Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1966261
Hoi allemaal,

ik ben juist begonnen met zelf samenstellen en wil dit blijven combineren met kvv.
ook op de barf dagen wil ik een compleet menu geven, al begreep ik uit berichten dat dat eigenlijk niet hoefde.
onderdeel daarvan is de groentemix, heb ik die zo juist gedaan?

100 gr. spinazie, 100 gr. bloemkool, 100 gr. sperziebonen, 7 teentjes knoflook, 175 gr. bospeen met een beetje loof, 175 koolraap, 500 ml yoghurt, 3 eieren en 300 gr. kippenlever voor de smaak.
Ooh en ik had er 4 zalmoliebonbons bij gemikt.

Ik vries het in, in ijsblokjes vorrmpjes en dan krijgen ze er 1 (Sammie 7 kg) en 3 (Maxi (23 kg) per keer.

Verder krijgen ze alleen nog maar eendennekken, kippennekken, runder gehakt (gewoon die voor mensen mag ook toch) vlees van smuldier (enkelvoudig) en vis later ga ik het uitbreiden  maar ik ben pas net bezig, dus begin met de nekken e.d.
ik wil de ene week 3 dagen kvv geven en de andere dag 4 (dus om en om)

Ben ik op de goede weg?

Groetjes Evy
#1966449
Ja hoor, lijkt de goede weg.
Alleen lees ik dat je er net mee begonnen ben, ik zou als ik jou was eerst eens rustig aan doen met alles en het gehakt vervangen voor iets wat beter betaalbaar is, spiervlees ( smuldier of slachthuis bv) denk ik.
Pas als ze hier goed aan gewend zijn langzaam andere dingen toe gaan voegen en kijken hoe ze hier op reageren.
Je groente in ijsblokjes vorm is wel een slim idee maar hier kijken ze er niet naar om, dus ik zou eerst eens uitvogelen wat wel en wat niet in de smaak valt.
#1966465
Evy_JD schreef:
Ben ik op de goede weg?
Nee ik vind eigenlijk van niet...wat je nu gemaakt hebt is geen groenten mix,maar 'n van alles wat mix :-\
Je gebruikt TE veel spinazie en TE veel knoflook  in verhouding met de ander groentes, ik doe geen eiereren en yoghurt door de mix wat bevroren word, de lever hoeft ook niet door de mix.
ik heb geen idee wat zalmbonbons zijn..
Misschien beter om eerst nog even verder lezen  ;)
#1966494
Een goede groentemix bestaat meestal uit zo'n 10 soorten, verdeeld in boven de grond groeiende groenten en onder de grond groeiende.
Als je zoekt op groentemix (de groenten van...) vind je genoeg hier op het forum. Ei en yoghurt hoeft er niet door als je het invriest (zou ik niet doen iig...) kun je m.i beter vers geven.
#1966498
Hoi Arnold,

KVV kregen ze al geruime tijd (een jaar ofzo) en af en toe wat ei, kwark, kipfilet, maar nu heb ik vorige week getest of ze nekken lustte en vis, nekken gingen super, de sardine vonden ze nog niet zo  ;D
vandaaruit heb ik kippen en eendennekken besteld. menu berekend e.d en begonne.
de groenten vinden ze wel lekker hoor, ze lusttenbijna alles, dus dat scheeld

