Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1965502
Ik heb hier ergens gelezen dat honden smakelijker eten en meer tijd eraan besteden.
Ze zijn er even mee bezig.
Maar hier is juist het tegendeel het geval.
Toen ik nog brokken gaf kregen ze ca 350gram in de bak. "s morgens werd dit dan opgegeten in een 10 minuten tijd.
's avonds idem dito.
Nu  eten ze ca 600 gram dit is in 5 minuten op.
Ook de vleesbotten gaan zo, knap, knap kraak slik, knak, knak kraak, slik weg!
Geef ik een hele penslap, kr...k scheur scheur, knip knip, poot erop, scheur en een heel stuk slik.
Duurde iets langer, 10 minuten.
Dus ze eten nu veel meer en zijn er nog korter mee bezig.
Ze genieten duidelijk wel meer en hebben weinig ontlasting.
Maar ze blijven wel trek houden, zie nooit dat ze voldaan zijn.
Wordt dit op de duur beter?
Door signmodel
#1965594
zo lekker vinden ze het dus!
je kan ze ook 1 x per dag eten geven dan zitten hun buikjes heerlijk vol.
als je je zorgen maakt over het bot dan zou ik ze eerst al het andere spul geven en daarna pas het botvlees.
als ze niet magerdere worden dan zou ik ze ook niet meer geven hoor! er zijn hondjes die hun baasje proberen te vertellen dat ze bijna verhongeren! (de boeven)
Door nienk
#1965601
hoelang krijgen ze nu Barf? het kan namelijk dat de honden er even aan moeten wennen en dat ze daardoor meer trek hebben. je zou tijdelijk wat meer kunnen geven, kijken of ze aankomen/afvallen en daar op af gaan. verder kan je ook op andere manieren het eten langer laten duren, bijvoorbeeld door het ergens te verstoppen, of hun er nog wat voor te laten werken. ik las laatst hier ook ergens de tip op een lap pens met een spijker in het midden ergens aan vast te slaan. (persoonlijk zou ik denk ik gaan voor een plastic tent haring in het gras) maar ach, ze vinden het gewoon lekker!!
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1965690
Ze zitten nu ongeveer een maand op barf.
Blitz is een pup van bijna 7 maand, weegt 34 kg!! en ik zou hem ietsje dunner willen.
Hij krijgt ca 1200gram per dag, soms 1300.
Tico is 10 jaar weegt 40 kg, heeft duidelijk overgewicht en krijgt ca 800 gram per dag.
1 maal per dag lijkt mij niet goed voor de pup. na het eerste rondje krijgt hij zijn portie en is dan de hele dag actief. na het één na laatste rondje krijgt hij weer een portie en is daarna ook behoorlijk in rust tot de laatste ronde en gaat dan de nacht in.
Voor Tico geldt  het zelfde, alleen is hij niet zo actief overdag. ik probeer beiden iets te minderen, maar doe dat rustig aan.
De botten eten ze altijd als laatste, ook omdat ze anders het spiervlees van elkaar jatten. dus ik zit er als een politie agent bij.
Tico krijgt iets meer groente om volume aan te vullen.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1965723
Het is hier ook zo op, met pens is het met 5 minuten zeker al op ;)
Spiervlees is slobber en weg is het ;)
Door nienk
#1965730
nou dan zou ik het gewoon nog even aankijken, en als ze niet afvallen nog minder gaan voeren. welk ras is de pup?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1965744
Ik zou ook eens proberen of ze niet rustiger gaan eten als ze allebei in een andere ruimte eten krijgen.
En voor de volwassen hond zou het ook nog verschil uit kunnen maken als hij 1x per dag eten krijgt.
Door signmodel
#1965745
owh wist niet dat je een pup had.
ik zou ze dan ook zeker niet meer voeren. ik denk dat ze het gewoon te lekker vinden.
dit is nou juist waarom barfen ook leuk is.
pupje is natuurlijk geen  baby meer dus misschien bewaart hij nu even wat reserves om te groeien. ik zou het nog even aankijken, zijn ze aangekomen sinds ze barf eten? maar uiteindelijk wel minderen aangezien de ergste kou geweest is (verbruiken minder energie om warm te blijven).
Door signmodel
#1965749
en nienk, ik vind het zo grappig dat wij allebij nog niet zo lang geleden zelf ook zoveel vragen stelde en nu adviseren wij steeds gelijk tijdig. wat hebben we een hoop geleerd he?
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1965822
De pup is een Duitse  Herder.
De mechelaar eet ook vaak apart omdat ie niet zo snel als de pup eet en alles wat ie niet zo lekker vind laat stelen.
Anderzijds maak ik ook weer gebruik van het samen eten, want de mechelaar is een kieskauwer met sommige vleessoorten.
En als ie niets anders krijgt eet ie het wel met de pup erbij.
Nog een beetje te volgen? ;)
De mechelaar is 10 en wordt wat strammer en luier, dus wat dikker.
Maar hij weet precies dat de pup  's avonds eten krijgt en vind het sneu hem niets te geven. Hij krijgt dan een klein hapje.
Die moet langzaam afvallen, heb goede hoop dat ie weer wat meer beweging neemt als het beter weer wordt.
De pup is altijd een dikkertje geweest, was ook de zwaarste in het nest van 10.
Beweging krijgt ie genoeg maar wil toch iets minderen ivm z'n gewrichten. maar het is gewoon een zwaar hondje.
Hij is nu schat ik 60 cm. schofhoogte.
Vandaag heb ik ze iets knoflook gegeven want ze krabben en soppen zich suf. Geen vlooien, wel kleine korstjes boven de staart. :(
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1965886
Mijn ervaring is dat te dikke honden meestal kieskauwers zijn. De reden is vaak: ze hebben niet echt honger ;). Ik zou hem dus nog wat minder geven en als hij zit te kieskauwen dan heeft ie pech, na 10 minuten haal je zijn eten weg. Of je zorgt ervoor dat je de de hoeveelheid aanpast aan wat hij in 10 min. kan op eten.

