Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1966550
Ok, na mijn mislukte groenteprutje, laat ik ook maar gauw mijn zelf bedachte menuutje checken door de experts  :)

Deze is voor Maxi 23 kg (Sam krijgt precies hetzelfde alleen dan afgestemd op zijn gewicht)

Maxi krijgt 600 gr. p/d

Ik ben uitgegaan van de volgende percentages:
45% vleesbot 270 gr. p/d
35% spiervlees 210 gr. p/d
10% groentemix 60 gr. pd
10% van het mislukte prutje 60 gr. p/d

Ik geef geen orgaanvlees verder, want er zit al wat in het mislukte groentenmixje (lever) krijgen ze ongeveer 1x per 2 weken vuile pens en krijgen ze kvv waar naar mijn weten al veel orgaan in zit. tevens wat extra groenten en spiervlees omdat ik begreep dat, dat mist in de KVV
Ik ben pas gister begonnen en wil deze 2 weken enkelt nekken en vis geven om mee te starten.
Later ga ik ook andere botten toevoegen, ik denk echter wel dat ik het bij de kleine diersoorten ga houden.

Ik heb nu in dit menu, eend, rund, kip en makreel, ik ben op zoek gegaan naar lams gehakt of paard zodat ik 5 diersoorten had, maar dat heb ik nog niet zo 1,2,3 kunnen vinden.

Ik geef smuldier KVV, want die vinden ze het lekkerst, maar wisselde normaal wat meer af met wat andere merken.

Dindag
Ochtend: 300 gr. Smuldier compleet vlees
Avond: 300 gr. Smuldier compleet vlees

Woensdag
Ochtend: 270 gr. kippennek, 60 gr. mislukte mix (groenten, klein beetje lever, yoghurt, ei)
Avond:210 gr. rundergehakt, 60 gr. groenten mix

Donderdag
Ochtend: 300 gr. Smuldier compleet pens
Avond: 300 gr. Smuldier compleet pens

Vrijdag
Ochtend: 270 gr. eendennek, 60 gr. mislukte mix
Avond:210 gr. enkelvoudig vlees, 60 gr. groenten mix


Zaterdag
Ochtend: 300 gr. Smuldier compleet vlees
Avond: 300 gr. Smuldier compleet vlees

Zondag
Ochtend: 270 gr. kippennek, 60 gr. mislukte mix
Avond:210 gr. rundergehakt, 60 gr. groenten mix


Week 2:
Maandag
Ochtend: 300 gr. Smuldier compleet vlees
Avond: 300 gr. Smuldier compleet vlees

Dinsdag
Ochtend: 270 gr. kippennek, 60 gr. mislukte mix
Avond:210 gr. enkelvoudig vlees, 60 gr. groenten mix

Woensdag
Ochtend: 300 gr. Smuldier compleet pens
Avond: 300 gr. Smuldier compleet pens

Donderdag
Ochtend: 270 gr. eendennek, 60 gr. mislukte mix
Avond:210 gr. rundergehakt, 60 gr. groenten mix


Vrijdag
Ochtend: 300 gr. Smuldier compleet vlees
Avond: 300 gr. Smuldier compleet vlees

Zaterdag
Ochtend: 270 gr. makreel, 60 gr. mislukte mix
Avond:210 gr.enkelvoudig vlees, 60 gr. groenten mix

het enkelvoudige vlees kan dat zijn van smuldier, maar ik ga op zoek naar paard en lam.

Wat denken jullie van dit menuutje voor 2 weken?
#1966751
Ik zou elke week een lap pens geven i.p.v. Smuldier pens. Smuldier pens is geen vuile pens.
Verder zou ik geen vis en iets met orgaan tegelijkertijd geven. Orgaanvlees en vis kan laxerend zijn en kun je beter combineren met vleesbot. Maar het is even uitzoeken of je hond er goed tegen kan. Bodhi kan wel vis op 1 dag, maar geen orgaanvlees. Orgaanvlees combineer ik altijd met vleesbot.

in Smuldier KVV zit heel veel orgaanvlees, maar het is moeilijk te achterhalen wat precies. Ik zou wel iets nier bijgeven om zeker te zijn dat hij dat binnen krijgt. Hart en lever zit meestal wel in de KVV. Niet teveel lever geven he - maximaal 50 gram per kg lichaamsgewicht.