Hoi 202Spots,

Het is indd meer een mix prutje dan een echte groentenmix, ik had hem hiervandaan: http://www.westermar-boxers.nl/barf.html en dacht dat ik hem ook wel kon invriezen.
Later heb ik nog even gegoogles en zag indd dat mensen de yoghurt e.d er pas bij gaven vlak voordat ze het gaven. (maar ik vond ook mensen die het zo in de vriezer mikte)
Zondoende vond ik het zonde om de hele mix weg te gooien, of is dat nodig?
Bij spinazie vond ik staan, niet te veel, tja ik weet niet wat Te veel is, vandaar de 100 gr.
ik heb wel rekening gehouden met de 50/50 onder en boven de grond groenten.
zalm bonbons zag ik gewoon staan en dacht, leuk dat doe ik er ook door heen  :biggrin2:
en de lever is voor dat het iets laxeerd, ik voer 2x daags
's ochtends de nekken, 's avonds het spiervlees, maar ik zag dat Maxi moeite had met zich te ontlasten en dacht als ik nou wat van dat mixje erbij doe heft dat mooi op.
Omdat ik verwacht ruim 3 weken met de mix te doen leken me 7 tenen goed vandaar het behoorlijke aantal tenen.
#1966499
Mwah, zo slecht vind ik die mix nou ook weer niet hoor. De knoflook mag inderdaad wel minder, maar 300 gram bovengrondse groente met 350 gram ondergrondse groente + een beetje knof is helemaal geen slecht begin. De yoghurt zou ik niet mee invriezen nee, eieren kan maar hoeft niet, is waarschijnlijk beter vers. Doe je die erdoor om het smeuïg te maken? Dan zou je kunnen overwegen een komkommer door de mix te doen, dat maakt het ook lekker vochtig.
De lever is inderdaad niet nodig, tenzij ze honden de mix anders niet lusten natuurlijk. Beter groente met een beetje lever erdoor dan helemaal geen groente zonder lever - eh, heu? Maar je begrijpt het wel, neem ik aan! ;D
#1966501
ze lusten de mix vast wel, zonder de lever want ze vinden bijna alles lekker  ;D
Als ik morgen een mix maak met enkel groenten, iets minder knoflook en wat minder spinazie en wat andere groenten erbij indd bijv. komkommer/witlof oid kan ik die dan afwisselen met mijn eerste mix?
Zou het dan beter in verhouding zijn?
#1966511
Ik doe geen knoflook meer door de groente: Diza krijgt 5x per week groente. Dit meng ik met spiervlees of organen en dat krijgt ze dan 's ochtends ('s avonds krijgt ze botten).
Elke ochtend die knoflooklucht vind ik niet prettig en daarom krijgt ze nu 2x per week een teen of wat.

succes verder met je menu.

Judith
#1966512
Als ik nou deze mix erbij maak:

100 gr Andijvie
100 gr Broccoli
100 gr. Komkommer
100 gr. Snijbonen

200 gr Wortels + wat loof
200 gr. Koolraap

En die dan samen geef met dat mix prutje.
Zou het dan goed zijn voor een week of 3 voordat ik een nieuwe en een geheel juiste mix maak?
#1966514
Gaat ze uit haar mond stinken dan van de knoflook judith vd?
Het is de bedoeling het om de dag te geven, bij de barf producten, heb ik er iig niet elke dag last van ;-)

Menu is nog een heel gepuzzel, maar wel leuk  :)
bedankt!
#1966523
Evy_JD schreef: Als ik nou deze mix erbij maak:

100 gr Andijvie
100 gr Broccoli
100 gr. Komkommer
100 gr. Snijbonen

200 gr Wortels + wat loof
200 gr. Koolraap

En die dan samen geef met dat mix prutje.
Zou het dan goed zijn voor een week of 3 voordat ik een nieuwe en een geheel juiste mix maak?
Dus samen met 100 g spinazie, 100 g sperzie, 100 g bloemkool en wat er al aan wortel en koolraap in de mix zat? Is prima hoor. Misschien dat het wat veel kool bij elkaar is (bloemkool, broccoli, koolraap), maar dat is even afwachten, qua effect (winden!).
Zelf gooi ik eens in de zoveel weken de koelkast open, en wat ik aantref, landt in de mix! :biggrin2: Van die groentenmixen maak ik geen hogere wiskunde, het is beter dat ze íets krijgen dan niets - en er zijn genoeg mensen die gewoon géén mix geven, maar iedere avond iets van hun eigen groente apart houden en dat bij de barfhap doen.

