Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1966071
Misschien zijn er al topics over, maar ik heb mijn hersenen nog niet helemaal bij elkaar  :-[

Wat kan ik Beau de komende tijd het beste voeren? De DA had het over gekookte kip en gekookte rijst voor de eerste tijd (of het speciale dieetvoer wat zij hebben), maar rijst lijkt me voor een hond die amper granen gewend is, niet echt licht verteerbaar? Ik dacht zelf aan de eerste week alleen gekookte kip (misschien aan het eind van de week, als het goed gaat, iets minder lang koken), en dan daarna langzaam over op rauwe kipfilet. En daarna? Botten zijn voorlopig nog nicht im frage zei de DA. Loopt Beau dan tekorten op, of valt dat wel mee in een paar weken tijd? Kan iemand me helpen, want ik ben even de weg kwijt door dit gebeuren...
#1966097
Ik zou zelf kiezen voor kipfilet zelf malen of zeer fijn snijden. Misschien nog wat op lichaamstemp brengen.
Als dat goed gaat wat pens er doorheen en langzaam aan over op een kvv als Beau dat verdraagd.
Tekorten hebben ze niet binnen een paar weken gelukkig.
#1966109
pallas schreef: Ik zou zelf kiezen voor kipfilet zelf malen of zeer fijn snijden. Misschien nog wat op lichaamstemp brengen.
Als dat goed gaat wat pens er doorheen en langzaam aan over op een kvv als Beau dat verdraagd.
Tekorten hebben ze niet binnen een paar weken gelukkig.
Ja, ik wilde het inderdaad helemaal uit elkaar "pluizen" de eerste dagen. Is pens ook lichtverteerbaar?
#1966124
*Natasja* schreef: Misschien zijn er al topics over, maar ik heb mijn hersenen nog niet helemaal bij elkaar  :-[

Wat kan ik Beau de komende tijd het beste voeren? De DA had het over gekookte kip en gekookte rijst voor de eerste tijd (of het speciale dieetvoer wat zij hebben), maar rijst lijkt me voor een hond die amper granen gewend is, niet echt licht verteerbaar? Ik dacht zelf aan de eerste week alleen gekookte kip (misschien aan het eind van de week, als het goed gaat, iets minder lang koken), en dan daarna langzaam over op rauwe kipfilet. En daarna? Botten zijn voorlopig nog nicht im frage zei de DA. Loopt Beau dan tekorten op, of valt dat wel mee in een paar weken tijd? Kan iemand me helpen, want ik ben even de weg kwijt door dit gebeuren...
Ik zou absoluut geen rijst geven nee. Dat verteerd voor geen meter. Ik denk dat de DA dat of adviseert omdat hij denkt dat een hond koolhydraat nodig heeft, of omdat hij denkt dat rijst goed verteerd (wat dus niet waar is) of hij adviseert het omdat rijst energie levert en daar heeft hij een punt. Rijst levert inderdaad energie, makkelijke energie, en als Beau teveel honger krijgt op alleen spiervlees, dan moet je overdenken om hem inderdaad een klein beetje rijst te geven.

Ik denk dat je nu het beste stuk of 4 maaltijden per dag kunt voeren. Heeft de DA je daarover geadviseerd?

Ik zou de komende dagen fijngesneden niet-vet spiervlees geven. Dus kip, kalkoen, konijn, dat soort dingen. En ik kan me voorstellen dat je het het liefst een weekje kookt. Ik geloof dat ik dat zelf dus niet zou doen, want ik geloof dat gekookt vlees slechter verteerd dan rauw vlees. Maar goed, je hebt er niks aan om daar nu over te discussieren, ik zou het gewoon lekker gekookt geven :-*. Volgende week kun je dan bijv. beginnen met alleen gekookt water erover heen te gooien.

Later deze week kun je al voorzichtig stukjes hart en lever toevoegen aan de maaltijd. Ook fijngesneden. Niet teveel, klein beetje. En dan zou ik volgende week wat gekookte bladgroenten erbij gaan geven. Ook heel fijngesneden en gekookt. Dus dingen als andijvie, witlof, waterkers, dat soort makkelijke groenten en voorlopig zeker geen koolsoorten! Ik zou volgende week fijngesneden pens gaan toevoegen. Samen met wat spiervlees. Pens is prima verteerbaar maar ik zou dat niet gekookt geven dus daar even mee wachten tot je rauw durft te voeren.

