Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1960355
Hallo lezers,

Hoeveel katten die rauw eten hebben last van blaas-problemen?
Mij valt op dat katten om mij heen, zowel van vrienden/kennissen en op allerlei fora, zo veel last hebben van blaas-problemen.
Zelf heb ik ook een (groot) aantal katten. Ik voer sinds een jaar of 7 uitsluitend rauw.
Mij valt het zo op dat er zo ongelofelijk veel problemen om mij heen zijn, maar ik heb er gelukkig geen last van bij mijn katten.
Die katten om mij heen eten trouwens geen rauw maar brok en blik.
Ik weet niet of ik er naast zit, maar krijg zo'n vermoeden dat blaasproblemen veroorzaakt worden door brokken voer, zit ik daar nu naast?

Groetjes Linda
#1960631
Zeker weten. Mijn katten werden doodziek van de RC brokken, gruis, blaasontstekingen, schrompelnieren, noem maar op. Er heerst idd tegenwoordig een soort epidemie van dit soort problemen en voor zover ik dat zonder onderzoek kan bekijken gaat die gelijk op met het toenemende voeren van brokken want zo goed voor de tandjes  :-X
#1961392
Allebei mijn katten zijn/waren blaasgruis katers, Max heeft zelfs een amputatie gehad. Dit is allemaal gebeurd voor ze op kvv/barf over gingen. Ik was me al helemaal aan het verdiepen in kvv/barf, maar helaas voor Max te laat. Heel af en toe steekt er nog wel eens een blaasontsteking de kop op, maar ze zijn allebei helemaal gruisvrij sinds ze op kvv/barf staan. Hoe vaak ik bij de da niet hoor dat ze weer plaskatten binnen hebben toont wel aan dat de brokken en blik absoluut niet gruis voorkomend zijn. Ik heb ook heel even de Hills c/d gegeven maar ik vond ze veel te vet dus die waren heel snel de duur uit en CB (waar ik mee ben gestart) was heel snel binnen. Daarna hebben ze geen brok of blik meer gekregen, behalve als smeermiddel (goede kwaliteit blik).
#1961859
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik wist het wel ;) Soms zoek je gewoon een bevestiging. Zeker als je zo omringt bent met brokken mensen.
Hoe komt het toch dat het lijkt of brok/blik en vers lijnrecht tegenover elkaar staan?
Ik hoor regelmatig dat mensen die geen vers voeren zeggen dat ze voor dierenmishandelaar uitgemaakt worden omdat ze geen vers voeren.
Eerlijk gezegd heb ik dat een vers voorstander nooit horen zeggen. Het komt zo vijandig op mij over. Ligt dat aan mij?
#1961925
Bij de 4 katten van mijn dochter hadden er 2 blaasgruis problemen , 1 is er aan de blaaspunt geopereerd.

Nu staan ze op vers vlees en heel af en toe gaat er 1 kat een dag of wat vaker naar de kattenbak ,maar dit komt denk ik meer door de stress.
Vanwege dat mijn dochter dan een paar dagen is weggeweest en iemand anders voer gaat geven enz.

Dan krijgt ze weer even extra appelazijn en dan gaat het meestal weer over ;)
#1962166
Hier krijgen ze standaard dagelijks 5 druppels appelazijn en ze zijn nu beide al 3 jaar gruisvrij. Ik durf de appelazijn niet af te bouwen, ze zijn nu gruisvrij en gezien de hoeveelheid gruis die ze hadden ben ik daar heel blij om.
#1962395
Nadat Jerry met blaasgruisproblemen onder het mes moest heb ik alles overgezet op kvv. Tom had ook veel last van gruis. Sinds die tijd gaat het goed (afkloppen)

