Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1965207
Na wat topics over groente en de samestelling en percentages hiervan, te hebben gelezen, blijf ik het een moeilijk verhaal vinden

Mijn hond eet zomers van het verse gras en in het najaar pikt ze af en toe een wilde appel, verder geven we haar weleens wat rest groente van onze eigen maaltijd maar dat is dan gekookt en beperkt zich dan tot wat brocollie of spercieboontjes, verder krijgt ze geen groente

dengar doet verder prima maar af en toe twijfel ik toch, vooral als ik de recepten van sommige ander barfers lees met vreselijk veel variatie en soms zelfs dagelijks, doe ik mijn hond nu echt tekort of valt het wel mee?
#1965253
mijn honden eten kwa groenten en fruit af en toe wat van mij mee maar heb het ook niet in het menu zitten want ze eten het bijna niet.
blijf het dus aanbieden als ik zelf wat eet.
bij nrv zit in het menu helemaal geen groente. hier zijn al wat discussies over. ik zelf weet ook nog steeds niet wat wijsheid is maar doe het hier zo omdat ze toch geen mixjes eten.
#1965284
Ik geef Kemi dagelijks groentemix maar ik merk nu het wat meer begint te worden (rond de 90 gr per dag) dat ze steeds een beetje laat liggen. Uiteindelijk gaat het wel op omdat dan pas de bench weer opengaat ( ;)) maar niet van harte. Ik wil dus eigenlijk niet meer gaan geven, hoewel ze per week een kilo groeit en dus wekelijks meer zou moeten gaan krijgen naar verhouding. Ik vroeg me ook al af of en wat ze dan aan voedingsstoffen tekort zou komen...Ik geef het omdat het 'in het rekenmenu' staat, maar heb er geen onderbouwing bij.
#1965295
hier 1 tot 2 keer in de week groente die ik voor mezelf stoom eten ze mee ...
fruit eten ze hier eigenlijk niet.
merk ik dat Noa gras gaat eten , krijgt ze savonds wat groente ....
overigens heb ik hier in huis een bak met gras staan ( zeer decoratief  :biggrin2: )
#1965390
velduil schreef: Na wat topics over groente en de samestelling en percentages hiervan, te hebben gelezen, blijf ik het een moeilijk verhaal vinden

Mijn hond eet zomers van het verse gras en in het najaar pikt ze af en toe een wilde appel, verder geven we haar weleens wat rest groente van onze eigen maaltijd maar dat is dan gekookt en beperkt zich dan tot wat brocollie of spercieboontjes, verder krijgt ze geen groente

dengar doet verder prima maar af en toe twijfel ik toch, vooral als ik de recepten van sommige ander barfers lees met vreselijk veel variatie en soms zelfs dagelijks, doe ik mijn hond nu echt tekort of valt het wel mee?
Er zijn ook mensen die geen groentemix voeren. Belangrijkste is, vind ik, dat je een gevarieerd basismenu hebt aan botten, vlees en orgaan. En dan heb ik het persoonlijk niet over een variatie van 10 diersoorten. Hoewel het natuurlijk hartstikke mooi is als je daaraan kunt komen, maar het is echt niet nodig, vind ik, om je hond goed te voeren. Als je kunt varieren tussen minimaal 4 diersoorten en dan van die diersoorten zoveel mogelijk onderdelen voert, en af en toe wat groenterestjes van jullie eigen maaltijd en een eitje, en een appeltje, en eens een vet visje, dan denk ik dat je je hond echt geen tekort doet. Mits hij/zij goed in zijn vacht zit, goed energiek is, kortom lekker in zijn of haar velletje zit!
#1965428
Dengar krijgt een gevarieerde mix van karkassen,koppen, orgaan,spiervlees, hart (misschieniets te weinig pens) en van minstens 4 tot 6 diersoorten, idd af en toe een eitje en wat zalm of andere vis. en regelmatig van die groene algen tabletjes.

ze doet het prima en ik ben blij om te lezen dat het niet zo kwaad kan op deze manier

ik lees dat het groente verhaal dus voor iedereen anders is , ik ga de komende paar weken iets meer groente geven om te zien of het effect op haar vacht heeft, ( de rui periode komt er weer aan )

Zijn er nog groentes die ze NIET mag hebben ?
#1967074
Esther Q schreef: Er zijn ook mensen die geen groentemix voeren. Belangrijkste is, vind ik, dat je een gevarieerd basismenu hebt aan botten, vlees en orgaan. En dan heb ik het persoonlijk niet over een variatie van 10 diersoorten. Hoewel het natuurlijk hartstikke mooi is als je daaraan kunt komen, maar het is echt niet nodig, vind ik, om je hond goed te voeren. Als je kunt varieren tussen minimaal 4 diersoorten en dan van die diersoorten zoveel mogelijk onderdelen voert, en af en toe wat groenterestjes van jullie eigen maaltijd en een eitje, en een appeltje, en eens een vet visje, dan denk ik dat je je hond echt geen tekort doet. Mits hij/zij goed in zijn vacht zit, goed energiek is, kortom lekker in zijn of haar velletje zit!
Is appel een heel belangrijk onderdeel dan..?
#1967282
Mijn honden doen het allemaal beter op groenten , ontlasting is beter en de vachten zien er beter uit , verder vreten ze minder tot geen gras . Twee van mijn honden vonden de groenten in het begin niet zo,n sukses maar nu eten ze het wel . Maar een gehele mix vinden ze weer niet te pruimen ,dus ik geef ze per soort . Ik geef ze andijvie ,spinazie , paksoi , tuin en waterkers , bieten, broccoli , wortels , courgette , peterselie , witlof , bloemkool en ik zal er nog wel een paar vergeten zijn . Fruit gooi ik in de blender en maak er dan vruchtenkwark van en dat krijgen ze als tussendoortje . Verder noten ,een eitje , huttenkase enz . Ik bewaar altijd wat vleesvocht van bv hazenborst en meng dat door de groenten dat is jammie
#1968946
Gewoon proberen of het een goede aanvulling is voor jou honden.
Ikzelf vind groentemix wel belangrijk, ze krijgen 2x per week een portie.
Naast de vitaminen die erin zitten, werkt het ook als ruwe vezel.
Maar ik denk niet dat persé een must is bij een gevarieërd barfmenu.
Het is net of je hond het er goed op doet, of je het zelf wil maken  ;)

Ook heel variatie is niet persé nodig.
Ik vind het leuk om aardig wat dierensoorten te voeren, maar als dat niet zou kunnen dan zou ik het niet erg vinden dat mijn honden 4-5 diersoorten krijgen.
Hier zullen ze het ook prima op doen.
Wat wel uitmaakt vind is de kwaliteit, dus ik voer liever 4 diersoorten die kwalitatief goed zijn, dan 10 diersoorten die niet zo super zijn  ;)
#1974059
Ik ben heel enthousiast begonnen met groentenmixen maar was het zat op een gegeven moment. Ik vond het te veel werk en Gol moest het ook niet altijd. Nu houd ik altijd wat apart voor Gol van mijn groenten en af en toe een stuk fruit. En dat gaat ook prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door