Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#1964640
Ik heb hier een gesteriliseerde brit en een gecastreerde rooie en die zijn beide aan de zware kant, vooral de brit. De brit krijgt nu 100 gram per dag en de rooie 110. Dat vind ik heel weinig, maar ze zijn al zo zwaar.
Hoeveel geven jullie?

Ik geef trouwens 20 gram orgaan, 50 gram vleesbot en 30 gram spiervlees. Orgaan is gemalen en bestaat uit nier,lever, hart en maag van verschillende diersoorten. Vleesbot is eend, kip en konijn. spiervlees is kip, rund, konijn, lama, hert, geit en lam.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1964647
Hier 1 dikke rode (Sien, ruim 5 kilo, klein van formaat, deze zomer 5 jaar) en 1 smalle witte (Otje, 3 kilo, ietsjes groter dan Sien, eind voorjaar 4 jaar). Sien krijgt ongeveer gemiddeld 150 gram per dag, Otje 125-150. Sien krijgt iets meer vleesbot en Otje iets minder. Sien heeft namelijk snel slappe poep en Otje kan snel niet kakken. Ze krijgen dus best veel, maar zijn ook erg actief, zelfs dikke Sien. Siens pica gaat met minder voer meer opspelen en ze wordt er te vervelend van. Bij Otje krijg ik er niet meer in.
Sien eet barf in zo groot mogelijke stukken. Otje krijgt haar voer in zelfgemalen muffin-vorm. Als ontbijt eten ze hier meestal een klein heel dingetje (kuikentje, halve kwartel, voor Ot een klein knaagdiertje en Sien kippennek) en het avondeten is het barf-gedeelte. Als ze samen een heel en groter ding krijgen (halve geslachte kip of hele kwartel) eten ze daar samen de hele dag van tot het op is. Ze lusten beiden geen wild.

Het barfgedeelte bestaat uit allerlei diersoorten:
Vleesbot: kip (vleugels, nekken, karkassen of hele), parelhoen (vleugels, karkassen of hele), konijn (karkassen, voorpoten), kwartel (karkassen; heb ik niet vaak), eend soms (vleugels, karkassen en binnenkort ook nekken), soms jas ik een duif door de molen
Orgaan: hart (lam, konijn, kip, eend, kalkoen), lever (konijn, eend, kip), maagjes (kip of eend), soms nier (lam, konijn)
Spiervlees: rund, kip, kalkoen, hert, soms paard en heel soms kangoeroe, witvis (dat alleen voor Sien)

Sien eet ook 1x per week een portie vette vis, meestal is dit een stukje zalmfilet.
Otje lust muizen, ratten en gerbils. Zij eet minder graag paard en eend, maar dat stop ik soms wel in haar muffins en dan doe ik er iets bij wat ze wel erg lekker vindt.
Beide katten eten van dezelfde voorraad, muv van de vissen (moet Ot niet) en knaagdiertjes (moet Sien niet).
Door Lonaa
#1964710
Ze krijgen hier met 5 katten 600 gram per dag. Zo'n 120 gram per kat per dag. Ik heb er 1 die wat te zwaar is, 2 die goed op gewicht zijn en 2 slanke dames.
Ze eten ook allemaal van 1 groot bord.
Zoveel mogelijk 'hele' prooi, en anders de ene dag vleesbot, andere dag spiervlees. 1 x in de week spiervlees + orgaan.

Vleesbot bestaat uit: kipkarkas, kipvleugels, kippoten, parelhoenkarkas, parelhoenvleugels, eendenrug, eendennek, konijnenkarkas, hele kip, hele parelhoender, haas voor Liza.
Spiervlees bestaat uit: kipfilet, eendenvlees, struisvogel, antiloop, hert, paard, veulen, kangoeroe, lam en schaap
Orgaan bestaat uit: hart van lam, kip, konijn. lever van lam, kip, konijn, eend. maag van kip, kalkoen. nier van lam, konijn. En dan wat 'extra's' als paardentong of kalfsmilt.
Voor de orgaan maak ik 1 x in de zoveel tijd een mix. Dan pak ik 1 kg hart, lever, nier of maag en iets 'extra's', snijdt ik alles klein en verpak ik dat in zakjes.

Ze eten alle 5 niet graag hetzelfde (behalve dan konijn en parelhoen) dus de ene dag heeft de 1 een feestje (Mickey met lam bijv.) en de volgende dag de ander. (Liza met haas, of wild in het algemeen eigenlijk)

Ik probeer wel zoveel mogelijk te voeren wat ze allemaal eten. :)
Door mirdj
#1964791
Hier 2 rooie van 6 en 7 kilo die 125gr per dag krijgen. Het zijn geen buiten katten en hoewel ze op z'n tijd heel erg actief kunnen zijn willen ze niet meer eten, dat laten ze rustig staan.

