Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door diana
#196460
hallo,
Ik vroeg mezelf af ,
Wanneer je hond geopereerd wordt en hij heeft erg veel bloed verloren ,
Hoe komen ze dan aan bloed ?? ::)
Ja stom , want Lady is pas geopereerd en ik wil het mijn d.a de volgende keer ook vragen , maar dat duurd me dan weer te lang he. ;)
Dan wil ik het nu weten .
Weten jullie hoe dat zit bij dieren
Bij mensen heb je allerlij verschillende bloedgroepen
en je kan niet zomaar het bloed van een ander krijgen .
Wanneer dat niet dezelfde groep is ,
Maar hoe zit het met honden , katten, paarden etc....
is het per soort hetzelfde?
Of hebben alle dieren dezelfde bloedgroep/ soort ?
En hoe komen ze aan dat bloed?
Door diana
#196620
bedankt
had ergens anders het onderstaande antwoord;

Honden hebben O Positief of Negatief.
En het bloed komt net als bij mensen van donors.
Ik heb dit zelf gezien op de Kliniek voor Kleine huisdieren toen ik een rondleiding kreeg.
Ik wist het ook niet tot dat moment.
Had er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan .....
Dus leukdat je hier over nadenkt.

Groetjes,

Nicky
Door diana
#196626
Geplaatst: Za 30 Okt 2004 23:02 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

In juni 2003 is de Eerste Veterinaire BloedbankNederland (EVBN) gestart. Voor dieren met acute bloedarmoede als gevolg van ernstig bloedverlies of stollingsstoornissen kan een transfusie levensreddend zijn. Inmiddels kan de EVBN bloed en bloedproducten voor honden leveren.

Met katten is men bezig. Voordat de bloedbank een dier als donor accepteert, vindt een uitgebreide screening plaats op bloedtype en een aantal orgaanfuncties. Ook wordt geselecteerd op gewicht, ras en leeftijd. De EVBN gebruikt als donoren honden en katten die in een normale gezinssituatie opgroeien. Donordieren worden voor elke afname lichamelijk onderzocht en kunnen zonder problemen vier tot zes maal per jaar bloed geven. Meer info:
www.evbn.nl.

Bron: Arts & Auto
Door 202spots
#196629
Hier heeft Dr.Dodds (die van Thyroid) Hemopet opgezet.
http://www.hemopet.com
Dat zijn allemaal ex racers, greyhounds die van de racetrack af komen. Ze heeft 'n hele grote kennel waar de greyhounds voor 6-12 maanden blijven als bloed donor,en daarna worden ze voor adoptie geplaatst.
Greyhound schijnen vlugger "nieuw" bloed te maken dan andere rassen,ook is de bloed voor alle bloedgroupen geschikt dacht ik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door