Voor de schrokker is het veel beter om alleen te eten. Dus die zou ik echt niet meer als stok achter de deur gebruiken voor de kieskauwer. Desnoods nádat hij zijn eigen eten op heeft. Dat deed ik ook regelmatig met Gitte als Fedor zijn sardientjes niet bliefte. :biggrin2: Hier hengelt ze naar een sardientje van Fedor: https://picasaweb.google.com/lh/photo/K ... directlink

Fedor schrokte in het begin ook enorm maar na verloop van tijd gaan ze meestal wel rustiger eten, al ontwikkelen ze ondertussen wel meer handigheid, dus qua snelheid zal et niet veel uitmaken, wel qua rust.


En wat betreft de knoflook, bij een vlooienbesmetting gaat dat echt niet meer werken. Dat je geen vlo op je honden ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn, slechts 5% van de vlooien zit op de hond en 95% in de omgeving. Ik zou in jouw geval toch straffere maatregelen nemen.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#1965905
Ik heb ze vorige week nog gewassen en nagekeken. Gisteren met de vlooienkam op een wit laken gekamd en gecontroleerd op poepjes. geen korreltje gevonden.
Verwacht echt niet dat ze vlooien hebben. Dat krabben en soppen kan ook komen door het overzetten, toch???
Bovendien krabben pups zich al veel meer dan volwassen honden.
De knoflook werkt toch bloedzuiverend?
Door Xada
#1965951
5 tot 10 minuten eten  :-\, daar mag Mac en Querida een voorbeeld aan nemen. Mac krijgt 900 gram vlees en Querida 600 en binnen ca. twee minuten is het op. En ik heb alles bedacht om vooral Mac langzamer te laten eten, maar niets heeft geholpen. Ook weet hij nog steeds niet het verschil tussen zijn voerbak en zijn eten.  :-[
Laatst gewijzigd door Xada op zo 13 mar 2011, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door