De "geheel juiste" mix bestaat volgens mij ook niet. Idealiter heb je evenveel ondergrondse als bovengrondse soorten, omdat het ondergrondse verstoppend werkt en het bovengrondse laxeert, maar persoonlijk hou ik me daar niet strikt aan. Wordt me dan echt te lastig, want dan zou je weer moeten gaan kijken naar wat je die dag aan vlees/bot/orgaan voert en in hoeverre dat weer laxeert/verstopt... please. Mijn honden krijgen 2x per week hun groentemix, en wat erin zit, zit erin. En volgende keer zit er weer wat anders in! ;D

Het is belangrijker dat je bot-vlees-orgaan in verhouding zijn dan dat je groentjes perfect gemixt zijn!
#1966524
Nee, ze stinkt niet uit haar mond  ;D! (wel als ze een boer laat)

Wat ik bedoelde: ik laat het vlees in de keuken ontdooien, samen met de groentemix.
Deze mix zit in plastic (open) bekertjes. Als ik dan 's ochtends de keuken in kom, dan ruikt het al 'n beetje naar knoflook en als ik de mix meng met vlees, dan ruik je het nog meer.
Heb absoluut geen problemen met knoflook en eet het zelf ook vaak, maar liever niet als ik net mijn bedje uitkom!
#1966867
Anne in Duitsland schreef: Dus samen met 100 g spinazie, 100 g sperzie, 100 g bloemkool en wat er al aan wortel en koolraap in de mix zat? Is prima hoor. Misschien dat het wat veel kool bij elkaar is (bloemkool, broccoli, koolraap), maar dat is even afwachten, qua effect (winden!).
Zelf gooi ik eens in de zoveel weken de koelkast open, en wat ik aantref, landt in de mix! :biggrin2: Van die groentenmixen maak ik geen hogere wiskunde, het is beter dat ze íets krijgen dan niets - en er zijn genoeg mensen die gewoon géén mix geven, maar iedere avond iets van hun eigen groente apart houden en dat bij de barfhap doen.

De "geheel juiste" mix bestaat volgens mij ook niet. Idealiter heb je evenveel ondergrondse als bovengrondse soorten, omdat het ondergrondse verstoppend werkt en het bovengrondse laxeert, maar persoonlijk hou ik me daar niet strikt aan. Wordt me dan echt te lastig, want dan zou je weer moeten gaan kijken naar wat je die dag aan vlees/bot/orgaan voert en in hoeverre dat weer laxeert/verstopt... please. Mijn honden krijgen 2x per week hun groentemix, en wat erin zit, zit erin. En volgende keer zit er weer wat anders in! ;D

Het is belangrijker dat je bot-vlees-orgaan in verhouding zijn dan dat je groentjes perfect gemixt zijn!
indd, dan alles samen. 's ochtends 60 gr van het prutje en 's avonds 60 gr. van de andere groentenmix. 
Dan doe ik wel iets meer wortel en iets minder koolraap en vervang ik de broccoli voor witlof ivm de darmgassen.
ik hoop dat mijn bot-vlees-orgaan in verhouding is, dat heb ik bij het andere menu gepost  :biggrin2:
bedankt voor je reacties!
#1966868
judith vd schreef: Nee, ze stinkt niet uit haar mond  ;D! (wel als ze een boer laat)

Wat ik bedoelde: ik laat het vlees in de keuken ontdooien, samen met de groentemix.
Deze mix zit in plastic (open) bekertjes. Als ik dan 's ochtends de keuken in kom, dan ruikt het al 'n beetje naar knoflook en als ik de mix meng met vlees, dan ruik je het nog meer.
Heb absoluut geen problemen met knoflook en eet het zelf ook vaak, maar liever niet als ik net mijn bedje uitkom!
hahaha ok ik begrijp het  ;D
#1966870
Senta schreef: Dingen die je vers kan geven als zalmbonbons, youghurt eieren en lever zou ik lekker vers houden en niet vriezen, de kwaliteit gaat altijd achteruit en dat is niet nodig. Je kan het mengsel ook papperig maken met gewoon water.
Ik zet het daags ervoor uit de vriezer onder in de koelkast, dan is het schepbaar maar nog wel bevroren dus veel vitamines blijven bewaard. In dooivocht zitten altijd zaken die het product voedinsstoffen onttrekt.

En waarom weeg je alles precies zo af?
dat weet ik dan iig voor mijn volgende mix  :)
uhm.. ik weeg altijd alles precies af, ook voor mezelf, tikkeltje obsesief  ;)
Dan weet ik precies hoeveel er van alles in zit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door