Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1958841
Vrijdag heb ik de ostheopaat/fysiotherapeut in huis gehad voor Baiko.

Hij heeft eigenlijk al vanaf pup af aan last van trillende achterpoten. In rust, maar nog meer na inspanning of spanning (positief of negatief). Je ziet het alleen als hij stil staat, in beweging zie je niks van het getril en hij heeft ook geen problemen bij het bewegen, ook niet na lange inspanning.
Maar omdat het toch niet helemaal normaal is wilde ik er toch eens naar laten kijken. Onze dierenarts wuift het weg, niks aan de hand. Ik heb het vaker gevraagd, maar zij kan niks aan hem zien wat afwijkt.
Dus nu een ostheopaat erbij gehaald. Het kan sowiezo geen kwaad als hij een onderhoudsbeurt krijgt na het jachtseizoen.
Ook vind ik nog steeds dat het raar is dat zijn vacht na twee jaar niet egaal is geworden. Vanaf zijn schouders naar achteren is die totaal anders dan daarvoor. Aan de voorkant is het zacht, heeft het één kleur. Vanaf zijn schouders naar zijn staart is het stekelig, harder en heeft het veel lichtere haren (wat ik voor oude haren aanzie). Ook dit hebben we besproken.


Ze heeft hem eerst bekeken, het trillen geconstateerd en daarna is ze begonnen met de behandeling. Vooral eerst alle wervels nalopen, losmaken, masseren, ook de poten en reflexen nagekeken. Het bleek dat zijn schouders behoorlijk vast zaten en bij de aanzet van zijn staart zat het ook goed vast. Ze heeft hem zo´n driekwartier onder handen genomen en dat was niet echt fijn voor hem om de wervels los te maken.
Maar als het goed is zijn nu die punten weer goed los en moet ik ze met oefeningen voor zijn schouders en nek los houden.
Baiko was na de behandeling bekaf, ik heb hem alleen nog kort uitgelaten en daarna hadden we geen ´hond´meer aan hem. Nu moeten we vandaag (en gisteren) ook nog rustig aan doen, vanaf morgen kunnen we weer rustig alles oppakken en de normale dingen met hem doen.
Ik merk nog niet echt verschil, maar ben wel blij voor hem dat alles nu weer los is.

Dat de schouders vast zaten zou voor zijn vacht ook kunnen verklaren dat de doorbloeding of zenuwen daar niet goed is. Dus ik hoop in de loop van het jaar, met de rui, dat ik verandering en verbetering in zijn vacht ga zien. Het trillen zal ook nog enige tijd kosten voor het echt over is. Want omdat het al veel langer is (al zo´n 3,5jr) zal het niet van de één op andere dag weg zijn.

Ik moet hem nu de komende drie weken in de gaten houden en (kleine) veranderingen bijhouden en dat na de drie weken doorgeven aan de ostheopaat. Ze zal daarna nog een behandeling doen, omdat het niet in één keer goed zal zijn, er zal vast nog iets in de oude stand terug gaan. En dat kan ze de volgende keer weer makkelijker los maken.

Ik ben heel benieuwd of ik er goed aan heb gedaan en of we verandering, dus vermindering ga zien van het trillen.

Ga het hier ook bijhouden om achteraf een goed overzicht te hebben.
#1958863
Een Portugese Waterhond die hier komt zwemmen had ook deze klachten. De tonus in zijn spieren is goed alleen heeft hij nog steeds last van trillen met een van zijn achterpoten. Dit gebeurt voornamelijk als hij opgewonden is. Zodra hij gezwommen heeft verdwijnt het trillen. Wij hebben het idee dat intensieve bezigheden helpen de spanning uit zijn spieren weg te doen trekken. Deze hond is inmiddels 13, blij, lief en speels. Dit geeft jullie uiteraard geen oplossing maar misschien helpt het om te weten dat een andere hond er een lang en blij leven mee heeft.
#1958883
Hopenlijk knapt hij hiervan op !
Joy is onwijs opgeknapt van een bezoekje aan de ostheopaat.
Wel moest zij na de behandeling 2 tot 3 weken rust houden.
Joy was dan ook bek en bekaf en wilde ook alleen maar slapen de tijd na de behandeling.
Dus ik zou nog wel voorzichtig zijn met belasten en als hij wil rusten hem ook laten......
#1958998
Anouk Koole, uit Veere. http://www.dierfysiozeeland.nl/Home/

Ze behandeld vooral paarden en honden. Ik heb bij de bazin van mijn verzorgpaard al heel wat bijzondere verhalen gehoord (ze behandeld(e) een ander paard van haar), ze is heel goed. Zij zag na een uur al een flinke verandering en reactie. Zij kan precies zeggen waar het niet goed zit en dit ook behandelen, vaak zijn er maar weinig behandelingen nodig.