Ik zou van Smuldier de enkelvoudige vlees en kip afwisselen met de compleet varianten. In de enkelvoudige vlees zit meer spiervlees en in de kip zitten gemalen kipkarkassen.
#1966862
[quote="Angela_Bodhi"]
Ik zou elke week een lap pens geven i.p.v. Smuldier pens. Smuldier pens is geen vuile pens.
Verder zou ik geen vis en iets met orgaan tegelijkertijd geven. Orgaanvlees en vis kan laxerend zijn en kun je beter combineren met vleesbot. Maar het is even uitzoeken of je hond er goed tegen kan. Bodhi kan wel vis op 1 dag, maar geen orgaanvlees. Orgaanvlees combineer ik altijd met vleesbot.

in Smuldier KVV zit heel veel orgaanvlees, maar het is moeilijk te achterhalen wat precies. Ik zou wel iets nier bijgeven om zeker te zijn dat hij dat binnen krijgt. Hart en lever zit meestal wel in de KVV. Niet teveel lever geven he - maximaal 50 gram per kg lichaamsgewicht.

Ik zou van Smuldier de enkelvoudige vlees en kip afwisselen met de compleet varianten. In de enkelvoudige vlees zit meer spiervlees en in de kip zitten gemalen kipkarkassen.
[/quote]

bedankt voor je reactie!

Ik bedoelde met de vuile pens ook niet de smuldier pens, die is gewoon ter afwisseling. (de complete kvv)
Ik heb gesneden pens. (zelfde leverancier als waar ik ook de nekken van heb, volgens mij is dat gewoon vuile pens) Moet ik daarvan dan ook gewoon 's ochtends 300 gr. geven en 's avonds weer?

mbt lever, Maximaal 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht toch?
In dat groentemix prutje zit per 60 gr. nog minder dan 10 gr. kippenlever, dus dat valt mee toch? Dan krijgt hij maximaal 40 gr. p/w deze 2 weken. zover ik weet dan, want in de kvv zit indd ook vast wat lever.
Moet ik de nekken dan niet weg laten als ik enkelvoudig kip geef?
Anders gaat de verhouding toch helemaal mis?

Dat vis laxerend werkte wist ik niet, daar ga ik rekening mee houden  :)

Ik ga zo op de markt even kijken of ze zalmkop hebben en nieren van het een of het andere beest en iets van paard/lam.
Zodat ik wat meer afwisseling heb in vleesoorten.

mijn 3 laden vriezer is al voor 1,5 la gevuld met eten voor de hondjes  :biggrin2: tijd voor nog een vriezer hahaha.
#1968995
Ja sorry, het is idd 50 gram lever per 10 kg lichaamsgewicht. Ik heb geen idee hoeveel lever in de Smuldier zit, maar het zal er denk ik wel inzitten ja.

Nee, de nekken moet je niet weglaten. Op de dagen dat je barft, zijn je percentages goed, maar op de dagen dat je KVV geeft niet, omdat in Smuldier geen gemalen bot zit (wel een calciumpreparaat, waardoor je hond niets tekort komt, maar echt bot verdient toch de voorkeur). Je kunt dus gerust 1x compleet vervangen door 1x kip.

De pens kun je 's 2x per dag geven, dat is prima. Mocht je hond er diarree van krijgen, dan kun je de pens ook door de week verdelen. Je geeft dan niet meer de pens compleet.

@ Martine, ik weet niet of de gemalen pens van AHV vuil is of schoon... Als het vuil is, zou je het kunnen geven. Echter bij gemalen pens kan je hond zijn tanden niet zo goed reinigen als met een lap pens. Maar misschien vindt Tom gemalen wel lekkerder.
Mocht de AHV niet vuil zijn, dan heb je er weinig aan. Ik weet dat in andere KVV's wel weer vuile pens zit, maar ik zou het dan eerder aan een slager vragen, ja. Een die nog zelf slacht of die direct contact heeft met een boer o.i.d., zodat de slager kan overleggen met de boer of de pens ook mee kan (of dat overleg vindt met de slachterij plaats, kan ook). Bij een slachterij kun je het ook proberen. Niet alle slachterijen geven de pens mee, omdat ze het - naar eigen zeggen - eigenlijk niet mogen weggeven/verkopen. Maar sommige slachterijen doen het wel stiekem.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door