Als zijn ontlasting te dun wordt, kun je gemalen eierschaalpoeder geven. Dat is 1 theelepel op 500 gram vlees.

En de week daarop (dus over een week of 2) pas gemalen vleesbot (of een kippennek echt compleet tot moes slaan met een goede zware vleeshamer - ik heb net vrij hard haas karkas staan meppen en dat mep ik al haast tot moes dus een kippennek kun je ook goed tot moes slaan en daarna in stukjes kippen (als dat nog nodig is), dan is het zo goed als te vergelijken met gemalen. Het is handig om de nek dan in een stevige plastic zak te doen en er dan pas op te meppen (buiten) zodat je niet je hele keuken onder de spetters hebt zitten. Bij de Lidl hebben ze diepvrieszakken die daar prima voor geschikt zijn. Maar, geef hele kleine beetjes! Een eetlepeltje lijkt me genoeg. Ik denk dat dit overeen komt met 1 kippennekje.

Voor tekorten hoef je niet bang te zijn, een hond kan makkelijk 10 weken niet compleet eten zonder problemen te krijgen. Nu moet Beau natuurlijk weer aansterken dus misschien (even overleggen met een DA) is het niet onverstandig om een multivitamine toe te gaan voegen. Ik zou wel een gist-vrij-merk geven.
#1966130
Ik had een heel menu gemaakt vorig jaar, maar dat werkte niet :-X

De eerste dagen heb ik tig keer per dag voer gegeven waardoor ze geen zin meer had om te eten, dus ik zou niet te vaak hele kleine beetjes geven.
Het vlees wat ik gaf wat heel fijn 'gesneden' en rauw. Pas na een week heb ik haar kleine beetjes orgaan gegeven en een week daarna zou ik eierschaalpoeder en gemalen kipkarkas geven. Echter had ze na 1,5-2weken vleesbotten gepikt en opgegeten, dus de gemalen kipkarkas heb ik na 2,5 week ook maar laten zitten aangezien het al 2x goed was gegaan met de gepikte vleesbotten.

Ik zou het dus voorzichtig aan doen, maar het hoeft niet te.
#1966137
**Jolanda** schreef: Ik had een heel menu gemaakt vorig jaar, maar dat werkte niet :-X

De eerste dagen heb ik tig keer per dag voer gegeven waardoor ze geen zin meer had om te eten, dus ik zou niet te vaak hele kleine beetjes geven.
Het vlees wat ik gaf wat heel fijn 'gesneden' en rauw. Pas na een week heb ik haar kleine beetjes orgaan gegeven en een week daarna zou ik eierschaalpoeder en gemalen kipkarkas geven. Echter had ze na 1,5-2weken vleesbotten gepikt en opgegeten, dus de gemalen kipkarkas heb ik na 2,5 week ook maar laten zitten aangezien het al 2x goed was gegaan met de gepikte vleesbotten.

Ik zou het dus voorzichtig aan doen, maar het hoeft niet te.
Dat is wel fijn, advies van een ervarings-deskundige. Ik ben blij te lezen dat jij het vlees ook rauw gaf. Natas, ik ben misschien een zeur maar als je het aandurft, geef het dan rauw. Dat verteerd echt makkelijker dan taai gekookt vlees.

Wanneer ben jij pens toe gaan voegen Jolanda, ook de week erna?
#1966145
Wat erg dat Beau een maagtorsie heeft gehad, staat je verhaal hier ergens op het forum? Heb je enig idee waardoor het is gekomen?

Ziggy heeft in oktober toen ik net hier in Spanje woonde een darmtorsie gehad, de consequenties zijn op het moment dat de torsie plaatsvindt exact hetzelfde als een maagtorsie, alleen is het 'positieve' dat de kans op herhaling niet groter is doordat ze al een darmtorsie heeft gehad, in tegenstelling tot een maagtorsie.

Bij Ziggy is de darmtorsie indirect veroorzaakt door een obstructie door een steen (ik heb daar overigens onduidelijke informatie over ontvangen, want een andere dierenarts zei dat het een bot was), dit heeft voor zoveel gasophoping gezorgd in de darmen, waardoor de darmtorsie is ontstaan.