Ik maal tegenwoordig zelf (heb nu even een pauze ingelast). Hier bestaat het hoofdzakelijk uit:

kip (karkas, spier, nek, maag, hart, lever), eend (rug, nek, spier, hart), konijn (karkas, spier, nier, hart), lam (spier, wil nog orgaan toe gaan voegen), paard (spier), kalkoen (spier), rund (spier), geit (spier), duif (karkas).

Hele prooien doen ze helemaal niets mee behalve er hard voor weg lopen. Max zou ik denk ik wel kunnen laten barfen, maar dus geen complete prooien. Geef hem een stuk spier, orgaan of vleesbot en hij gaat er zeker zijn best voor doen. Gisteren hebben ze voor het eerst sardien gekregen, maar daar trokken ze mooi hun neus voor op en dat doen ze tot nu toe met alle vis.
Door Too
#1964863
Too to the rescue  :D 2 dames, bijna 4 jaar, binnenbeesten, 1 slank tenger model en 1 wat breder en groter van uitvoering
Ze moeten het 'doen' met zo,n 90gr/dag aan barfhappen
Tot voor kort kreeg de spicht de grootste helft inmiddels blijft die ook netjes op gewicht en is t 50/50.
Ik probeer wel om te varieren  met magere en vettere soorten, worden ze wat ronder schuif ik er wat meer magere vleesjes tussendoor en/of worden de porties een fractie kleiner
Door Nathascha
#1964913
buffy 2,5kilo, slank. komt veel buiten. Brengt soms haar eigen hap mee. Maar eet dan niet wat ik haar voorschoten. Is haar smaak niet, dus gat ze zelf vangen. Die krijgt ongeveer 100gram gemalen barf van me per dag.
Alice 5,5kilo (maineCoon), slank, is alleen maar binnen. minder beweging, maar een poes in de groei, met een achterstand doordat ze heel ziek is geweest. die is nu gelukkig aan het bijtanken! ze was eerst heel erg mager. Die krijgt ongeveer 150gram.

vleesbot: kip,parelhoen,eend,konijn
orgaan: kip, lam ( net begonnen met barf, dus volgende keer pak ik een ander diersoort om te malen)
spiervlees: rund,kalf,lam,geit,haas, hert.

vis: zalm, sardienes, af en toe Anjovis.
Door Lonaa
#1965043
hannabelgje schreef: Jeetje dan krijgen de mijne toch wel weinig vergeleken met die van jullie. Hebben jullie dan niet de neiging de dikke katten minder te geven dan die 120 gram?
Jawel, maar das lastig, aangezien ze meestal van 1 bord eten. De 2 'slanken' hier in huis (Abby en Ziva) eten zoveel ze nodig hebben. Mickey mag (nog) eten wat ie wil, want die groeit nog en is nog open. Catchie is op gewicht, en echt een grote jongen. Liza heeft een wat dikke buik, maar die is zo goed in eten jatten. :-\
Door Antheman
#1965091
hannabelgje schreef: Jeetje dan krijgen de mijne toch wel weinig vergeleken met die van jullie. Hebben jullie dan niet de neiging de dikke katten minder te geven dan die 120 gram?
De mijne van 3 kilo eet 110 gram en de dikke van 5 kilo eet er 100 gram weg. Laatste kwam vanmorgen met een duif binnen ::) Voorheen liet hij dagen zijn eten staan.
Door El budha
#1965171
Mijn 3 katten van 5 en 1 van 4 kilo krijgen allen 127,50 gram.
Onze kat van voorheen meer dan 7 kilo krijgt nu 165,75 gram. Hij is groot en was wat te zwaar en nu is hij prachtig qua postuur.
Verder krijgen ze nog 1dagskuikens, vis en 1 van de katten lust rat en krijgt deze ook af en toe. En niet te vergeten het spul wat ze uit de hondenbakken pikken :biggrin2:
Door *Flip*
#1965334
er zijn altijd uitzonderingen, de ene kat heeft aan een kleine portie voldoende en wordt zelfs daar al mollig van, de andere vreet zich klem en komt geen gram aan. Activiteit en leeftijd spelen natuurlijk ook een rol.
ik heb hier precies het tegenovergestelde. Geholpen kater, 1jr 9mnd, 5.5kg en eet 225 - 320 gram per dag met 2-3x per week kuiken voor de lekker. Hij is wel veel buiten, maar voor zulke hoeveelheden erg slank. Dunner wil ik hem ook echt niet hebben, dus geef hem maar naar waar hij behoefte aan heeft.
Ik heb ook even gedacht dat hij misschien wormen had oid, maar hij is helemaal gezond :)

Als je echt niet zeker bent dan kan je je katten laten checken bij de DA, voordat je minder gaat voeren.
Door Jacoba
#1965582
Hier krijgen ze beiden 100 gram per dag. Niet heel precies verdeeld want ik weeg het niet meer af. De een is klein en rond, de ander groot en slank. Verdeeld over 4 porties per dag. Zit er te lang tussen (gebeurd wel eens op de zondagmorgen) gaat er geheid eentje spugen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door