Ik heb wel katten met nierproblemen waar ik nog steeds zoekende voor ben en doe waar ik denk dat het beste voor hen is. Brokken komen niet meer het huis in hier!
#1964697
mirdj schreef: Hier krijgen ze standaard dagelijks 5 druppels appelazijn en ze zijn nu beide al 3 jaar gruisvrij. Ik durf de appelazijn niet af te bouwen, ze zijn nu gruisvrij en gezien de hoeveelheid gruis die ze hadden ben ik daar heel blij om.
Wat goed dat ze al 3 jaar gruisvrij zijn!! Krijgen ze al 3 jaar 5 druppels appelazijn? Hoelang voer je al rauw, als ik het goed begrijp is dat ook al 3 jaar? Is dit gekomen naar aanleiding van de blaasproblemen?
Ik heb gelezen dat het vaker voorkomt dat de wand van de blaas gevoelig blijft na een blaasontsteking.
Ook heb ik gelezen dat het positief kan meewerken door toedienen van GAG’s Glycosaminoglycanen de wand van de blaas wat te versterken. Ik heb even gegoogled waar het te koop is. http://diergeneesmiddelen.info/bestande ... Blend.html
Ik las nog wat over Cystaid, dit supplement zou ook bijdragen aan een versterking van de blaaswand zodat infecties minder kans hebben.

Weet je wat de pH waarde van de urine nu is, nu je elke dag appelazijn geef?
#1964781
Vlak voor Max plat ging door de blaasgruis en de amputatie heeft gehad was ik al bezig met kijken naar ander voer en dan voornamelijk kvv. Helaas voor Max dus te laat. Vlak nadat hij weer thuis was en het weer goed met hem ging ben ik begonnen met de kvv. Max ging cold turkey over, die hoefde de brokken en blik niet meer. Met Snoepie ben ik dik 3 maanden bezig geweest om hem over te krijgen. Begonnen met het mixen met brokken en langzaam aan de kvv opvoeren. Soms ging dat iets te snel naar meneer z'n zin en was ik weer terug bij af, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Ze krijgen ook sinds ze volledig over zijn op kvv de appelazijn en sinds die tijd zijn ze gruisvrij. In die 2,5 a 3 jaar heeft Max 2x een verdenking van blaasontsteking gehad en Snoepie 1x. De ph van Max zit nu rond de 6,2 en Snoepie 6,3. Ik ga voorlopig dus ook niets aan het toevoegen van de appelazijn wijzigen. Verdenkingen van problemen met de blaaswand zijn er bij beide nooit geweest.
#1966233
Kat aan de blaasgruis, dure Hill's en Royal Canin brokken gekocht en het bleef maar terugkomen. Dierenarts bleef me een schuldgevoel aanpraten, pffff vreselijk. Sinds ik overgestapt ben op kvv voor mijn kater is het niet meer teruggekomen. Dat is nu al een jaar geleden terwijl hij het eerst elke maand/2 mnd had. Wat een ellende. Het is de moeite van het proberen zeker waard. Die dure brokken van Hills en Royal Canin zijn leuk voor de portemonnee van de DA. Zoek eventueel een holistische dierenarts...
#1966562
Vertel mij niets over die belachelijk dure brokken. Ze hebben ze hier ook gehad, ten eerste waren ze bagger vet en ten tweede bleek Snoepie er allergisch voor. Snoepie was zelfs allergisch voor de hypo allergene brokken. Sinds ze op vers staan zijn er geen gruis of allergie problemen meer geweest. Hoewel er nog steeds een DA in de praktijk zit die niets van versvoeren wil weten (en waar ik dus ook niet naar toe ga)
#1966693
Mevroi Kruim schreef: Zeker weten. Mijn katten werden doodziek van de RC brokken, gruis, blaasontstekingen, schrompelnieren, noem maar op. Er heerst idd tegenwoordig een soort epidemie van dit soort problemen en voor zover ik dat zonder onderzoek kan bekijken gaat die gelijk op met het toenemende voeren van brokken want zo goed voor de tandjes  :-X
Zoals ik het ook zie is dat de RC fabriek zulke "goeie"  brokken maakt voor kat en hond waar ze allerlei ziekte door krijgen.
Voor al die voedselgerelateerde ziekte heb je ook weer een (duurdere) brok van dezelfde fabrikant....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door