Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door joo-tje
#1965237
Tijdens de jaarlijkse check up bleek mijn hond in uitstekende conditie. Ik noemde op de valreep nog even dat hij zo lang kan plassen echt minutenlang! Maar dat is niet altijd.
Oke dan maar even wat urine ter plekke opvangen. Blijkt dus dat het helemaal niet geconcentreerd is. Verre van zelfs. Als water een gewicht van 1000 heeft is zijn urine 1008 en ochtendurine 1012. Alles wat boven de 1020 zit is geloof ik normaal wat ik begreep.  Dan maar een bloedonderzoekje want dit zou kunnen duiden op nierfalen. Bloedonderzoek gedaan en er kwam helemaal niets uit! Helemaal geen afwijkende waarden voor wat dan ook. Nu moet er verder gezocht worden want dat het niet oke is, is duidelijk. Dus dit weekend bijhouden wat hij drinkt en dan verder overleggen.
Wat denken jullie? Is hier iemand met ervaring? Zou het misschien zo kunnen zijn dat vers vlees andere waarden geeft? Hij ziet er heel goed uit en heeft overal zin in. Is inmiddels tien en heeft wat gebreken, krijgt daar ook wel medicatie voor maar ziet en doet alsof hij nog maar 2 is. (heeft artrose en krijgt wel eens previcox) Ik weet eigenlijk niet of ik me zorgen moet maken en of ik dit verder moet laten onderzoeken....de dierenarts zelf is wel gealarmeerd geloof ik. Wat zijn jullie tips en ideeen?
Groetjes Jolanda en Teun
Door joo-tje
#1965244
Een heel uitgebreid bloedonderzoek op werkelijk alles. Lever, nieren, suikerziekte enz enz.
Het leuke is dat hij de laatste weken best wel wat water wegwerkt maar nu ik het afgepast moet doen (en om de beurt want nog een hond) drinkt hij bijna niks! Iedere keer is hij teleurgesteld omdat er geen vlees in de bak zit maar gewoon wat water..... ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1965268
Toen die urine is afgenomen, had jouw hond toen previcox gehad?
Klinkt misschien gek, maar bij Sita heb ik al meerdere keren meegemaakt dat ze hele waterige urine produceerde, zodra ik stopte met previcox. De laatste keer zat ik ook op een sg van 1.01, toen ben ik weer previcox gaan geven en werd het sg weer normaal.
Door joo-tje
#1965344
Nou....ik had inderdaad een paar dagen daarvoor weer wat previcox gegeven en toen een twee dagen niet en idd daarna naar de da. Ben nu even helemaal met de previcox gestopt. Maar dit is een goeie om te onderzoeken! Bedankt!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1965619
Hier loopt ook zo'n medisch mirakel rond, die zo'n beetje water piest, maar waar verder niets aan te vinden is/was. Ze drinkt wel veel ja, ze zal het wel gewoon lekker vinden. Medisch gezien is er in ieder geval niets mis mee en ondertussen is ze er al 14 mee geworden.
Door joo-tje
#1966960
Het hele weekend heb ik het waterverbruik bijgehouden en dat was niet heel erg zorgwekkend veel.
Dus hoe nu verder? Nog geopperd dat het eventueel met de previcox verband kan houden. Nou ja uiteindelijk zijn de dierenartsen gaan overleggen en het zou eventueel de ziekte van cushing kunnen zijn of een vorm van diabetes of toch nierproblemen maar dan in een heel vroeg stadium. Dus nu gaan we dat proberen allemaal uit te sluiten!
Hij krijgt medicatie die je in het oog moet druppelen (terwijl het neusdruppels voor de mens zijn  :D) en als blijkt dat hij daar wel urine van gaat concentreren kunnen we nierafwijkingen uit sluiten. Dus de zoektocht gaat verder.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1967430
joo-tje schreef: Hij krijgt medicatie die je in het oog moet druppelen (terwijl het neusdruppels voor de mens zijn  :D) en als blijkt dat hij daar wel urine van gaat concentreren kunnen we nierafwijkingen uit sluiten. Dus de zoektocht gaat verder.
Dan sluit je centrale diabetes insipidus uit, niet de nefrogene.
Waarom geen dorstproef?
Door joo-tje
#1967924
Oe! Ik weet het niet. Ik zal het vragen. Wederom bedankt voor de tip. Hij heeft gister ineens weer heeeeeel lang geplast (echt extreem lang) en had dan ook even een dikke liter water weggewerkt die dag. Dat lijkt me toch wel heel veel?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1967938
joo-tje schreef: Zou je de diabetes niet in het bloed kunnen zien?
Als je denkt aan centrale diabetes insipidus, dwz een tekort aan het hormoon dat er voor zorgt dat water wordt vast gehouden, dan kun je dat hormoon (ADH) laten bepalen in het bloed. Dat is alleen een dure bepaling, je kunt de diagnose ook stellen door het hormoon in het oog te druppelen en af te wachten wat er gebeurt.
Maar dit doe je eigenlijk pas nadat je met een dorstproef hebt vast gesteld dat de hond niet in staat is urine te concentreren.
Door joo-tje
#1969163
nou moe....vanochtend weer urine gebracht en laten controleren voordat we aan de medicijnen zouden beginnen. Had hij ineens een waarde van 1046! das dan weer goed. Dus hij kan wel concentreren gelukkig. Nu afgesproken dat ik regelmatig wat urine aflever om te checken en voer geven dat lief is voor de nieren (uit voorzorg). Iemand een idee wat ik het beste zou kunnen geven? Ik dacht carnibest diabetes dat geef ik mijn kat ook.
Ik was trouwens al een week bezig om enerciqeu te geven ipv smuldier wat hjij ook reglmatig krijgt. Ik had zelf het idee dat het daar mee te maken zou kunnen hebben. En de previcox zou ook nog kunnen, maar dat ga ik later wel eens testen. Heb nu genoeg lege spuitjes liggen  :P
Door joo-tje
#1969168
Ik zie dat aangeraden wordt niet met een nierdieet te beginnen preventief. Wel solidago toevoegen dat ga ik zeker doen (naast de groenlipmossel en duivelsklauw)
Door Eef+Stippels
#1969204
joo-tje schreef: Oe! Ik weet het niet. Ik zal het vragen. Wederom bedankt voor de tip. Hij heeft gister ineens weer heeeeeel lang geplast (echt extreem lang) en had dan ook even een dikke liter water weggewerkt die dag. Dat lijkt me toch wel heel veel?
Mijn dierenarts hanteert als 'gezond maximum' 1,5 liter water per dag.
Vers gevoerde honden drinken minder, maar dan nog lijkt mij 1 liter niet echt vreselijk veel.

Wel fijn dat de waarde van de urine nu goed is! Lijkt er dan toch sterk op dat de andere waarde door de previcox kwam.

Ik dacht trouwens dat bij centrale diabetes insipidus de hond heel veel drinkt, eerder 10 liter dan 1 liter...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1969677
Waarom een nierdieet? Hij heeft toch niks aan z'n nieren?
Een nierdieet wordt pas aangeraden bij een hoge ureum en of fosfaat. In het beginstadium van nierfalen is eiwitrestrictie zelfs af te raden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door