Ik kan me heel erg vinden in het verhaal van Lizzy en ik ga mee met het niet geven van gekookt vlees en al helemaal geen rijst. Ziggy werd hier goed ziek van, had iedere keer gasvorming, dus was ook weer iedere keer na het eten opgezet, waardoor ik weer dacht dat ze een torsie had.

Dus ik zou gewoon gelijk rauw voer geven, maar dat is aan jou natuurlijk, je merkt vanzelf of het goed valt of niet.

Ik ben begonnen met 6 maaltijden per dag en dit is best lang nodig geweest bij Ziggy, als ik één maaltijd minder gaf, kreeg ze weer gasophopingen (maar dit heeft bij Ziggy ook te maken met het feit dat ze sowieso een zwakke maag heeft, ik weet niet hoe sterk Beau zijn maag is).

Zodra Ziggy het rauwe vlees goed verteerde (de eerste dagen kwamen er hele stukken kipfilet onverteerd van achteren uit), ben ik rauwe botten gaan geven, ik heb niets gemalen, ik heb alles tot moes geslagen. Ik heb haar een tijd alleen maar kippennekken en kippenkarkas gegeven, toen dit goed verteerde ben ik gestopt met tot moes slaan en ben ik de hoeveelheid maaltijden naar beneden gaan brengen, één maaltijd minder per twee dagen, tot ze weer één keer per dag kon eten.

Ik zou dus vooral letten op de ontlasting van je hond en hoe je hond reageert, want je kan je voornemen om een week gekookt eten te geven oid, maar als dit niet lekker valt, schiet dit natuurlijk niet op. Zo ook met platgeslagen botten.

Ik hoop dat Beau goed herstelt, sterkte en succes ermee! :-*
#1966147
Lizzy schreef: Dat is wel fijn, advies van een ervarings-deskundige. Ik ben blij te lezen dat jij het vlees ook rauw gaf. Natas, ik ben misschien een zeur maar als je het aandurft, geef het dan rauw. Dat verteerd echt makkelijker dan taai gekookt vlees.

Wanneer ben jij pens toe gaan voegen Jolanda, ook de week erna?
Oef, dat weet ik niet meer zeker. Ik ben met hartjes begonnen en daarna levertjes. Dus pens zal daarna nog wel gekomen zijn maar dan verder in de 2e week of pas in de 3e week.
Ik vond pens toen sowieso wat eng omdat ze de torsie na het (niet/half) eten van pens heeft gehad. ;)

Ik gaf het vlees rauw met de instelling 'dat is wat ze gewent is'. De kleine stukjes heb ik gegeven met het idee dat dat veel makkelijker zou verteren dan grotere stukken.

Ook denk ik dat je in de 3e week zeker zachte vleesbotten weer kunt geven. Tanja heeft in de 2e week lamsribben gegeten ::) Die dus wel wat harder zijn dan bijvoorbeeld een kipkarkasje. Maar, als je je er nog niet fijn bij voelt om dat te geven, zou ik zeker gemalen karkasjes geven ;)
#1966194
Enorm bedankt voor al jullie adviezen  :-*

Ik kom net van de DA vandaan, omdat Beau niets wilde eten en dus ook zijn medicijnen niet binnenkreeg. Normaal gesproken ben ik niet zo flauw met medicijnen en gooi ze achter in de bek met wat water er achteraan, maar ik ben nu als de dood dat hij zich verslikt. Ik heb nu voor vandaag een paar blikjes Hill's A/D mee, zodat hij in ieder geval weer gaat eten. Hij krijgt o.a. medicijnen tegen de misselijkheid, dus hopelijk voelt hij zich dan snel beter en gaat hij ook de kipfilet weer eten. Het is nu even niet anders  :-\ Ik ga dan, zodra hij weer beter eet, inderdaad de kipfilet maar rauw geven als dat jullie beter lijkt.  Ik neem aan dat ik voor infectiegevaar niet bang hoef te zijn met rauw vlees? Niet banger dan met gekookt vlees?

