij amper meer. Het viel nu dus echt op.
Gisteren hebben we een bloed- en urineonderzoek laten doen bij onze dierenarts. Het bloedonderzoek is helemaal picobello in orde maar zijn urine was niet goed.
Zijn urine is niet voldoende geconcentreerd, water heeft een concentratie van 1000, een gezonde hond heeft een concentratie van 1030 en onze Bob heeft maar een concentratie van 1004. Hij plast dus bijna water!!

Om vast te stellen wat hier de oorzaak van is heeft onze dierenarts het hele zaakje opgestuurd naar Utrecht voor uitgebreid onderzoek en we verwachten hier maandag de uitslag van te krijgen.

Het is dus niet zo dat zijn nieren niks doen want zijn bloed is goed dus zijn nieren voeren de afvalstoffen wel af waardoor het bloed zuiver blijft. Ik vermoed zelf een beetje dat het de ziekte van Cushing is maar dat zal dan wel blijken uit de Cortisol waarde in zijn bloed.

Heeft één van jullie hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1888444
Om Cushing vast te stellen is de cortisolwaarde in het bloed niet heel betrouwbaar, aangezien die waarde erg schommelt bij een gezonde hond. Cortisol is ook een stresshormoon. Cushing stel je vast middels een ACTH stimulatietest of cortisol creatinine ratio's in de urine te meten (minder betrouwbaar).
Bij zo'n laag soortelijk gewicht denk ik overigens eerder aan diabetes insipidus of psychogeen drinken. Bij diabetes insipidus zijn de nieren niet in staat urine te concentreren waardoor de hond water plast.
Door Babsie
#1888963
Maar als het diabetus is dan moet dat toch terug te vinden zijn in het bloed?

En psychogeen drinken.......kun je me daar meer over vertellen?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1889428
Babsie schreef: Maar als het diabetus is dan moet dat toch terug te vinden zijn in het bloed?
nee dat is bij diabetus mellitus, oftewel suikerziekte.
Diabetes insipidus heeft te maken met het ontbreken of niet goed functioneren van het hormoon om urine te concentreren.
En psychogeen drinken.......kun je me daar meer over vertellen?
dan is de oorzaak psychisch, de hond drinkt gewoon veel zonder medische oorzaak. De nieren kunnen prima urine concentreren.
Als de hond water wordt onthouden dan blijkt ie wel normale urine te produceren.
Door Babsie
#1889532
Oja, dat psychogeen drinken zat mijn dierenarts dan inderdaad ook aan te denken als een mogelijkheid want dan zou hij inderdaad een "dorsttest" als optie zien om dit vast te stellen.

En ik zal eens wat meer gaan zoeken over dat Diabetes Insipidus. Heb jij enig idee wat dan zijn perspectief is? Is dit te behandelen bijv.?
Door Mevroi Kruim
#1890042
Als het psychogeen drinken is dan zou stress verminderen moeten werken. Kijken of je hond overprikkeld is en prikkels reduceren, zorgen dat hij voldoende slaapt! heel belangrijk! heel regelmatig leefpatroon, kijken wat er aan stressfactoren spelen en die uitschakelen.
Heeft hij stress door onderstimulatie dan uiteraard meer leuke dingen gaan doen.
Een hele goeie voor stress-reductie is neuswerk op allerlei manieren. Verstopte speeltjes of snoepjes zoeken en dat steeds moeilijker maken, in huis, in de tuin, in het bos; spoortjes leggen in het bos en laten uitwerken; de hond meenemen naar nieuwe plaatsen waar veel te snuffelen valt maar weinig andere prikkels zijn zoals mensen, honden etc., bv een schoolplein na schooltijd, markt na sluitingstijd, winkelcentrum na sluitingstijd, tuin/garage/schuur van iemand anders zonder andere mensen of honden erbij.
Door Babsie
#1890317
Hmmm.....kan me echt niet voorstellen dat dat het dan is......!! Onze Bob is zeer relaxed en stabiel, vindt dat nou niet echt iets voor hem.

Die omschrijving van diabetes insipidus vind ik wel erg herkenbaar allemaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door