Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#1965282
Ik ben bezig om voor komende week het menu uit te rekenen voor Kemi. Zo ontzettend lastig omdat ze per week wel een kilo groeit, ze onverzadigbaar lijkt en ik van 'iedereen' hoor dat ze zo dun is. Ze is inderdaad niet vol, maar d'r botten steken niet uit ofzo (veel mensen vinden op de één of andere manier dat een hond te mager is als je taille ziet)
Ze is 14,5 week, weegt 12 kilo en ik geef 7% wat neerkomt op zo'n totaal van 950 gr per dag.
Moet ik gewoon aankijken wanneer ze voller wordt en dan naar 6% gaan? Of is daar een bepaalde leeftijdsgrens voor? Ik zit vanaf het begin op 7%.
Uiteindelijk gaat ze als ik het goed heb, naar 2% als ze 'volwassen' is? Maar is dat als ze uitgegroeid is (Witte Herder, rond de 18/24 maanden volgroeid) of als ze 1 jaar is?

Dit is haar menu voor komende week:

Ma 400 botmix schaap/geit  195 hart 80 pens 200 geitengehakt 90 groente
Di 130gr kwartel 300 kipkk 120 pens 300 paard 90 groente
Woe 450 kipkk 170 lever 250 gehakt 90 groente
Do eendennek 240 200 kipkk 95 pens 320 rundvlees 90 groente
Vrij 185 hele vis 200 kipkk 120 pens 375 paard 90 groente
Zat 500 botmix schaap/geit  120 pens 250 geitengehakt 90 groente
Zon 200 schaapmix 200 kipkk 175 nier 240 rundvlees 90 groente 1 kleine sardien

Ben ik nog steeds op de goede weg? Helaas niet zo veel diersoorten, volgende week krijg ik wat hert en zal dan ook proberen eens een konijnkarkas te geven.
Laatst gewijzigd door Kemi op zo 13 mar 2011, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kemi
#1965496
Tja, wat die botmix betreft...ik had die gekocht als zijnde 'botslijpsel' en wilde een evenredige hoeveelheid gehakt toevoegen voor een 50/50-mix. Eenmaal ontdooid zag ik zoveel vlees, het leek wel gewoon gehakt! Je hebt gelijk dat de verhoudingen dus onduidelijk zijn...
Vandeweek maar even naar SW rijden voor wat zachte geitenribben en nekken. Verder ben ik niet zo creatief met bot, weet gewoon niet zo goed wat te geven en ik moet ook zeggen dat ik het wel 'engig' vind. Ik heb een heel dunne zachte geitenribjes gehad maar had meteen een gat in mijn vinger omdat mevrouw zo gretig afhapte dat mijn vinger ertussen zat. Kan gebeuren, maar zal nu mijn man dit klusje maar laten klaren  :biggrin2:

Hier de foto:
Afbeelding
Door Kemi
#1966785
Zou het teveel pens zijn? Van het percentage orgaan (ik kom uit op 16%) geef ik de helft pens en de rest verdeel ik over hart (op maandag 195 gr) lever (op woensdag 170 gr) en nier (op zondag 175 gr).
Hoe zou ik het beter kunnen verdelen om meer evenwicht te krijgen?
Laatst gewijzigd door Kemi op di 15 mar 2011, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1969581
Aaah toch hart, had ik overheen gelezen.
Als je de helft pens voert, dan zit je wel goed. Je geeft 4x een kleine hoeveelheid, dan lijkt het zoveel. Maar valt dus mee.

In dat geval, zit je helemaal goed met je percentages en is je menu in balans. :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door