Stom he, dat je op zo'n moment al je "principes" vergeet  :-\
#1966203
*Natasja* schreef: Enorm bedankt voor al jullie adviezen  :-*

Ik kom net van de DA vandaan, omdat Beau niets wilde eten en dus ook zijn medicijnen niet binnenkreeg. Normaal gesproken ben ik niet zo flauw met medicijnen en gooi ze achter in de bek met wat water er achteraan, maar ik ben nu als de dood dat hij zich verslikt. Ik heb nu voor vandaag een paar blikjes Hill's A/D mee, zodat hij in ieder geval weer gaat eten. Hij krijgt o.a. medicijnen tegen de misselijkheid, dus hopelijk voelt hij zich dan snel beter en gaat hij ook de kipfilet weer eten. Het is nu even niet anders  :-\ Ik ga dan, zodra hij weer beter eet, inderdaad de kipfilet maar rauw geven als dat jullie beter lijkt.  Ik neem aan dat ik voor infectiegevaar niet bang hoef te zijn met rauw vlees? Niet banger dan met gekookt vlees?

Stom he, dat je op zo'n moment al je "principes" vergeet  :-\
Helemaal niet stom! Ik heb Ziggy ook Hills gegeven, een paar dagen en gekookte rijst met kip, maar daar kreeg ze juist heel veel gasophoping van in haar maag en ze liet heel de dag extreem stinkende scheten.

En ik durfde eigenlijk helemaal geen botten meer te geven (vooral ook omdat de dierenartsen zeiden dat dit nooit meer mocht en omdat er verwarring was over de oorzaak van de obstructie...terwijl ik me daar normaal niets van aan zou trekken).

Ze hebben van binnen niet gesneden neem ik aan? Hij heeft geen wond in zijn maag of darmen bedoel ik. Dan zou ik niet bang zijn voor eventuele infecties.

Bij Ziggy is natuurlijk niets vastgezet, dus ik weet niet precies hoe het met een maagtorsie zit.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 14 mar 2011, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#1966265
*Natasja* schreef: Jawel, zijn maag is zowel opengemaakt om de troep er uit te halen, alsook vastgezet aan de buikwand. Vandaar mijn vraag over mogelijk infectiegevaar...
Oh, ok, dan zit het wel even anders dan bij Ziggy, bij Ziggy hebben ze de steen er uiteindelijk uitgemasseerd en de darmen hebben ze weer op hun plek gezet, dus ze hebben van binnen niet hoeven snijden. Dan zou ik heeeeel voorzichtig zijn met eten geven en pas als het echt heel goed gaat gemalen botten geven en als dat heel goed gaat platgeslagen botten etc.

Dat infectiegevaar kan ik niets over zeggen, maar daar heeft Lizzy vast wel een antwoord op.
#1966285
**Jolanda** schreef: Ook denk ik dat je in de 3e week zeker zachte vleesbotten weer kunt geven. Tanja heeft in de 2e week lamsribben gegeten ::) Die dus wel wat harder zijn dan bijvoorbeeld een kipkarkasje. Maar, als je je er nog niet fijn bij voelt om dat te geven, zou ik zeker gemalen karkasjes geven ;)
Beau krijg sowieso alleen kippenekken en kipkarkas (en soms parelhoenkarkas) als vleesbot, al het overige bot wordt hij misselijk van  :(

Datzelfde geldt voor konijnenvlees, dus voorlopig wordt het dan kipfilet en kalkoenfilet voor hem. Ik moet straks even langs mijn werk om een en ander op te halen zodat ik de rest van de week thuis kan werken, ik zal dan meteen even langs AH gaan voor wat spiervlees, ik kan het alvast maar in huis hebben. Als hij dan vandaag of morgen zijn eetlust terug krijgt, kan ik hem dat geven.
#1966350
*Natasja* schreef: Jawel, zijn maag is zowel opengemaakt om de troep er uit te halen, alsook vastgezet aan de buikwand. Vandaar mijn vraag over mogelijk infectiegevaar...
Oh, ze hebben dus zijn maag echt opengemaakt.... Mjah. Goede vraag wat je nu het best kunt doen... Ik weet het niet. Veiligheidshalve kun je het natuurlijk gewoon de komende week koken en daarna af gaan bouwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door