Bij Baiko verwacht ze toch wel dat het niet direct over gaat, omdat dit al veel langer speelt. Achteraf had ik direct mijn gevoel moeten volgen en niet het antwoord van de DA.
Laatst gewijzigd door WillyP op zo 06 mar 2011, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1959011
Ik zie nu vooral dat Baiko weer heel erg aan zijn poten zit te likken. Is dit verveling, of is dit een reactie, moeten de afvalstoffen eruit?

Het is vooral zijn linker achterpoot die begint met trillen, zijn rechter gaat iets later meedoen.
#1960173
Het gaat niet echt slecht met hem, maar het viel me wel op dat hij meer aan zijn poten zit te likken en bijten, vandaag heb ik het gelukkig alleen vanochtend gezien.

Het trillen is niet minder dan anders. (ik zou dat zo graag zien, maar weet dat dat nog niet kan. Iets wat al jaren is gaat niet in één keer over)

We doen wel twee keer per dag de oefening die ze me verteld heeft. Hij moet naar links en naar rechts helemaal buigen met zijn nek tot aan zijn staart. Hij gaat het al snappen. Naar links buigen gaat makkelijker dan naar rechts (of was het andersom :-\, straks nog maar eens opletten)
#1964398
Naar links buigen gaat dus minder makkelijk dan naar rechts.

Het lijkt of hij in totale rust, als hij staat, minder trilt. Van de week zag ik hem bij stal, bij de paarden, ontspannen rondsnuffelen (mijn dochter liep er ook rond, dus daarom was hij ook afgeleid terwijl ik in de bak reed, normaal houdt hij mij nauwlettend in de gaten). En het viel me op dat hij daar al een tijdje stil stond zonder te trillen.

Trouwens ook vanavond tijdens GG-training zag ik hem ontspannen staan, terwijl hij een stuk minder trilde dan anders.

Misschien loopt het ook een beetje door elkaar en samen met elkaar, de ostheopaat en het implantaat (ander topic). Maar dat maakt mij eigenlijk niet uit, als ik uiteindelijk maar het resultaat ga zien wat ik wil -- een hond die niet zoveel trilt met zijn achterpoten, een vacht die egaal is en niet van voor goed en vanachter heel anders. En een hond die rust uit gaat stralen doordat hij minder gespannen is, of dit nu komt doordat zijn lijf niet meer vast zit en/of door zijn hormonen.
#1964976
Ik hoop ook dat de behandeling aanslaat, hier ook een mannetje die vaak met zijn achterbenen trilt.
Wij hebben ook soortgelijke antwoorden van twee da's gekregen waar ik toch wel moeite mee heb dus ik volg met grote interesse dit topic.
Veel succes!
#1983036
Het trillen is nog niet over, maar het valt me wel op dat op sommige momenten helemaal stil kan staan. Daar ben ik heel blij mee. Over twee weken kom de osteopaat weer een keer om zijn schouders en uiteinde van zijn rug weer een keer los te maken. Die zaten flink vast vorige keer, dus als ze nu nog een keer komt dan kan ze het nog een keer aanpakken en zal het beter op de goede plaats blijven en minder snel weer vast gaan zitten.

Maar ik denk nu dat twee dingen elkaar gaan overlappen. Baiko is ook chemisch gecastreerd d.m.v. een implantaat. Hij is daardoor heel erg rustig geworden (saai kun je bijna wel zeggen). Op de training is het zelfs ook al opgevallen dat hij niet trilt en rustig zijn beurt afwacht. Dus ook daardoor zal hij minder zijn gaan trillen.

Maar bij spanning, inspanning o.i.d. gaat hij altijd nog trillen zou dit ook kunnen komen door een magnesium-tekort? Kan ik dit geven zonder dat het kwaad kan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door